Side 7 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 61 til 70 av 87
    Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Standard Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Hej med jer,

Søndag morgen er gode til gode snakke med ægtefællen, og vi kommer rundt om mange ting.

I dag var emnet (igen) glæden over, at jeg har fundet Thyreoid, og at jeg har fået det så godt. Men snakken faldt også på, hvad der ville ske, hvis jeg blev fundet i en grøftekant i et fremmed land ude af stand til at kommunikere

Nåe måske ikke helt - men essensen er: Har I et kort i pungen, en tatovering på foden, skrevet på sundhedskortet, i passet eller hvad gør I for at fortælle, at I er afhængige af medicin?

Tina

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Mærkning af mig

Jeg har ingenting... men regner vel med at min kjære vil vite hvor jeg er sånn stort sett alltid. Når/om vi skal på lengre utenlandsferier får vi vel tenke litt på saken.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Standard Sv: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Godt nytår til jer alle

En lille opdatering:
    Det går fortsat godt med hormoncremerne og virkningen i min krop. Jeg har lige haft en tur med lidt mere gang i hedeturene, men de er fortsat så meget bedre. Jeg bliver ikke rigtig dårlig inden mere.
    Det er nu tre måneder siden, jeg startede.

Da jeg jo har rigtig meget brom i kroppen, var jeg gået i gang med at optrappe jod. Det gik rigtig godt indtil, jeg nåede 6 mg. Så begyndte der at komme symptomer på antistoffer igen, og jeg fik ondt i skjoldbruskkirtlen. Det betyder, at jeg er stoppet igen.

Nu læser jeg så en hel del igen, og jeg har fundet ud af, at med Hashimotos skal man have meget jod (og ATP cofactors, magnesium, mv.), for ikke at få tilbagefald. Og det tør jeg ikke alene. Jeg er så godt i gang med at bestille Dr. Brownsteins bøger

Så er der en her, der kender til en dansk læge/behandler, der behandler med jod?

Hvis ikke, så må jeg ud i noget distancekonsultation via Skype. Er der en af jer, der har gjort det? Hvis ja, må jeg få navnet på behandleren?

Tak på forhånd

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg har hashimoto's og egenbehandlet med jod. Jeg hadde da god basis i selen og magnesium før jeg startet og jeg tok ikke "høyt" nivå av jod så lenge. Min tanke var at sålenge jeg lå godt over AID for europa, men under japan så ville jod flushe, selv om det skulle gå saktere.

Opplevde litt blødningsforstyrrelser den første måneden og litt sår hals den første uka, så hadde jeg ingen bivirkninger. Mitt antistoff gikk ned i denne perioden og det var mitt trumfkort da legen bemerket den høye jod'en og nevnte at det ikke alltid var heldig ved hashimoto's. For meg henger opp- og nedgang antakelig mest sammen med glutenfrihet og subprimert TSH. Jeg fikk økende antistoffer da jeg forsøkte å redusere på medisinen for å se etter egenproduksjon ...

Nå er den fasen over og jeg sikter kun på "nok stoffskiftehormoner" og ikke så mye av dem at det påvirker SHBG/testosteron eller reseptorer negativt. Nå tar jeg jod litt "dann og vann". (Som så mange andre kosttilskudd. Det virker som at kroppen nyttegjør seg maten mer enn før og behovet dermed er en del lavere. )

Jeg vet ikke om dette kan være til hjelp for deg?

Glemte å skrive at TSH gikk opp, selv om tilskudd av stoffskiftehormoner og målt nivå i blodet var så godt som uendret ved oppstart av jod. Det var dog en symtomfri TSH-økning og min teori er at det "beviser" at jeg trengte den jod'en.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
    Da jeg jo har rigtig meget brom i kroppen, var jeg gået i gang med at optrappe jod. Det gik rigtig godt indtil, jeg nåede 6 mg. Så begyndte der at komme symptomer på antistoffer igen, og jeg fik ondt i skjoldbruskkirtlen. Det betyder, at jeg er stoppet igen.
    Hej Tina. Ju mer brom är deponerat i vävnaderna, ju långsammare bör joden ökas om du inte tar andra detox neutraliserande kosttillskott.

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa Vis post
    Uanset kelp eller Lugols, sørg altid for at have klorofyl-tabletter liggende i reserve. Ikke spirulina og ikke chlorella. Bare klorofyl. Skulle du evt. opleve hyper-lignende symptomer de første dage med jodtilskud (nogen gør, andre gør ikke), kan det garanteret ikke være hyper... Klorofyl-tabletter vil få dem til at forsvinde indenfor 24 timer.

Gäller även bromreaktion på grund av detox.

Nu læser jeg så en hel del igen, og jeg har fundet ud af, at med Hashimotos skal man have meget jod (og ATP cofactors, magnesium, mv.), for ikke at få tilbagefald.
    Det finns massor av andra än jod skäl till att antikropparna tillfälligt fluktuerar upp.

Kanske denna information kan hjälpa dig? https://www.stofskifteforum.dk/showt...671#post134671

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Glemte å skrive at TSH gikk opp, selv om tilskudd av stoffskiftehormoner og målt nivå i blodet var så godt som uendret ved oppstart av jod. Det var dog en symtomfri TSH-økning og min teori er at det "beviser" at jeg trengte den jod'en.
    Nämligen. I detta och liknande fall, ökad TSH inte beror på hormonbrist, men på tyreoglobulin. När människor med jodbrist behandlas med tillskott av jod, ökar detta produktionen av tyreoglobulin (detta är bra) i deras sköldkörtel. Eftersom det är inte hormonbrist som har ökat TSH, får de inga hyposymtom, även om TSH kan fortsätta att vara förhöjd i upp till 6 månader efter start med jodtillskott.

Detta är en stor missuppfattning att man får hypotyreos av jodtillskott (om TSH ökar), men i verkligheten är det bara en tillfällig thyroglobulin reaktion. Och detta (när TSH ökar - Tina) kan stimulera antikroppar, tills de "upptäcker" att det ju inte finns någon ökning av hormonproduktion som de kan "njuta" av att "äta", och de går ner igen (förenklat förklarat).

Vi måste få skrivit om det lite mer. Med referenser och det hela...

Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Tak til jer begge

Jeg har investeret i et par af Dr. Brownsteins bøger, og jeg er i gang med at bestille atp-cofactors. Jeg tager 200 mcg selen og vil sætte det op til 300 mcg for at se om, det har en positiv effekt. Zink tager jeg og det samme med c-vitaminer og magnesium (og meget andet).

Der kan være andre ting, der er årsag til mine fornemmelser, det ved jeg.

Jeg har læst meget indtil nu, og jeg fortsætter. En ting jeg har lært er, at jod er meget vigtigt, og det genere mig, at jeg er sådan en bangebuks. Måske jeg kan bidrage lidt til jodsnakken på et tidspunkt.

Tina

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Efter 3 måneder med progesteron og lidt estriol synes jeg, det var tid til at få tage blodprøver igen.

Jeg synes, jeg har læst et sted, at progesteron ville hjælpe til med omdannelsen af T4 til T3, så jeg var lidt spændt på resultatet.

Det blev egentlig som forventet Jeg har gennem den sidste måned sagt til mig selv flere gange, at nu er det tid at sætte min dosis Thyreoid lidt op. Det blev hver gang udskudt p.g.a. at jeg gerne ville have taget en blodprøve først. Suk

Her er resultatet (sidste gang er 25/7-14):
    TSH 0,02 (sidste gang 0,05)
    fT3 4,8 (sidste gang 4,5) ref 4,1 - 6,9
    fT4 15,8 (sidste gang 16,6) ref 10 - 22
    Anti-TPO 233 (sidste gang 274)

Jeg har siden 1/8-14 og indtil nu taget 150 x 3 og 180 x 4. Det har jeg så sat op til 210 mg x 7. Og håber på at det snart hjælper lidt på trætheden.

Og jeg ved godt det med vinterdosering Men tænkte at måske progesteron cremen kunne gøre lidt godt. Det har den så også, for mine håndled er ikke ømme, og fødderne går det også bedre med, selvom jeg ligger lidt lavt i stofskiftet.

Jeg tænker også, at med faldende antistoffer, så er der ikke tale om et tilbagefald.

Denne gang har jeg også bedt om følgende:
    D-vit 145 (ref 50 - 200) - det bliver holdt godt oppe af 90 mcg D-vitamin om dagen
    P-ferritin 112 (ref 12 - 300)
    P-calsium 2,33 (ref 2,15 - 2,51)
    B12 580 (ingen angivet reference)

Og så inkludere prøverne disse:
    P-Albumin 41 (ref 36 - 45)
    P-calsium albuminkorrigeret 2,34 (ref 2,17 - 2,53)

Udfra dette kan jeg tænke, at mit jern måske er lidt lavt, og at calsium ligger ok. Hvad tænker I?

Generelt er der lidt, der genere mig lidt.
    Det er pænt hurtig puls på ca. 80. Der er dog ikke tale om, at mit hjerte banker hårdt der ud af.
    Jeg har nogle pæne poser under øjnene. De har været der siden start på Thyreoid.
    Og så kan jeg blive godt træt efter fx en tur hos tandlægen, hvor en tand skal gøres klar til en krone.

Tina

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Standard Sv: Re: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Men ellers har jeg lige fået svaret fra den sidste jodtest. Og jo, jeg tager ikke jod, og jeg forsøgte at være jodfastende

Iodine/Cr - 450 ug/g Cr (100-1100 (100-300 optimal)) - sidst 245,19
    Bromine/Cr - 6087,5 ug/g Cr (893,5-5696,3 (5-95% range))
    Selenium/Cr - 140,62 ug/g Cr (27 - 175 (50-175 optimal))
    Arsenic/Cr - 65,62 ug/g Cr (3,3-138 (5-95% range))
    Creatinine - 0,32 mg/ml (0,3-30) - sidst 1,35

Prøverne er taget hhv. d. 17/3-14 og 26/6-14.

Svarene er microgram pr. gram creatinine. Det skal jeg lige dykke lidt ned i for at finde ud af, hvad det reelt betyder For umiddelbart var vores vurdering, at der er tale om et relativt måleresultat, men det giver på den anden side ikke mening, fordi så vil det være svært at sammenligne resultatet fra gang til gang.

---- indsat ----
    Nu har jeg fundet ud af det - prøverne er selvfølgelig sammenlignelige.
    Sammenlignelige - min bare mås

I forhold til det omtalte studie i denne tråd, så ville jeg omregne mine egne jod-udskillelses-tal til mcg/l for at sammenligne med disse:

Den gennemsnitlige udskillelse af jod var i Ålborg 53 mcg/l og i København 68 mcg/l - hvor i USA er den gennemsnitlige udskillelse af jod 134 mcg/l. WHO siger at udskillelse under 50 mcg/l er moderat/svær iodide mangel.
    Og det blev til, at jeg i første prøve udskilte ca. 330 mcg/l jod, og i anden prøve udskilte jeg 144 mcg/l. Jeg var jodfastende i anden omgang.

I den mængde Thyreoid jeg tog på det tidspunkt var der nok ca. 75 mcg jod + min mad, svarer det nok til det jeg indtager. Det er godt nok ikke meget

Blot lidt regnerier

Tina

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Tid til en status også her.

Jeg døjer stadig meget med hedeture – våde hedeture, og det gør mig træt. Jeg har ofte andre (fremmede mennesker) tæt på mig, og det har jeg ikke lyst til, når jeg får vand på overlæben og i panden og omkring øjenbrynene. Jeg har mest lyst til bare at være hjemme og gemme mig. Det er snart 4 år med hedeture. Øv

Jeg giver dog ikke op så let, så jeg har forsøgt lidt forskelligt for at få dem til at dæmpes eller holde helt op.

En af de ting, jeg gjorde, var at sætte min thyreiod op til 210 mg. Det virkede så ikke, og jeg kom til at ligge for højt, hvilket jeg godt kunne mærke. Men først efter jeg havde sat gang i en leverstøtte/-udrensning med Heels detox dråber.

Mine seneste stofskiftetal er som følger – hhv. d. 9/9-15 og 9/1-15:
    TSH (0,20 – 5,0) - 0,02/0,02
    Frit T4 (10 – 22) - 20,8/15,8
    Frit T3 (4,1 – 6,9) - 6,5/4,8
    Anti-Tpo (< 60) - 192/233

Jeg tog 210 mg Thyreiod inden prøven blev taget d. 9/9 og har herefter sat det ned til 180 mg. Det har jeg fået det bedre af.

Det bekymrer mig lidt, at mit frie T4 er så højt. Det er som om, der er et mismatch mellem tallene, det blev jeg opmærksom på, da jeg læste den anden tråd indlæg nr. 4.

For et år siden fik jeg testet mine kønshormoner. Det har jeg så fået gjort igen, og det er fortsat noget rod – blot den anden vej.

Tallene ser ud som nedenfor, og prøverne er taget hhv. d. 26/9-14 og 19/8-15.
    Østradiol (0,5 – 1,7) - 1,6/3,0
    Østriol (2,0 – 30) - 15,8/32,6
    Progesteron (50 – 100) - 44/29.527
    Testosteron (16 – 32) - 20,5/24,4
    DHEA (90 – 300) - 468,0/328,0
    Cortisol (1.800 – 8.000) - 9.184,0/8.529,0

Det er jo noget skidt. På det tidspunkt tog jeg 2x20 mg progesteron. Progesteronen svømmer frit rundt og kommer ikke ind i mine celler. DHEA omdannes til Testosteron, som igen omdannes til østrogener.

Jeg har holdt en pause på 14 dage med progesteroncremen for at rydde mine receptorer og gøre dem klar til at tage imod progesteron igen. Derudover tager jeg resveratrol for at hæmme omdannelsen af testosteron til østrogener. Det, håber jeg, virkelig hjælper – det har dog hjulpet lidt.

I pausen var den første uge god, dvs. næsten ingen hedeture. De, der var, var uden vand. Uge to kom de igen, dog ikke helt så slemt som før pausen, men der er vand i dem igen.

Jeg læste så indlæg nr. 65 i denne tråd fra smgj om, at for meget stofskiftehormon kan påvirke SHBG/Testosteron balancen, og det giver mening nu. Så måske hjælper det, at jeg har sat Thyreoid ned. Radiodoktoren har altid en god forklaring, så den har jeg læst - se her.

En anden ting, der kan give rod i hormonerne er overvækst af candida. Der er ingen tvivl om, at det har jeg fortsat. Så det har vi også fokus på.

Det bekymre mig også meget, at cortisolen fortsat er høj. og jeg er ikke i tvivl om, at det også har en betydning for mine hedeture. De kommer så fint, når jeg bliver lidt presset eller har en opgave, som er lidt svær. Det irriterer mig, fordi jeg godt kan lide svære opgaver, og så sveder jeg endnu mere - altså

Jeg har en behandler med mig, og vi har aftalt, at følge op med en ny test i starten af november, hvis jeg ikke har fået det bedre.

Varme, svedige og -lige hilsner
    Tina

Side 7 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
    Av vita i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 5
    Siste melding: 14-06-11, 10:04
  2. Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
    Av vita i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 5
    Siste melding: 14-06-11, 10:04
  3. Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?
    Av Hansen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 12
    Siste melding: 02-06-09, 16:33
  4. Antistoffer?
    Av siri i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 1
    Siste melding: 14-03-07, 16:54
  5. Antistoffer
    Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 4
    Siste melding: 20-02-07, 19:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn