Side 7 av 25 Først 12345678910111213141516171819202122232425 Siste
Viser søkeresultater 61 til 70 av 241
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Hei rikke, jeg tror det med legen var ehlt goddagmannøkseskaft.

Du er jo under oppfølging av postpartum thyreoditt! da har man jo gjerne vondt i kjertelen.
    Og når du skal følges opp, skal man teste antistofer og TSH og ft3 og thyroglobulin og kjenne på kjertelen .

Din TSH var kjempelav pga kjempehøy ft4 og ft3, du hadde jo tre ganger øvre grense såvidt jeg husker.
    Det var fordi kjertelen var betent og da slapp ut store mengder hormon ut av de ødelagte cellene. Antistoffer hadde du jo ikke, så da er nærmeste forklaring denne.

Og da tar det typisk en stund før TSH fra hypofysen kommer igang igjen, man kan tydelig se på siste prøve at det ikke var kommet igang ennå siden ft4 var omtrent helt i bånn men ikke helt, der ville vi andre følt osss skikkelig hypo, og ft3 var sågar UNDER referansområdet. Da fungerer hypothalamus-hypofyeaksen ikke. Hos de som har begynnende hypo, er så godt som alltid ft3 ganske høyt i referanseområdet. Alternativt pågår det fremdeles en inflammasjon eller infeksjon, siden ft3 typisk er veldig lavt da. Jeg hadde sen lik lav ft3 en gang jeg var forkjølet.
    Så din lave ft3 ved siste prøve kan komme av at thyreoditten fremeles er der.
    De kan gi deg inflammasjonnedsettende da, slik som ibux, eller noe annet.
    Tok legen noen prøver for å sjekke senkning og CRP og sånt? (inflammasjon/infeksjon)
    Muligens du heller skulle ha vært hos endokrinologen, men det erikke bare å møte opp der....

Ved lavt ft4 eller lavt ft3 er man ofte deprimert pga lave stoffskiftehormoner. Går straks vekk når man får riktig dose levaxin eller når kjertelen kommer igang igjen.

Prøvene innefor normalen----for noe tull. Hvis ft4/ft3 er i nedre halvdel, da vil de aller fleste ha symptomer. Også innenfor referansområdet.
    takk for svar!
    virket for meg sist jeg var hos endo, at nå var det bare å vente på at verdiene skal stige,og da er alt greit.
    jeg trengte ikke mer oppfølging hos henne mente hun.
    så virket det som hun mente at ikke det var betent der mere.
    og at jeg ikke følte meg helt i form skjønte hun, men mente at hukommelse og konsentrasjon burde være kommet tilbake nå,det med pulsen virket som hun ikke trodde det var pga stoffskifte .
    hun derre turnuslegen så ut som om hun mente jeg var en hypokonder.
    hvis ikke det er kommet tilbake om et par mnd, kommer jeg til å renne ned legekontoret til de finner ut hva det er, for da skal jeg begynne i jobb igjen-ny jobb og.
    så det blir litt spennende og se hva blodprøvene viser denne gangen, selv om det bare er litt over 2 uker siden jeg tok sist
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
    Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Kanskje du skal insistere på at du fremdeles holder på med den thyreoditten i følge symptomene, og at du aldri hadde slike symptomer før og at du mener bestemt at det er thyreoditten som ikke er helt ferdig.

Mange leger har ikke peiling ang. prøveresultatene, de sier at nå ligger du i normalområdet og da må alt være såre vel. Det er feil. For det første så var tallene dine ikke normale, det aktive hormonet var under referansområdet! Og for de andre så er det hvrdan du har det som teller.
    Og for det tredje så er det individuelt hvor tallene må ligge.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Nordens Paris
    Meldinger
    14

Standard

Hei, vet jo at det er mange av oss som sliter med å komme oss ned i vekt pga lavt stoffskifte. Leste det nedenstående vedrørende vekttap og TSH og FT4 da Vektklubb.no lege Ina Wille svarte på spørsmål.

Er det mulig for de med lav stoff skifte å gå ned i vekt
    Innsendt av: gubben, 15/03 - 2007 kl. 13:04

Kone sliter noe voldsomt å ta av. Passer veldig på inntak av mat og kalorier, men veldig lite hvis noe fremgang. Veldig fortvilende for hennes del."

Hei! Det er mulig for de med lavt stoffskifte å gå ned i vekt. Når din kone bruker medisiner bør hennes stoffskifte være normalisert. Mange med lavt stoffskifte bruker litt for lite medisiner. Det er viktig å gå til fastlegen å ta prøver for å få justert dosen. Disse blodprøvene skal man ta medikamentfastende, siste dose skal altså være tatt dagen før. Legen måler hormonene TSH og Fritt T4. Når man bruker Levaxin for lavt stoffskifte skal TSH være mellom 0,5 og 1,5 og fritt T4 skal ligge i øvre referanse området rundt 20. Etter å ha justert opp dosen bør man vente i 6 uker før man tar en ny blodprøve. Dette fordi hypofysen i hjernen trenger litt tid på seg til å regulere etter den nye dosen. Det kan være en fordel å ta levaxin utenom måltider, da vil den tas best opp i tarmen og man er sikker på at man får effekt. Lykke til! Hilsen Ina Wille

Vist du vil lese mer

http://tpn.vg.no/intervju/index.php?Inr=1122

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard ja nå løper jeg rundt med dennne ekgen, og

jeg fikk beskjed om å prøve å provosere frem et anfall.
    jeg gjør så godt jeg kan, men har ikke hatt så fin puls som nå på lenge, typisk
    Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.

baremei Gjest

Standard

*fnis*

"Jeg leste først: ja nå løper jeg rundt med dennne elgen, og..."

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard

ja da skjønner jeg det ble morsomt
    telte pulsen til 109 når jeg la meg i går kveld,hadde et par dobbel slag og, så får vi se hva de sier

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard ringte inn for å spørre om ekg svarene mine

de hadde ikke fått sett på de enda, men hun damen jeg snakket med gikk inn for å se fort på de.
    det var 3 ganger at pulsen hadde gått opp i 130. men den hadde steget gradvis sa hun.
    hun lurte på om jeg hadde vært i aktivitet.
    men den siste gangen vet jeg med sikkerhet at jeg satt her helt i ro forran pcen.
    og selv om pulsen har gått gradvis opp i 130, så er vel ikke det normalt ?når man sitter helt i ro.
    den andre gangen pulsen steg tror jeg at jeg satt på trappa ute.
    jeg skulle ringe fastlegen på mandag, og bli enig med henne hva vi skal gjøre videre.
    hva tror dere?

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    46
    Meldinger
    278

Standard vært hos legen i dag. og.. (trygdekontoret) langt....

hun skjønte at jeg ikke er i form, selv om prøvesvarene mine har vært innenfor referanseområdet.
    har dessuten fått flere symptomer den siste tiden, selv om verdiene har gått litt opp, som veldig tørr hud på hendene,nummen og kald i 2 fingre, hodepine,trøtt,svimmel, og dårligere syn, de siste ukene har jeg og fått skikkelig vonde hormon kviser på ryggen.også løper jeg på do i et sett, kan være oppe 4 ganger om natta for å tisse.
    hukommelsen og konsentrasjon har aldri kommet tilbake etter jeg ble syk.
    legen ville henvise meg til ct av hodet og nevrologisk, bare for å få utelukke sa hun...
    også kunne hun sykmelde meg sa hun,jeg er fortsatt i mamma perm, og skal begynne i jobb om ca 2 uker.
    jeg jobber i hjemmesykepleien 50%.
    syns det er ganske skummelt å jobbe der når jeg ikke eier hukommelse.
    jeg har fått ny jobb nå mens jeg har hatt mamma perm.
    det en 50% stilling.
    jeg har alltid tatt ekstravakter for å komme opp i 100% pga økonomien.
    ringte nå trygdekontoret for å se hvordan det blir hvis jeg blir sykmeldt fra ekstravaktene.
    fikk beskjed om å ringe jobben for å få de til å skrive et skriv om at jeg "skulle" ha fått 50% ekstravakter der.
    men det er jo ikke så lett for de da, vi har liksom bare blitt enigpå tlf om at jeg skal jobbe ekstra.
    prøvde å si til trygdekontoret at, vi er avhengig av de pengene, så jeg må nesten vite om jeg får sykepenger
    men det kunne hun ikke svare på før hun fikk sykmeldingen og skrivet fra jobb.
    dette føler jeg som blir gambling med økonomien vår :( .
    tåpelig.
    vet ikke hva jeg skal gjøre.
    om jeg skal satse på at det går bra,eller presse kroppen min når jeg ikke føler meg frisk, til å jobbe 100%
    noen son vet hva jeg bør gjøre?
    var forresten hos øyelege i dag og, og han fant ut at jeg var kamuflert skjeløyd.
    og han sa at det ble verre når jeg er sliten, og stoffskifte gjør meg jo sliten heletiden, så der er grunnen til at jeg har merket at synet er dårligere.
    skulle bli bedre når stoffskiftet ble mer normalt sa han.
    forresten tatt en hel haug med blodprøver i dag, så blir spennende å se

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Indre Troms
    Meldinger
    240

Standard

hei Rikke! Har også vært der du e i dag. har hele mitt korte liv jobbet 50% fast på aldershjem,+ 50 % ekstra,mer eller mindre.Da jeg ble sykemeldt fikk jeg arbeidsgiver å dokumentere antall timer jobbet ekstra de tre siste år,derfor kom jeg gunstig ut,nu på tur over på yrkesretta attføring.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Slik jeg har oppfattet det jeg har lest om å presse seg når men er dårlig: Ikke gjør det!

Skjønner du er i en vanskelig situasjon. Men trygdekontoret gir jo penger etter inntekt. Og om du jobbet 100% med ekstravaktene betyr det at du får god Trygd. Burde i hvertfall. Ring FFO sitt rettighetssenter og spør dem! De vet alt om slikt. Om trygdekontoret roter kan de ordne opp i det. Men om du ikke er medlem i en av under organisasjonene (som NTF) deres vet jeg ikke hvordan tingene forholder seg Glemte det i farten... Men verdt et forsøk uansett.

Hell og lykke sendes med på veien!
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 7 av 25 Først 12345678910111213141516171819202122232425 Siste

Lignende tråder

1. Postpartum tyreoiditt... Hjelp!
    Av Pingomamma i forumet Postpartum tyreoiditt
    Svar: 22
    Siste melding: 07-05-12, 19:58
  2. Postpartum, hypersymptomer, normale verdier, struma
    Av annis i forumet Postpartum tyreoiditt
    Svar: 27
    Siste melding: 13-03-11, 13:24
  3. Onsdag 16. desember
    Av Bellissimo i forumet Forum: Kos, kaos og humor
    Svar: 8
    Siste melding: 17-12-09, 08:02
  4. Thyreoditt? Er det en sykdom i seg selv?
    Av sunny i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavt
    Svar: 19
    Siste melding: 05-04-07, 11:35
  5. De Quervains eller subakutt thyreoditt
    Av Magnuna i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 28-02-07, 12:12

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder