Side 5 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 83
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Forsøkte å ringe legesenteret i dag for å få svar på prøvene jeg tok for litt over ei uke siden.

Det var vanskelig å få over tlf, legen har visst tatt mange flere enn jeg spurte om. Hun begynte å ramse opp, men måtte avbryte pga andre ting hun måtte ta seg av. Ville heller sende meg en utskrift, sa hun. Så da får jeg vente på det.

Men det var et par prøvesvar hun nevnte som jeg tenkte jeg kunne høre deres synspunkter på.

B12 307 (110 - 500)
    Urinsyre 298 (155 - 350)
    Blodprosent 12,6 (11,7 - 15,3)

De andre forstår jeg ikke så mye av, kommer tilbake til alle når jeg får utskriften. Men ang de over. Har jo sluttet å spise kjøtt, samt at vi hypo'er visstnok har problemer med B12'en. Men er ikke denne bra da? (Eter egg så det tyter ut av ørene snart.) Urinsyre kan jo gi smerter, og jeg sliter med mye smerter. Er denne litt høy? Blodprosenten er vel OK? Denne verdien kan vel ikke være grunn til at jeg er så utmattet?

Takker ydmykt for svar
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

B12 er bra den -enda, håper du erstatter kjøttet med sjømat. Ikke fisk trur jeg, men det er b12 i alle bunndyr. Du bør jo helst beholde det du har og ikke komme så mye lavere.
    Høy urinsyre kan krystallisere seg i store ledd, helst stortåa vel. Det er akutte store smerter og verdiene må nok være endel høyere enn dine.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Blosprosenten er bra.
    B-12 er best over 360 tror jeg, men man kan prøve å måle størrelsen og fargwen på de røde blodlegemer (MCV, MCH, MCHC) og hvis de er store og bleke så kan man mase seg til B-12 tabletter trio-be på 500 µg.
    Jeg hadde akkurat på grensen store .
    (neon sier at de da kiler seg inn i kapillærene og amn fårs ymptomer av den grunn. Akkurat som ME-pasienter har flere røde blosdlegemer som kleber seg sammen men det er enda verre med fler som sitter fast i hverandre. Det er mye diskutert på ME-forumet. De tar papaia mot det)
    Jeg merker forskjell med Trio-Be.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Takker for fantastisk gode svar (spesielt siden jeg lurer på om jeg har ME - men jeg klarer nok ikke å holde rede på det enda - ohoi )

Men jeg har begynt å spise enormt med egg - 6 om dagen. Leste en plass at man burde få i seg 2 egg til hvert måltid - var det her et sted? Og reker hadde jeg her om dagen ;)

Stortåa er vel snart den eneste plassen jeg ikke har særlig vondt enda, så dette lover jo bra

Stor klem til dere begge to
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det med egg tror jeg er at msan bør ha tre måltider med 20 g protein, de andre er mellommåltider.
    Og hvis man skal bruke eg til å få i seg de proteinene så er ett egg litt lite, man må ha tre egg for å klare de 20 g protein.
    Ellers kan man spise kjøtt, fisk eller kylling eller ost/kesam o. lign. for em som spiser melkeprodukter og da trenger man ikke noe egg da....

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg blir litt betenkt når du sier du spiser så mye som seks egg pr. DAG, Stina... Ernæringsrådet anbefaler at man ikke spiser mer enn tre egg pr. UKE - iberegnet det man bruker i matlaging.

http://www.shdir.no/ernaering/mat_til_m ... skost_5945

Nyere forskning viser at det er trygt å spise et egg pr. dag - men det er også iberegnet det man bruker i andre retter.

http://www.nfed.no/go.cfm?id=2345

Generelt er det nok bedre å få proteinene sine fra andre kilder enn bare egg - kanskje spesielt fet fisk, som også inneholder de sunne langkjedete omega-3-fettsyrene og vitamin D. Variasjon er alltid en god leveregel, tror jeg!

Her er forresten hva Ernæringsrådet sier om inntak av protein:

Protein bør utgjøre 10-20 prosent av energiinntaket.
    Anbefalt nivå for befolkningens kosthold og til planlegging er 15 energiprosent.

Andelen av energiinntaket fra protein kan være lavere enn 10 energiprosent, men av praktiske grunner og av hensyn til kravet om variasjon i kostholdet er det urealistisk å planlegge kosthold med lavere andel protein enn 15 energiprosent. Et kosthold som inneholder 15 energiprosent protein vil dekke behovet for essensielle aminosyrer med god margin for de fleste.
    http://www.shdir.no/vp/multimedia/archi ... _2606a.pdf

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

kris, jeg har bare gjort dette i en liten periode, og kun de dagene jeg trener ;) Ble nemlig litt redd for B12-mangel pga alt snakket om kjøtt. Dessuten er jeg "periode-spiser" - spiser mye samme mat i en periode, så blir jeg lei og bytter til noe annet. Spiser jo også fisk. Men fint med innspillet, for nå begynner jeg å bli lei av egg. Det er bare det at når jeg lager eggerett med grøntsaker, så ser det ut til at dette er gunstig for vekta mi.

Og så var det det med at jeg hørte man måtte ha 3x2 egg om dagen for å dekke behovet. Leste også for en stund siden at egg slett ikke var så ugunstig som man trodde før, i alle fall med hensyn til kolesterolet.

I den første linken din så forteller de ikke hvorfor de anbefaler tre egg pr uke. Den andre linken kommer jo inn på nettopp det som jeg nevner over. Men er det noe spesielt du mener kan være skadelig med et høyt inntak av egg? Tenkte jeg skulle begynne med noen i smoothies også/eller jeg.

Enig i variasjon, men som sagt så er jeg en "periode-variant". Ellers orker jeg ikke å lage noe særlig mat, så det blir nok ikke de store variasjonene. Men nå synes jeg også at folk i vesten er fryktelig kravstore til kosten, så litt mer nøysomhet, er jeg egentlig for.

Men takker for tilbakemelding, og jeg skal forsøke å holde øyne og ører oppe med henblikk på å lære mer om saken. Og variere så godt jeg kan.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Har ikke hørt om noe forskning som viser at man ikke skal spise mer enn tre egg i uken, det kommer vel av den gamle overtroen om kolesterol.
    Jeg mener ernæringsrådet tar feil.
    fedon har også en referanse om egg i naturlig-slank-boken og at det er tilbakevist.
    (boka koster 98 kr på norli.no)

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Leste at en av de stoooore "gutta?" i poserings"idrett" som jeg kaller det, spiste 90 egg i uka ! (ikke over hvor lang tid) !
    Men det ser ut som at han er levende enda.
    Kolesterol er livsviktig. Det er tilstede overallt hvor livet starter, altså i alle former for egg.
    Og om vi ikke spiser det, så produserer kroppen det selv.

Man oppdaget at det var kolesterol i tette årer og antok uten videre kunnskap at kolesterol ikke var bra å spise også. Dette henger i enda.
    Noe er feil i reguleringen og DET har man ikke noe greie på enda. (litt mer har dem da)

Og sånn er det vel med tolkingen av de målingene vi tar drøssevis av ?
    Man trur en hel masse, og trer uferdige konklusjoner ned over øra på vors !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Har ikke så veldig god greie på kolesterol, men...

Så vidt jeg vet så har legen kun sjekket dette en gang hos meg. Da sa han at jeg hadde rimelig høyt kolesterol, men jeg hadde like høyt av det positive kolesterolet, så da var det helt greit. Har lest om dette siden så vidt, at det finnes to typer kolesterol - et negativt og et postivt. Forstår det da som om de oppveier hverandre hvis de er sånn noenlunde like i verdier.

På det tidspunktet spiste jeg mye mer usunn mat enn det jeg gjør nå. Men jeg har alltid spist makrell i tomat (eller i alle fall i perioder). Jeg regnet dermed med at jeg hadde fått en god del av det positive kolesterolet derfra - altså fra fet fisk. Men jeg vet ikke om dette er noe jeg innbilder meg. Kan jo om et års tid eller noe, sjekke kolesterolet, men jeg er ikke særlig bekymret for det altså. Tror ikke vi har noe særlig hjerte-kar-sykdommer i famililen vår - eller jo, noe er der jo, men ikke i den nærmeste slekta og ikke så veldig utbredt.

Neida, her i gården får de alle slags sykdommer, men daue - hå nei da, det gjør de jo ikke - de blir jo hønngamle. Så jeg frykter et liv i elendighet til jeg blir 80-90 år

Side 5 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Artikkel om å behandle hashimotos med normale prøver
    Av nora i forumet Hashimoto's thyroiditt (anti-TPO)
    Svar: 1
    Siste melding: 09-10-10, 18:40
  2. Dosering
    Av Cina i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 3
    Siste melding: 06-03-07, 19:48
  3. T3 og dosering av den
    Av irene i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 7
    Siste melding: 26-06-06, 23:30
  4. nye prøver, armour og dosering, noen synspunkt?
    Av milla i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 6
    Siste melding: 31-05-06, 10:16

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn