Side 4 av 10 Først 12345678910 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 92
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Standard Sv: Kostråd for multiallergiker

Med din store interesse for og erfaring om matlaging under det som mange vil kalle håpløse forhold - og i sær det at du får til "kosemat" under sånne begrensninger fikk meg til å tenke... Hva om du tok kontakt med Lille Måne forlag og hørte om de kunne være interessert i å utvikle en lavkarbokokebok for de som "ikke tåler noe"? Du har jo erfaringen og det er fryktelig mange som faller av lavkarbo på grunn av de problemstillingene som du har møtt og overfunnet...

Melkefrihet/eggfrihet og nøttefrihet fører jo til veldig store begrensninger innen matlagingen..
    Du kan jo så mye her som ville lette veien for mange andre!

Og den sorgen... den kjenner jeg også. Mmmmmm.... hvetebakst! Men så tenker jeg... 15-18 ÅR med bihulebetennelse... borte!
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Danmark
    Alder
    60
    Meldinger
    3,369

Godt kæmpet, Pingvinen

Bare husk, at der kan være tilsat planteolie i nogle mælkeerstatninger (og så er det lige hvilken, mener jeg )

Det er en kæmpefin ide at lave en bog med så specielt et emne.

Nielsigne

Man kan lave sin egen havremælk, hvis man vil http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2...t.php?id=28962

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Så deilig med oppskrift på hjemmelaget havremelk; da blir det hjemmelaget heretter.

Ser jo helt klart at det er behov for ei kokebok der maten er "normal" (altså uten et tonn dyre og spesielle tilsetninger, og ikke helt fremmed for ganen), men foreløpig har jeg ikke energi til og ta på meg et slikt prosjekt....men jeg noterer hele tiden ned hva jeg gjør siden teflonhjernen min har en tendens til og glemme ting + at det da er lettere og foreta små endringer neste gang jeg lager det, så kanskje med tid og stunder når jeg blir bedre?

Leser at de med intoleranser, altså ikke en allergi som skaper immunologiske reaksjoner i kroppen, skal bli bedre allerede etter en måned når maten de reagerer på er fjernet fra kostholdet, men vet ikke hvor lang tid det vil ta når det er allergier. Ser flere plasser at de nevner at matvareallergier kan føre til undervekt og lekk tarm, men en lekk tarm ville vel blitt oppdaget under koloskoien/gastroskopien jeg tok i sommer?

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Det er nok ikke mulig å se en lekk tarm. Vi snakker stadig om hull i tarmen, men det er ikke så bokstavelig. Det handler mer om mikroskopiske hull som sørger for en protein lekasje. Disse proteinene lekker ut i blodbanen uten at de spaltes tilstrekkelig. Slik jeg forstår det er det i utgangspunktet en matvare som som trigger tarmen til å lage disse hullene, feks gluten. Når gluten har irritert tarmen lenge nok begynner andre proteiner å lekke uspaltet gjennom disse hullene. Fordi disse proteine er så store trigger de en immunrespons og allergier oppstår. Så da kan man feks si at det som i utgangspunktet var en glutenallergi utvikler seg til en multiallergi. Årsaken er at proteinene er så store og uhåndterlig for kroppen at de oppfattes som noe fremmed. Igjen selv om jeg snakker om stor så er det fortsatt på mikroskopisk nivå.

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Takk for en grei forklaring!

Gluten har jeg ikke spist på nesten tre år (annet en og annen gang der jeg har spist meljevnet saus), men nøtter, som jeg reagerte kraftigst på i matvarescreeningen, har jeg spist mye av helt til jeg sluttet helt med det i sommer. Jeg har prøvd med mandelmel et par ganger etterpå, men ender opp med oppblåst mage og har skikkelig vondt, så jeg er nesten sikker på at en screening av mandler ville vist det samme som nøtter.

Melkeprodukter som smør, fløte, rømme, kesam, ost, etc har jeg også spist mye av alltid, men spesielt mye de siste årene. Kumelk var det jeg reagerte nest-mest på testen.
    Gluten som jeg selv hadde oppdaget for lang tid siden gav meg oppblåst mage, smerter og diarè, var nummer tre på listen av det jeg reagerte på.
    Eggehvite, peanøtt, soya og torsk har jeg også slått ut på, men ligger rundt øvre referanseområde der.

Hva som har gjort at det har blitt multiallergier, er ikke godt og si, men jeg har blitt testet for alle disse matvarene som 12-åring og da har jeg ikke slått ut på noe (men da var det prikktest på ryggen og ikke blodprøver som nå).

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østfold
    Alder
    45
    Meldinger
    2,767

Sitat Opprinnelig skrevet av Blondie Vis post
    Det er nok ikke mulig å se en lekk tarm. Vi snakker stadig om hull i tarmen, men det er ikke så bokstavelig. Det handler mer om mikroskopiske hull som sørger for en protein lekasje. Disse proteinene lekker ut i blodbanen uten at de spaltes tilstrekkelig. Slik jeg forstår det er det i utgangspunktet en matvare som som trigger tarmen til å lage disse hullene, feks gluten. Når gluten har irritert tarmen lenge nok begynner andre proteiner å lekke uspaltet gjennom disse hullene. Fordi disse proteine er så store trigger de en immunrespons og allergier oppstår. Så da kan man feks si at det som i utgangspunktet var en glutenallergi utvikler seg til en multiallergi. Årsaken er at proteinene er så store og uhåndterlig for kroppen at de oppfattes som noe fremmed. Igjen selv om jeg snakker om stor så er det fortsatt på mikroskopisk nivå.
    Vil bare si at enkelte mener (ikke alle) at gluten er i en særstilling for å trigge kroppen til å sende ut zonulin ("sesam, sesam, åpne større baner i tarmveggen"-hormonet). Andre matvarer trigger ikke i samme grad denne virkningen (iallfall ikke kjent ennå) og noe av det som en del forskere tror kjennetegner cølkiaikere er manglende evne til å "få bort" zonulinet raskt nok til å unngå lekkasje av annet etter å ha fått i seg gluten. Teorien er da at man baner vei for multiintoleranser/multiallergier - og autoimmunitet... i mye større grad enn hos vanlige mennesker.

Her er mer info om dette. Det finnes papirer også men jeg foretrekker lekmansspråket til disse bloggerne...
    http://blog.cholesterol-and-health.c...onulin-is.html
    http://fooddemocracy.wordpress.com/2...d-you-yes-you/
    http://www.wheatbellyblog.com/2012/0...rists-delight/
    http://www.wheatbellyblog.com/2012/1...mps-dont-have/
    http://wholewheatworld.wordpress.com...and-the-gut-3/
    http://doccarnahan.blogspot.no/2013/...very-that.html

Det "alle" sier er jo at vi vet om gluten, det kan også være andre... Og det stemmer iallfall med den forenklede forklaringen vi får. Uansett. Glutenholdig mat er ingen nødvendighet og for oss med disse autoimmune diagnosene vil jeg vel si at argumentet for å utelate glutenholdig mat av "føre var"-prinsippet er høyt.
    Diagnostisert etter "depresjonsymptomer" - mai 2010 & smgjs private side ...
    -- og det som er deilig er at NÅ er avataren min ironisk

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Anbefaler deg å bruke dette produktet
    http://m.iherb.com/Now-Foods-Real-Fo...oz-624-g/10572

Her har du helt finmalt linfrø som ikke jeg har sett i Norge. Der har vi kun knuste. Det kan brukes på samme viset som vann et av det bløtlagte hele frøene. I mange henseende trenger du mindre eller ingenting fiberhusk når du bruker dette. Sammen med sesamfrømel og malte solsikkefrø blir dette en type knekkebrød som virker mindre grove for å ha litt variasjon.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

- Jeg har hørt at linfrø kan inneholde blåsyre. Jeg spiser cirka én spiseskje per dag i frokostblandingen min. Er dette helsefarlig? undrer en av brukerne av Matportalen.no.

Maks to spiseskjeer per dag

Birgitte Paulsen ved Seksjon for smittestoff og biotoksiner i Mattilsynet tar ballen:

- Det er riktig at linfrø inneholder cyanogene glukosider som frigjøres til blåsyre (hydrogencyanid = HCN) i magen. Noe av blåsyren en får i seg omsettes og fjernes, men det er skadelig dersom en får i seg for mye blåsyre, påpeker Paulsen, og forklarer videre:

- En til to spiseskjeer av hele linfrø per dag for en voksen person vil ikke føre til noen forgiftningsfare, ifølge Livsmedelsverket i Sverige.
    http://www.kk.no/862530/froene-du-ik...ise-for-mye-av

Det er veldig stor forskjell på knuste linfrø og hele linfrø. Jeg har lett på nett, jeg vet jeg la ut en svensk lenke her på forumet tidligere, hvor man ble advart mot å spise for mye knuste linfrø. Men finner ikke igjen lenken. Jeg ville vært veldig forsiktig med et høyt inntak av knust linfrø. Jeg brukte det mye før, nå unngår jeg det, den svenske artikkelen gjorde meg bekymret. Fiberhusk (Psyllum, loppefrø) kan kjøpes mye billigere i store kvanta på IHerb.com enn i norske helsekostbutikker
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Jeg pleier alltid og ha mye Husk og mye JBKM i skapet; akkurat nå står det nesten fem store pakker Husk og rett over tre krukker JBKM. Disse er med i mange av mine kjøkkeneksperimenter. Linfrø brukes hovedsaklig i knekkebrødene mine ( 125 gram sesamfrø, 75 gram linfrø, 1/4 ts salt, 1 toppet ss Husk, 2 1/2 dl kaldt vann og et raust dryss med oregano over før jeg steker dem), så jeg får iallefall ikke for mye linfrø i meg slik jeg spiser nå.

Jeg har ikke våget meg på baking av kaker/brød/boller enda, men fikk en del tips i voksentoppens allergikokebok, selv om oppskriftene der inneholder for mye karbohydrater til at jeg kan bruke dem rett uten videre.

Gubben skal til byen i morgen og da vil jeg få ham til og gå innom helsekosten og kjøpe mer Cocosa Pure (en opprydding i skapet viser at jeg har 6 krukker extra virgin, men er tom for Pure), Havrefløte, Mandeldråper og så er jeg veldig i tvil om jeg skal gå for Odense Erlet (kan brukes som vanlig kremfløte) siden den er basert på palmeolje?

Ble litt glad da jeg oppdaget at mandeldråper ikke inneholder mandler; det betyr at jeg kan lage falsk marsipan til og ha i delfiakaken dette året; kan ikke spise det selv, men da kan både han med mandel/nøtte-intoleranse (han er ikke testet siden han har kjempeangst for leger og spesielt blodprøver, men etter og ha blitt mer og mer allergisk (rennende nese, røde, klende øyne, pusteproblem, sår i munn, etc) kuttet han nøtter og mandler for nesten et år siden og allergien ble plutselig ikke et problem lenger) og han med gluten-intoleranse (blir dårlig/får diarè/magesmerter av små mengder gluten, men har ikke fått påvist cøliaki ved gastroskopi) kose seg!

Ha en fin søndag alle sammen

Medlem siden
    Mar 2011
    Sted
    Aust-Agder
    Alder
    63
    Meldinger
    3,120

Pratet med ernæringsfysiologen som jobber i samme bygg som dr. Øverbye, og fikk 2 dobbeltimer hos henne samme dag som jeg skal til dr. Øverbye, 11.februar. Hun mente jeg trengte så lang tid fordi vi hadde et puslespill foran oss

I går laget jeg gele av sommerens rips, i dag skal jeg lage falsk marsipan (uten nøtter/mandler og gluten) + glutenfrie havrekjeks. Alle disse tre tingene skal i årets delfiakake som står høyt på ønskelisten hos "ungene" mine. Er nesten rart og prate om dem som unger siden vi skal feire 30-årsdagen til eldstemann på julaften men de er unger uansett hvor gamle de blir.

Tror søren jeg har begynt og reagere på rødvin også
    Hadde et lite glass i går, og allerede etter et par små slurker begynte jeg og bli tett i brystet, hovnet opp og blødde i ganen, begynte og nyse/få rennende nese og ildrøde, kløende hovne øyne.
    Eneste jeg fikk i meg i går som jeg ikke bruker daglig er nettopp rødvin, så da mistenker jeg den.
    I dag er jeg fin igjen, bare sår i brystet etter og ha vært så tett/hostet så mye.

Side 4 av 10 Først 12345678910 Siste

Lignende tråder

1. for høye kolesterol verdier og kostråd
    Av toneij i forumet Kosthold - fett og kolesterol
    Svar: 4
    Siste melding: 25-05-12, 19:22
  2. Nye amerikanske kostråd
    Av Anisa i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 0
    Siste melding: 10-06-11, 22:19

Søkeord for denne tråden

Bokmerker