Side 6 av 13 Først 12345678910111213 Siste
Viser søkeresultater 51 til 60 av 129

Tråd: B12-vitamin

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av ~meg~
    Hvor får man tak i B11 da?
    Her i Nederland har vi kombinasjons vitaminer med B11 (folsyre) og B12. Du får dem som vanlig tabletter, men også i sugetabletter. Kun sugetabletter fungerer for meg.

Jeg har også tatt B12 sprøyter, men siden B11 ikke kommer i sprøyteform så må jeg ta kombinasjonen av B11 og B12 via munnen. Tar man bare B12 går B11 nedover, det er heller ikke bra.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Standard Smag og B12 vitamin

Hejsa, nogle af mine symptomer stammer fra B12 mangel. Prøv at se denne tekst, jeg har sat det med rødt, som jeg synes er af interesse for min diskussion med Stina og Yvette. Jeg vil helt sikkert tage denne tekst med mig til lægen.

B12-vitamin Af Arne Astrup, Professor, dr.med.

Generelt om B12-vitaminB12-vitamin er en populær betegnelse for cyanocobalamin. I B12-vitaminet indgår kobolt og det er stort set den eneste livsvigtige funktion man kender om kobolt. Vitaminer er molekyler, sammensat af et større eller mindre antal atomer forbundet med hinanden.

Kobolt er et livsnødvendigt sporstof, som vi skal have tilført med kosten. Tilsammen udgør de to grupper mikronæringsstofferne, som vi kun skal have i meget små mængder. B12-vitaminet er blandt andet nødvendigt for at danne nye røde blodlegemer, at nervesystemet fungerer optimalt, og at undgå demens.

Hvad bruger kroppen B12-vitamin til?
    B12-vitamin har biokemisk betydning for omsætningen af fedt og de aminosyrer, der udgør proteiners byggesten.

B12-vitaminet er nødvendigt når cellerne skal dele sig. De røde blodlegemer hører til de celler, der oftest deler sig, og sværere mangel på B12-vitamin giver derfor blodmangel.

B12-vitamin er nødvendig for nervernes vedligeholdelse og nydannelse.

Hvor findes B12-vitamin i kosten?
    Lever, oksekød, svinekød, fisk, mælk og ost.

Vitamin B12 findes i lever, oksekød, svinekød, fisk, mælk og ost. Vitaminet findes ikke i grøntsager og planter, men kun i de smådyr og bakterier der lever på grøntsagerne.

Vegetarer risikerer mangel på B12-vitamin. Vitaminet kan nedbrydes af:

vand sollys alkohol østrogen sovepiller.

Under kogning og stegning af maden går kun cirka 10 procent af B12-vitamin tabt.

Hvor meget B12-vitamin må jeg tage?
    Anbefalet daglig dosis for voksne er 2 mikrogram (milliontedele gram). Det gennemsnitlige daglige indtag i Danmark er 6 mikrogram. I forhold til andre vitaminer er B12-vitamin svært at optage i tarmen. Tager du mere af gangen end de anbefalede 2 mikrogram, optages kun 1 procent i kroppen.

Grunden til at behovet for B12-vitamin er så lavt, er at kroppen genbruger vitaminet. Det brugte B12-vitamin, der udskilles via galden fra leveren, optages igen i tarmen og genbruges. Desuden producerer colibakterierne der altid findes i tyktarmen, også B12-vitamin, der optages i kroppen.

Hvad øger risikoen for B12-vitaminmangel?
    B12-vitaminmagel er sjælden hos almindelige mennesker. Følgende tilstande kan dog øge risikoen for mangel:

Manglende dannelse af hjælpestoffet 'intrinsic factor' (medfører sygdommen perniciøs blodmangel).

Alkoholisme.

Alderdom i kombination med ensidige kostvaner gennem mange år.

Lang tid med kost uden animalske produkter (kød, mælk og æg)

Fiskebændelorm (en bændelorm fra ferskvandsfisk, der forbruger store mængder B12-vitamin)

Vedvarende betændelse i bugspytkirtlen

Længere tids brug af en række lægemidler kan give B12-vitaminmangel:
    Asacol, Dipentum, Mesasal, Pentasa, Salazopyrin mod vedvarende tarmbetændelser
    Kolestyramin og klofibrat mod forhøjet kolesterol
    Chloramphenicol, erythromycin, penicillin, sulfametoxazol mod bakterieinfektioner
    Isoniazid mod tuberkulose
    Methotrexat mod kræft.

Hvad er symptomerne på B12-vitamin mangel?
    B12 vitaminmangel, for eksempel hos vegetarer eller veganere, er normalt mange år om at udvikle sig. Dels fordi leveren opbygger et lager af B12-vitamin og dels på grund af det store genbrug af vitaminet. Mangeltilstande at lettere grad giver symptomer uden at resultere i blodmangel. Hos ældre forekommer en demens-tilstand, der skyldes B12-mangel, og den kan effektivt behandles med tilskud af vitamin B12. De øvrige symptomer ved mere alvorlig mangel er:

Rød, irriteret eventuelt afglattet tunge.

Nedsat smagssans.

Fordøjelsesbesvær, luft i maven, ændret afføringsmønster ofte diare.

Ændret eller nedsat følesans.

Nedsat vibrationssans (man kan ikke mærke en stemmegaffels svingninger).

Efterhånden går tilstanden over i gang- og koordinationsbesvær med spastisk lammelse. Der kan tillige forekomme psykiske symptomer med svingtende hukommelse, depression og demens. Nogle mennesker med B12-mangel vil som det første få symptomer fra nervesystemet.

Børn af vegetarmødre, der ikke har taget kosttilskud, risikerer B12-vitaminmangel. Dette kan medføre nedsat vækst, irritabillitet og i værste fald mental retardering.

Langvarigt underskud af B12-vitamin i kroppen giver megaloblastær anæmi, der er en blodmangelsygdom hvor forstadierne til de røde blodlegemer svulmer op. Desuden ses Perniciøs blodmangel.

Hvordan føles blodmangel på grund af mangel på vitamin B12?

De første symptomer vil være træthed, hjertebanken, åndenød og svimmelhed. Er blodmanglen meget svær, kan der forekomme hjertekrampe, hovedpine og smerter i benene (claudicatio intermittens).

Hvordan stilles diagnosen vitamin B12 mangel ?
    Det kræver en blodprøve, hvor indholdet af B12 vitamin i plasma (P-cobalaminer) måles, og hvis værdien er højere end 250 picomol/liter har man ikke mangel. Er værdien lavere end 250 picomol/liter, har man B12-mangel. Hvis værdien er 125-250 picomol/liter kræver det en supplerende blodprøve med måling af plasma metylmalonat, og er den højere end 0,75 mikromol/liter har man sikker B12-mangel.

Kan man overdosere B12-vitamin?
    Overdoser med B12 ses faktisk aldrig, fordi det er så svært at optage i tarmen. Hvis man derimod giver B12-vitamin direkte i blodbanen via indsprøjtning, kan det give en allergisk reaktion.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Re: Smag og B12 vitation

Sitat Opprinnelig skrevet av ninus
    Hejsa, nogle af mine symptomer stammer fra B12 mangel. Prøv at se denne tekst, jeg har sat det med rødt, som jeg synes er af interesse for min diskussion med Stina og Yvette. Jeg vil helt sikkert tage denne tekst med mig til lægen.
    Jamen så kan du også lige se på dette link: http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=1480 .

Jeg er helt enig i at B-12 er en overset faktor i forbindelse med lavt stofskifte. Desuden oplever ALLE mennesker en nedgang i dannelsen af netop dette vitamin som følge af en ganske almindelig alderssvækkelse. Når man til og med har en nedsat organg-funktion som følge af det lave stofskifte - er effekten på B-12 endnu mere udtalt og man komme i en mangeltilstand tidligere end den raske befolkning.

Desuden er jeg personligt meget kritisk indstillet over det store interval man havde vedtaget mellem den laveste og den højeste grænse for hvad der er normen for B-12. Det er min personlige overbevisning at "normen" burde ligge omkring halvvejs som den er nu og opefter.

Jeg er i hvert fald sluppet for en megastor (an)del af "brain fog" efter at jeg begyndte at indtage Brain B-12 (Methylcobalamin) 1000mcg/dag i form af sugetabletter, der går direkte i blodbanen via mundens slimhinder.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

ninus

Dette er jo spennende.

I tillegg mener mange at man med visse sykdomstilstander, så som lavt stoffskifte, ofte får for lite B12 - og - at man ved visse sykdomstilstander bør ligge høyt med sine B12-verdier.

Håper virkerlig at du får lindring for dine plager, bl.a. "Ændret eller nedsat følesans.". Det er ikke "rart" at være syk, nei!

Knus fra meg ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa
    Jeg er i hvert fald sluppet for en megastor (an)del af "brain fog" efter at jeg begyndte at indtage Brain B-12 (Methylcobalamin) 1000mcg/dag i form af sugetabletter, der går direkte i blodbanen via mundens slimhinder.
    Jeg har tatt like store doser B12, Sublingual B12 1000µ fra Da Vinci Laboratories, over en tid nå. (Methylcobalamin det også). Og det er sugetabletter. Har handlet den her:

http://www.vitaviva.com/en/Search.aspx?TargetBox=Sear

Jeg vet ikke om den er like bra som Anisa sin - for jeg har brain fog til tross for inntak. Det eneste jeg kan "se" at den virker er på blodprøver. Har bra nivå der. Skal fortsette med B12 i allefall.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Danmark
    Meldinger
    214

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa
    Anisa,

Har du fået taget blodprøver for B12?
    Hvad ligger dine B12 tal på?
    Har du fået konstateret om din optagelse af B12 er ok?
    Har du fået B12 indsprøjtninger eller pillerne af en læge?
    Hvis ikke, hvor har du købt sugetabletterne?

Ja, det var mange spørgsmål, men jeg er også ret nysgerrig

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard B12

Hei

Jeg startet på B12 tilskudd for noe over 2 måneder siden. Tok 1000mg pr dag i to måneder. Og da var prøvene mine på over 600, og jeg og legen bestemte at jeg skulle ta en pause for å se hva som skjedde da. Det er ikke mer enn 11 dager siden jeg sluttet å ta dem.

Og jeg er veldig dårlig for tiden. Nå skal det sies at stoffskiftet mitt igjen er ute på tur. TSH 4,4* (0,4-4,4), FT4 16 (12-22), FT3 4,6 (3,1 - 6,3). Jeg pleier å trives med en T4 på 20-21 og en TSH på ca 1, så ingentvil om at jeg er lav igjen.Har økt 2 Levaxinen ganger i løpet av 6 - 8 uker. Økte lite om gangen, bare 12,5mg pr dag, så nå har jeg økt med 25mg pr dag.

Men det jeg lurer på er jo om B12 kan påvirke tretthet og slapphet. Jeg er mo i knærne 24 timer i døgnet. Sover enormt mye. Hvis jeg bare sover 11 timer sitter jeg på sengkanten og sover når jeg forsøker å komme meg opp. Jeg har ikke vært så dårlig siden før Levaxinen kom inn i livet mitt. Noen som vet om B12 og dette kan henge sammen? Eller er det bare det at jeg er ustabil i stoffskiftet....?
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard Re: B12

Sitat Opprinnelig skrevet av Anne Ma
    Hei

Jeg startet på B12 tilskudd for noe over 2 måneder siden. Tok 1000mg pr dag i to måneder. Og da var prøvene mine på over 600, og jeg og legen bestemte at jeg skulle ta en pause for å se hva som skjedde da. Det er ikke mer enn 11 dager siden jeg sluttet å ta dem.
    Hej Anne Ma

Jeg forstår ikke helt, hvorfor du skulle slutte med indtaget af B12, blot fordi din B12-værdi er kommet op hvor den skulle være..... den underliggende "tilstand" der ligger til grund for, at du overhovedet havde behov for tilskud til at begynde med - er vist den samme som før.

Nu ved jeg ikke hvilken form B12 du havde indtaget for ophøret for 11 dage siden og ej heller om det var indsprøjtninger, almindelige tabletter eller smeltetabletter (dem man kun beholder i munden til de er opløst af sig selv).

Jeg selv bruger den form der hedder Methylcobalamin (enzymform) som sugetabletter og agter at fortsætte med dem uanset hvad mine "værdier" siger idet disse værdier (mener jeg) kun er høje nok fordi jeg netop løbende supplerer op hver dag med 1000 mcg, selv om vi kan få meget mere uden at komme til at overdosere....

Giftreaktioner på B12-vitamin er aldrig set. Doseringer på op til 30 mg (!) dagligt har ikke givet negative reaktioner. Vitaminet kan derfor siges at være uden bivirkninger i doseringer, der ligger 30.000 gange højere end ADT!

Større enkelttilskud udnyttes bedst om aftenen sammen med B9 (folsyre).

http://www.xlpluss.no/thyroforum/viewtopic.php?t=1480
    Men ellers er det bare at genoptage og se hvordan det evt. vil påvirke dit velbefindende når B12-depoterne igen er fyldt op og vedligeholdt i forhold til dit eget, individuelle behov for vitaminet. Personligt er jeg overbevidst om at B12-tilskud vil gavne de fleste af os med stofskifteproblemer.

God bedring
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ja det med B-12 kan påvirke formen veldig, ifølge pasienthistorier fra andre forums.
    Det er ganske dyrt med B-12 her. Vi har noen vansker med å få tak i metylcobalamin også men må få tak i det via bakveier...
    Jeg tar Trio-Be men har ikke tatt det på noen mnd pga cashmangel...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Anisa og Nora

Jeg har ikke hatt mangel på B12 eller noen virkelig god grunn for å starte behandling. Det er ikke sikkert at det er noen annen faktor enn at kroppen min har det bra på lave B12 verdier. Vi er jo alle indivduelle på alle plan
    Det var min egen nyskjerrighet og søken etter gjerne et lite svar i forhold til min fatuige som gjorde at jeg startet med B12. Jeg virker å være så meget mer plaget av det enn mine bekjente med stoffskiftelidelser (kan være feil, men virker slik). Og det har jo fått meg til å tenke i mange retninger. Særlig ME.

Siden nivåene mine av B12 ikke har vært høyere enn 317 (140 - 680) siden sommeren 2004, så tenkte jeg at det kanskje kunne bedre ting litt om jeg fikk dem høyere i ref. området. Det ville i hvertfall ikke skade...

Jeg kan ikke si at jeg har merket noen bedring, men så har jeg også vært ustabil i stoffskiftet. Da jeg var hos legen for 12 dager siden hadde B12 nivåene mine gått opp fra rett over 200 til 646. Noe som er helt øverst i ref. området. Tanken for å slutte var å se hva som skjer med blodprøvene om jeg ikke tar tilskudd i 6 uker. En god vitenskapelig test ;)

Og svaret til Nora bekreftet det jeg har en anelse om, at fatiugen min har eskalert igjen pga av stoppen på B12. I hverfall er den mye mer merkbar. Er helt zombie rett og slett. Sover enormt mye osv. Jeg er lur nok til å vite at det kun ertiden som kan gi et skikkelig svar på dette. Jeg tror at jeg skal fortsette eksperimentet sånn at jeg er trygg på at jeg trenger disse tilskuddene. Jeg er utrolig forsiktig når det kommer til piller og tilskudd. Jeg er av den oppfatning at for de fleste så skal kostholdet rekke.

Jeg har tatt noen B12 tabletter (vanlige) som er produsert på Island som heter Betolvx. Cyanocolbamin heter virkestoffet. De er på 1mg. Når de er slutt har jeg kjøpt et annet merke med samme virkestoff som heter Behepan og har samme styrke. Jeg tar min om morgenen med Levaxinen på fastende mage.

Nora om du kjenner noen i Sverige så koster ikke B12 så mye. Men får du ikke slikt på blåresept? Trodde Trio-Be var reseptbelagt i norge?
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Side 6 av 13 Først 12345678910111213 Siste

Lignende tråder

1. D-vitamin..........
    Av Tiffen i forumet D-vitamin
    Svar: 6
    Siste melding: 18-11-08, 13:05
  2. B6 vitamin
    Av Bille i forumet B-vitaminer
    Svar: 2
    Siste melding: 30-10-07, 20:44
  3. Svar: 21
    Siste melding: 16-06-06, 23:36