Viser søkeresultater 31 til 40 av 108
-
24-03-10, 19:31 #31
Sv: Har jeg binyretretthet?
Hei igjen.
Er Salivatesten mer sensitiv? Og er det mulig at smertene jeg har i mellomgulvet (klarer nesten ikke nyse og smerter ved dype innpust) komme av slitne binyrer?
-
24-03-10, 20:52 #32
Smerter er vanskelige å forklare så andre med samme smerter gjenkjenner dem.
Ofte forklarer to personer med samem smerter seg helt forskjellig - etter hva de synes er verst.
Lavt stoffskifte er årsaken til mange magesmerter.
Jeg får smerter fra tykktarm med en gang stoffskiftet blir lavt.
Du må ha hatt det for å gjenkjenne dem, men jeg vil jo bare si at du må se å få opp stoffskiftet ditt.
Det kan løse mye.
Salivatesten er mer selektiv - den måler det aktive kortisolet og man måler til 4 bestemte tider på dagen. (tygger vatt-tamponger)
Det vil vise døgnrytme og mengde mye bedre enn blodkortisolmålinger.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
25-03-10, 07:53 #33
Alt blir så opp ned når man er så sliten og dau så derfor er jeg glad for hver test som er utenfor ref. området.
Så nå er jeg redd for at Salivatesten er negativ og så er jeg like langt igjen.. Men kortisol øker kanskje ikke med mindre man tilfører hydrokortison?
Legen min foreslår kun nye blodprøver om 4 uker så jeg skal altså gå rundt Jeg burde vel forlange en henvisning til en endokrinolog.
ZZZzzz
-
25-03-10, 10:20 #34
Låter jo ikke som legen du bruker nå er så intressert i deg og helsa di ?
Det er jo bare trist.
Men du kan jo bruke kjeften litt da, og om det ikke faller heldig ut kan man også bytte lege - hvis det finnes alternativer : https://tjenester.nav.no/minfastlege...isloginside.do• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-04-10, 20:23 #35
Hydrokortison og bivikninger
Jeg har tatt kortisol blodprøve og hadde 120 (138-690) kl 08, og 110 kl 19. Skal ta salivatest om en uke.
Men hva betyr disse tallene? Er kortisol veldig varierende og kan den være høy ved neste måling? Vil det bare synke og vil jeg få Addison?
Har fått en prøveperiode med Prednisolon og har tatt 10mg hver dag. Blir roligere av den, minn "indre uro" blir borte. Lunta blir på en måte lengre..
Legen min er kjempestressa og har ikke tid til å forklare, eller vet kanskje lite om dette?
Dere som bruker kortison, går dere opp i vekt? Er redd for kortison bivirkninger men de unngår man kanskje siden man bare får noe man mangler??
Jeg har Hashimoto og begynte på Levxin for snart 4 uker siden. Føler meg bedre men det "mangler noe".
Hilsen Gekko med mange spørsmål
-
06-04-10, 22:03 #36
Sv: Hydrokortison og bivikninger
Hydrokortison og Prednisolon er ikke det samme. Gode svar findes i disse tråde:
Hva er "normalverdiene"? (Binyrer)
Grunner til ikke å bruke Prednisolon?
Cortison - tegn på overdosering
Der er meget mere at finde ved at bruge Avansert søk specificeret til forummet Binyrer. Undgå ventetid på svar ved at bruge Avansert søg og man bliver mere uafhængig af, om der tilfældigvis kommer nogen forbi med rette svar, hurtigt nok.Hvis du har noen spørsmål knyttet til bruk av vårt forum - les OSS/FAQ.
-
06-04-10, 22:20 #37
Hei Gekko.
Stoffskiftet er jo avgjørende for alle aktiviteter i kroppen - også binyrenes.
Samtidig krever et høyt stoffskifte også aty binyrene kan yte maximalt når det trengs.
Hvis man har hatt lavt stoffskifte lenge er binyreaktiviteten lav.
Dette kan skyldes Levaxinens mangelende effekt på området. Man kan vise til normale blodverdier, men hva hjelper det viss det ikke virker ?
Om stoffskiftet ditt har ligget lavt lenge, antar jeg at det er lurt å avvente noen måneder. Slikt tar tid å få igang igjen.
Det kan kopmme litt i rykk og harde napp - om så kan en godt få negative opplevelser. En kan få hjertebank og andre urolignenede opplevelser når binyrene drar igang. Det er likevel positivt at de kommer igang igjen !
For noen, er overgang til et bedre virkende stoffskiftepreparat det beste men kan gjøre, men det kan få store vansker hvis man ikke tar inn over seg at en må starte lavt og øke dosen i et tempo som binyrene kan følge med i.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-04-10, 02:12 #38
Kjære Gekko!
Som n`Finn skriver må du ta deg litt tid,
4 uker er som i går,
dette tar tid og tålmodighet og må bygges opp sakte men sikkert og ikke i et jafs,
når det er sagt har en så liten dose som skal til for å få binyrene på glid ikke noen bivirkning mht vektøkning og oppblåsthet hvis det var det du tenkte på.
Liten dose i kort periode.
Løper du løpsk så senk dosen i noen dager og øk det gradvis.
Søk kunnskap mye bra her på forumet og begynn for all del å se på kosten din samt vitaminer og mineraler som er helt essensielt viktig for å fungere bra.
Lykke til!Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
-
15-04-10, 17:52 #39
Hard trening, low karbo og vektøkning
Jeg startet på Levaxin 25µ pr dag for 4 uker siden. Jeg har Hashimoto og veldig lav kortisolproduksjon. Er under utredning.
Av en eller annen grunn klarer jeg å opprettholde hard trening 3-4x i uka, brenner kanskje det meste av kruttet på det. Nå er det terrengsykling, aerobic og vekter jeg driver med. Avhengig..
Samtidig med Levaxinstart kuttet jeg ut brød, ris, poteter og pasta. Jeg har mistet lysten på søtt, og spiser nå bare sunt kjøtt, fisk, sunt fett osv.
Men jeg går ikke ned ett gram i vekt, går opp i steden. Hvorfor det?? Jeg trener nok mer "tungt" enn før og bygger muskler men skulle gjerne tatt av litt. Jeg er ikke undervektig. Har fått mer fett rundt magen tross X antall situps og denne kostholdsendringen. Føler også at kroppen holder på vann.
Hva gjør jeg galt?
Gekko
-
15-04-10, 19:13 #40
Sv: Hard trening, low karbo og vektøkning
Kære Gekko
Det er ikke du, som opretholder "hard trening 3-4x i uka". Det gør dine binyrer! Indtil de ikke kan mere, og det er ved at ske nu, at dømme efter din egen beskrivelse af vanskeligheder med at opretholde vægten.
Afhængighed af træning betyder sædvanligvis at man er afhængig af de endorfiner hjernen danner, for at stille smerter og anden biologisk stress, man udsættes for ved overanstrengelse, træningsskader på kroppen og kroppens celler. Et kick med endorfiner virker på samme måde som et fix med morfin/heroin og lige på samme måde får man abstinenser når man ikke træner. På samme måde, som en narkoman ikke kan undværre næste et fix og gør hvad som helst for at skaffe penge til at betale for det, også overtrænende mennesker tager ikke hensyn til naturlige begrænsninger eller sygdom, men fortsætter med at træne (fixe med endorfiner) til de falder om. Tilstanden er velkendt i medicinen og kaldes faktisk også for Endorphin Addiction. Jeg ved ikke om det gælder dig, Gekko, men når du selv betegner det som "afhængighed" er det en nærliggende forklaring.
Alt der (i din situation/hypothyreose), der kan gøres galt, er galt. Du er i behandling med Levaxin, men du giver ikke tid og ro til at lade kroppen begynde at komme sig gennem stofskiftesygdom. Dvs. du er ikke engang godt i gang med en bedring, men alligevel behandler du din krop på en måde der er stenhård for selv raske kroppe.
Når man tvinger kroppen til at præstere fysisk voldsomt meget mere end den kan levere mens den er i underskud af thyreoidea-hormoner, tager binyrerne over og bliver ved med det til alle de reguleringsmekanismer, der før har sørget for en sund udsondring af hormoner/cortisol - bryder sammen. Din beskrivelse af, at din vægt stiger i stedet for at falde, i forhold til den intense træning du præsterer - svarer til at binyrerne pt oversvømmer kroppen med overskud af cortisol, hvilket svarer til Adrenal Exhaustion' Stage 1. Vægtstigning er "normal" ved vedværende højt cortisol og jo længere Adrenal Exhaustion' Stage 1 varer, jo mere stiger vægten. Jo længere binyrerne presses til at kompensere for både underskuddet af thyreoidea-hormoner og hård træning, jo mere cortisol presses ud af kirtlen. Hvis du ser på indlæg nr. 1 i denne tråd og scroller lidt ned, vil du se et diagram over faserne af binyreudmattelse (Progression of Stages of Adrenal Exhaustion)og læg så mærke til det "ulogiske" hvor udmattelse af binyrer faktisk starter med en helt vild overproduktion af cortisol. I efterfølgende faser falder produktion af både cortisol, pregnenolone og DHEA så langt ned, at man bliver invalideret og recovery vil tage flere år, forudsat den rette medicinsk støtte-behandling, hvilken som bekendt er nærmest umulig at få i vore lande.
Jeg kan tilføje, at blandt de mange træning-afhængige jeg kender, har jeg endnu ikke mødt en eneste der var lydhør over for nogen form for oplysninger der gik på tværs af deres egen træne-trang. Efter deres egne udsagn er det nemmere at undvære tobak, alkohol eller sex, end at skulle undvære træning.
Jeg bliver altid så ked af når jeg hører eller læser om stofskiftesyge, der ikke kan indse at det som er i orden for raske kroppe, kan gøre stofskiftesyge endnu mere syge end de er i forvejen.
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
Svar med sitat

Bokmerker