Side 6 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 51 til 60 av 87
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Sålenge man får nok ft3 så trenger man ikke å ha høyt ft4. Høyt ft4 gjelder nok helst når man kun benytter t4-medisin, tenker jeg. Det er først nå i den seinere tid at min ft4 har kommet over bunnivået. (ft3 ligger da på topp/litt over normalintervallet).
    Men jeg har nok en nokså robust kropp mot høydoseubehag. Og vi er ikke like - enhver må lete etter sin vei.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Nå, nu begynder det med arveligheden at røre på sig. Så er der en forklaring mere til, hvorfor jeg er løbet ind i en stofskifte sygdom.

Jeg har nu kendskab til, at to kusiner på min fars side "har noget", den enes tal er forhøjede indenfor normalværdierne, og den anden har forhøjet TSH. Derudover har to af min fars søstre være demente. En demens som begyndte omkring deres 80 års fødselsdag - og jeg tænker, at det eneste symptom hos ældre kvinder på for lavt stofskifte er demens.

Tina

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Standard Re: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Hej med jer

Nu kommer der lidt mere til føljetonen

Generelt har jeg det godt, jeg kan være i haven og grave ukrudt op i flere timer (puha, jeg har ellers før undgået haver ) og sidde i sofaen og strikke om aftenen.

Det eneste, der driller lige nu er hænder og fødder, der er lidt stive, pulsen der er lidt livlig specielt om aftenen, og maven/afføring der kan være lidt blød. Fødderne skal varmes op inden jeg står op om morgenen, ellers er de ømme. Jeg tager 140 - 155 mg Thyreoid.

Det vil jeg få testet med en ny blodprøve igen snart.

Men ellers har jeg lige fået svaret fra den sidste jodtest. Og jo, jeg tager ikke jod, og jeg forsøgte at være jodfastende

Iodine/Cr - 450 ug/g Cr (100-1100 (100-300 optimal)) - sidst 245,19
    Bromine/Cr - 6087,5 ug/g Cr (893,5-5696,3 (5-95% range))
    Selenium/Cr - 140,62 ug/g Cr (27 - 175 (50-175 optimal))
    Arsenic/Cr - 65,62 ug/g Cr (3,3-138 (5-95% range))
    Creatinine - 0,32 mg/ml (0,3-30) - sidst 1,35

Prøverne er taget hhv. d. 17/3-14 og 26/6-14.

Svarene er microgram pr. gram creatinine. Det skal jeg lige dykke lidt ned i for at finde ud af, hvad det reelt betyder For umiddelbart var vores vurdering, at der er tale om et relativt måleresultat, men det giver på den anden side ikke mening, fordi så vil det være svært at sammenligne resultatet fra gang til gang.

---- indsat ----
    Nu har jeg fundet ud af det - prøverne er selvfølgelig sammenlignelige.

Creatinine
    A metabolic by-product that is excreted at a relatively constant rate as long as kidney function is not impaired. It is measured to correct dried urinary element levels for hydration status; the greater the fluid intake, the lower the creatinine level. Iodine, bromine, selenium, arsenic, and mercury results are therefore expressed in μg/g creatinine to allow for urine dilution.

Jeg drikker 2 - 2,5 l vand om dagen ;-) Så derfor er creatinine lav.
    -----------------

Som jeg kan se det, er der vist ret så meget Bromine, og brom konkurrerer med jod (og fluor og klor) og receptorerne i cellerne, så det kan give en falsk positiv på jod. Måske det er derfor jod er steget....???

Jeg forsøgte at være jodfastende. Jeg tager ikke jod, der er ikke jod i min vitaminpille, og jeg var Thyreoidfastende på prøvedagen (ingen natpille ).

Jeg tager mellem 200 - 300 ug Selen om dagen. Så det ser fint ud, synes jeg

Så vidt jeg kan se af svaret, er der brom i nødder og fisk. Og jo, jeg spiser mange nødder.

Skulle der være en af jer, der ved mere om alt dette, så vil jeg være taknemmelig for en kommentar

Tina
    Sist endret av Sylvia; 12-07-14 kl 08:04

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

At der var meget brom i min prøve overrasker mig egentlig ikke, og jeg overvejer at begynde at tage jod. Det har jeg gjort længe

Men at der er så meget arsenik, det har rystet mig noget Jeg har studeret det lidt, og fundet ud af, at der kan være en del arsenik i æblejuice. Jeg var igennem en udrensning af tarmen, fordi min læge syntes, det kunne være en god idé (den var fin) en uge før denne test blev taget. I de dage, det stod på, måtte jeg drikke æblejuice Det var så godt nok økologisk.

Ellers har jeg virkeligt svært ved at finde ud af, hvor det kommer fra. Alle her i familien er stadig afhængige af mig

Tina

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

I dag har jeg været hos min egen læge, fordi jeg gerne vil have, at han foretager opfølgning på mit stofskifte.

Han spurgte, hvad tager du - og jeg svarede Thyreoid fra Glostrup. Han sagde, det vigtigste er, at du har det godt, og skal jeg følge dit stofskifte, så starter vi med at tage prøver (fT4, fT3, TSH og anti-tpo), og så skal du vide, at har du meget specifikke spørgsmål, så skal vi have en ekspert med ind over. OK, sagde jeg, og så gik vi i gang med at søge udleveringstilladelse.

Og så kørte jeg glad hjem igen. Ingen vrøvl, ingen bøvl.... Nu ved jeg så ikke helt, hvad det ender med, men jeg har en plan B

Han fik mit lange skriv om, hvordan jeg har det, og det var holdt så neutralt som muligt, men der kan nok være en snert af lidt uretfærdighed... Håber det går alligevel ;-)

Ellers fortalte han, at Københavns Elektive Laboratorium havde holdt en konference, hvor de omtalte NDT, og at der for bare to år siden, var fuldstændig lukket for brugen af det, men at der er en opblødning rundt omkring nu.

Jeg er rigtig glad for den behandling, jeg fik i dag.

Tina

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Og i dag - brev fra sundsstyrelsen :-) med udleveringstilladelse.
    Min læge skrev meget lidt, blot at gængs medicin ikke havde god effekt.
    Tina

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Lige lidt mere til historien

3 år med hedeture - og mange hedeture med springvand - jeg vil det ikke mere. Det koster så meget energi at sidde sammen med kolleger, chefen og ikke mindst kunder, når vandet springer af mig, bare for at holde koncentrationen.

Så jeg har fået testet mine hormoner (reference i parentes).

Østradiol 1,6 (0,5 - 1,7 pg/ml)
    Østriol 15,8 (2 - 30 pg/ml)
    Progesteron 44,0 (50 - 100 pg/ml)
    Testosteron 20,5 (16 - 32 pg/ml)
    DHEA 468,0 (90 - 300 pg/ml)
    Cortisol 9184,0 (1800 - 12000 pg/ml)

Det er ikke nyt for mig, at progesteron ligger lavt, når man har Hashimotos. Det er der skrevet meget om her inde på forum. Men jeg var jo selvfølgelig ikke klar over, at det var så lavt....

Konklusionen på testen var, at mit østradiol er lidt for højt, og mit cortisol er lidt for højt. Til sidst nævnte kan jeg tilføje, at jo jeg er lidt stresset over alt det, jeg opdager om min krop og over, at det kan være så skævt, når jeg faktisk altid har levet sådan rimeligt fornuftigt og fulgt gængse anbefalinger

I svaret er også givet nogle forhold mellem hormonerne, og de er som følger:

Østriol - Østradiol: 9,9 (>4)
    Progesteron - Østradiol: 27,5 (>100 - optimalt >200)
    Cortisol - DHEA: 19,6 (10 - 100)
    Testosteron - Østradiol: 12,8 (4 - 10)

Her falder det lave progesteron også godt igennem

Resultatet af dette er, at jeg er begyndt på progesteron creme, og jeg går og venter på at få østriol creme til tørre slimhinder.

Nå men jeg har jo sat mig for at finde ud af, hvad der sker i min krop, og jeg er på vej

Tina

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Efter en uge og nogle dage på progesteroncreme er det tydeligt, at det kan min krop godt lide

Mine opdagelser fortsætter

Jeg har fået foretaget en termografirapport af min krop hos Breastcare. Det er opstået, fordi jeg ledte efter et alternativ til mammografi, som jeg lige var blevet indkaldt til.

Nu har jeg så fået rapporten:

Brysterne er fine, der er ingen indikation af noget som helst. Der skal foretages endnu en termografi om 3 mdr. for at få en baseline, og herefter er der tale om en opfølgning en gang om året.

Min skjoldbruskkirtel er fin, der er ingen som helst aktivitet omkring den. Så enten er der ro nu, eller også er den medicineret til ro - hmm eller måske begge dele. Antistofferne sidste gang var all time low på 245.

Fint udgangspunkt for at øge indtagelse af jod. Og fint at supplere med progesteroncreme fra nu af.

Der er så en del inflammation i muskler omkring ryggen, nakke og i min højre hofte. Det var jeg så godt klar over - av stive muskler og ømhed (godt jeg skal til en gang body-sds på onsdag).

Der er også noget, der tyder på, at der er en form for gastrisk dysfunktion af mave og tarm. Og de har anbefalet mig at få scannet min galdeblære. Det må så blive det næste.

Men jo, min mave er "sur" og det genere med reflux.

Derudover er der ingen tegn på forkalkning (selv om ungerne måske nok er uenige ). Det er dejligt at vide.

Tina

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Lightbulb Sv: Tidligt diagnostiseret Hashimotos, symptomer af antistoffer

Sitat Opprinnelig skrevet av tinash17 Vis post
    At der var meget brom i min prøve overrasker mig egentlig ikke, og jeg overvejer at begynde at tage jod. Det har jeg gjort længe

Men at der er så meget arsenik, det har rystet mig noget Jeg har studeret det lidt, og fundet ud af, at der kan være en del arsenik i æblejuice. Jeg var igennem en udrensning af tarmen, fordi min læge syntes, det kunne være en god idé (den var fin) en uge før denne test blev taget. I de dage, det stod på, måtte jeg drikke æblejuice Det var så godt nok økologisk.

Ellers har jeg virkeligt svært ved at finde ud af, hvor det kommer fra. Alle her i familien er stadig afhængige af mig
    Arsenic in your food (PDF) (Consumer Reports magazine: November 2012)
    Major symposium on arsenic contamination in food and water supplies (American Chemical Society 2013)
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Apr 2013
    Sted
    Danmark
    Alder
    64
    Meldinger
    621

Tak Mod

Morgenstunden har været brugt på at læse de artikler, du har linket til. Og til at Google lidt mere.

Min konklusion er, at der skal lidt mere fokus på leveren.

Tina

Side 6 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
    Av vita i forumet Stoffskifte relaterte øye plager og øyesykdomme
    Svar: 5
    Siste melding: 14-06-11, 10:04
  2. Hashimotos m/antistoffer - medisin mot grønn stær/glaukom
    Av vita i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 5
    Siste melding: 14-06-11, 10:04
  3. Har man sikkert Hashimotos hvis man har så mye antistoffer?
    Av Hansen i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 12
    Siste melding: 02-06-09, 16:33
  4. Antistoffer?
    Av siri i forumet Autoimmune sykdommer
    Svar: 1
    Siste melding: 14-03-07, 16:54
  5. Antistoffer
    Av Maia i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 4
    Siste melding: 20-02-07, 19:53

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn