Medlem siden
    Jul 2009
    Sted
    Sor-Trondelag
    Meldinger
    61

Standard Sv: Brainfog bedre med Erfa?

Hei

Jeg har hatt en voldsom brainfog på Levaxin. Da jeg fikk liotyronin ved siden av ble jeg svært mye bedre når det gjaldt den kognetive delen.( Men resten av kroppen hadde det ikke noe bra.)

Nå har jeg gått på Erfa i 2 uker, og brainfoggen er betydelig bedre enn når jeg gikk på levaxin. Den er omtrent like bra som på Liotyronin : )

Så jeg håper og tror ; )

Vilje

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010

Takk for svar, Vår! Blir helt rørt over at noen tar seg bryet meg å svare:-)

Jeg er også ganske stiv i musklene, særlig i nakke og skuldre, og har akkurat oppdaget at trening er veldig viktig for å myke opp. Men jeg orker ikke så heavy trening så kanskje Qigong kan være noe for meg også? Skal sjekke det ut!

Jeg bor i Oslo og har gått til div alternative behandlere for bekkenløsning som jeg ble kvitt bare for noen mnd siden. Så jeg har et "kontaktnett" dersom jeg trenger noe for stive muskler. Men akkurat nå flyr penga til Balderklinikken, skal bl.a. sende en urinprøve til USA og bare det i seg selv koster 2500.... Så jeg må vente litt før jeg begynner på nye helseprosjekter..

Du (Vår) er såvidt jeg husker den eneste her inne som jeg har lest om at er blitt bra/nesten bra med Levaxin, og som "anbefaler" det ut fra personlige erfaringer. Jeg heller nå til å prøve levaxin til jeg er kommet opp i høy dosering, kanskje samme styrke som deg dvs 200 mcg/dag, for å se hvordan jeg føler meg da (forutsatt at FT4 da er grei).

Har fått ERFA av legen men ikke begynt på det . Har som sagt bestemt meg for (tror jeg) å prøve max dose av Levaxin for å se om det kan virke først. Levaxin er jo billigere og lettere å få tak i enn ERFA. Har blitt litt stressa av å lese at leveringssituasjonen mht naturlig tyroksin er såpass ustabil. Merkelig at det kan skje at man bare stoppet å produsere Armour, uten noen egentlig forklaring.

Har to spm til deg i anledning Levaxin:

-hadde du brainfog som du er blitt kvitt med levaxin? Jeg merker at hodet ikke helt henger med om dagen. Pinlig på jobb synes jeg....

-og kan jeg få sende deg en personlig melding for å få navnet på fastlegen din? Han høres så utrolig bra ut siden han er så opptatt av FT4. Min FT4 er jo på 11, men TSH på 1, så jeg er så redd min lege vil nekte å øke dosen når TSH sikkert har sunket enda mer ved neste måling (mens FT4 bare sniker seg laaangsomt oppover.... ) Det er mulig min lege vil vise seg å være ok her, men for trygghetens skyld hadde det vært fint med en backup plan dersom det viser jeg at jeg må skifte lege.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Takk for svar:-)

Vilje: hadde du kun en kortvarig virkning av Liothyroninen eller var virkningen mer stabil? Ser at mange her inne ikke har vært så fornøyd med Liothyronin tilskudd så det er interessant å vite....

Vigdis: Jeg skal ta spyttprøver (4 stk i løpet av en dag) for å sjekke binyrene. Visste ikke at hydrokortisonbehandling kunne virke for binyrene.

B:-)

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Ålesund
    Alder
    51
    Meldinger
    418

Hei!

Min hjerne fungerer mye bedre på erfa. Jeg gikk tom for armour da det ble produksjonsstopp, og måtte ta kun levaksin en måneds tid. For å si det sånn så håper jeg at jeg aldri må gjøre det igjen. Men jeg gjorde en litt morsom oppdagelse. Etter å ha gått nesten en mnd på levaksin, så satt jeg og ventet på sykehuset (skulle ta en liten undersøkelse). Det viste seg at jeg måtte vente over en time. Så jeg tok fram mobilen og begynte å spille soduko. Jeg har ikke brukt det spillet før, så alle resultatene kom på high score lista. Så...... Noen uker etter at jeg hadde gått over til erfa, så befant jeg meg nok en gang på et venterom og begynte å spille soduko igjen. Det viste seg at jeg løste oppgavene tre (!) ganger fortere!

En annen ting som jeg merker er at jeg ikke kan kjøre bil når jeg går på kun levaksin. Jeg kan jo, men jeg har kommet opp i så mange farlige situasjoner at jeg ikke tør. Reaksjonen og forståelsen av trafikkbildet er altfor dårlig. På erfa går det derimot fint å kjøre, bare det ikke er for langt.....

Jeg har prøvd liothyronin med dårlig resultat. Ble rett og slett verre enn med bare levaksin. Kan være at jeg brukte det feil.... dvs for stor dose e.l. Men jeg fulgte bare legens anvisninger. Jeg blir nok aldri helt som før med erfa heller, men det er det som virker best på meg. (Jeg tar levaksin og erfa i kombinasjon.)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Jeg husker når jeg måtte over til kun levaxin, for å få TSH opp.
    (heg hadde hatt det rimelig greit på levaxin pluss liothyronin, men legen kom på at TSH var jo flagget så han ville vel gjøre noe med det, jeg hadde ikke bedt om doseendring eller noesomhelst)
    Jeg ble jo straks deppa av at han forlangte det, men jeg hadde prøvd samme før og så bare gåttt ilbake til gammel dose etter et par mnd fordi det var forferdelig å være så underdosert.
    Vel, TSH rikka seg en liiiten anelse, ft3 gikk jo ned og ft4 gikk ned litt, og jeg klarte hell rikke kjøre bil lenger enn to km til nærmeste butikk eller helt i nærområdet. Jeg ble bare dårligere av forsøket.

Medlem siden
    Dec 2008
    Meldinger
    77

Standard

Hei Berit,

Da jeg var på mitt verste kunne jeg bruke tre timer på å flytte rundt på en setning. I løpet av en dag klarte jeg kanskje å skrive et avsnitt. Jeg er journalist, så det var skikkelig jævlig. Så det er helt vanlig å være bortreist i hodet.

Leste her på forumet at det var ei som sammenlignet det å være lav med å være skikkelig fullsyk hele tiden. En god sammenligning synes jeg. Var nylikg askefast - og måtte reise hjem med buss. 30 timer i buss. Kjipt. Men fant ut da jeg våknet etter ei trang og ubehaglig natt på bussen, at formen var mye bedre enn den hadde vært hver eneste morgen de to siste årene. Det sier litt.

Bare send meg en privat mail, så skal du få navnet på fastlegen min. Han er kun opptatt av medisinering og bryr seg ikke om noe annet, men den informasjonen finner du her. Ha ei fin helg! Og ikke bruk for mye penger på Balder.

Vår

Og med en FT4 på 11 er det helt normalt å ha det jævlig. Mitt inntrykk er at det begynner å gå motsatt vei når man når 16, men jeg må nok være på 20- 21 for å ha det bra.
    Sist endret av Admin; 02-05-10 kl 21:46 Begrunnelse: Slår sammen 2 innlegg

Medlem siden
    Mar 2010
    Sted
    Oppland
    Meldinger
    841

Vel, jeg klarte ikke å stå opp før kl 12 på levaxin, og fungerte hvertfall ikke før kl 16. Klarte knapt nok å snakke med folk før utpå kvelden pga voldsom brainfog og utmattelse bare jeg så vidt prøvde å konsentrere meg på slutten med levaxin. Har ikke opplevd brainfog på 2 uker nå,hvertfall, og for å understreke så er jeg ikke oppe i full dose Thyroid Erfa enda. Håper effekten varer.
    Fikk diagnosen hypotyreose i 2007, etter en fødsel.
    "Du skal være tro." Andrè Bjerke.

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Standard Mindre pløsete eller vannholdig når man kommer opp i rett dose Erfa?

Jeg har lagt på meg ca 4-5 kg og føler meg veldig pløsete, særlig magen er som en stor bolledeig. Jeg tror ganske sikkert dette skyldes stoffskifte. Vekten er stabil nå og disse ekstra kg er langt fra det verste problemet jeg har med stoffskiftet, men det hadde likevel hjulpet for selvfølelsen om man fikk sitt normale utseende tilbake. Har noen erfaringer med at man blir litt mindre pløsete eller vannholdig når man kommer opp i rett dose medisin?

Berit

Medlem siden
    Apr 2010
    Sted
    østlandet
    Alder
    51
    Meldinger
    800

Sitat Opprinnelig skrevet av Jeanette78 Vis post
    Vel, jeg klarte ikke å stå opp før kl 12 på levaxin, og fungerte hvertfall ikke før kl 16. Klarte knapt nok å snakke med folk før utpå kvelden pga voldsom brainfog og utmattelse bare jeg så vidt prøvde å konsentrere meg på slutten med levaxin. Har ikke opplevd brainfog på 2 uker nå,hvertfall, og for å understreke så er jeg ikke oppe i full dose Thyroid Erfa enda. Håper effekten varer.
    Hei Jeanette,

jeg kjenner meg igjen i det med at dagen starter så sent. Jeg har gått på Levaxin i nesten fire mnd og formen har bedret seg noe, men mest på ettermiddagen, da kan jeg få gjort litt rydding og husarbeid og er i brukbart "slag" (selv om det er et stykke igjen til å være frisk). Men på morgenen og formiddagen er jeg helt lost! Bruker så laaaang tid på å komme igang. Vil ikke gire meg opp med kaffe selv om det er veldig fristende, for det er som å piske en sliten hest, og jeg blir i tilfelle helt utslått noen timer etterpå fordi jeg vil komme til å bruke energi som jeg ikke har.

Hjernen fungerer ikke brukbart hos meg før ved fire/fem-tiden. Det er rimelig upraktisk mht jobb. Har en relativt analytisk jobb med til tider kompliserte problemstillinger så det er jo helt krise for tiden. Når sjefen kommer inn for å diskutere en problemstilling så må jeg konse noe helt vanvittig for å følge med i samtalen og jeg later for det meste som jeg forstår og prøver å nikke og si ja-ha på de rette stedene. Får nesten litt sosial angst av det om dagen. Jobber redusert fordi jeg er hjemme med minsten som venter på barnehageplass, og det er veldig godt å slippe å jobbe hele uka, selv om det jo er jobb å være hjemme med baby også, men trenger ihvertfall ikke holde maska hjemme.

Og i dag er det søndag og nydelig vær. Jeg har ennå på meg pysj og har gått til og fra soverommet i hele dag. Er litt mer våken nå, kl er jo ett, så skal en tur ut med barna, som verker etter litt uteliv stakkars. Alt blir sikkert lettere når vi kommer oss ut og får solstrålene på oss, så dette ble litt klaging, men jeg er jo litt nede for tiden så dere får bære over med det.

Berit

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Mindre pløsete eller vannholdig når man kommer opp i rett dose Erfa?

Jeg antar at vektutvikling er en individuell greie.
    Det kan ha flere årsaker, selvfølgelig også stoffskiftefeil.
    Jeg syns jeg kan se flere typer stoffskiftefeil, og de er vel et ikketema......
    Man hører fra legen i "første time" at man kan legge på seg noen få kilo - så er det ikke mer om temaet .....

Da jeg gikk på Levaxin økte vekta 18kg på 16år. Ikke jamt og trutt - i tykk og napp, men i snitt altså 1kg i året.
    Jeg har alltid trent mye og årlig treningstid sank mye da jeg begynte på Levaxin, men klarte å holde over 500 timer de første år og over 300 på slutten.
    Likevel steg vekta jevnt og trutt.
    Jeg forsøkte mye - ingenting hjalp.

Etter 3 måneder på Armour Thyroid var vekta gått ned 12kg og resten tok et år.
    Og det på tross av at matinntaket økte......

Så har det gått noen få kilo opp og ned.
    Siden 2009 har vekten økt 4kg og jeg vet ikke om det skyldes "ny Armour" - Nå er jeg på ERFA, så jeg håper jo at løpeformen er innen rekkevidde snart.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 6 av 41 Først 1234567891011121314151617181920212223242526272829303132333435363738394041 Siste

Lignende tråder

1. Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
    Av Atina i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 29
    Siste melding: 04-08-10, 20:35
  2. Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
    Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisiner
    Svar: 8
    Siste melding: 02-02-10, 13:01
  3. Diagnosen
    Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 26-08-07, 21:30

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder