Side 4 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 73
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Diabetes regnes jo til stoffskifteprosessen, men virker på et annet område enn thyroxinet. Det sørger for næringstrasnsporten til cellene - thyroxinet for oxygentilgangen. Insulinmangel eller manglende virkning merkes på mange områder i kroppen.
    Det gjør også thyroxinmangel - selvfølgelig.

Det vi mangler til stoffskifteprosessen er T3 - som kroppen lager selv, hvis den har råmaterialer da.
    T3 har evnen til å passere inn i cellene og åpne for oxygentilgang - nesten som når men regulerer trekken i en vedovn.
    Det er jo miliarder slike og de sover aldri. Nye fødes hele tia og det trengs påfyll hele tia. Det er det enenste systemet som ikke sover og det meste av restitusjonesprosessen foregår mens vi sover. Det er effekten dette systemet avsetter i kroppen som fyrer oss når vi sover.
    Lav morgentemp. indikerer lav stoffskifteaktivitet.
    Dette systemet benevnes ofte basalstoffskiftet.
    Så er det også andre systemer som også trenger stoffskiftehormoner - mye bygges mens vi er våkne og antagelig derfor at produksjonesystemet har en liten døgnvariasjon.
    Jeg har ikke sett noen forklaring på dette, men tenker meg at siden stoffskifteprosessen ikke bruker T4 så ligger ikke selve finreguleringen på dette nivået.
    Jeg tenker meg heller at siste finreguleringen foregår ved at overskytende T3 passiviseres ved å bli til revT3.

Insulin trengs særlig ved matinntak, dette for å hindre blodsukkeret i å bli utålelig høyt, men også ellers såklart. Uten tvinges kroppen til å forbrenne fett og går da i ketose. Ketoner fører til bevisthetstap og diabetes må derfor reguleres mye mer påaktsomt og "der og da" enn en hypothyreose, som ikke har så store variasjoer.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

TSH stiger i løpet av natta, og faller utover formiddagen, og jeg leste bortgjemt i en artikkel om BMI og stoffskifte at kaloribrenningen foregår om natta ved hjelp av stoffskiftehormon....

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Hm.! Vet ikke om jeg fikk dette med meg riktig. Altså: TSH stiger om natta, høyeste forbrenning foregår da.(? ) Selv konverterer jeg for lite t3. Lønner det seg da for meg å ta noe av Liothyronindosen om kvelden? Må legge til at jeg sover dårlig om natta pga Restless Legs Syndrome. Har dårlig søvn innvirkning på stoffskiftet? Har jo antakelig lært noe om dette en gang i tiden da jeg gikk på sykepleieskolen (som den het dengang), men kan ikke huske det. Var vel ikke spesielt opptatt av dette med stoffskiftet da.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Her er hvor det står nærmest i en bisetning helt til slutt noe om kaloribrenning: http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/90/7/4019
    http://www.ajcn.org/cgi/content/full/85/2/440 men det står ikke drøftet det med at TSH er høy om natta her. Det er noe alle vet og det står andre steder....
    Jeg vet om flere som tar sine stoffskiftemedisnier om kvelden. De gjorde også et forsøk i Holland nå husker jeg det og de tok dem om natta.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17201800

Men du må se om det passer for deg.

Noen skrev på forumene at de gikk ned i vekt av å ta dem om natta, uten å gjøre noe annet for å gå ned i vekt.

Jeg har vanskelig for å sove hvis jeg er undermedisinert, åssen har du det? Og man mister magnesium fra cellene hvis man er hypo og man må derfr ta megnesium i lengre tid. Ikke bare kalk.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard

Akkurat nå føler jeg meg litt som ifjor på denne tida, da jeg hadde lav ft3. Forsøker meg litt fram med Liothyronindosen. For tiden tar jeg 100mcg Levaxin og Liothyronin 20 mcg samtidig om morgenen. Føler meg trøtt hele tida, prikking i hele kroppen, hvilepuls har jeg ikke tatt om morgenen, men har ikke hjertebank for tida. Lurer på om jeg skal prøve å dele opp lio i tre doser/døgn. Bare så vanskelig å huske den midt p dagen. Får lov av legen å eksperimentere med den selv. Lurer også på om jeg skal redusert litt på Levaxindosen. Da vet jeg at ft4 vil falle ganske mye, men for tiden ligger min TSH på <0,03. Kanskje lurt å få den litt opp pga fare for ostoporose??
    Nå vet jeg jo at noen her har blitt kritisert for å "gi råd", men jeg har, som sagt, fått litt frie tøyler av min egen lege
    Sjøgrens syndrom gjør jo at jeg blir trøtt også, når jeg så legger til de forb.. urolige beina, så er det mer enn nok. Får medisiner for Restless Legs. Det hjelper noe, men har ikke sovet en hel natt på mange år. Er drittlei for tida!
    Ble litt mye, dette her, og tråden havnet vel også under feil emne. Det får våge seg.
    Må legge til at jeg godt kunne tenke meg å gå ned i vekt uten å gjøre noe for det. Kanskje jeg skal begynne å ta med. til kvelden istedet.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

De lærde har strides om TSH har noe betydning for osteoporose eller ikke, og de er ikke enige ennå. Siste ord akkurat nå er at høyt ft3 er synderen (de med graves har veldig høy ft3 noen ganger, på 30 og 40 og det er noen helt andre tall enn vi får).
    Ben har TSH-reseptorer. Men man får ikke opp bentettheten hvis en har osteoporose og får opp TSH enkelt og greit.... ellers hadde de laget en slik medisin for dem.....de bruker kun argumentet ovenfor oss.
    Overdosering med veldig høy ft3 og ft4 er derimot ikke så greit for benene, man kan måle en økt benomdanning (alkalsk fosfatase tror jeg) men man kan også måle en økt benomdanning hos pasienter som settes på thyroxin og den varer ett år til det har roet seg igjen, det ser ut som om noe må tas igjen siden benomdanningen har gått for sakte forut.
    De på forumene forteller ihvertfall om bedre bentetthet etter at de økte dosen.
    Du får prøve deg fram, enig med det å dele opp dosen liothyronin. Den kan du ta til mat, og da er det lettere å huske også. Liothyronin har ikke den affiniteten til kaslium osv slik som thyroxin har.

Medlem siden
    Jun 2007
    Sted
    Telemark
    Meldinger
    287

Standard en smule forvirret

:( Har jeg hypotureose eller ikke? Siden 1995 har jeg regelmessig tatt prøver for hypothyreose. fram til 2002, da jeg startet med thyroxin, lo min TSH stort sett p mellom 4,05- 6,96. De første prøvene ble ofte tatt litt ut på dagen, såvidt jeg husker. Prøvene ble sendt til vårt lokale sykehys, og re. området for TSH var <4. Stort sett lå f-t4 godt innenfor ref. området. Den prøven som gjorde at jeg ble startet opp på Levaxin ble sendt til Fürst lab. (tatt på et legesenten som hadde avtale med dem) Husker ikke hva TSH lå på der, men F-t4 var tett ned mot nedre ref og anti-TPO viste gråsone. Ble da satt på Levaxin av min fastlege, ettersom jeg hadde høyt kolesterol, plakk i venstrehalspulsåre og ellers mange sympt på hypothyreose. Grunnen til min tvil nå er at jeg igår var til ultralyd. den viste en kjertel som var innenfor normal størrelse, nedre grense. Kun en liten cyste på ca 4mm, ellers alt normalt Så begynner jeg å lure på om det var riktig å starte levaxinbehandling dengeng det ble gjort? Det er jo så mange år siden nå, at uansett kan jeg jo ikke slutte med medisiner nå

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    59

Standard

Er ikke helt sikker på dette, men jeg tror at vi med lavt stoffskifte kan ha kjertler med helt normalt utseende. Jeg fikk tatt ultralyd av kjertelen for en snau mnd siden og den var normal så vidt jeg forsto. Har tatt levaxin siden 2000.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg hadde også en kjertel av normal størrelse og som responderte på jod. Under sto det at undersøkelsen ikke ga grunnlag for igangsettelse av substituttbehandling.
    Det ble likevel gjort.

Jeg har lurt mye på dette og hva som hadde vært best eller om andre tiltak skulle vært igangsatt.
    Antistoffmåling ble gjort året etter og var negativ og har vært negativ også senere.

Behandling med Levaxin var langt fra vellykket. Hvordan det hadde gått uten Levaxin får jeg jo aldri vite.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hvis man følger med på medisinsk litteratur, for eksempel i jcem eller eje eller andre steder, så legger man merke til den evige diskusjonen om når man skal starte med behandling for hypothyreose. De slåss fremdeles. en endokrinolog postet ett år eller to siden på thyroid.about.com og fortalte bittelitt om at de var så uenige, og ga en link om hva gruppen hans hadde skrevet som partsinnlegg i jcem (første setningen er noe lignende som discussion and controversy om thyroxinbehandling), for eksempel.

Hvis man søker på www.pubmed.com og taster inn Jorde (forfatter) så er han også i denne diskusjonen, og skriver noe sånt som at man ikke har noen særlige symptomer med en TSH mellom 4 og 10 (=subklinisk hypothyreose). Men leser man videre på andre artikler, så påviser han og andre at man har forhøyet kolesterol allerede ved subklinisk hypothyreose eller med TSH allerede over 2. Se selv.

Jeg selv merket helt tydelig masse symptomer når TSH først begynte å rikke seg(hadde ligget stille lenge) (egentlig så følger TSH en stund etter ft4 og symptomene) og forlangte selv å begynne på thyroxin-natrium og merket allerede etter en halv time at det var noe for meg.

Side 4 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Jeg har startet på hormonbehandling for høy TSH...
    Av Flower i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 144
    Siste melding: 19-07-10, 13:24
  2. Jeg har hatt hypothyreose i 20 år
    Av Blondie i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 19
    Siste melding: 03-07-10, 12:30
  3. Svar: 10
    Siste melding: 26-02-09, 23:06
  4. Svar: 6
    Siste melding: 08-10-07, 12:31
  5. Jeg har startet kombinasjonsbehandling T4/T3 :)
    Av Anne Ma i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 31
    Siste melding: 08-10-06, 21:27

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn