Jeg er en jente på 28 år som i flere år har følt meg slapp, sliten, trøtt og svimmel. Jeg har supertørr hud, hes stemme og fryser konstant. Pakker meg inn i klær og sover med ullsokker og varmeflaske om natten. Føler meg nedstemt og til tider apatisk - men ikke så ille at jeg vil kalle meg deprimert. Er utrolig tiltaksløs, og kan bruke dager, uker og måneder til å manne meg opp til å gjøre ting. Har alltid vært glad i å trene, og er vant til å trene 3-5 dager i uken. Nå klarer jeg sjelden å komme meg på trening. Jeg har ikke vært sykemeldt fra jobb, men synes ikke jeg klarer å yte optimalt. Sliter med konsentrasjonen, og klarer ikke å lese og holde meg faglig oppdatert så godt som jeg ønsker. Føler livet mitt for tiden består av tre ting: Jobbe, gå tur med hunden og sove. Er møkk lei av det!! Jeg er fra før en aktiv, positiv og glad jente, og føler jeg ikke har vært meg selv de siste årene.

Symtomene har vært forholdsvis milde før, men synes jeg er blitt mye verre siden i sommer. Tok disse problemene opp med fastlegen første gang for over tre år siden, men alle prøver var fine. Var igjen hos fastlegen i oktober i år, og hadde verdier som var i grenseland, men akkurat innenfor referanseområdet. Har sittet igjen med følelse av at fastlegen synes jeg er et hypokonder, og jeg begynte nesten å tro at det kun satt i hodet på meg! Siden oktober er jeg blitt mye verre, og gikk tilbake til fastlegen sist mandag. Spurte spesifikt om å få tatt stoffskifteprøver. Han var helt sikker på at jeg ikke hadde lavt stoffskifte, men tok prøvene likevel. Torsdag fikk jeg beskjed om at jeg har hypothyreose. TSH er på 18, FT4 på 11,8 og Anti-TPO på 262. Har startet på Levaxin - 100 mikrogram pr. dag. Spurte fastlegen om det er noe annet jeg kan gjøre for å komme i bedre form, men han mener det ikke er noe annet å gjøre enn å ta Levaxin.

Har hatt de samme symptomene i flere år. Hvorfor har jeg først nå utslag på prøvene? Er det noen som har noen gode tips å gi meg? Noen som har prøvd alternativ behandling. f.eks. akupunktur? Jeg har lite greie på dette, og har behov for litt "opplæring". På forhånd takk!