Side 5 av 11 Først 1234567891011 Siste
Viser søkeresultater 41 til 50 av 107
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Mange symptomer, men flotte blodprøver!

Interessant, Bellis

Her var det ting jeg aldri har hørt om før. Det med at man ikke kan stole på TSH-testen visste jeg, men ikke årsaken du oppgir her.

Hvor har du bestilt bøkene, og hva koster de? Tror jammen jeg skal kjøpe bøkene av Barnes og Starr.

Fint at ting begynner å falle på plass for deg

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Interessant, Bellis
    Hvor har du bestilt bøkene, og hva koster de? Tror jammen jeg skal kjøpe bøkene av Barnes og Starr.
    Har rett og slett bestilt de fra adlibris. Gadd ikke lete rundt for å finne billigere andre steder, men hvis du gidder, så kanskje du sparer fire kroner?

Nå skal jeg legge meg på sofa'n og lade opp før ungene kommer hjem! Tut og kjør!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Bellis Vis post
    Har rett og slett bestilt de fra adlibris. Gadd ikke lete rundt for å finne billigere andre steder, men hvis du gidder, så kanskje du sparer fire kroner?

Nå skal jeg legge meg på sofa'n og lade opp før ungene kommer hjem! Tut og kjør!
    Jeg anbefaler amazon.co.uk. Sjekk iallfall prisene der. Husk at det ikke er verken MVA eller toll-tull på bøker. Den prisen du betaler Amazon er det bøkene til slutt koster.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Gadd ikke lete rundt for å finne billigere andre steder, men hvis du gidder, så kanskje du sparer fire kroner?
    He, he, fire kroner ja

Du vet vel hva musa sa da ho pissa i havet? Alle monner drar

Sitat Opprinnelig skrevet av smgj Vis post
    Jeg anbefaler amazon.co.uk. Sjekk iallfall prisene der. Husk at det ikke er verken MVA eller toll-tull på bøker. Den prisen du betaler Amazon er det bøkene til slutt koster.
    Takk, smgj Jeg skal sjekke begge linkene og se hva som lønner seg.

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Standard Blir stadig bedre. Ny legetime i dag.

Ja, så har jeg vært hos fastlegen igjen.
    Er på utrolig lav dose, men fremgangen er markant! ...lurer på når jeg skal begynne å svette igjen, etter 6 mnd uten svetting...

Seks uker siden oppstart (25 mcg) og fire siste på 37,5 mcg (pga en overforsiktig fastlege som aldri har prøvemedisinert stoffskiftesykdom, før nå)

Prøvene tatt 15.1.14, altså seks uker etter oppstart:
    TSH: 1,4 (0,2 - 4)
    FT4: 17,1 (11-23)
    FT3: 4,9 (3,5 - 6,5) --> jeg sørga for å få med denne (skal ta med rT3 neste gang)
    Ferritin: 38 (15 - 200) --> jeg fikk krysset av denne, svaret ble ikke bemerket av legen. Duh! Håper det tar seg opp med forbedret fordøyelse.
    anti-TPO: 28 (<100) Same as ever...

Neste gang skal jeg få med (nok en gang) anti-TG og TRAS i tillegg.

Øker til 50 mcg og nye prøver før vinterferien (jada, alle vet at det er litt kjapt etter økning... Tror legen gleder seg til å gå på ski i ferien...). Da skal jeg kreve å øke til 75 mcg (legen insisterte på å sjekke blodprøvene først, selv om det har skjedd lite der etter jeg starta på Levaxin).

Har bestilt time hos Lynx Medisinske (den nye i Fredrikstad), for å prate med en som tydeligvis kan mer om dette enn fastlegen min. Jeg vil bare sørge for at jeg er på rett vei. Tidligere tenkte jeg at en mulighet var sentrale problemer, men det er det neppe. Fastlegen burde ha korrigert meg der og sagt at TSH da er supprimert eller i alle fall mye lavere enn hva jeg har... Kan hende han tenkte det uten å si det.
    Jeg veksler fortsatt mellom hypo og hyper, men topper og dalbunner er tatt bort med Levaxin, i tillegg til at jeg generelt er ganske mye bedre! Derfor tror jeg heller det er autoimmun type, men uten utslag i antistoffer. TRAS, anti-TG og anti-TPO hadde ingen utslag i november/desember. Kanskje jeg er en av de uheldige få som ikke har utslag der. Kan være pga en kombo med lavkarbo i noen år, tilskudd av D- og C-vitamin (i relativt store doser ift norske anbefalinger) og nå sist selentilskudd og andre tilskudd siden i høst. Hva vet jeg.... Men jeg vet at det ligger noe rusk på mors-siden, men ingen har påvist stoffskiftesykdom. Bare tidlig grått hår, forhøyet bloddtrykk og flere ting som til sammen kan tyde på nedsatt stoffskifte.

Anbefaler alle å lese Broda Barnes' "Hypothyroidism - The unsuspected Illness"! Jeg har fått mange øyeåpnere og bekreftelser på at dette er nedarvet.
    Har kommet meg gjennom Starrs "Hypothyroidism 2" og er halvveis i "Stop the thyroid madness". For de som orker å lese disse: LES!

Jeg blir sikrere på at det virkelig er stoffskiftesykdom jeg har, men trenger en god lege for å bekrefte det på "riktig måte".... Derfor timeavtale på Lynx.

Jeg klarer meg bra på Levaxin slik det er nå. Tar ekstra vitaminer/mineraler. Sticking to the plan! Først en skikkelig diagnose, og så over på Erfa el.l.!
    Sist endret av Bellis; 21-01-14 kl 13:32

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Standard Sv: Blir stadig bedre. Ny legetime i dag.

Jeg blir sikrere på at det virkelig er stoffskiftesykdom jeg har, men trenger en god lege for å bekrefte det på "riktig måte".... Derfor timeavtale på Lynx.
    Ja da har jeg vært der, og fikk bekreftet det jeg allerede visste. Fikk ikke en formell diagnose, men han var ikke i tvil. Legen på Lynx ser først og fremst på symptomer, kroppstemp mm, og bruker blodprøvene til å støtte seg til. En hyggelig kar, og en interessant prat. Han tar seg meget god tid til pasientene! Han bekreftet også at fastlegen min er en av de bedre, så jeg fortsetter å gå til fastlegen (med mindre noe låser seg, fx ang ønske om å få NDT etter hvert, eller jeg igjen behøver en "utvida" vurdering fordi fastlegen kommer til kort - da bestiller jeg time der igjen! Og hvis han kunne bidra med å skaffe til veie prøver, fx døgnurin jod mm, så var det bare å ta kontakt igjen. Akkurat den prøva visste han lite om (siden det er antatt at man ikke har jodmangel), men er villig til å hjelpe til uansett. Vi betaler jo for det.... Dessuten er han åpen for behandlingsregimer selv om de ikke følger den brede sti. Alt han vil ha er god dokumentasjon og visshet om at det ikke skader pasienten.).

Fastlegen min kommer nok også til å sette diagnose etter hvert - det må han bare gjøre, siden jeg responderer positivt på Levaxin (og det vil vise seg så fort jeg kutter ned - jfr "prøvemedisinering". Det gjelder visst bare å ha litt tålmodighet... (Jeg har nevt det før - ikke min sterkeste side, men jeg blir stadig flinkere)

Jeg fikk i alle fall den praten og bekreftelsen jeg ønsket og den ekstra tålmodighetsinnsprøytinga jeg trengte. Sundt mente forøvrig at det hadde vært best å prøvemedisinere med Lio, siden den virker hurtigere og således er kjappere å endre doseringa på. Det er jo også flere fordeler med T3 framfor T4, som dere vet. En ydmyk fyr som innrømmer at det er utømmelige mengder med kunnskap om stoffskiftesykdom der ute, og at han stadig lærer noe nytt i sitt møte med pasienter!

edit:
    Etter Sundts anbefaling er jeg nå glutenfri ut februar for å se om det utgjør noen forskjell - enten mens jeg er glutenfri, eller når jeg spiser gluten igjen etter 4-5 uker uten. "Ingen trenger hvete" sa han, og jeg sier meg enig. Skal gå fint å være glutenfri en stund - er allerede frigjort fra brød og Toroposer siden jeg spiser lavkarboish. Har kjøpt "Helt naturlig mat" - masse deilige paleooppskrifter! Faktisk ikke så langt unna den maten jeg spiser nå. Kan hende kroppen min har prøvd å hinte en stund allerede, om at glutenfri, uprossesert, naturlig, økologisk mat er best. Selv om jeg er kvinne/jente/dame/kjærring (velg det som passer best), så liker jeg både fet mat, er mer enn glad i kjøtt og kan godt spise middag tre ganger om dagen!

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Standard Fortsatt berg-o-dalbane

I dag igjen er kroppen på berg-o-dalbane. Har ikke utslag på antistoffer, men siden formen er vekslende (men stort sett hypo), lurer jeg fortsatt på om noen av dere der ute har fått påvist autoimmun type, selv uten antistoffer?!? UL i høst viste at alt er normalt (heller ingen små knuter). Hvor lang tid bør jeg la det gå før jeg ber om ny UL?
    Jeg tror nok fastlegen min kommer til å sette diagnosen, men om han har evne til å se om det er autoimmun type uten antistoffer vet jeg ikke om han klarer. Selv antar jeg det, siden jeg tidvis veksler. I formiddag var jeg hyper (varm, sliten, andpusten og svimmel av det minste). Midt på dagen var jeg ok, og i ettermiddag/kveld ble jeg sliten, kald, kraftigere øresus og hodepine.
    Hadde bare vært veldig greit å få en endelig bekreftelse, slik at jeg kan legge opp ting deretter: om jeg skal fortsette selentilskudd (og evt andre tilskudd), kutte gluten helt (ja, jeg er glutenfri 4-5 uker nå for å sjekke, på eget initiativ) og evt andre ting jeg kan gjøre for å bedre formen. I tillegg er det (selfølgelig...) noe vekslende ift eggløsning og mens.

Jeg er bare så lei den uforutsigbare hverdagen, og derfor lurer jeg på om noen faktisk har fått diagnosen autoimmun stoffskfitesykdom (Ords eller Hashimoto) uten antistoffer. Litteraturen sier at det finnes.

Tilleggspm: for dere som har Hashimoto/Ords: Har noen av dere "normale/gode" stoffskifteprøver, men kun utslag i antistoff(er)?
    Jeg har TSH 1,4 - 1,7 (ref 0,5 - 4) og fT4 på 15 -17 (ref 11-23), og ingen spesielle endringer etter ca 2 mnd på lav dose Levaxin. Er klar over at de med Hashimoto med disse svingningene som regel blir kvitt de når stoffskiftet er godt medisinert (sett ut fra symptomer, ikke nødvendigvis blodprøvene).

Men alt i alt er jeg ganske mye bedre på denne prøvemedisineringen!

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Standard Tankespinn igjen

Jada, nå er mensen her, og formen er stigende. Helt tydelig at jeg blir mer hypo før mensen (og også samtidig som eggløsing, men bare en dags varighet eller så).

Jeg tenker mye for tida. Vet ikke helt om det har noe for seg, men jeg får kanskje satt en og annen puslespillbrikke på plass.

For det første tror jeg at jeg har fått dette nedarvet fra mormor og mor (og min mors søster har også tegnene) - ingen har påvist stoffskifteproblemer, men jeg ser flere symptomer.

I det andre svangerskapet begynte jeg plutselig å få store mengder tannsten, og det vedvarer. Det har jeg aldri hatt tidligere. Jeg tror det har en sammenheng, siden jeg også var så dårlig (hypo-sympt) i svangerskap 2, uten at det ble undersøkt nærmere.

I tillegg har jeg økt skostørrelsen med ca 1,5 str fra første svangerskap og fram til etter andre svangerskap, litt i rykk og napp. Har bytta ut alle skoene jeg tidligere hadde, for de gamle passer ikke lengre. Har vokst i lengde og bredde, men ikke noe væskeøkning. Lurer på om veksthormonene gjorde et byks for å kompensere for lavere stoffskifte...?

Jeg opplever også å få litt kviser, spesielt før mensen. Hadde knapt kviser i puberteten (og det var jo digg).

Glutenfrilivet er så godt som uproblematisk å gjennomføre. Har ikke merka noen spesielle endringer enda. Ikke sikkert jeg merker noe heller, eller evt ikke før jeg spiser gluten igjen om 3-4 uker. Jeg har lenge hatt lyst å prøve glutenfri mat, men ikke gjort det før nå. Må si det er veldig greit å unnskylde det med at legen anbefalte det. Samtidig er det ganske teit at det er sånn. Hvorfor må man forklare sine kostholdsendringer? Ingen stiller spørsmål når man f.eks endrer på treningsvaner.... Flere år etter jeg starta med lavkarbo, og jeg må fortsatt forsvare mitt valg, selv om de rundt meg ser de positive endringene!

Noe annet som jeg tenker mye på er venner og kjente som har stoffskiftesykdom. Jeg ser og hører at de ikke er optimalt medisinert, men får ikke gjort noe med det. Har nevnt for ei dame at hun burde ta det opp med legen. Hun gjorde det, men kom tilbake og sa at "legen sa at alle blodprøver er normale". ...sukk.... Nå har hun masse migrene, er ofte sliten, går trolig på statiner og skal få pustemaske mot søvnapnè... Må bare bestemme meg for ikke å bruke egen energi på sånt, selv om jeg blir trist og kamplysten på deres vegne! Det tenner i alle fall noe hos meg - ønsket om å hjelpe meg selv tilbake til et fullverdig liv!

Medlem siden
    Oct 2013
    Sted
    Østfold
    Alder
    47
    Meldinger
    494

Standard En viktig brikke?

Jeg tror jeg nettopp har funnet en viktig brikke!
    Tusen takk til dere dennis og Anisa - til dennis for å sette meg på sporet om å øke magesyrenivået og Anisa med mye og god lesing!

Magesyre
    Enzymer

Dette stemmer så godt, så godt! Dessverre.

Jeg har trolig hatt gradvis lavere nivå av magesyre samtidig som stoffskiftet gradvis har gått ned. Jeg snakker: årevis!
    Og i det siste (etter oppstart av Levaxin) har jeg hatt økende tendens til sure oppstøt, ubehag i magen og noe lav ferritin (og tilhørende dårlige erfaringer med tilskudd av jern). Forstoppelsen ga seg heldigvis da jeg begynte med Levaxin, men mye tyder på at næringsopptaket er langt fra optimalt - det forteller gjenværende symptomer om...!

I dag har jeg begynt å ta tilskudd av saltsyretabletter.
    Fra før spiser jeg lite karbohydrater, og tar tilskudd av probiotika (først og fremst kombucha som jeg lager selv) og spiser økologiske grønnsaker og egendyrkede grønnsaker, bær og frukt i sesongen - helst bare vasket. Og nå skal jeg sporenstreks slutte å drikke masse vann til måltidene, slik jeg ofte gjør!

Takk igjen. Dette forumet er en oase av kunnskap. Jeg lærer litt og litt. Nysgjerrigheten lenge leve!

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Jeg brukte i en periode enzymer + saltsyre (dette produktet: http://bigvits.co.uk/product.asp?pid...d=19&tid=&bid= ) og syntes det var fortreffelig. Jeg er rimelig sikker på at de fleste av oss har lavnivå mangler på mye etter å som regel ha gått lenge før diagnose. Av den grunn kan et sånt produkt være fint sammen med et variert kosthold.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Side 5 av 11 Først 1234567891011 Siste

Lignende tråder

1. Svar: 1
    Siste melding: 07-07-12, 23:02
  2. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 22
    Siste melding: 13-04-10, 23:37
  3. Fine blodprøver til tross for mange symptomer
    Av sisi i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 3
    Siste melding: 26-10-09, 14:27
  4. Har mange symptomer og en mor med lavt stoffskifte.
    Av Joohoo i forumet Blodprøver
    Svar: 18
    Siste melding: 07-05-09, 13:38
  5. "Flotte og normale blodprøver"
    Av queenie i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 11
    Siste melding: 04-03-09, 15:27

Søkeord for denne tråden

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder