Viser søkeresultater 31 til 40 av 77
Tråd: Trening
-
06-08-05, 20:50 #31
Artig "blogg" dette Yvette.
Jeg bruker også alltid "svettereim" i panna. Det kommer av at svetten er så salt at det svir i øynene - og det skyldes at binyrene har mistet sin evne til å regulere saltbalansen.
Det er bare ingen som tror meg der.
1:40 og opp - det er langkjøring det, og det er som du sier, en erfarer en annen treningsform. Som alle treningsformer trenger denne også en viss tid med tilvenning.
I en bok jeg har fra min faders tid, står det at "hjertet må trenes på alle nivåer, men det er dog rykktreningen som gir fremgangen". Ikke dårlig formulert ?
132 er omtrent mitt i "øgat" for fettforbrenningen. Da bevarer du mest mulig av det karbohydratet som er nødvendig for en kort restitusjon.
Regn slik : kroppen har omtrent 800G karbohydrat, som er 3200kCal . Det brukes omtrent 80Kcal pr løpskilometer, eller 60pr. 5min. sykling. Men det er slik at fettforbrenningen overtar gradvis når karbolageret begynner å minke.
Det er stort sett "Femour Qad." (muskelgruppen på framsiden av låret) som er mest effektiv under sykling. Derfor er ikke sykling den treningsformen som forbrenner mest fett pr.tidsenhet. Langrenn er mest effektiv, dernest jogging. Jogging er nok den med mest skaderisiko - særlig de med høy vekt bør vurdere sykling (og langrenn) i steden og heller sykle i litt lengre tid. Fettforbrenningen setter ikke inn for alvor før man har sykla en time.
At du ikke svetter kan komme av at kroppen ikke produserer nok energi til å bli så varm at du svetter - når pulsen er så lav. Hvis du fortsetter denne treninga vil hjertet etterhvert bli større og få så stor kapasitet ved 130 at kroppen utvikler flere Watt, og blir da varmere. Sykkler på treningssentere har ofte Wattmåler. Da kan treningsframgangen avleses ved at du sjekker hvor mange Watt du utvikler ved feks. 130 i puls fra gang til gang.
Eller ved at du tar tiden på en bestemt km. i skogen når du løper i 130.
Polar har forøvrig utstyr til vanlig sykkel som måler Watt !
Sykling er forøvrig den idrett hvor utøverene har den laveste hvilepuls. I en internasjional undersøkelse hadde flere bare 30 i hvilepuls.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
06-08-05, 21:35 #32
Hei.
Denne linken gir ei grei og lettfattelig forklaring på trening og fettforbrenning.
http://www.iform.no/pub/art.php?id=110
-
06-08-05, 21:36 #33
Oooups :idea: her var masse informasjon som er nytt for meg! Jo - JEG tror deg på det med saltet og binyrene. Det er ikke bare saltet som svir i øynene på meg, men all sminken som oppløser seg og renner inn hvis jeg ikke har reima. Er litt jålete da, men må uansett bruke den. Har jeg/du iflg dette helt sikkert et binyreproblem mener du?
Har egentlig aldri tenkt over dette faktum at hjertet jo er en muskel som må trenes som alle andre muskler. Jeg vet jo at det er en muskel da, men den har liksom trenet seg selv - dvs jeg har IKKE tenkt at "hjertet må trenes på alle nivåer".
Jeg går på en lavcarbodiett akkurat nå, og da går jeg kanskje fortere over på fettforbrenningen? Mener at karbolageret nå er rimelig tomt. Målet mitt nå er en lavkarbodiett som skal sette kroppen i "godartet" ketose. Da MÅ vel kroppen tvinges til fettforbrenning vel? Men jeg er usikker på om dette kan kombineres med hypothyreose/Levaxin??
Det du skriver om Watt forteller meg at du trener seriøst. Jeg velger lettvarianten som du serverer, og fortsetter på 130-puls til jeg begynner å svette
Hvor mange økter må til tror du? Når kan jeg vente resultat? Jeg er utålmodig på det meste jeg prøver for tiden.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
06-08-05, 21:42 #34
Fant noe om parasympatisk dominans. 8)
Parasympatisk dominans:
En modpol til det sympatiske er det parasympatiske nervesystem. Dette system tager sig hovedsagelig af de situationer, hvor kroppen er i hvile.
Er kroppen for meget styret af det parasympatiske nervesystem kommer kroppen til at mangle sit overlevelsesinstinkt.
Fordøjelsessystem:
Dårlig forbrænding, ringe omsætning af næringsstoffer, spastisk tarmsystem, for meget mavesyre, mavesår, diarre, sukkersyge og fedme.
Lunger/Hjerte:
Kredsløb: Nedsat respiration samt dårlig iltning. Langsom puls, arytmi, for lavt blodtryk, kolde hænder og fødder, cirkulationsforstyrrelser, ødemer, kraftige menstruationsblødninger, fedtaflejringer og blodpropsrisiko.
Nervesystem:
Svimmelhed, svage reflekser, sygdomme i nervesystemet, depression og angst.
Hormoner:
Underaktivt hormonsystem, hedestigninger og endokrine depressioner
Muskler/Led
: Dårlig blodtilførsel til muskler, hypermobilitet, dårlig udholdenhed, mælkesyreophobninger, muskelsmerter, slidgigt, migræne og slapt bindevæv.
Immunforsvar:
Svagt immunsystem, kroniske betændelser, autoimmune sygdomme og cancer.
Fødevarer og andet som stimulerer det parasympatiske nervesystem:
Folk der er domineret af det parasympatiske nervesystem, skal integrere fødevarer der er sympatikusstimulerende og holde lidt igen med vegetarisk kost herunder løg, hvidløg , porrer og vitaminer/mineraler som A, B, K og kalium.
Fra bogen "Din mad er din medicin" (Per Westergaard Hansen)
-
06-08-05, 21:48 #35
Hei Maja
takker. Skal studere dette. Vet ikke hvor mye vi kan gjøre for å påvirke det sympatiske og det parasympatiske, men uansett spennende lesing.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
-
06-08-05, 23:05 #36
Nå blir dette bare fabulering; men er det ikke logisk at alle vi med lavt stoffskifte har en 'over'-aktivering av det parasympatiske nervesystemet, tro...? Det er det parasympatiske systemet som er aktivt når vi hviler og er i ro, og et lavt stoffskifte tvinger jo på en måte kroppen til å være i ro...
Bare fabulering, som sagt, men jeg tror ikke nødvendigvis at dette er noen grunn til bekymring i seg selv. Jeg gjetter på at det bare er en naturlig følge av at kroppen går på sparebluss.
-
07-08-05, 10:39 #37
Det er sikkert riktig at man kommer fortere over i fettforbrenningsfasen når karbolagere er lavt, men vær obs på at kort restitusjonstid er viktig for å få utbytte av neste dags trening. Da er det ikke lurt å tømme karbolageret helt, men som del av en intensiv "fettforbrenningssesong" er det fint.
Et lite triks jeg har brukt selv, er å ta en sukkerbit rett etter trening. Det er bare 20cal, men øker blodsukkeret såpass at sultfølelsen blir mindre.
Som et ledd i konkurranseforberedelse i øvelser som krever høy intensitet av lengere varighet, kan man sultefore kroppen på carbohydrater, for så å overspise karbohydrater. Dette fører til at kroppen tar til seg et ekstra stort carbolager som kan brukes i konkurransen. Denne ekstra karbomengden klarer kroppen bare å beholde en dag.
6dager før konkurransen slutter man å spise karbohydrat og trener hardt og lenge, rett og slett kjører seg tom. Femte og fjerde- dag like så, og da kan jeg love at det er ikke mye man orker og det går fort å tømme det.
Så begynner man å KUN spise karbohydrat og slutter å trene, men tar bare en svært lett og kort økt pr. dag fram til konkurransedagen.
Ikke alle tåler dette. Det er hardt for kroppen. Det er også ganske få matvarer som ikke innholder karbo, og det er uvant å spise kun disse i flere dager. (kun fisk,kjøtt,ost,egg og kål"aktige"grønnsaker)
Dette er nok "gammel" viten. Det er intressant om noen vet om dette fortsatt brukes ?• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-08-05, 15:28 #38
Takk for tipset med sukkerbiten.
har ikke tenkt på det. Jeg prøver å få i meg proteinpulver etter en hard treningsøkt. Styrer unna soya, men jeg vet at det er tilrådd noe karbo først og så protein innen 1/2 time etterpå. Jeg gidder aldri lage middag så derfor må jeg bruke pulver, da jeg ikke får i meg nok proteiner ellers. A propos: matlagingen sluttet for noen år siden. Det ble for mye å holde styr på. Noen som kjenner seg igjen her? Har nok med hypo`en å gjøre.
Ellers så har jeg en god venn som nå nettopp har vært med i sykkelrittet Dolomitten i Italia. Jeg vet at han driver med noe kostplanlegging i tiden før slike ritt. Han har syklet Trondheim - Oslo mange ganger. Men jeg har ikke satt meg helt inn i hva han spiser og ikke spiser. Men det lyder kjent det du nevner n`Finn. Har nok lest om det, men jeg har aldri praktisert konkurranseidrett. Derfor har jeg ikke vært så opptatt av det, men skjønner nå at jeg kanskje kan bruke det likevel. Både for å svi kalorier og for å holde formen. Tilbake til min venn. Han er 65 år og er på landslaget der nede i Italia. Det står respekt av slikt - så trening er viktig!!
Så sant man har overskudd. Så i respekt for alle dere om ikke greier å komme ut av sofaen: Jeg forstår det, og mener IKKE at man skal presse seg når man knapt orker møte dagen. Jeg er bare så takknemlig for at jeg har ork og lyst til å trene. Vi sliter nok med veldig mange forskjellige symptomer med denne sykdommen.
-
07-08-05, 17:42 #39
Nevnte treningsforberedelse er nok ikke egnet til så lang anstrengelse som Trondhjem/Oslo. Heller sånn 1 til 3 timer. Så lang anstrengelse er det viktigere å trene på at fordøyelsesystemet funker mens man driver på, slik at man klarer å fylle på underveis.
Konkurranseidrett er for noen et årlig mosjonsløp det ? Det er noe å trene til og utlade seg på, så det må du melde deg på Yvette.
Før fikk jeg det slik at jeg ikke orket å trene i lange perioder, og hadde de vart litt lenger så hadde jeg vel aldri klart å bryte meg i veien igjen.
Så jeg forstår og kjenner den følelsen.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
07-08-05, 20:02 #40Gjest
Ossen er det med trening og stoffskifte egentlig? Er det slik at en med lavt stoffskifte tåler like mye/like hard trening som en vanlig utøver, vel å merke at han er under hormonbehandling? Eller er det generelt slik at de med lavt stoffskifte tåler dårligere harde belastninger en friske personer selv om man går på levaxin/armour? Dette lurer jeg på? Er det noen med lavt stoffskifte som driver med toppidrett liksom?
Selv liker jeg å trene mye selv, men etter jeg fikk lavt stoffskifte er ikke alltid overskuddet tilstede, og stadig føler jeg meg trøtt og utmattet, men leter fortsatt etter riktig dose medisin da.
Svar med sitat
Bokmerker