Viser søkeresultater 31 til 40 av 56
-
09-11-12, 23:35 #31
Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...
Dr John C Lowe er sitert på følgende, her: http://articles.mercola.com/sites/ar...se-part-1.aspx
"The standard tests used today to diagnose inadequate thyroid hormone regulation due to hypothyroidism are
the free T3,
free T4 and
TSH.
There’s also a test called TRH (thyroid releasing hormone) stimulation test. Using these tests,
Dr. Lowe was able to determine that many of those patients could be diagnosed with central hypothyroidism."
Link er hentet fra denne tråden:
..jeg undres meg på hvorfor fT3 har blitt skviset vekk fra standardverdier å sjekke -
det er jo ikke akkurat overveldende mange verdier å sjekke.
Er det for at enda færre skal få en snøballsjanse til å få diagnostisert problemer med stoffskifte..?
Som ved alle "Whodunnit??" - hvem har motiv?
Hvem tjener GROVT på at folk går ubehandlet, underbehandlet og rett ut feilbehandlet.
Jeg lar denne lille gåten ligge enn så lenge - kanskje ble det en avsporing,
men å ta et lite sideblikk tror jeg ikke skader
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
09-12-12, 11:36 #32
Oppdatering:
Var tilbake hos spesialisten på fredag etter 4 uker på 25mcg levaxin (jeg har ikke merket noe hverken ene eller andre veien), og da h*n ikke fant noe i blodprøvene som ble tatt sist, så var h*n mer åpen for at problemet er stoffskiftet, men h*n er ikke overbevist. Tok i allefall endel nye blodprøver, men fortsatt ikke FT3...
H*n ville øke dosen med levaxin til 50mcg om dagen, så da spurte jeg om det var mulig å få prøve med Erfa i stedetfor selv om de er dyre, og det var forsåvidt ikke noe problem, men de kommer bare i 500-pakninger som var litt vel mange bare for å prøve ut om det fungerer. Spurte h*n så om Armour, og h*n foretrekker Erfa pga de har bedre batch-kvalitet, men iom de var godkjente, så var de sikkert bra nok, og fant at de er i 100-pakning, så fikk resept på det for å prøve ut
Pga søknad om registreringsfritak så får jeg de ikke før over helgen, men skal da begynne med 30mcg, også øke til 2x30mcg etter 1-2 uker (en morgen og en ettermiddag), og evt hvis lite effekt (lite trolig mente h*n) til 3x30mcg etter nye 2 uker, før jeg skal tilbake dit om 6 uker.
Resultat av de siste blodprøvene (tatt før jeg begynte på Levaxin), som ble tatt ganske nøyaktig kl 08.00
Dato TSH (0,40-4,50) FT4 (9,5-22,0) Thyroxin (T4) (58-161) Trijodthy.(T3) (1,3-2,6) Thy.perox.antis (<50) TSH rec.antis. (<1,5) 27.09.12 (13:50) 3,74 14,9 Ikke tatt Ikke tatt 806 Ikke tatt 30.10.12 (08:15) 4,09 15,2 89 1,5 535 <1,5 09.11.12 (08:00) 2,2 13,7 Ikke tatt Ikke tatt 443 Ikke tatt
Jeg synes det er rart at TSH har sunket til 2.2 men kan det ha med at jeg sikkert hadde rester av en omgangssyke i kroppen?
-
18-12-12, 22:24 #33
Begynte på 30mg Armour forrige tirsdag (gikk rett over fra 25mcg Levaxin, så det tilsvarer en dobling av den dosen i følge Armor sitt pakningsvedlegg) og merket litt til en slags "stramhet" rundt brystkassen utover dagen, men ikke noe dagen etter (jeg hadde litt mere av samme "stramhet" første dag på levaxin). I helgen synes jeg at jeg ble mer tåkete i hodet, og mener å ha lest at da er det på tide å dosere opp, så tok en ekstra 30mg før middag i går (endo'en sa jeg skulle dosere opp etter 1-2 uker, og det var jo tilnærmet en uke) og merket ikke noe til det i går.
Men en stund etter 1. dose i dag (30 mg) så var det igjen en slags "stramhet" rundt brystkassen, men ikke helt på samme måte, samt at jeg var noe kortpustet/andpusten, men det ga seg i løpet av en drøy time eller så. Jeg var noe i tvil om jeg skulle ta en tablett til i dag, men gjorde det ca kl 15 og ca 3 kvarter etter hadde jeg mye det samme igjen, kortpustet/andpusten, og denne gangen hyperventilerte jeg sannsynligvis også, for ble ør og begynte å svartne litt føltes det som, samt prikking/nummen i fingre/underarmer så lenge jeg ikke fokuserte på å puste rolig og tildels dypt. Ganske ubehagelig for å si det sånn, men kom seg etter en drøy time. Ikke noe spesielt høy puls (60-65 +/-) og heller ikke hjertebank såvidt jeg vet (aner ikke hvordan det kjennes ut, men legen sa jeg ville ikke være i tvil hvis jeg får det)
Er dette vanlig? Jeg er i allefall VELDIG usikker på om jeg skal ta 2x30mg i morgen også, evt om jeg skal ta i det hele tatt (stå over en dag)... Hadde glemt det, men står i pakningsvedlegget at en skal dosere opp 15mg av gangen, så kanskje derfor ubehaget? Problemet er jo at pillene er så porøse at det går ikke å dele i 2 noenlunde like...
-
19-12-12, 10:48 #34
Noen som vet? Jeg tok 1x30mg i morges, og kjenner litt av den stramheten i overkroppen, og er litt kortpustet ennå, 4 timer senere (vært stabilt slik siste 3 timene, og begge deler er svakere enn i går), så tror ikke jeg tar en til i dag, eller kanskje prøve med en halv?
-
21-12-12, 09:17 #35
Jeg er mye plaget av slik åndenød selv, kommer og går. Jeg har hatt en prøveperiode med naturlig thyroid, og det var ikke noe verre da. Men det er verre nå, som jeg ikke bruker noen medisin. Jeg tror dette er et hypo.symptom generelt, kanskje påvirkes det av andre hormonverdier som svinger, kortisol, f.eks.
Jeg har lurt mye på dette selv. Tror ikke du skal engste deg for dette i forb. med Armour. Det er jo ingen høy dose du tar.
-
21-12-12, 11:16 #36
Det kan være en mental styrkeprøve og gå igang med en medisin som legen (de fleste leger iallefall..) har lite kunnskap om -
så man kan føle seg litt "lost". Det er nok ingen annen vei enn å erverve seg en smule (eller kanskje et helt brød
) med kunnskap selv;
de fleste fastleger leser ikke en brøkdel av hva vi (som leser her inne) leser om lavt stoffskifte og
hvordan de forskjellige medisiner virker på oss. Du er på lav dose, så det kan være dét -
men fra 2 grain og oppover bør du øke med tålmodighet. Gi kroppen tid til å venne seg til oppdosering.
Jeg har aldri tatt det supernøye når jeg deler en 60 grains tablett -
om den ene halvdelen er litt større; så tar jeg jo den mindre "halve" kun ett døgn senere
Hvis jeg ikke har fått i meg thyroiddosen en natt - så tar jeg dobbel dose neste natt;
har lest at andre gjør det samme.
Litt mer kjøtt på beinet kan du få i (f.eks) denne tråden:
Kevlin
... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
Min første halve pille med Erfa
-
21-12-12, 23:33 #37
Tusen takk til dere begge!

Jeg tok bare 1x30mg på onsdag, også tok jeg en ekstra halv på torsdag og kjente ikke noen anspenthet eller åndenød, men etter tabletten i morges (30mg) kjente jeg litt til det en liten stund, men tok en halv til før middag og det gikk fint.
Jeg var og hentet utskrift av siste blodprøvene 7.12. som er tatt etter 4 uker på 25mcg levaxin, og burde FT4 gå såpass opp på en så liten dose? Nesten så jeg lurer på om endokrinologen har rett i at det ikke er stoffskiftet som er problemet mitt...
Dato TSH (0,40-4,50) FT4 (9,5-22,0) Thyroxin (T4) (58-161) Trijodthy.(T3) (1,3-2,6) Thy.perox.antis (<50) TSH rec.antis. (<1,5) 27.09.12 (13:50) 3,74 14,9 Ikke tatt Ikke tatt 806 Ikke tatt 30.10.12 (08:15) 4,09 15,2 89 1,5 535 <1,5 09.11.12 (08:00) 2,2 13,7 Ikke tatt Ikke tatt 443 Ikke tatt 07.12.12 (10:45) 2,52 17,3 Ikke tatt Ikke tatt Ikke tatt Ikke tatt
-
07-01-13, 12:05 #38
Jeg har slitt mye siste ukene med at jeg er ganske så nervøs for at endokrinologen kanskje har rett i at det ikke er stoffskiftet som er problemet mitt, og at jeg i såfall holder på og overdosere meg, og ubevisst/bevisst går og kjenner etter hyper-symptomer, pulsen er helt normal når jeg sjekker den, og har heller ikke kjent noe hjertebank, så jeg har trappet opp, men har ikke vært helt lett...
Jeg tok 1x30mg om morgenen og 0,5x30mg litt før middag i noen dager til før jeg økte til å ta 1x30mg også før middag, totalt 60mg om dagen i nesten en uke, og dette gikk bra. Så økte jeg med en halv til om morgenen i nesten en uke, hvilket også gikk bra. Forsøkte så med 1x60mg om morgenen + 1x30mg før middag som før, og virket å gå bra, men jeg våknet om natten av at det var vondt å trekke pusten (lå på siden, og hadde stikkende smerte midt i ribbeinsområdet, dette ga seg da jeg la meg på ryggen) og kjente da at jeg var veldig kortpustet og anspent i overkroppen, og det tok en stund før det roet seg og jeg døste av.
Jeg tok da 1,5x30mg når jeg stod opp + 1x30mg før middag og kjente jeg var litt anspent og kortpustet den dagen, men det ga seg etter hvert. Tok det samme dagen etter også uten noe ubehag. Har så forsøkt med 1,5x30mg morgen og 1,5x30mg før middag i noen dager, og har kjent anspenthet og kortpust bygger seg litt opp utover kvelden, for så å gi seg...
Jeg våknet så i natt, ikke pga vondt eller noe, men var veldig nervøs/redd jeg var overdosert, så mulig jeg har drømt noe?. Jeg var skikkelig anspent og kortpustet, og tok litt tid før jeg klarte å roe ned, og sovne/døse av igjen. Jeg var fortsatt noe anspent og kortpustet da jeg stod opp, og tok da kun 1x30mg, og kjente etter tre kvarters tid at jeg var mye mindre anspent og pusten bortimot normal. Nervøsitet i seg selv kan jo fint gjøre en anspent og kortpustet, men da skal det vel ikke gi seg etter medisin inntak, så meget mulig det er som Tily sier et hypo-tegn? Jeg synes bare det så rart det kommer når jeg trapper opp?
-
08-01-13, 12:09 #39
Vedr. hals/stemmebånd og pust :
http://nhi.no/sykdommer/ore-nese-hal...nge-29866.html
Det var også et innslag om dette på Dagsrevyen 05.01.13.
Vedr. holdning og pust:
http://www.levbra.no/artikkel/har-du...ldningsproblem
Så er det også et hyposymptom. Det er viktig å tenke gjennom om det kan være andre årsaker til tungpust i tillegg. Stive muskler er jo også vanlig. Jeg tror ikke opptrappingen din er årsak, men tar du det opp med legen kan det lett bli "ja, hva var det vi sa, du skal ikke ha disse medisinene".
-
08-01-13, 13:17 #40
Tusen takk, men kjenner meg vel ikke igjen i beskrivelsen av stramme stemmebånd, og tungen min er ganske normal, så er nok ikke det.
Jeg hadde forøvrig ganske så vondt i korsrygg, rygg og skuldre i går ettermiddag/kveld (+ det meste av kroppen i mer eller mindre grad) så meget mulig økede hypo-symptomer ellers så har jeg en influensa på gang...
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
Av anitab i forumet Enzymer og magesyreSvar: 5Siste melding: 30-03-12, 22:13 -
Hva sier regjeringen om stoffskifte problemer?
Av Stina i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 9Siste melding: 20-12-11, 14:48 -
Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
Av anitab i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifteSvar: 0Siste melding: 02-10-08, 13:10 -
Høyt stoffskifte. Jeg føler at jeg må følge nøye med på ting og tang selv
Av sandra i forumet Graves sykdomSvar: 61Siste melding: 10-04-07, 19:24

Svar med sitat
Bokmerker