Viser søkeresultater 31 til 40 av 79
Tråd: Helt ny i gamet...!
-
29-01-11, 14:53 #31
Sv: Helt ny i gamet...!
Jeg hadde de symptomene med TSH på 3,0. Jeg følte meg bare klar i hodet når jeg var sykmeldt eller på ferie i syden. Når jeg begynte å arbeide igjen, skyet det over veldig fort.
Kalde hender og føtter har jeg også "alltid" hatt - men blodprøvene går ikke lenger tilbake enn til 2008.
Jeg har hørt det nevnt som symptom på undermedisinering. Altså det stikk motsatte. Det er jo mange andre mulige årsaker til munntørrhet, Levaxin er omtrent det siste jeg ville gjette på.
PS: Presisering - jeg mente ikke å si at munntørrhet er et vanlig tegn på undermedisinering, altså. Men at noen mente det for dem var et tegn.Sist endret av Jerene; 29-01-11 kl 15:00 Begrunnelse: PS
-
29-01-11, 15:04 #32
Godt å høre at jeg ikke er den eneste! Føler meg forholdsvis klar i hodet når jeg er inne i min egen leilighet, og så "skyer det over" med en gang jeg går ut, i butikken, på trening eller jobb. Det samme med "støyen"... Merkelige greier!
Har startet med akupunktur. Etter behandlig nr. 2 følte jeg meg som et nytt menneske. Ganske klar i hodet, og "støyen" ble borte. Det varte i to og en halv dag, og så var det tilbake til det gamle igjen... Har vært hos akupunktøren 4 ganger etter det, men ikke merket nevneverdig effekt. Men hun mener jeg bør smøre meg med tålmodighet. Symptomene har vært der lenge, og man kan heller ikke vente bedring over natta. Prøver noen ganger til tror jeg...
TSH var på 3,0 da jeg snakket med legen for to uker siden. Skal tilbake på mandag og sjekke på nytt og evt. justere opp dosen.
Jerene: Hva gjør du i forhold til kosthold? Noen restriksjoner?
-
29-01-11, 15:11 #33
Ja, gjett...Audhild Løre har skrevet boken "Hypothyreosen og meg". Hun er psykolog og har selvsagt sitt perspektiv på hypothyreose. Det du beskriver her kaller hun i boken sin for "autistiske trekk". Dette fordi sykdommen gjør oss ute av stand til å filtrere ut sanseinntrykk som lyd, lys, lukt og og syn. For meg er fotballkamper på TV helt grusomt, suset og bakgrunnsstøyen fra tribunen tar nesten livet av meg.
-
29-01-11, 15:13 #34
Du kan ha gått med såkalt subklinisk hypotyreose lenge, ja. Hypotyreose light, så å si. En del leger nekter å stille diagnosen hypotyreose før TSH har passert 10. Men i realiteten kan du ha blomstrende hypotyreose lenge før du kommer opp i 10.
Tallene er bedragerske, det virker som de sier noe objektivt om hva som er normalt eller ikke, men faktum er at labtallene ikke sier noe som helst om hva som er normalt for akkurat det individet det er snakk om. En person kan være helt frisk, og en annen kjempedårlig med samme verdi på en prøve.
Ja. Referanseområdene sier bare hvor 95% av blodprøvene som er analysert ligger. Hvis en person f.eks. har lav T4 og høy T3, og TSH oppunder 4,0 kan alle prøvene være pent innenfor referanseområdet - men kombinasjonen av verdiene tyder på at vedkommende meget vel kan være på vei inn i fullt utviklet hypotyreose. For eksempel.
Alt du skriver i begge avsnittene over er typisk. Helt typisk.
Jeg har funnet ut at det ikke er høyere risiko for gallestein ved hypotyreose, men bortsett fra det virker det som sykdommen henger sammen med omtrent alt som noengang har vært merkelig og rart og sært ved meg. Sånn er det bare. Velkommen etter.
Med TSH på 3,0 har du ganske mye å gå på mht å justere opp dosen. For de fleste skal TSH havne et sted mellom 0,5 og 1,5 når dosen er optimal.
(Det er selvfølgelig individuelt. Jeg tror min TSH kommer til å ligne mer på 0,00 etterhvert. Det må man nesten sende inn søknad i tre eksemplarer for å få lov til, knegg. Men sånn er det bare.)
Jeg vet ikke så mye om kosthold. På torsdag var jeg riktignok hos en lege som anbefaler alle med høy anti-TPO å ligge unna raske karbohydrater. Hun rakk å si det to ganger før jeg sa fra at det spiser jeg da ikke (i hvert fall ikke til hverdags). Så det var vel ganske viktig.
-
29-01-11, 15:29 #35
Sant... Det har jeg også hørt. Og akupunktøren anbefaler å ligge unna melk, mel, peanøtter (andre nøtter er greit) og bananer. Dette gjelder ikke spesielt for folk med lavt stoffskifte, men generelt hvis man har mangel på energi.
-
29-01-11, 15:30 #36
Det verste jeg vet (og som heldigvis ikke plager meg lenger, ikke så mye) er
- supermarkeder og andre "hyllebutikker"
- folk som er fulle av seg selv og gjentar og gjentar ting uten å lytte til hva andre har av motargumenter
Jeg vet ikke hva som er verst, å lure på om jeg besvimer snart (supermarkeder) eller ha en brennende trang til å ta fram hagla og bare PANG (gjentakelser).
-
29-01-11, 15:36 #37
Hehe... Skjønner hva du mener...
Men én ting til ang. TSH: Hva er fordeler/ulemper med å ha den på 0? Føler du deg bedre hvis den er så lav?
Sikkert dumme spørsmål, men jeg har sååå lite peiling på dette! Ikke har jegorket å sette meg så mye inn i det heller...
-
29-01-11, 15:38 #38
Min erfaring er hyppige måltider, bort med raske karbohydrater som i sukker, melk, frukt/juice, hvit ris og pasta og kunstig sukker. Du må ha nok proteiner og fett (anbefaler kokosfett)i kosten. Med andre ord mindre brød og mer pålegg. Kokosfett kan kjøpes på helsekost. Styr for all del unna soya (gift for stoffskiftesyke) fordi den hemmer opptak av levaxin og hemmer stoffskifteprosessen i kroppen generelt.
Kosttilskudd er et must fordi alle prosesser i kroppen går for langsomt, også tarmprosessene. Folk med lavt stoffskifte får ofte påvist lav B12. Men dette er ofte ikke den eneste mangelen vi har, men B12 er hyppig målt og derfor påvises denne. Husk nok salt fordi binyrene liker salt og binyrene svekkes av stoffskiftesykdom. Husk at alt du leser om binyresykdom er relevant for deg, selv om du ikke har det. Dette fordi det er lettere å forebygge enn å behandle.
-
29-01-11, 15:41 #39
Jeg satser på alt med måte, til det motsatte er bevist. Neste måned skal jeg til en dyr, men grundig gjennomgang på Heggeli Helhetsmedisin. Magen er ikke helt på topp, det gjelder å finne ut om det bare er atrofisk gastritt (vanlig ved hypotyreose), eller om det er noen allergigreier i tillegg (gluten, laktose, melkeprotein, el.l.).
Har du sjekket B12, jern og D-vitamin, forresten?
-
29-01-11, 15:43 #40
Takk for tips! Når det gjelder kosttilskudd tar jeg D-vitamin, Omega3, Magnesium, Kalsium, C-vitamin og B-kompleks. Ligger litt lavt på B12, men innenfor referanseområdet. Fastlegen mente ikke det er noe poeng med tilskudd av B-vitamin, men stoler ikke på han... Bør jeg ta noe mer?
Grønnsaker går det mye av. Leste et sted at man bør unngå kokt brokkoli. Har dere hørt noe om det?!?
Når jeg er fullstendig tom for energi får jeg ofte lyst på sjokolade. Må skjerpe meg der...
Men tror ikke på å kutte ut alt fullstendig, man må kunne klare å leve med det over tid også...
Spennende å høre hva de finner ut da!
I oktober var D-vitamin på 49 (50-100), så den var litt lav. I desember var Jern på 12,2(9-34), ferritin på 29 (15-200) og B12 på 228 (170-650). Hva tror dere om det?
Lignende tråder
-
Hei er helt ny her jeg.....
Av Brit i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 10-03-10, 15:04 -
Helt ny her :-)
Av Carro i forumet PresentasjonerSvar: 1Siste melding: 17-03-09, 15:10 -
TSH helt på bærtur :)
Av Hildemor i forumet TSHSvar: 12Siste melding: 28-02-08, 19:25 -
Helt ny...
Av Elisabeth i forumet PresentasjonerSvar: 1Siste melding: 26-01-08, 18:05 -
Må bare spørre(ny i gamet)men hva er amor????
Av linnmathea i forumet Naturlig Thyroid medisinerSvar: 7Siste melding: 28-05-06, 21:07

Svar med sitat

Bokmerker