Side 1 av 2 12 Siste
Viser søkeresultater 1 til 10 av 16
    Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Standard Er det mulig å få adekvat hjelp til en overkommelig pris?

Jeg har i dag bestilt time hos DS på Heggeli Helhetsmedisin. Ble advart av resepsjonisten om at det er dyrt, noe jeg var klar over fra før. Konsultasjonen koster 1400,- og prøver, medisiner etc. kommer i tillegg. Hun sa jeg ikke må bli sjokkert om prisen kommer på 2000,-. Hvis det bør tas avføringsprøve koster den 1500,-. Den første konsultasjonen skal jeg klare, er mer bekymret for oppfølgingen - medisiner, kosttilskudd, diett osv. Er også litt bekymret i forhold til omlegging av kosthold. Det må være mye jobb å kutte ut gluten, laktose, sukker osv. Hva slags erfaringer har dere (pris, ommlegging av kosthold etc.)?

Har også inntrykk av at de aller fleste som har vært på Balderklinikken, Heggeli osv. må gjøre massevis av kostholdsendringer. Er det virkelig så vanlig med matintoleranse? Har lest at 70% av immunsystemet har med tarmen å gjøre, så det kan jo kanskje være logisk...

Er det andre leger/klinikker som kan anbefales - gjerne noen som er litt billigere? Håper på mange svar!

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Standard Sv: Er det mulig å få adekvat hjelp til en overkommelig pris?

Jeg måtte avbestille min time hos Arendal Helsecenter pga slunken økonomi, men der koster det 700 kroner for første time og så 400 deretter + prøvetaking, kosttilskudd, etc. Det anbefales dobbeltime første gang, altså blir det 1100 første gang. I tillegg må jeg kjøre 24 mil hver vei for å komme dit. Jeg har rett og slett ikke råd.....
    Det jeg har gjort selv er å gå over på lavkarbo. Det gikk helt smertefritt. Vurderer du det, anbefaler jeg deg å sjekke www.lavkarbo.no
    Der ligger det utrolig mye kunnskap, flere stoffskiftesyke er også aktive der + det finnes enormt mange oppskrifter. Å leve lavkarbo er ikke vanskelig i det hele tatt. Man fjerner bare "søppelmat" og alle E-ene i maten. I stedet spiser man ren og sunn mat uten sukker, pasta, ris, poteter og mel.
    Foruten det har jeg begynt å spise selen, paranøtter, magnesium, C-vitaminer og jern for å prøve å hjelpe kroppen min.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Endringen av mat er over en periode dersom ikke intoleransen er alvorlig. Er den alvorlig er det snakk om en skikkelig allergi. da må du selvsagt holde deg unna dette. jeg synes du skal snakke med legen om at økonomien er begrenset første time, slik at behandlingen forholder seg til dette. det er ikke sikkert at alle pasientene har råd til hele pakka, kanskje du ikke er den eneste! jeg tror han ikke er helt klar over hvor dyrt alt er, som han ber deg gjøre. Du får lage regnestykker underveis, og ta det viktigste. Husk å handle på nett, det du kan!

Ulempen ved å velge et billigere alternativ er at du får ikke den samme, og kanskje aller mest effektive behandling som du får der. For meg var det avgjørende å få ekstra hormoner, som jeg manglet. de fikk jeg hos ham. ingen andre brydde seg med at f eks testosteron var lavt. Balder er ikke noe billigere, og for meg var behandlingen jeg fikk der, ikke tilstrekkelig. På Volvat behandler de, så vidt jeg vet, ikke hormoner i et vidt spekter, eller intereserer seg noe mer for tarmen din enn vanlige fastleger gjør. Hos to forskjellige fastleger har jeg for mageplagene mine fått noen piller de gir små barn som har kolikk, det hjap ingenting.

Det er ikke noe du la være da, for å få råd til mest mulig av behandlingen? Ferie hjemme eller noe annet?

Lykke til!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Sitat Opprinnelig skrevet av BenteR Vis post
    Det jeg har gjort selv er å gå over på lavkarbo. Det gikk helt smertefritt. Vurderer du det, anbefaler jeg deg å sjekke www.lavkarbo.no
    Der ligger det utrolig mye kunnskap, flere stoffskiftesyke er også aktive der + det finnes enormt mange oppskrifter. Å leve lavkarbo er ikke vanskelig i det hele tatt. Man fjerner bare "søppelmat" og alle E-ene i maten. I stedet spiser man ren og sunn mat uten sukker, pasta, ris, poteter og mel.
    Foruten det har jeg begynt å spise selen, paranøtter, magnesium, C-vitaminer og jern for å prøve å hjelpe kroppen min.
    Har tenkt tanken selv. Er formen din blitt mye bedre etter du startet på lavkarbo? Jeg kunne godt tenke meg å finne ut om jeg er intolerant for noen typer mat før jeg gjør for store endringer, f.eks. går over til å spise glutenfritt. Er litt ustrukturert selv, og det hadde vært greit å få litt hjelp. Spiser 8 paranøtter hver dag (selen), tar C-vitamin, B-vitamin, D-vitamin og Omega 3.

Sitat Opprinnelig skrevet av Vigdis Vis post
    Endringen av mat er over en periode dersom ikke intoleransen er alvorlig. Er den alvorlig er det snakk om en skikkelig allergi. da må du selvsagt holde deg unna dette. jeg synes du skal snakke med legen om at økonomien er begrenset første time, slik at behandlingen forholder seg til dette. det er ikke sikkert at alle pasientene har råd til hele pakka, kanskje du ikke er den eneste! jeg tror han ikke er helt klar over hvor dyrt alt er, som han ber deg gjøre. Du får lage regnestykker underveis, og ta det viktigste. Husk å handle på nett, det du kan!

Ulempen ved å velge et billigere alternativ er at du får ikke den samme, og kanskje aller mest effektive behandling som du får der. For meg var det avgjørende å få ekstra hormoner, som jeg manglet. de fikk jeg hos ham. ingen andre brydde seg med at f eks testosteron var lavt. Balder er ikke noe billigere, og for meg var behandlingen jeg fikk der, ikke tilstrekkelig. På Volvat behandler de, så vidt jeg vet, ikke hormoner i et vidt spekter, eller intereserer seg noe mer for tarmen din enn vanlige fastleger gjør. Hos to forskjellige fastleger har jeg for mageplagene mine fått noen piller de gir små barn som har kolikk, det hjap ingenting.

Det er ikke noe du la være da, for å få råd til mest mulig av behandlingen? Ferie hjemme eller noe annet?
    Selvfølgelig har det en del med prioritering å gjøre. Dessuten koster det å gå til masse forskjellige leger hvor det ikke er hjelp å få også... Hvor mye tror du at du har brukt på Heggeli totalt sett? Kan du fortelle litt om opplegget der, og hva du måtte endre på? Hvor mange oppfølgingstimer måtte du ha? Går du der enda? Jeg mister mer og mer respekt for mange "vanlige" leger. En del av dem bryr seg KUN om blodprøver, gir medisiner, og gir nye medisiner for bivirkningene av de andre. Ikke bra... Har mye mer tro på å prøve å finne årsaken til problemet, og ta det ved roten hvis det er mulig. Var hos endokrinolog for noen dager siden. Han spurte om jeg har intoleranse for noen matvarer, og jeg svarte at jeg ikke vet om det i hvertfall. Da sa han at jeg sikkert ikke har det, og han kom ikke med noe forslag om å utrede det nærmere. Så sa han at jeg ganske sannsynlig har ME. Det tror jeg ikke noe på, og kommer nok ikke til å gå tilbake til den legen...! Har ikke planer om å pådra meg en ME-diagnose før ganske mye annet er utredet!

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg gikk først på Balder, men anbefaler Heggeli. Jeg brukte ca 40 000 i fjor (legebesøk, kosttilskudd, medisiner, tester), og vet mange andre her inne har brukt samme beløp, og tror du må regne med noe slikt på Heggeli også, det første året. Det er jo et helt forferdelige beløp, jeg var skikkelig sjokkert da jeg la sammen alt for å sende regnskapet sammen med fjorårets likning. Du kan trekke fra store helseutgifter, men må ha legeattest å legge ved. Ta vare på absolutt alle kvitteringer på alle medisiner (apotektet gir deg spesifisert kvittering dersom du ber om det), legebesøk, alle matvarer du kjøper som avviker fra ditt tidligere kosthold. Etter første året går utgiftene ned. Legebesøkene blir sjeldnere. Du har vært gjennom endel tester som koster mye (matintoleanse, femtenhundre eller mer, avføringspørve fra søttenhundre og oppover). Samt at du har gjort en del grep som du kan slutte med. Nå er jeg der at jeg etterhvert kun skal ha ekstra tilførsel av de hormonene jeg trenger, og legebesøk hvert halvår. Regner med at det så vil bli legebesøk en gang hvert år, for å få nye resepter etc. Så det er det første året som er bøygen økonomisk. Jeg vet også at for mange av de som har ME, så er første året på Lillestrømklinikken en utgift på 70-80 000 i legebesøk, medisiner og tester.

Så fordi jeg var ferdig med endel tester på Balder, tok jeg dem ikke på Heggeli. Men jeg tror at jeg kunne fortsatt og gått rundt og vært halvfrisk dersom jeg hadde fortsatt på Balder. De kan nok ikke nok om hormoner der, ikke slik som kunnskapen på Heggeli er. For meg var nok det den siste avgjørende biten. Dermed kunne jeg kommet til å bli gående på Balder, gått ofte til legen, som sikkert hadde prøvd hundre forskjellige kurer uten virkning på meg, uten å ha kommet meg dit jeg er i dag.

Selv om jeg muligens får godkjent alle helseutgiftene mine, får jeg jo kun en liten del av dette tilbake i form av lavere skatt. Men med det forløpet jeg har hatt, jeg var temmelig syk og klarte ikke jobbe, er jeg bare glad for at økonomien nå tilltot meg å gå til Balder og Heggeli. Det hadde ikke gått for et par år siden. Det eneste dumme er at jeg ikke valgte Heggeli med en gang. Da hadde jeg nok blitt friskere raskere.......

Lykke til

Medlem siden
    May 2011
    Sted
    Østlandet, Norge
    Alder
    59
    Meldinger
    262

Det var interessant informasjon om Heggeli, siden jeg har bestilt time der i august. Vet du noe om hvor mange ganger man må regne med å besøke Heggeli det første året?

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

ca hver 6-8 uke i begynnelsen for meg. Men jeg var jo delvis behandlet fra Balder. Nå hvert halvår. hadde første time i beg av januar. Hvordan det er når du starter fra bunnen, vet jeg ikke

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Er det en idé å begynne på lavkarbodiett og kutte ut gluten for å se om det hjelper, eller bør man teste seg først? Har bare inntrykk av at "alle" som har vært på Balder eller Heggeli har en haug med intoleranser - i hvertfall glutenintoleranse, så da har sikkert jeg også det...;-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Smile Sv: Er det mulig å få adekvat hjelp til en overkommelig pris?

Sitat Opprinnelig skrevet av Cath82 Vis post
    Er det en idé å begynne på lavkarbodiett og kutte ut gluten for å se om det hjelper, eller bør man teste seg først?
    Hej Cath

Du behøver ikke engang straks starte på lavkarbo, men lige så godt kan du først cutte gluten i f.eks. 3 måneder og se hvad der sker. Glutenfrit er næsten lavkarbo alligevel. Det er, i hvert fald billigere end disse fancy tests. Det er utrolig mange syge af hypothyreose, der har problemer med gluten, også dem, der faktisk ikke slår ud i de gængse tests. Alligevel får folk det bedre.... underligt nok.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Dec 2010
    Sted
    Oslo
    Alder
    43
    Meldinger
    76

Tror faktisk jeg skal prøve å kutte ut gluten. Starter på torsdag!! Må innrømme at jeg er litt skeptisk til en del sånne tester, for folk får ofte "diagnostisert" så utrolig mange intoleranser!! Men samtidig er jeg ikke i tvil om at kostholdet kan være årsak til plager som ikke går over. Jeg starter med glutenfritt på torsdag, og beholder timen på Heggeli i september. Hvis jeg er blitt bedre avbestiller jeg, hvis ikke skal jeg vurdere å ta den. Synes bare det er litt for mange penger det er snakk om... Så også dette innslaget fra TV2 Hjelper deg (det er nok noen år gammelt), og ble ikke mindre skeptisk..: http://www.tv2.no/play/nyheter/innenriks?progId=453068

Side 1 av 2 12 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 10
    Siste melding: 20-10-11, 23:01
  2. Pris etc på Erfa
    Av Pluto i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 17
    Siste melding: 22-06-11, 11:57
  3. Pris på årsforbruk Armour?
    Av Sonja Midtlien i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 5
    Siste melding: 29-05-06, 14:52