Viser søkeresultater 31 til 40 av 52
-
26-01-08, 14:11 #31pandalakris Gjest
Phu da var det ikke så ille som jeg trodde. Bra at du får årlig kontroll. Men da tar du sikkert også blodprøver når du er inne til ultralyd, eller?
Thyroglobulin er tumormarkør for thyreoideacancer. Altså en kreftprøve. Den er veldig sikker hvis du har vært igjennom radiojodbehandling. Hvis den begynner å stige er det en nesten 100% sikker måte å se at kreften har begynnt å røre på seg igjen.
Mikrocarcinom er svulster under 1 cm. Denne pasientgruppen får en litt annen oppfølging enn andre med større svulster.
-
26-01-08, 14:16 #32
Når jeg tar ultralyd, er det bare det og ingn blodprøver. Men det skal jeg spørre om neste gang.
Opprinnelig skrevet av pandalakris
Jeg har ikke tatt radiojodbehandling men operasjon. Og det var vistnok 9 kuler/knuter rundt om skjoldbruskkjertelen min. Disse var i ulike størrelse. Kreften var innkapslet i en av disse.
Noen bra tips til leger man kan bruke?
Jeg tenker ringe til Balderklinikken morgen, har hørt mye bra om dem. Men også at er dyre og det er lang ventetid.
Men kanskje det er andre her nede man kan gå til også?
Jeg bor i Bærum....
-
26-01-08, 14:20 #33
du har kanskje nytte av å låne Bjøro og Annderud sin lærebok om thyreoideasykdommer på biblioteket, der står det mer utførlig om thyrglobulin og alle prøvene for thyca.
Hvis du er slapp så kanskje du trenger litt liothyronin, og fordelen er at det senker TSH mye slik at ft4 ikke trenger å være så velidg velidg høy. Hvis ft3 er lav, vil det kunne være logisk å prøve liothyronin i tillegg.
Fra boka, i en faktaboks om oppølging:
Thyreoglobulin
stigende thyreoglobulin gir mistanke om recidiv
men det står mye mer der også.
Hvilke prøver du skal følges opp med er også relatert til hvilken thyca du hadde, hvis det er papillær eller follikulær så følger de thyreoglobulin mend hvis det er medullær følger de opp calcitonin osv. Ved sistnevnte thyca trenger man ikke supprirt TSH.
Så det er ikke bare ett svar , det er mer komplisert.
nora
-
26-01-08, 14:27 #34pandalakris Gjest
Da kan du ikke bruke Thyreoglobulin dessverre. Men hvorfor har du ikke fått radiojod da. Det er jo standard behandlingsmåte. Iallefall når du har så mange mistenkelige lymfer. Går du til kontroll på bærum sykehus?
Personlig tror jeg det er bortkastet penger å gå til Balder for oss med kreft. De er kjempegode på problemstoffskifte, men det er jo ikke det som er greia vår.
Har du mulighet til å legge inn alle opplysninger du har om kreften din. Hvilken type, hvor stor svulsten var, hva legene har sagt om videre oppfølging, hvorfor du ikke har fått radiojod osv. Da har jeg bedre mulighet for å råde deg videre.
-
26-01-08, 14:30 #35
Ok, skal sjekke biblioteket i morgen. Men her var det mange ord jeg ikke skjønte bæret av ja
Opprinnelig skrevet av nora
Liothyronin, er det en medisin?
Thyca?
Og jeg kan ikke huske at legen noen gang har nevnt FT3 for meg...
Papilær og follikulær? har hørt begge ordene før, men ...
supprirt TSH?
Leser forresten en annen bok om lavt stoffskifte nå. "Hypothyerosen og meg" av Audhild Løhre. Men det er noken litt andreledes bok enn den du nevner. Men godt skrevet da.
-
26-01-08, 14:32 #36
Skal se om jeg finner det bevet jeg fikk. Men grunnen til at et ble operasjon og ikke radiojodbehandling var at de ikke hadde mistanke om kreft før etter operasjonen. De fat ikke kreften før de to "obduksjon" eller noe sånt på kulene da de var tatt ut.... så sjokket var stort du si... Og jeg hadde tatt en del nålebiopsier på forhånd.....
-
26-01-08, 14:55 #37pandalakris Gjest
Har du fått gjort en scintigrafi etter operasjonen da?
Scintigrafi er en undersøkelse der kroppen tilføres små mengder av et radioaktivt stoff (det kan være et jodmerket stoff). Undersøkelsen foregår i to etapper. Først sprøytes det radioaktive stoffet direkte inn i blodet. Det transporteres til skjoldbruskkjertelen og konsentreres opp der. Etter ca. en halvtime tas det bilde av kjertelen. Et apparat registerer den radioaktive strålingen fra stoffene (gammakamera), og det dannes et bilde - et scintigram. Bildet er en samling punkter og gir ingen presis fremstilling av de organene som studeres, men informasjonen kan være til nytte i utredningen av ditt medisinske problem.
-
26-01-08, 15:05 #38
Nei, det tok jeg før operasjonen, men ikke etterpå.
Er dette noe jeg bør ta opp med legen?
-
26-01-08, 15:18 #39pandalakris Gjest
Min personlige mening basert på sparsomme opplysninger, er at du ikke har fått en adekvat oppfølging. Nå tar jeg for gitt at du har thyreoideacancer(thyca)type papillær eller follikulær. Hadde du hatt medullær eller anaplastiske type hadde du hatt en helt annen oppfølging enn du får nå.
Normalt når man får diagnosen thyca, vil man bli operert. Så vil man få en scintigrafi for å bestemme om det er noe restvev(vev av skjoldbrukskjertelen) I de fleste tilfeller er det restvev, og da vil man få radiojodbehandling. Etter behandlingen vil man påny undersøke med scintigrafi for å se om vevet er blitt destruert. Er det restvev igjen, får man en ny dose radiojod. Slik behandles man til man har "rene" bilder, og Thyreoglobulinverdiene er under grenseverdiene.
Så skal man følges opp med årlige kontroller, samt blodprøver og evnt ultralyd.
Det er veldig viktig at du tar blodprøver med jevne mellomrom for å sikre at TSH ikke stiger. Dette kan være tegn på at det er ny kreftaktivitet, eller at du får for lite levaxin.
-
26-01-08, 15:24 #40pandalakris Gjest
Her ligger de nasjonale retningslinjene for differensiert cancer thyroideae
http://www.kreftforeningen.no/vp/multim ... _3352a.pdf
Svar med sitat
Bokmerker