Viser søkeresultater 51 til 60 av 121
-
03-04-08, 16:41 #51
Oooh shit, jeg som tar kalsium og magnesium. Takk for tipset, det skal jeg hvertfall kutte ut. At jeg tar den like før frokost har jeg heller aldri hørt at man ikke bør.
Legen min forteller meg ingenting. Jeg tok ei ekstra pille i går, og har ligget våken og svettet i hele natt. Tror jeg holder meg til dosen gitt.
T4 er nå på 13 og det optimale er 18?
T3 aner jeg ikke hvor den ligger nå.
Bor på Romerike.
-
03-04-08, 18:21 #52
Ops - syns ikke du bør kutte ut noe du trenger bare fordi du får ei ekstra pille i kurven.
Ta Levaxinen med samme du våkner - ha boksen på nattbordet - så er du mye friere resten av dagen. Kosttilskudd kan du jo vente noen timer med å ta. Noen sier opp til 4, men det er vel lenge kanskje ?
Optimal fT4 = det du synes er best. Det står ingen steder hva som er optimalt. Du må finne det ut.
Blodprøver kan bare lede deg inærheten - finjustering kan blodprøver ikke hjelpe deg med.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
03-04-08, 20:10 #53
Det tallet på 18 gjelder bare hvis referansområdet er slik jeg foreslo...og etter en doseøkning så er det vanlig å være hyper i opp til fire dager. Hvis det varer lenger, da er man virkelig overdosert heter det 8leste at Elaine skrev sånn)
Altså er det visse forbehold i det jeg skriver.
Og, pasientene på forumene anbefaler nå økning på 12,5µg og ikke lenger 25µg. (de gikk over til 12,5 µg anbefaling sånn tre år siden eller noe sånt, jeg var involvert i en slik diskusjon og husker det godt...)
-
13-04-08, 13:19 #54
Jeg økte dosen selv fra 25 til 50.
Jeg har økt dosen, jeg tar to piller nå istedet for en. Når vil kroppen merke at jeg tar to? Kan det ta flere uker før jeg merker bedring? Er det for mye å øke 25 om dagen? Jeg kan ikke dette?
Er utrolig sliten om dagen og har gått på 25 mg siden 7 januar.
Er så kjipt å ha en lege som ikke kan noe om dette, bør nok dra til en spesialist.
-
13-04-08, 13:19 #55
Jeg økte dosen selv fra 25 til 50.
Jeg har økt dosen, jeg tar to piller nå istedet for en. Når vil kroppen merke at jeg tar to? Kan det ta flere uker før jeg merker bedring? Er det for mye å øke 25 om dagen? Jeg kan ikke dette?
Er utrolig sliten om dagen og har gått på 25 mg siden 7 januar.
Er så kjipt å ha en lege som ikke kan noe om dette, bør nok dra til en spesialist.
-
13-04-08, 14:17 #56
1. Det må utredes skikkelig at du har en tilstand der det vil være fornuftig eller nødvendig med hormontillegg.
2. Når du starter med hormonpiller så estimer hvor høyt tillegget bør være for deg ut fra at 150µG/dag er det kjertelen omtrent produserer omregnet i Levaxindose. Eller 3Grain/dag omregnet i Armourdose. Har du svært lave hormonnivåer og svært høye TSH-nivåer er en full dose tenkelig. Er verdiene bare litt for lave trenger du ikke full erstattning med det samme og kan sette målet lavere.
Begynn lavt og øk sjelden.
Men ikke så lavt og ikke så sjelden at du ikke formår å etterspørre kroppens behov. Og du skal heller ikke overoppfylle kroppens behov.
DU - er kjertelen - DU regulerer dosen.
Praksis viser seg på den måten at man reagerer veldig forskjellig.
Noen tåler en rask økning bra, og for dem er det egentlig bare å kjøre på.
Jo før men kommer opp i en terapeutisk dose, jo bedre.
Men mange reagerer med symptomer når det økes selv on dosen enda ikke er høy nok til å virke som den skal.
Det er også et tidsperspektiv inne i bildet her. Det tar lang tid for kroppen å begynne å bruke disse hormonene den har vært sulteforet på.
Så et vel valgt kompromis er å øke med 25µ/dag når dosen er under 100µG/dag og 12,5µg når dosen er over 100.
Så kan du øke hver måned når dosen er under 100 men bør la det gå 2 mnd mellom hver gang når dosen er kommet over 100.
Dette er det mange meninger om, men sånn sirka som dette kan være et utgangspunkt til man lærer seg å kjenne hvordan Thyroxin virker på kroppen sin.
Og dette er hva jeg mener da, vi må lære oss å bruke denne medisinen og hvordan den virker på oss. Og hvordan vi føler oss er overordnet blodprøveresultater ! Vi må opparbeide oss en erfaringsbase som vi kan bruke. Og erfaringer er selvopplevde ting det,
Blodprøver er et utmerket diagnostisk verktøy. De kan fint brukes til å være med på å avgjøre hva som feiler deg. Og du kan sikkert ha noe nytte av blodprøver første året eller to i behandlingen også.
Men du bør aldri la resultatet av disse overstyre det du føler og tror.
Det finnes ikke blodprøver som kan si deg hvor stor dosen din bør være - det må du finne ut selv.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-04-08, 14:17 #57
1. Det må utredes skikkelig at du har en tilstand der det vil være fornuftig eller nødvendig med hormontillegg.
2. Når du starter med hormonpiller så estimer hvor høyt tillegget bør være for deg ut fra at 150µG/dag er det kjertelen omtrent produserer omregnet i Levaxindose. Eller 3Grain/dag omregnet i Armourdose. Har du svært lave hormonnivåer og svært høye TSH-nivåer er en full dose tenkelig. Er verdiene bare litt for lave trenger du ikke full erstattning med det samme og kan sette målet lavere.
Begynn lavt og øk sjelden.
Men ikke så lavt og ikke så sjelden at du ikke formår å etterspørre kroppens behov. Og du skal heller ikke overoppfylle kroppens behov.
DU - er kjertelen - DU regulerer dosen.
Praksis viser seg på den måten at man reagerer veldig forskjellig.
Noen tåler en rask økning bra, og for dem er det egentlig bare å kjøre på.
Jo før men kommer opp i en terapeutisk dose, jo bedre.
Men mange reagerer med symptomer når det økes selv on dosen enda ikke er høy nok til å virke som den skal.
Det er også et tidsperspektiv inne i bildet her. Det tar lang tid for kroppen å begynne å bruke disse hormonene den har vært sulteforet på.
Så et vel valgt kompromis er å øke med 25µ/dag når dosen er under 100µG/dag og 12,5µg når dosen er over 100.
Så kan du øke hver måned når dosen er under 100 men bør la det gå 2 mnd mellom hver gang når dosen er kommet over 100.
Dette er det mange meninger om, men sånn sirka som dette kan være et utgangspunkt til man lærer seg å kjenne hvordan Thyroxin virker på kroppen sin.
Og dette er hva jeg mener da, vi må lære oss å bruke denne medisinen og hvordan den virker på oss. Og hvordan vi føler oss er overordnet blodprøveresultater ! Vi må opparbeide oss en erfaringsbase som vi kan bruke. Og erfaringer er selvopplevde ting det,
Blodprøver er et utmerket diagnostisk verktøy. De kan fint brukes til å være med på å avgjøre hva som feiler deg. Og du kan sikkert ha noe nytte av blodprøver første året eller to i behandlingen også.
Men du bør aldri la resultatet av disse overstyre det du føler og tror.
Det finnes ikke blodprøver som kan si deg hvor stor dosen din bør være - det må du finne ut selv.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-04-08, 15:10 #58
Takk Finn`n
Tror jeg bør gå til en spesialist slik at jeg får hjelp til dette.
Men da prøver jeg en stund.
-
13-04-08, 15:10 #59
Takk Finn`n
Tror jeg bør gå til en spesialist slik at jeg får hjelp til dette.
Men da prøver jeg en stund.
-
13-04-08, 16:01 #60
Hadde jeg vært deg ville jeg gitt legen beskjed om at du endrer dosen. Selv rører jeg aldri dosen min uten å ha snakket med legen min. Hvis legen din er kunnskaps fattig på området, så finn en annen lege. Eller finn relevante artikler og lever til h*n. Eller still h*n utfordrende spørsmål om temaet. Det pleier å virke slik at de leser seg opp på temaet

Det går også an å få en "second opinion" av en annen lege. Det kan bli vanskelig å komme seg inn til en spesialist. De fleste mener at folk med lavt stoffskifte er noe allmennlegene skal håndtere, men det er absolutt verdt et forsøk
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
Svar med sitat
Bokmerker