Viser søkeresultater 31 til 40 av 48
-
22-11-06, 11:56 #31
Generelt så rebuleres blodtrykket av renin og Aldosteren, og har med nyrene å gjøre.
Men det er mer også, slik som blodårene , og lavt stoffskifte (tydelig utslag fra TSH over 2 i større studier) er forbundet med høyt blodtrykk. Da er det sunne kolesterolet lavt og det slemme høyt.
Så det er flere ting involvert.
Samt cortisol, hvis binyrene er slitne er det også lavt blodtrykk. Binyrenen sender ut mineralkortikoider (Aldosteron)
Florinef er en aldosteronanalog som er i tablettform som omtrent alle med Addison må ta i tillegg til cortisonacetat eller hydrocortison eller prednilsolon. Hydrocortison har litt maineralkortikoid virkning, derfor brukes prednisolon etc når man må ha et sterkt antiinflammatorisk middel (altså ved de store doser) , eller kan blodtrykket bli noe høyt. (de med Addison tar mye lavere doser enn de som trenger et antiinflammatorisk middel)
Men generelt så betyr lavt blodtrykk heller lavt cortisol og høyt blodtrykk lavt stoffskifte.
Usikkert hva som skjer ved hyper, ved overdosering så går ihvertfall kolesterol ned også.
-
18-01-09, 00:25 #32
Lavt blodtrykk 78/45
Har vært trett og sliten i atten år, og alltid hatt lavt blodtrykk og lav hvilepuls. Trente mye selv om jeg var sliten, men i 2001 la jeg fra meg vektene, og i 2004 sluttet jeg å gå i fjellet, i 2006 sluttet jeg å gå langs veien. Da ble jeg også innlagt og en langvarig utredning var i gang.
Har fått påvist karspasmer og får selozok.
Blodtrykket har blitt lavere og lavere. Etter avtale med legen, målte jeg blodtrykket tre ganger per dag i en periode i høst. Det var så lavt at jeg sa til ham at det bare var flaks at jeg våknet om morgenen, så jeg synger "Hver dag er en sjelden gave...." Han synes ikke det var særlig morsomt, og spurte om jeg ville prøve Levaxin selv om blodprøvene var innenfor normalen. Dere skjønner sikkert at jeg sa ja, og hvorfor jeg sa det.
Jeg begynte på laveste dose, og hadde en ufattelig god effekt. Bare etter noen dager var utmattetheten i kroppen borte. Nå kan jeg endelig gå meg svett igjen. Føler at jeg har fått livet i gave.
Og blodtrykket er gått opp slik at jeg ligger over "sjokk"-grensen, som er 90/60. Men, det er fremdeles lavt så legen vil ha meg til kardiolog.
Så er mitt spørsmål til dere.. Er det flere av dere med lavt stoffskifte som også sliter med lavt blodtrykk.
Jeg har også TUNG hjertebank til tider, men lav puls. Ligger mellom 50-60, har også vært nede i 40.
Lavt blodtrykk er "py"Jeg er ikke lenger ung nok til å være verdensmester.
-
18-01-09, 10:54 #33
Re: Lavt blodtrykk 78/45
Ingen med lavt blodtrykk?
Jeg er ikke lenger ung nok til å være verdensmester.
-
18-01-09, 12:41 #34
Det er nok mange med lavt stoffskifte som har lavt blodtrykk. Det er vanlig.
Men ikke sååå lavt.
Klarer du å reise deg opp i det heletatt ?
Sånn 60/100 er visst akseptabelt.
Hjertebank kan opptre både ved for lav og for høy hvilepuls.
Dette kan skyldes at thyroxindosen er for lav/høy.
Den beste dosen er ofte like under den som gir bank ved for høy hvilepuls.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
19-01-09, 08:32 #35
Hei!
Jeg var vedlig mye plaget av lavt blodtrykk før, tror det lå omtrent sånn som ditt. i Norsk Ukeblad leste jeg et tips om å drikke rosmarin-te og det hjelper veldig godt. Min far hadde veldig høyt blodtrykk så han hadde gått til innkjøp av en blodtrykksmåler. Jeg testet meg med den før og etter at jeg drakk teen og resultatet var helt utrolig! Rosmarin-te får du i helsekostbutikker. Lykke til!
Hilsen lisa
-
19-01-09, 20:02 #36baremei Gjest
Jeg synes ikke blodtrykket ditt er dramatisk lavt, så sant du ikke plages av det.
Jeg har aldri ligget over 100/60, på det laveste 80/50. Jeg har tidvis vært plaget med svimmelhet pga dette, og et nødrop til legen etter noen kjerringråd for å få det opp resulterte i beskjed om å drikke mer vann, mer kaffe og få i meg mer salt. Mer salt på maten enn jeg alt spiste ville jeg ikke ha, så jeg kjøpte salttabletter på apoteket. Legen sa ok, at jeg kunne ta inntil 2 om dagen. Automatisk drikker man også mer vann fordi saltet gjør en tørst, og kombinasjonen fungerte så bra for meg at jeg har nøyd meg med det.
Og når stoffskiftet er greit regulert følger blodtrykket etter, ofte. Samtidig finnes det mange som har naturlig lavt blodtrykk, min mor har det og mormor hadde det. Legen flirer og sier at folk med lavt blodtrykk lever lenger. :-)
-
20-01-09, 00:21 #37
baremei: Grensen for betegnelsen medsinsk sjokk går ved 90/60, så alt under der vil de aller fleste leger prøve å finne en årsak til, i hvert fall om man er plaget med det. Jeg har ved to anledninger hatt så kraftig blodtrykksfall at det ble betegnet som anafylaktisk sjokk. Begge gangene visstnok pga den kjemiske adrenalinen som finnes i lokalanestesi.
Synes det er fantastisk herlig å kjenne at ting normaliserer seg nå. De siste fjorten dagene har jeg ikke vært under 80/50. Det er en fryd å endelig ha en kropp som fungerer. Går meg svett hver dag, gjerne flere ganger for dagen. Bikkjen skjønner ingenting, men hun elsker det. Endelig får hun lange og raske turer igjen.
Greit å vite at det er vanlig å finne lavt blodtrykk blant de med lavt stoffskifte. Jeg har en hjertelidelse og har lurt på om det var relatert til det, men det kjennes ikke sånn ut nå for å si det mildt. Hadde det ikke vært midt på natta nå, skulle jeg jammen løpt meg en tur.
He he.... god natt folkens.Jeg er ikke lenger ung nok til å være verdensmester.
-
20-01-09, 00:25 #38
Svart lakris er også bra for blodtrykket.
Synes i grunnen det var greit jeg, når legen gav meg tips om leve litt mer "usunt". Jeg har alltid vært utrolig forsiktig med salt, så det er litt uvant for meg å bruke det. Må liksom ha det rett foran nesen for at jeg skal huske på det, men begynner å bli flink.
Du kan trygt kose deg med salte peanøtter, sa han. Og jeg som ikke liker peanøtter........
-
20-01-09, 01:02 #39baremei Gjest
Det der forklarer en hel del. I de årene sykdommen var som verst svimte jeg nesten av etter bedøvelse i tannlegestolen, jeg fikk åndenød og høy puls, bedøvelsen virket aldri bra nok og de satte ofte både 3 og 4 sprøyter. Den verste gangen krabbet jeg inn på do på jobben etterpå, og lå der i et par timer, på det kalde gulvet. Jeg hadde ikke krefter nok til å be om hjelp eller kreke meg opp en etasje til den disponible hvilesofaen. Det var skummelt, og etter det insisterte jeg på både boring og rotfylling uten bedøvelse, helt til et lyst hode opplyste meg om at de hadde jo alternativer til bruk for hjertepasienter, som ikke inneholder efedrin (?). Etter det var det greit, og etter at stoffskiftet ble regulert tåler jeg "alt".
Opprinnelig skrevet av lynet
Så hele greia kan ha vært blodtrykksfall, altså?
-
20-01-09, 12:14 #40
Synes det er veldig interessant. Er efedrin det samme som kjemisk adrenalin?
Jeg reagerte på dråpen ytterst på nåla. Første gangen hos tannlege. Jeg var heldig med henne. Hun var utrolig kjapp, så at jeg gikk i sjokk før hun fikk injisert væsken. Og håndterte ØH (øyeblikkelig hjelp) situasjonen eksemplarisk. Senere var det hun som informerte at jeg sannsynligvis hadde adrenalin-intoleranse og sendte meg til spesialist.
Andre gangen jeg opplevde dette var hos gynekologen. Han var en meget gammel mann, skulle vært gått av med pensjon ti år før dette skjedde. I alle fall, han var informert med store røde bokstaver, men glemte seg. De tar automatisk den bedøvelsen som inneholder stoffer som sørger for svakere blødning..... Det var da jeg lærte å SI I FRA i det nålen er på vei mot meg, hver gang jeg skal ha lokalanestesi,
Det er ikke uvanlig at tannleger kjenner til denne problematikken. Allmennleger stiller seg mer tvilende og overbærende til en pasient som mener den ikke tåler adrenalin.
En laborant på legekontoret sa, før hun kjente meg, at det ikke var uvanlig at folk besvimte når de ble stukket. Sprøytefobi kaller de det. Hun har bitt i seg de ordene etter å ha stukket meg et hundretalls ganger i ettertid.
Jeg bruker SOS-kapsel for sikker hets skyld. Jeg har også en del andre allergier, men kan ikke bruke epi-penn pga av adrenalinintoleransen. Hadde vært artig å visst om jeg var fri den intoleransen nå, men jeg tror ikke jeg våger å prøve.
Lignende tråder
-
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk
Av Stina i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 9Siste melding: 21-11-06, 23:32
Svar med sitat

Bokmerker