Side 6 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 51 til 60 av 83
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Kolestero som man spiser er omtrent irrelevant.
    Det er kroppen selv som lager kolesterolet, og det er livsviktig, man lager hormonene av det, cortisol, progesteron, og alle forstadiene som pregnenolon og DHEA og de andre.

Det er triglyseridene som ikke skal være høye. I USA vet "alle" sitt triglyseridnivå samt LHL og VHL. LHL er det slemme kolesterol.

Triglyseridene blir høye av karbohydrater, det betyr sukker og stivelse, samt av stress fordi blodsukkeret da stiger.

Det står utførlig om det i Fedon-boka og Atkins-bøkene også.

kolesterol er det som frakter fettet rundt, og vil bli høyere når det frakter fett rundt...

Har som sagt kjøpt fedon-boka naturlig slank (fordi den var billig nå, 98 kr) og Fedon sier det er litt mye arakidonsyre i eggeplommer, noe som angår fettsyrebalansen. Det er det eneste som angår oss her , fettsyrene har nemlig en stor innvirkning på kroppen og autoimmune tilstander og inflammatoriske tilstander.
    Vi kan få antistoffene ned ved å spise lavkarbo eller fedon-mat med lav GI. Altså ikke kneippbrød heller, helst bare bønner og linser som karbohydrater. Og allltid spise noen nøtter til appelsinen eller frukten for protein og fett. Trenger noe med fetsyrer til hvert måltid.

Fedon anbefaler lite fett, mens Atkins baserer seg på mer fett som bacon og rømme (og det hever ikke kolesterolen!) Det er sukkeret og brødet og potetene som hever kolesterolen og triglyseridene.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

nora - jeg er lamslått av ditt kunnskapsnivå ;) Men jeg vet ikke hvor mye jeg forstår - i alle fall ikke i første omgang. Er dog kjempleglad for alt du kommer med
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja da venter jeg stadig på utskriften av prøvesvarene som "hallodama" ville sende meg.

Blir kanskje ikke i år det???

Nei, det ville nok være for lett at ting skulle fungere etter kun 1 henvendelse, må jo som oftest flere til før det skjer noe 8)

Men vi som er så friske har jo ikke annet enn å gjøre enn å henvende oss gang på gang, litt spenning må de vel sørge for at vi får i hverdagen???
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jeg har fremdeles ikke mottatt blodprøvesvarene som legekontoret sa de ville sende meg, ei heller har jeg orket å gå opp for å hente dem selv.

Men jeg kom nettopp over et gammelt skriv, hvor jeg kan hente ut følgende informasjon:

I 1993 ble jeg behandlet for ITP andre gang. Også hyperthyreose står det. Hvordan i all verden kan dette stemme? Jeg fikk da også Neo-Mecazole. Jeg har aldri forstått dette. Og aldri om jeg har følt meg hyper - har jo alltid hatt for lite energi og treg mage f.eks.

Jeg mener at dette var følgende som skjedde: Etter en stund på kortison ble jeg så grusomt sulten (senere fant jeg ut av at det kunne være en bivirkning dette). Ble fortalt av andre om høyt stoffskifte, så jeg ba om å bli sjekket for det (for de mente jo da at man kunne bli veldig sulten av HØYT stoffskifte). Og så mener jeg at de fant ut av at jeg ikke hadde høyt stoffskifte, men lavt. Det var i alle fall slik at det jeg spurte om - det var det motsatte av det. Og jeg kan jo da ikke ha spurt om jeg hadde lavt stoffskifte pga sultfølelsen? For et rot.

Uansett, så gikk jeg kun på Neo-Mecazole en liten stund. Så var det vel noen år mellom før jeg klaget over et eller annet igjen og fikk så konstantert lavt stoffskifte.

Jeg husker at jeg i begge tilfelle var inne og drakk noe guffe og så tok jeg et slags bilde eller ultralyd av skjoldbruskkjertelen. Vet ikke hva de kom fram til med dette. Visste ikke hva jeg skulle spørre om, og legene forteller jo ofte ikke mer enn det som er aller nødvendigst.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Livet er aldri kjedelig dere

Kom til legekontoret i dag fordi jeg skulle være med min sønn som har forhøyet TPO.

Ville da selvfølgelig ha utskrift av prøvesvarene mine fra 13.06.06. Da hadde jeg vel gått på øket Levaxin 150 µg om dagen i ca 8 uker. (Hadde ikke begynt på Liothyronin da - det gjorde jeg 2 dager senere.) Forklarte at jeg hadde ringt ei ukes tid etter siste time hos legen, men de hadde ikke hatt tid til å lese opp resultatene for meg, og de ville sende dem. Hadde ikke mottatt noe. Kunne jeg være så snill å få en utskrift?

Hmpf.. joda, kunne vel det. Etter litt sukking og oi-ing, så fikk jeg utskriften.

Gikk for å se på den, selv om jeg ikke regnet å forstå for mye ;) Men i alle dager, her var jo bare verdiene - hvor var referanseområdene?

Gikk tilbake og spurte om jeg kunne få med referanserområdene. Men det kunne jeg ikke, det var ikke nødvendig. Jo, sa jeg. Har hørt at ulike laboratorier kan operere med ulike referanserområder. Nei, det kunne de i alle fall ikke. Var jo bortimot det dummeste hun hadde hørt. Hun hadde t.o.m. jobbet i Italia hvor de hadde samme referanserområder. Hun trodde det måtte være en EU-standard eller Europeisk standard. Hvor hadde jeg hørt sånn noe tull?

Eh, øh, jo fra noen jeg snakker med på nettet. Ei gruppe, et forum. (Begynte her å bli temmelig forvirret.) Selv mente jeg å ha sett ulike referanserverdier for Anti-TPO. (Fant fram et ark hvor jeg hadde skrevet ut referanseverdier på Anti-TPO. Pføy - trengte ikke hun å se, for datteren hennes var LEGE så det så!)

Men uansett, hvor er blodprøvene mine sendt? Ja, hvorfor jeg ville vite det? Jo, fordi da kan jeg kanskje kontakte dem direkte og få referanserverdiene av dem.

Nei, for noe tull. Nei, nå skulle jeg heller få dem. Men det var best at jeg passet godt på dem, for det var eneste gang hun kom til å gidde å skrive dem, og så skrev hun dem altså manuelt på arket.

Men det var vel likevel ingen vits i, for jeg skjønte vel ikke mye av dette? Neei Men jeg spør de på nettet. Ja, og hva det var for slags folk da? Jo, det er disse på dette forumet da. Det var vel bortimot det verste hun hadde hørt. Det var det verste at folk begynte å snoke og rote rundt i sin egen sykdom.

På dette tidspunkt var jeg begynte å bli passe irritert. Nei, sa jeg, det verste er å blitt proppet full av antidepressiva til en gir helt opp.

Igjen: Jeg kunne ikke tro mine egne ører. For ikke å snakke om at det var flaut med venterommet halv-fullt av folk. Drittkjerring! Og så surrete i hodet - jeg som liksom skulle inn og være en støtte for sønnen min.

PS Kan noen hjelpe meg å finne bevis for ulike referanseområdet i Norge? Hun burde jammen få sett det sort på hvitt - den kjærringa!!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Så skriver jeg inn blodprøvesvarene her, kan dere hjelpe meg å tyde, vet ikke hva forkortelsene står for:

BLPK 4.0 (3.5 - 10.0)
    BHB 12.6 (11.7 - 15.3)
    BMCH 29 (27 - 33)
    BTPK 235 (145 - 390)
    SFERR 82 (12 - 165)
    SB12 307 (110 - 550)
    SFOL 32.9 (5.9 - 40.0)
    SGL 5.2 (4.0 - 6.3)
    SALB 41 (36 - 45)
    SKR 51 (45 - 90 (eller 50))
    SGFR >60 (gadd hun ikke skrive engang fordi den var innenfor normalen)
    SURAT 298 (155 - 350)
    SGT 40 (10 - 75)
    SALAT 33 (10 - 45)
    SK 4.1 (3.6 - 5.0)
    SCA 2.35 (2.15 - 2.51)
    SCAAL 2.36 (2.17 - 2.47)
    SMG 0.86 (0.71 - 0.94)
    STSH 0.16 (0.30 - 0.40)
    SFT4 23.2 (10.0 - 19.0)
    SFT3 5.2 (3.0 - 5.7)
    STPO 905 (<=60)
    SØSTR <0.05 (0.00 - 0.30)
    STESTK Sendt (OK - hvor og hva er resultatet?)
    SFSH 45.9 (1.0 - 12.0)
    SLH 17.9 (1.0 - 12.0)
    SPROL 155 (100 - 700)
    SPROG <0.6 (0.0 - 3.0)
    SRF 21 (<20)
    SCCP 0 (<5)

Gleder meg til svar fra dere kløktige hoder ;)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Du er overmedisinert Stina.
    STSH 0.16 (0.30 - 0.40)
    SFT4 23.2 (10.0 - 19.0)
    SFT3 5.2 (3.0 - 5.7)
    STPO 905 (<=60)
    Hvis du har hjertebank bør du ta nye blodprøver!! For den frie T4 er 4,2 over referanseområdet og det er ganske mye vil jeg nå si. Jeg ser at T3 ikke er over her, men du har jo siden startet med T3 tilskudd!!! TSH er greit nok, men kan vel være en anelse høyere.

Det kommer nok inn andre inn og tolker vider her kan jeg tenke meg Og dette er jo bare min mening
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takk Anne Ma

Blir forvirret av S'ene jeg, så jeg er så usikker. Har aldri tatt utskrift av blodprøvene før, og med den kampen for å få dem, gjør jeg det vel heller ikke igjen ;)

Men er det ikke merkelige referanserområder på f.eks. TSH'en? 0.30 - 0.40? Mens Egil Haug snakker om fra 1 - 1.5 som det ideelle. Og hvis ikke bedring kan man gå ned til 0.2 - 1. Hvordan skal jeg kunne sammenligne denne utskriften med det? Hvis jeg kunne sammenlignet med Egil Haugs, så var jo ikke TSH'en så fryktelig feil, selv om stadig noe lav. Og hvorfor har ikke legen ringt meg? Svarene har ligget der i 2 måneder. Første gang jeg forsøkte å få svarene ble jeg avvist med at legen ville ringe meg hvis ikke alt var innenfor normalen.

Ser at FT4 er høy. Hadde jo ikke gått så lenge på de høyere dosene Levaxin da. Kan det være slik at FT4 stiger ved økning av Levaxin og så flater seg litt ut?

Vet jo ikke hva søren jeg skal gjøre jeg. Har gått på ganske lav dose i mange år og vært fryktelig dårlig. Hva skal ellers hjelpe meg hvis ikke bedre medisinering?

Eller så var medisineringa OK, men det er noe helt annet jeg feiler, så som ME - ka du trur Anne Ma?

For den frie T4 er 4,2 over referanseområdet og det er ganske mye vil jeg nå si
    Hææ?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei Stina

Men er det ikke merkelige referanserområder på f.eks. TSH'en? 0.30 - 0.40?
    La ikke merke til det, men det er ganske sikkert en skrive feil. Det skal nok være 0,30-4,40.

For den frie T4 er 4,2 over referanseområdet og det er ganske mye vil jeg nå si
    Jeg mente: normal området for fri T4 er 10.0 - 19.0 mens din er 23.2. Og det vil si du ligger 4,2 over øverste tall i referanseområdet. Altså høyt.

Du skriver i en annen tråd at du også har økt Levaxinene igjen etter å ha supplemert med 20 µg Lithyronin. Det er mye det! Kanskje å være litt mer forsiktig ville være bedre selv om det tar mer tid.

Jeg skal sjekke ut resten av blodprøvene dine jeg Svarer på det når jeg har lest i gjennom alt ;) (kan ta litt tid. er litt fjern idag).

Og du bare må bytte lege!! Sjekk nettet. Du kan bytte fastlege på nettet på trygdeetatenssider. Mye arbeid å få igjennom der du bor skjønner jeg, men det er verdt strevet tror jeg. Du bør sjekke hver dag om du skal få sneket deg inn

Legen din er ikke god i hodet slik jeg ser det!!! De er ikke farlig de svarene dine, men hvis T3'en blir for høy så er det ikke bra. Du skal fortsette å be om prøvesvar, hun gir seg etterhvert! Be legen om det når du har time. Det gjør jeg.

Klemmen
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takker og bukker.

Det var altså ikke legen som var umulig i dag. Han er en han. Dette var "hallodama" - sykesøstra - lukevokteren som oppførte seg slik.

Legen var helt OK i dag han når vi var der med sønnen ;) Tror mange leger ikke kan noe særlig om stoffskiftet, så kanskje det er bedre å "utdanne" de litt mer? Ga han mange utskrifter fra nettet i dag jeg, websider som vi stadig refererer til. I dem hadde jeg uthevet en del relevante ting. Han tok imot og lovet å skumme gjennom. Fornøyd med det!

Side 6 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
    Av nora i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 09-10-10, 18:40
  2. Dosering
    Av Cina i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 06-03-07, 19:48
  3. T3 og dosering av den
    Av irene i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 26-06-06, 23:30
  4. nye prøver, armour og dosering, noen synspunkt?
    Av milla i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 6
    Siste melding: 31-05-06, 10:16

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn