Side 4 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 48
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Fant det på thyroidabout UK forumet, flere mld over tid.
    Det er et brev fra MHRA som er tilsvarende RELIS www.relis.no her i Norge gjengitt på http://www.armourinfo.freeuk.com/document_2.html som sier at Armour eller Thyroid USP kan foreskrives.
    Reseptene er ikke blå, men man får alt gratis når man får diagnosen hypothyreose hvis man slipper gjennom nåløyet. Det er mange som har fått Armour gratis nå i England. (fordi thyroxin ikke virket)
    De trenger ikke lenger å få Armour på registreringsfritak.

"3) BTA: We note that Armour preparation is not on the British National Formulary but can be obtained on a named patient basis if a prescribing medical practitioner chooses to arrange this (as per advice provided by Dr Graham Matthews the Pharmaceutical Assessor of the Medicines and Health Care Products Regulatory Agency 29th June 2004).
    (Named patient basis=søknad på registreringsfritak)

SheilaTurner: As we pointed out to you in our previous letter, prescribing on a ‘named patient basis’ no longer applies. All that is needed (by arrangement with Discord Medicines and MHRA) is that a doctor just writes on the prescription “required to treat hypothyroidism”.

4) BTA We note that the cost per month of Armour is £25-30 compared to an equivalent cost of £1 per month for thyroxine. According to the DOH, hypothyroidism is a medical exemption. It does not specify a treatment so in theory Armour could be prescribed. It could also be prescribed by GPs and dispensed by a community pharmacy despite it not being in the drug tariff. The problems may arise with a GP being asked to prescribe something they are not familiar with and a community pharmacy who may not be willing to try and source a supply of Armour. Any decision to approve this prescription will rest with the Primary Care Trust for that patient and opinion may vary.

Sheila Turner: It appears that ‘evidence based medicine’ is moving from relatively simple questions about a drug’s safety and effectiveness to thornier questions of relative clinical effectiveness and cost effectiveness. Your statement leads to an evaluation that is based more on cost than on effectiveness, within a framework of ethical values. Doctors are educated to prescribe the most ‘cost effective’ drug for hypothyroidism (Thyroxine).
    "
    Det er en egen aksjongruppe for Armour, og de har enget webforum og vi burde egentlig være flue på veggen der.
    De sysler med å gjøre Armour kjent, og å få det dekket av NHS, hvert distrikt må dekke det og det er to som ikke har gjort det ennå.
    Lois fra kanada er med av den grunn.

http://armourpack.ukweb.nu/
    http://www.armourinfo.freeuk.com/

Sheila Turner poster også ofte på UK forumet hos thyroid.about.com.

Her poster hum om det å få Armour dekket av NHS, det er det lokale PCT som må dekke medisiner:
    http://forums.about.com/ab-thyroiduk...es?msg=3121.12

"<Armour isn't for everyone, most PCT's refuse to fund it, >

This information is incorrect. most PCT's DO fund it now and they have no problem with this. Since we sent out our letter to all the PCT's, we have only heard of 2 who do not fund this, but we are working on them.

Luv - Sheila"

nora

PS: Interessant er også nr 3 http://www.armourinfo.freeuk.com/document_3.html Det er helt sant at ThyroidUSP ikke har vært "harmful" mens det har vært massevis av klager på levothyroxin, som ikke har gått gjennom godkjenningsprosedyren fordi legemiddelindustrien hevdet det var det samme som dessicated thyroid. I 1999 måtte alle som markedsførte levothyroxin søke på nytt. http://www.fda.gov/OHRMS/DOCKETS/98fr/081899b.txt
    http://www.fda.gov/OHRMS/DOCKETS/98fr/992636gd.pdf
    Vi vet at L-thyroxin og desiccated thyroid ikke kan sammenlignes.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Takk skal du ha nora, dette var kjempefint !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Gjest

Standard

Hei n`Finn og Nora Jeg leser hva dere skriver om Armour og jeg prøver å orientere meg og printer ut diverse for å ta med til neste legebesøk. I dag fikk jeg snakke med en endokrinolog pr telefon, gjennom en venn av meg. Og vedkommende endokrinolog hadde IKKE hørt om Armour! Er det virkelig mulig? Og vedkommende er i 30-årene! Altså ikke av den gamle steile typen. Jeg gir nesten opp før jeg begynner. Hva da med legen min som er 50?

Forstår det slik at du Nora er fornøyd med Levaxin og Liothyronin. Anbefaler du at jeg prøver det først? Jeg blir så uskker. Men jeg er sikker på at bare Levaxin ikke hjelper meg! Eller er det for tidlig å si noe om det? Jeg begynte for 9 mndr siden. Er det slik at medisindosen som jeg begynte på i september ikke har begynt å virke ennå? Hvor lang tid tar det før den medisindosen jeg tar i dag går inn og gjør jobben sin?

Jeg blir bare dårligere til mer jeg øker Levaxin. Var totalt utslitt etter 3 timer med hagearbeid. Kroppen så mørbanket at jeg hadde problemer med å gå. Dette blir bare verre og verre. Unnskyld at jeg maser. Vet at dere er ikke leger, men jeg forstår at dere har mye kunnskap og ikke minst erfaring.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Det var meg igjen, men denne gangen var jeg "falt ut"?? Var pålogget, men det går kanskje ut etter x antall minutter?
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Jeg har sett litt ulike tall på hvor lang tid det tar før Levaxin (som kun består av T4) blir brutt ned av kroppen til T3, som er det stoffet som er aktivt i cellene våre. (Prosessen heter forøvrig dejodinase, da det er ett og ett jodatom som fjernes - prosessen fortsetter også etter at det er dannet T3, til T2 og T1. Disse stoffene tror jeg ingen vet hva gjør i kroppen.) Men jeg tror legene regner med at det tar 3 - 6 uker før en doseøkning synes på blodprøver i form av økt T3. Dette er sikkert personavhengig også. Og jeg har lest meg til at ett av de stoffene som er nødvendig for at dejodinasen skal fungere ordentlig, er selen - derfor anbefales vi å ta 100-200 mg tilskudd av selen daglig.

Ellers må jeg si jeg kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Jeg har også bare blitt dårligere for hver doseøkning med Levaxin - og selv har jeg blitt mer og mer overbevist om at det er på grunn av at binyrebarken min ikke klarer å 'henge med' og dermed produserer for lite cortisol. Jeg vet selvfølgelig ikke om det stemmer for deg, men det du beskriver med å bli 'mørbanket' av selv moderat fysisk anstrengelse høres i hvert fall mistenkelig kjent ut...

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Situasjonen min sånn de første åra var helt lik den som kris og Yvette opplever. Det eneste legene gjorde var å regulere dosen omtrent ved hver blodprøve.
    Hos meg blei symptomene bare verre hele tiden. Jeg tror ikke jeg hadde vært istand til å skrive her engang om jeg ikke hadde klart å mase meg til Armour.
    Jeg var på rask vei utfor og jeg brukte flere år på å mase og var svært ofte hos legen denne tiden. Enda ble ikke min symptomstatus vurdert som alvorlig !
    På den tiden traff jeg mange leger. De unge visste ikke om Armour i det heletatt. De eldre visste det heller ikke, men de nikket gjenkjennende når jeg forklarte litt. Begge grupper ristet av-visende på hodet til effekten av Armour - tross de nettopp hadde sagt at de ikke kjente det !
    Snakk om indoktrinering.
    Legen din på 50 har muligens eldre kollegaer som skrev ut Armourlignende produkter i 60-åra ? Men disse var jo også med på Legemiddelindustriens massive propaganda om hvor mye bedre syntetiske produkter var ! Skulle ønske noen av dem kunne stå fram og gi en upåvirket forklaring på hvordan overgangen til syntetisk egentlig gikk.
    Leger på 50 er ikke gammle nok til å ha deltatt, men han har jo levd i ettertiden, da syntetproduksjonen skulle revolusjonere legevitenskapen.
    Det er de påvirket av når de gir råd.
    Det tar som det sies innpå 6uker før blodprøvene er stabile etter en dosejustering, men det kan ta enda litt tid for kroppen å tilvenne seg den nye hormonpåvirkningen. Trege greier dette !
    Så tolmodig må man være, men ikke vær så tolmodig som jeg var da!
    17år er for mye av det gode !
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Takk igjen til Barazinga og n`Finn. Det du sier Barazinga om binyrebarken og for lite cortisol, er det pga slike tretthetssymptomer? På min hårmineralanalyse, (som jeg er fortsatt er usikker på om den er seriøs, men jeg spiser anbefalt kosttilskudd), der stod det økt binyreaktivitet. Så jeg trodde kanskje jeg produserte for mye cortisol, og det er derfor jeg legger på meg?? Forvirret? JA! Men tuuuusen takk for at dere svarer.

Og til deg n`Finn: Fatter ikke at du har holdt ut! Men med til de grader redusert livskvalitet forstår jeg. Og det er forferdelig trist at dette er Helse Norge i dag. Jeg hadde ikke peiling før jeg begynte å lese i dette forumet. Stusset over at jeg ikke ble bra av denne medisinen, og så begynte jeg å lete og stille spørmål. Og begynte å forstå at her må hver enkelt være sin egen lege. Skremmende spør du meg!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

I følge Per Egil Hegge - så må du ikke stille spørsmål da, Yvette.
    Det er ikke bra, for det er så lett å motsi seg selv hvis man må svare.

Jeg er ikke sikker, men syns jeg har lest at lavt stoffskifte kan føre til både redusert og øket kortisol. Da under litt ulike forutsetninger.
    Tror nora og Merete kan dette, men det fører nok til øket tretthet i begge tilfeller fordi søvnbildet blir for dårlig.
    Stoffskiftet er det få friske som har peilig på tror jeg. Første gangen legen nevnte dette spurte jeg "hvilket stoff er det som skifter - og til hva " ?
    Og det fikk jeg ikke svar på.
    Han kunne jo bare svart at stoffskiftet er det som holder deg varm om natta når det ikke er noen fordøyelse og muskelaktivitet. Hva og hvordan det forbrennes får jo komme senere i "utdannelsen".
    Det hadde vært dumt av dem å svare slik, for jeg hadde da spurt hvorfor Levaxinen ikke fikk opp morgentempen til mer enn 36 ¤C ?

At man legger på seg kommer vel av at det ikke åpnes for oxygen til cellene slik at det forbrennes carbohydrat. Dette lager kroppen av fett som den har lagret. Det er T3 sin oppgave å trenge inn i cellene og åpne for oxygenet.
    Kortisol er vel mer et "full guffe" hormon, men virker på mange måter i kroppen. Mangel fører til tretthet, men mangel over lang tid ødelegger søvnen og søvnen virker ikke lengere oppbyggende.
    For mye kortisol fører også til at søvnen blir dårlig for kroppen tror da at den ikke trenger søvnen.
    Ja sånn omtrent har jeg oppfattet det da.
    Håper andre kan korrigere eller supplementere.

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    32

Standard

-Yvette-
    du spurte ....
    """Det du sier Barazinga om binyrebarken og for lite cortisol, er det pga slike tretthetssymptomer?"""

Målinger jeg tok for en tid tilbake viste lave verdier av cortisol - jeg leter etter tegn på hvorfor jeg er så "sliten" - ut i fra det jeg har lest meg til så KAN lavt cotisol tyde på at systemet har vært utsatt for langvarig stress, blir en slags "fatigue"/utbrenthet.... Jeg har vært ubehandlet en god stund (følte meg ikke sååå mye bedre ved oppstart på Levaxin) ... og ser vel ikke bort i fra at mitt system og de ringvirkninger lavt stoffskifte medfører for hele livssituasjonen - har vært en stressor i mitt system.........

-nora- ga informasjon om binyrebark/cotisol/ferritin - hun svarte slik på et av mine innlegg ......

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Hvis man føler dårligere når man tar levaxin enn uten, er det forresten typisk når man har for lavt cortisol eller for lavt ferritin som jo sliter på binyrene.
    Jeg tipper det er noe der.

Jeg tar Trio-Be , fikk resept etter at MCV/MCHC prøver viste litt store og bleke røde blodlegemer. B-12 prøven var 2-eller 3-hundrenoe.
    Men min datter hadde under referanseområdet ifjor.

Hvis man søker på nettet med Jørn Schneede som søkeord (husker ikke om jeg tastet inn B-12 også) så finner man ut at man må ta minst 600noe µg B-12 for at det skal hjelpe. (hvis man ikke tar opp nok, slik som hos oss, får man allikevel noe i seg hvis man overdoser på B-12, det blir absorbert allikevel. En tablett Trio-Be har 500µg og da kan man nok ta to tabletter. Noe tar 1000µg annenhver dag i USA (mere gir bedre absorpsjon enn mindre)

Forresten absorpsjon:
    Når man er hypo, så kan man få mangler på atmulig, inkludert vitamin C. Absorpsjonen er så elendig. Det er også en del mennesker som fant ut at bentetthetsmålingene ble bedre etter at de øket dosen thyroxin. Det har antageligvis noe med absorpsjon å gjøre.

nora
    ..Kanskje nora vil svare på ditt "spørsmål"/inlegg 2 poster ovenfor her..... Jeg er ikke så god på dette

-barazinga-
    Jeg har brukt Levaxin i snart 4 år - livet kjennes fortsatt som en berg- og dalbane
    "Vår framtid vil avhenge av i hvilken retning våre kunnskaper fører oss" (Platon)

Medlem siden
    Feb 2008
    Sted
    Trøndelag
    Meldinger
    32

Standard

OOOPS!

Til Yvette
    Ser at n'Finn har gitt en god forklaring (som alltid ) på dine undrigner, Yvette
    Hans innlegg kom først opp til meg nå jeg "oppdaterte" sidene....

-barazinga-
    Jeg har brukt Levaxin i snart 4 år - livet kjennes fortsatt som en berg- og dalbane
    "Vår framtid vil avhenge av i hvilken retning våre kunnskaper fører oss" (Platon)

Side 4 av 5 Først 12345 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn