Viser søkeresultater 31 til 40 av 54
-
13-12-11, 15:34 #31
Sv: Høyt stoffskifte, operasjon og depresjon
Hjelpe meg for en pasientoppfølging!

Det er jo håpløst å følge rådene til en slik lege som bare skriver brev, ikke snakker med pasienten. Det er din kropp og du som kjenner best hvilken dose som er riktig. Jeg tror alle må prøve seg litt fram og finne den optimale dosen for seg. Derfor er det viktig at en lærer kroppen sin og hormonbehovet sitt å kjenne. jeg ville ha styrt dette selv om jeg var deg (ihvertfall med en slik lege). Men det er ikke smart å gjøre for store endringer på en gang. Fire til seks uker bør man nok holde dosen for å få kroppen til å venne seg til ny dose.
Håper du finner en bedre lege ganske fort!
-
31-01-12, 15:06 #32
Hei alle sammen

Nå er jeg veldig frustrert, altså. Hvorfor i
har TRAS’en økt så inn i granskauen? Og FT3 har gått ned....
Må også tilføye at jeg syntes en FT4 på 13,9 var litt lav, så jeg økte ukedosen fra 600 til 650 i uka på eget initiativ.
Blodprøver november:
F T4: 13,9 (8-20)
F T3: 5,4 (3.6-8.3)
TSH: 0,72 (0,5-3.6)
TRAS: 6,5 (<1.5)
Blodprøver januar:
FT4: 17,5
FT3: 4,9
TSH: 0,53
TRAS: 11,3
Andre prøver:
S-Jern: 8,9 (9,0-34)
S-Ferritin: 61 (15-200)
S-Jernmetning: 14%(15-50)
D3: 55 (50-150)
I løpet av denne tiden, altså fra november – januar har jeg tatt tilskudd av Selen, Tri-B og vitamin D 1000 IU. Har i denne tiden vært veldig frossen og trøtt. I tillegg har jeg store problemer med hukommelse/konsentrasjon. Føler meg litt dement, egentlig....
Endo’en har kommentert stoffskifteprøvene (pr brev) og skriver at hun synes de ser fine ut
Jeg har fått audiens på Aker neste mnd (er satt opp til kontroll 2 ggr pr år), men fordi ”min” endo ikke hadde kapasitet får jeg en ny som jeg aldri har vært hos før. Godt jeg har humoristisk sans (om enn noe tynnlitt)
Tips og råd, anyone??
Klem, JosieS
-
31-01-12, 15:19 #33
1000 IE, altså 7000 IE per uke, med D3 er tydeligvis ikke nok for deg for å få D3 opp på et bra nivå. Min D3 var også lav nå, ca 80, jeg fikk beskjed av legen om å ta 35 000 IE D3 per uke fremover nå.
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
31-01-12, 16:55 #34
Ja, jeg tar for lite D3, glemmer det, må skjerpe meg der. Har du noen kommentar til stoffskifteprøver + jern?
JosieS
-
31-01-12, 17:22 #35
Tror du at du får for lite stoffskiftemedisin? Trenger du T3 tilskudd? Mulig jern er lavt, vet ikke så mye hvor vi bør være.
-
31-01-12, 17:50 #36
Så ett eller annet sted at Ferritin bør ligge på rundt 100 for oss med stoffskiftesykdommer. Ellers skulle en ikke tro at, i og med at jeg ligger rett i underkant av ref.området på S-Jern, at det er grunnen til at jeg er så trøtt, frossen og ukonsentrert. Lurer på om det er andre grunner til det?
Når det gjelder FT3 fikk jeg inntrykk av, ifølge legen på Aker, at når kjertelen er borte er det ikke behov for T3-tilskudd. Mulig jeg er helt på jordet her...Og så skjønner jeg ikke hvorfor TRAS’en plutselig spratt i været
-
31-01-12, 18:56 #37
Hei, jeg kan ikke nok om antistoffer for i gi råd. Har selv Anti-TPO og TRAS (men mye lavere en deg) det jeg vet at jeg er i elendig form når antistoffene er høye
. Din jern og ferritinnivå er alt for lav, jeg selv tar i perioder jerninjeksjoner(cosmofer) hos legen, og amminojern i tablett form ellers. Tror at om du får opp jern og ferritin vil det hjelpe formen din (i hvertfall litt)
Kryddan
-
31-01-12, 19:10 #38
Jeg tror du har hørt feil. Jeg håper ingen har sagt det. Jeg fjernet halve kjertelen, og skulle absolutt hatt T3 ganske fort. Det fikk jeg ikke.Når det gjelder FT3 fikk jeg inntrykk av, ifølge legen på Aker, at når kjertelen er borte er det ikke behov for T3-tilskudd• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
06-02-12, 13:52 #39
Takk for innspill, Vigdis og Kryddan
Har økt D3-dosen og begynt med Aminojern.
Da jeg snart skal til kontroll, ønsker jeg litt hjelp med å tolke de siste blodprøvesvarene (så jeg har noe å slå i bordet med).
Blodprøver november:
FT4: 13,9 (8-20)
FT3: 5,4 (3.6-8.3)
TSH: 0,72 (0,5-3.6)
TRAS: 6,5 (<1.5)
I følge legen var disse blodprøvene fine. Har alltid fått beskjed om at FT4 ikke må bli for lav pga oftalmopati.
Blodprøver januar:
FT4: 17,5
FT3: 4,9
TSH: 0,53
TRAS: 11,3
Legen synes også disse prøvene var fine. Ikke noen kommentar om at TRAS har gått opp eller FT3 har gått ned. Her øker problemene med hukommelse, konsentrasjon og er skikkelig frossen/trøtt. Det kan jo bero på andre ting enn stoffskiftet…
Tar ikke sjansen på å øke Levaxindosen, ikke noe godt å være for hyper. Fortsetter det sånn, kan kanskje T3-tilskudd være på sin plass??
-
06-02-12, 14:18 #40
Jeg mener jo at du bør få tilbud om T3. Alle veier bør vel forsøkes i håp om å få deg bedre? Lykke til!
Lignende tråder
-
Depresjon eller er det stoffskifte mitt?
Av Qa i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 109Siste melding: 29-11-11, 01:35 -
Grusom ventetid. Høyt anti-TPO, TRAS og høyt stoffskifte.
Av lisereka69 i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 37Siste melding: 27-07-11, 12:16 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskiftesykdommer og graviditetSvar: 8Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
Høyt stoffskifte, så lavt. Graviditet med høyt TRAS
Av Evamol i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 7Siste melding: 11-04-08, 08:55 -
Depresjon og lavt stoffskifte
Av -diab- i forumet DepresjonSvar: 4Siste melding: 27-07-07, 00:10

Svar med sitat
Bokmerker