Side 5 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 73
    Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Takk for svar alle sammen.Går ut ifra at kjertelen min enten hadde skrumpet noe lenge før behandling ble satt igang, eller at den har blitt mindre pga behandling. Første gang det ble tatt stoffskifteprøver på meg var minst 6 år før behandling ble startet opp, og da var TSH 5,7 (<4,0)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det fins noe som heter Ords thyreoditt , hvor man blir hypo fordi kjertelen blir mindre. står noe om det på www.thyroidmanager.org .
    Ved Hashimotos så kan man tidlig se forandringer på ultralyd, kjertelen blir mørk (den blir erstattet med uvirksomt bindevev)

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard Hypothyreose og restless legs

Er veldig plaget av Restless legs.Noen som vet om det er en sammenheng mellom hypothyreose og dette? Bruker to slags medisiner som hjelper, men er fortsatt mye plaget. Andre som sliter med samme problem? Tar gjerne imot råd

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Sv: Hypothyreose og restless legs

http://www.nrlf.no/readmore.asp?readmoreid=392

Jeg har jo noe rart med leggene.
    Det likner ikke på restless legs. De går i krampe som blir borte igjen når jeg spiser salt. (ordentlig salt)

Situasjonen forverret seg kraftig i starten på introduksjon av D-vitamin.
    De går også lettere i krampe etter trening, noe som vel peker på næringsmangel.

De hviler aldri.
    Ikke engang når jeg sover - det kan observeres bare ved å se på leggene.
    Og det kjennes godt når man tar på dem.
    De er fremstillt for undersøkelse til flere - ingenting blir gjort.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg hadde mye restless legs i våres. Jeg brukte jern, magnesium og c-vitamin på kvelden. Og det hjalp. Om du bruker magnesium, hold øye med at du ikke får i deg for mye i det lange løp, hold øye med blodprøver. Jeg fikk høye magnesiumverdier, men det var etter lang tid.
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Hei Finn og Vigdis
    Takk for svar
    Vigdis: Hvor mye magnesium tar du? Jeg tar 2 tabeletter om kvelden, men husker ikke styrken. Har fin hemoglobin, men s-ferritin ligger alltid under 50. Av og til nede på 20-tallet ( Før jeg begynte med liothyronin i tillegg til levaxin). Vet at lav s-ferritin kan gi Restless legs
    n`Finn : Kanskje du har noe som ligner Restless Legs? Det er en tilstand som heter plms (Periodic Limb Movement Syndrome). Meget plagsomt, også for partneren, da man sparker og vrir på seg i søvne

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

jo, jeg har jo søkt litt da, men jeg sparker ingen da
    (takkolov)
    Det er ikke bena som beveger seg, men det ser ut som jeg har maur under huden som beveger seg hele tia.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Jeg tok 600 mg magnesium, 9 mg hemjern, økte det til 27 da jeg så at jeg lå litt lavt. Pluss endel c-vitamin. Restless legs har gitt seg nå. Og jeg lurer på om det hang sammen med lave kortisolverdier for mitt vedkommende. Kroppen øker jo adrenalin ofte når kortisol blir lavt, som en siste forvirret krempetrekning tenker jeg, vet ikke om det er helt medisisnk korrekt.. Og kanskje kan forhøyet adrealin gi restless legs? ikke vet jeg. Jeg vet bare at det er borte nå.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Lurer på om jeg skal be legen sjekke kortisolverdiene. Har en tante med Addisons.Problemet er bare at jeg har en lege som har 3-4 mnd ventetid
    Og når jeg endelig har time, er det nesten som jan sier adjø før jeg viser meg i døra. Skrev klagebrev til ham hvor jeg beskrev hvordan jeg følte at jeg hadde vært til bry sist jeg var der.Det som skjedde avr at jeg tok opp tre ting, og det var tydeligvis to for mye. Tok opp det med tørrhoste, som jeg har vært plaget med pga Sjøgrens syndrom i 30 år, men før jeg hadde snakket ferdig om det , skrev han ut Hydrokon, som er et hostedempende middel i narkotikaklassen og som bare skal benyttes i akutte tilfeller. Den resepten stakk han i handa mi og sa at jeg kunne å ut og betale for konsultasjonen. var ly f. da jeg kom hjem, og skrev da hva jeg følte om en slik konsultasjon fikk brev tilbake hvor han ba tilgi ham. Har eller s hatt et godt lege/pasientforhold til ham i mange år, bortsett fra at jeg har irritert meg over at han har så lite tid til å høre på meg.
    falt jo litt ut av tråden nå, men syntes det gjorde litt godt å skrive om det.
    Er inne i en litt dårlig periode nå, hvor jeg tar lett til tårene. Tror stoffskiftet er litt i ulage

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Kanskje du trenger å øke dosen med thyroid/tyroksin for å ha det bedre? Legen din høres ut som om han har for mange pasienter? 3-4 mnd ventetid er alt for mye! Det er viktig å komme når du trenger det, og å føle at alt er ok å snakke om, ingenting er for stort eller for lite. Det skal jo være et tillitsforhold mellom dere. Hvis du skal sjekke kortisolverdier, så pass på å få en spyttprøvetest, med fire glass til fire målinger fordelt på et døgn.

Side 5 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Jeg har startet på hormonbehandling for høy TSH...
    Av Flower i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 144
    Siste melding: 19-07-10, 13:24
  2. Jeg har hatt hypothyreose i 20 år
    Av Blondie i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 03-07-10, 12:30
  3. Svar: 10
    Siste melding: 26-02-09, 23:06
  4. Svar: 6
    Siste melding: 08-10-07, 12:31
  5. Jeg har startet kombinasjonsbehandling T4/T3 :)
    Av Anne Ma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 31
    Siste melding: 08-10-06, 21:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn