Side 4 av 9 Først 123456789 Siste
Viser søkeresultater 31 til 40 av 90
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

Standard Sv: Hva nå tro??

vel jeg tror nok jeg velger å trappe sakte ned jeg.....koko,.....og da er det vel naturlig å tro at min FT4 vil bli en god del lavere før den stiger når jeg fra før har en såpass lav verdi og det får jeg bare leve med da, men fyttikatta så elendig jeg føler meg....bare etter tre ukers nedtrapp.......kroppen skriker etter T4.....
    Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
    Medisinene fikk jeg fordi alle symptomer tydet på at jeg kunne være hypothyreot selv om blodprøvene på TSH, T4 og T3 var innenfor normalen.

Medlem siden
    Feb 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    350

Har også forsøkt den varienten der en gang etter omtrent samme begrunnelse fra legen. Nedtrapping i løpet av 6 uker for deretter å måle. Min lege ønsket så vidt jeg husker "blanke" tall for at jeg skulle gå over på Armour. Holdt ut i 3 uker og var så kjørt at jeg ikke klarte mer.
    Når legen så meg tok hun opp reg.fritaket og skrev ut Armour direkte. I tillegg til binyreprøver i blof og spyt, jod og en hel masse annet jeg ikke husker lenger.
    Jeg tror ikke jeg hadde klart en dag til med nedtrapping den gangen, og skjønner fremdeles ikke poenget med at jeg ble satt på denne (for meg) meningsløse forsøket.

Jeg bytter gjerne medisin og tar kombo osv. en periode for å se om noen kan fungere bedre for meg. Men kutte ut medisin gjør jeg ikke igjen. I perioden jeg førsøkte dette gikk min Ft4 ned fra 14,4 til 11 ett elelr annet Ft3 holdt seg og jeg var fullstendig vrak.
    H:-)

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

jeg tror jeg må forsøke å holde ut, men jeg skal ringe legen min så snart det er mulig å få tak i han. Dette føles ikke bra, men antar at det er på grunn av TSH og uregelmessig puls legen vil sjekke om jeg blir bedre uten T4, det virker jo som om teorien ikke holder nå , men jeg må sikkert vente til man kan si noe mer sikkert om produskjonen tar seg opp på egenhånd først........
    Jeg har et halvt års tid fått kombinasjonsbehandling for hypothyreose i grenseland.
    Medisinene fikk jeg fordi alle symptomer tydet på at jeg kunne være hypothyreot selv om blodprøvene på TSH, T4 og T3 var innenfor normalen.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

har ikke lest denne tråden før.
    Noen kommentarer:
    reverse t3 lages kun av t4, ikke av t3 såvidt jeg vet. De har det ofte bedre med lavere t4-doser enn hos oss andre.

Men hva er referanseområdet for ft4 her i denne tråden?
    Det fins minst tre forskjellige her i Norge, og man må regne om svaret til % for å kunne sammeligne eller kommentere tallene.

For å kunne nyttiggjøre seg thyreoideahormon, MÅ man ha nok jern. Hva er ferritinet? Må ofte være minst 50-70 for ikke å ha hyposymptomer
    D-vitamin? Ved lavt D-vitemin (under 80 nanomol ) så får man hyposymptomer.

Hyperparathyreoidisme kan gi symptomer lik hypothyreose, hva er PTH?

T3 senker TSH veldig mye.
    Og lavt TSH gjør at kjertelen lager mye mindre ft4 selv, og ft4 vil synke ganske mye.

Var totalt t3 høyt? S-trijodthyronin høres ut som totalt (=bundet) t3 og det er villedende hos kvinner pga hormonene. Man må se på ft3.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

Sitat Opprinnelig skrevet av nora Vis post
    Men hva er referanseområdet for ft4 her i denne tråden?
    Det fins minst tre forskjellige her i Norge, og man må regne om svaret til % for å kunne sammeligne eller kommentere tallene.
    Referanseområdet er 11,0-23,0 på alle mine prøver.

For å kunne nyttiggjøre seg thyreoideahormon, MÅ man ha nok jern. Hva er ferritinet? Må ofte være minst 50-70 for ikke å ha hyposymptomer
    Mitt siste målte ferritin var på 56

D-vitamin? Ved lavt D-vitemin (under 80 nanomol ) så får man hyposymptomer.
    Siste målte D3 var 86

Hyperparathyreoidisme kan gi symptomer lik hypothyreose, hva er PTH?
    Tror aldri jeg har målt noe PTH jeg.....jeg har målt alt mulig annet, homocystein, kolesterol, c-peptid, SHGB, D3, B12, S-trijodthyronin, S-reverse T3, s-leptin,DHEA, dhea-sulfat, fritt døgnkortisol, u-jod, diurese, HB, leukocytter,Ferritin, Folat, metylmalonsyre,kalium, kalsium, magnesium,urinsyre,lasat, alat,ck,HbA1c, glucose, insulin,Triglyserider,Lp, RF latex-test, ANA screen, TH, T3, T4, anti TPO, TRAS, FSH, LH, Prolaktin, Østradiol, Testosteron, Kortisol morgen, selen, sink, IGE, vitamin A, vitamin E, vitamin K, og hver gang jeg er hos legen sjekkes mange av disse og noen nye......forundrer meg hvis legen ikke kan slenge på PTH hvis dette er noe som kan være en differensialdiagnose.....

lavt TSH gjør at kjertelen lager mye mindre ft4 selv, og ft4 vil synke ganske mye.
    Etter medisinering med både T3 og T4 har ikke T4 verdien min sunket, den er den samme som før behandling.

l Var totalt t3 høyt? S-trijodthyronin høres ut som totalt (=bundet) t3 og det er villedende hos kvinner pga hormonene. Man må se på ft3.
    Min FT3 er nå etter behandling 5,9 med ref 3,5-.6,5. S trijodthyronin er 2,7 etter behandling med ref 1,2-2,7, og reverse T3 er 0.39 med ref 0,14-0,54

alt i alt skjønner jeg ikke stort hehe

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

Standard Sv: Kutte T4? Hva nå tro??

I natt var jeg oppe i to timer, jeg våknet fordi jeg badet i svette og hadde forferdelig mareritt :( før jeg gikk ut av sengen målte jeg temperaturen og jeg hadde rundt 36,5 grader under armen. Dette er mye høyere enn jeg normalt har, for vanligvis ligger min temp på 35,4 eller 35,7 grader under armen... Kroppen min jobber tydeligvis veldig hardt med noe, da må jeg jo tro at denne temperaturstigningen skyldes at stoffskiftet jobber seg opp i kroppen min ?

Jeg fryser vanligvis noe infernalskt og har gjort det under hele medisineringen også, bruker ulljakker og pledd inne hele tiden men nå føles det ut som om kroppen koker....og jeg er ikke syk på noe vis...

vet ikke helt om jeg egentlig forstår poenget med denne eksperimenteringen jeg, men jeg har tre uker igjen før jeg er nede uten noe T4 tilskudd....kroppen verker og verker, og for et menneske som aldri svetter er jo dette rene torturen....:(

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

hva er egentlig s-trijodthyronin????? sier den noe om hvordan kroppen tar opp T3????

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

s-(serum) trijodine eller Thyronin (som er det korrekte) er T3, for det er 3stk jodatomer i molekylet.
    Det er altså kroppens stoffskiftehormon - det er dette som skal inn i cellene å starte stoffskiftet.
    For få av disse gir lavt stoffskfite - eller hvis noen celler utestenger dette, blir jo resultatet det samme.

Man kan ikke kontrollere hvor mange stoffskiftehormoner som virkelig entrer cellene. De vi måler i blodet (i serum) kan være de samme som bare flyter med rundt.
    For å si det slik : Det er akkurat DEN målinga vi mangler - hade vi hatt den hadde saken vært BIFF
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Østlandet
    Meldinger
    60

hehe, vel saken er ikke BIFF thihi, jeg skjønner ikke helt forholdet mellom s-trijodthyronin og reverse T3, jeg har forsøkt å lese meg til en del ting etter svarene jeg fikk for noen dager siden her og det ser ut som om min FT3/RT3 ratio tyder på at jeg har et reverse T3 problem.....legen min sier at jeg har en fin total T3 og derfor ikke har et reverse T3 problem. Total T3 er ikke det s-trijodthyronin??? Er det slik at man ikke kan si at noen har et problem med reverse T3 ut fra prøvene mine? Anisa var den som satte meg på tanken med Wilsons, og etter dette har jeg lest så masse at jeg snart ikke vet opp eller ned thihi, bare frem og tilbake. Legen min har rett og slett kuttet T4 fordi han vil sjekke om de symptomene jeg har nå skyldes overdosering og det har ingen begrunnelse i noe problem med reverse T3 ifølge ham.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Det er jo ikke så like til dette Biff.
    T3 opptrer i flere forkledninger i blodet og for å skjelne de må en lage spesielt måleutsyr for hver og en.
    T3 er et molekyl som består av to sammenbundne tyrosinproteiner som det er festet 3 stk jodatomer til. Jodatomene ligger i ringer rundt kjernen og hvis man fjerner en ring til heter molekylet rev.T3.
    Dette gjøres av de-jodinasen og er en siste regulering av antallet stoffskiftehormoner.
    Rev.T3 øker også i mengde ved vise sykdommer og tilstander kroppen.

Jeg har jo sett du har vist interesse for dette, men jeg vet ikke akkurat hvordan man har ment at T3/rT3 skal regnes ut. Det kan være at men bare setter dem opp sånn, men enheten er mol og derfor ikke lik fordi molekylene ikke er like. Det er dette som gjør meg usikker.

Legen mener vel at rT3 er i den referanseområde, og det er kanskje T3 også, men forholdet kan jo likevel være utenfor sitt ref.område.
    Hvordan er det du har regnet det ut da ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 4 av 9 Først 123456789 Siste

Lignende tråder

1. Er jeg virkelig frisk og kan kutte ut medisin?
    Av lissi32 i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 22
    Siste melding: 07-08-08, 17:15
  2. Kutte ut mjølka
    Av Marianne i forumet Helbred og kosthold
    Svar: 1
    Siste melding: 30-10-06, 23:51

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg