Viser søkeresultater 351 til 360 av 403
-
26-04-11, 09:43 #351
Sv: Diagnosen lavt stoffskifte i januar 2010
Hei!
Jeg har et spm når det gjelder dosering av Erfa og ft4 verdier. Jeg går nå på 3 grain med Erfa. Har i det siste trappet ned fra 3, 5 grain til 3. Ble så inspirert av alle på forumet her som har gått ned i dose, enten det er sommerdosering eller fordi man føler seg bedre
. Jeg føler det har gått greit å trappe ned til 3. Filosofien min er at jo mindre medisin man kan klare seg på, dess bedre er det for binyrene, så klart forutsatt at man ikke er underdosert og binyrene vil slite pga dette.
Jeg har alltid hatt lave verdier av ft4. En prøve fra 2001 da jeg var frisk, viste ft4 på 12 (ref 9-22).
"Alle" snakker om at ft4 skal ligge i øvre del av ref område. Nå som jeg har gått ned i dose, er jeg sikker på at ft4 daler ned til helt nederste del av ref område. Om jeg går ytterligere ned, vil den falle utenfor. I og med at Erfa inneholder t3, tenker jeg at det ikke er så farlig om ft4 blir litt lav. Ft3 pleier for øvrig å ligge litt over midten av ref område når jeg tar blodprøver medikamentfastende.
Er det flere som har det slik, dvs med lave ft4 verdier, og kan fungere greit? Jeg vet at noen- som feks Anisa- ligger langt over ref område for ft4 på en relativt lav tyroid dose (oppi ft4 på 30, om jeg husker riktig) . Da må det vel være greit å ligge utenfor nedre ref område også, om formen er grei? Dvs er ikke alt egentlig veldig individuelt??
Min form er ikke bra nok ennå, men jeg blir stadig litt bedre, i sakte, sakte tempo. Er ganske overbevist om at utfordringen hos meg ligger i å få skikk på binyrene, og det er det jeg derfor har størst fokus på. Samtidig er det vanskelig å vite hva som er stoffskifte og hva som er binyrer. Da jeg gikk umedisinert merket jeg først og fremst trøtthet, ekstrem tiltaksløshet, inaktivitet og brainfog som symptomer. Nå har jeg ingenting av dette, unntatt litt brainfog nå og da. Problemet mitt nå ligger i utmattelse, og at jeg blir sliten på visse tider av døgnet, og må ha hvilepauser og ikke stresse for å klare dagen. Utmattelsessymptomene ble særlig fremtredende da jeg begynte på stoffskiftemedisin i i det hele tatt ( den gang Levaxin). Jeg mener utmattelsen skyldes binyrene.
Samtidig er jeg redd for å medisinere meg for mye ned, og blir litt skeptisk når ft4 er såpass lav.
Litt lufting av tanker dette. Om noen opplever det tilsvarende, eller har andre innspill; tusen takk.
-
26-04-11, 12:28 #352
Hva vi lå på da vi var friske, vet svært få av oss. Du vet det, heldig er du

.
Mange kilder samstemmer med deg, i at vi har vår helt egne FT4, som denne kilden som Anisa la ut tidligere
Jeg tror som deg at FT4 blir kanskje litt lavere hos oss som bruker thyroid, fordi vi forsynes rikelig med T3, enn den kanskje var da vi var friske. Antar at det var omtrent det du tenkte?The reason is that TSH is so exquisitely sensitive to free T4 status is that individuals have a genetically determined free T4 setpoint, as illustrated by the study of Andersen in which free T4 was measured each month for a year period in 16 normal euthyroid individuals.
Jeg har ikke lav FT4 foreløpig. Den holder seg i øverste del av referanseområdet foreløpig.
Jeg ligger nå og vipper litt mellom 2 og 2,5 grain eller 120-150 mg thyroid. Så lavt har jeg ikke vært siden jeg startet. Men jeg er veldig forsiktig nå, fordi jeg tenker at plutselig når jeg bunnen og ender opp med underdosering i stedet. Men jeg tror at det at jeg nå kan klare meg med denne dosen med thyroid, mot 4.75 grain på det meste, samt nå 15 mg hydrokortison mot 32.5 mg på det verste, tyder på at jeg er på rett vei. Antar at det er bedre tarmopptak mm. Men tror jeg skal ta det langsomt i svingene, så jeg ikke får en nedtur, som Rufus fikk nå nylig.
Moro å høre at du er så sprek
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
26-04-11, 13:14 #353
Ja, litt flaks egentlig at det ble tatt prøve av meg da. Ringte legen nå nettopp for å høre verdiene igjen, for jeg var ikke helt sikker. Husket litt feil- tidspunktet var i 2003, og da var ft4 på 13,7 (11-23). En temmelig lav verdi til tross for at jeg ikke var stoffskiftesyk da! Det er imidlertid mulig at det lå noe latent- for jeg husker at jeg allerede da ikke orket å trene noe særlig. Men jeg levde ellers normalt, gikk turer, var på jobb, sosial, osv. Dog noe mer sliten enn jeg hadde vært årene før, så noe var absolutt i gjære, enten det var binyrer eller latent stoffskifte.
Ja, det var det jeg tenkte. At når man tar t3 direkte, trenger ikke ft4 være så høy fordi den trenger ikke lage så mye t3. Det høres iallefall logisk ut....
Oi, det er jammen mye du har gått ned. Så flott at du kan ha så lav dose nå. Det er sikkert godt for kroppen din. Som du sier er det nok lurt å være varsom med nedtrapping nå. Kanskje ta 1/4 grain av gangen. Ellers er det jo mange som bruker 2-2,5 grain, så kanskje det er der du skal ligge. Selv om du ikke vet ref verdiene dine fra du var frisk, virker det som du i alle tilfelle skal ligge høyt i ref område på ft4, siden du føler deg fin med disse verdiene. Jeg leser deg slik at ft4 verdiene dine er like på dosen du går på nå og tidligere, pga bedre opptak i tarmen? Eller har du kunnet la verdiene gått ned, fordi binyrekapasiteten har gått opp, om du skjønner?
Sprek og sprek, fru Blom
Er "halvbra", for å bruke en av dine uttrykk. Men i og med at det så langt i alle fall (fra oppstart på Erfa og hc) går bitte bitte litt fremover måned for måned, så klager jeg ikke. Er innstilt på at dette tar tid. Ligger forresten på 10 mg hc nå.
-
26-04-11, 15:42 #354
Jeg bikka jo over referansegrensa da jeg lå så høyt på thyroid. Fastlegen min er ikke stressa om du kommer litt over referansegrensa, mener det skal mye mer til før det er skadelig for hjertet. Tror det er lurt å ta det piano, men det var ikke lett å være tålmodig etter mange år som ikke helt god eller litt verre! Hadde jeg gjort alt en gang til, hadde jeg drøyd litt for hver opptrapping over 2.5 grain.... Jeg vet jo ikke ennå hvordan blodprøvene vil se ut på så lav dose, det vet jeg når jeg har stått på den lenge nok, og det blir kanskje målinga i august som viser det. Men foreløpig ligger jeg høyt i referanseområdet på både FT3 og FT4.
Ja, dette tar tid, vi får bare ta det rolig.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
10-05-11, 19:30 #355
Sv: Erfa på blå resept
BeritM - hvor har du fått thyroid og binyrestøtte?? Privatklinikk eller fastlegen din? Jeg trenger begge deler, men sitter fast i håpløsheten her på nordvestlandet.
Har sendt en skriftlig forespørsel til Heggeliklinikken for over en måned siden, ringte og spurte hvordan det lå an for et par uker siden. Men får jeg svar? Nei! Sekretæren til legen skulle ringe meg opp igjen, men det har ikke skjedd. Så nå lurer jeg på hvor jeg skal lete etter andre som eventuelt kan hjelpe. Har vurdert Øverbye i Arendal, for da kan jeg bo en periode hos sønn. Men det får i såfall bli til høsten - det går fort mot ferietid nå, og listene er vel lange alle steder.
-
10-05-11, 19:53 #356
Hei jeg har fått det på Balderklinkken hos M. Thurfjell. Skal imidlertid til D. Scjødt på Heggeli i august. Ut fra erfaringer på forumet, er det mange som anbefaler nevnte lege på Heggeli. Ulempen er lang ventetid, han er veldig populær.
-
16-05-11, 21:46 #357
En liten oppdatering. Forventer ikke så mange kommentarer da ikke store ting har skjedd siden sist, men synes noen ganger det er greit å gå tilbake i tråden for å se hvordan utviklingen har vært, så derfor oppdaterer jeg.
Jeg må vel kunne si at det fremdeles går fremover. Ikke så fort, men jeg føler jeg mindre og mindre hemmet av binyrer, stoffskifte og alt. Ikke det at jeg ikke føler meg hemmet, for det gjør jeg absolutt, men det blir bedre. I går var jeg imidlertid litt vel aktiv på helsestudio, og i dag kjenner jeg at det ble for mye. Har vært sliten med lavt blodsukker i dag, i gammal og god stil
, men- det skal sies- ikke verre enn at jeg har kommet meg gjennom dagen uten at det på noe tidspunkt har vært helt krise. Kjenner bare at jeg ikke bør presse kroppen slik, den har ikke godt av det.
Jeg går på Endo met tilskudd, som jeg er veldig fornøyd med. Importerer fra USA, og får de gjennom Alex Tuggle som driver noe som heter Holistic back relief. Skal ta ny håranalyse snart, og da er jeg spent på å se om ting har endret seg noe. Jeg hadde lave "forgiftnings målinger" sist, men han sa jeg måtte forvente at de kom til å bli høyere etter som jeg går på et detox- opplegg, og at giften (kvikksølv osv) derfor etter hvert vil begynne å tyte ut av kroppen, og i håret.
Endo met tilskuddene inneholder det viktigste av mineraler og vitaminer. I tillegg tar jeg kun ekstra sink, magnesium, d3, B6 og av til 300 mg gurkemeie(curcumin).
Har kuttet ut aminosyrer da jeg blir sur i magen av det, og blir overstimulert/stresset av enkelte (som glutamin).
Har kjøpt meg probiotika uten acidophilus, da jeg har for mye av denne (i utgangspunktet gode) bakterien. For mye av denne gjør magen sur, og det kan jeg kjenne. Tror det er derfor jeg ikke tåler så godt alt som er syrlig, som feks aminosyrer.
Tar 10 mg hc. Har forsøkt å redusere ytterligere i dag. Som Rufus skrev i dag, så er jeg ikke helt sikker på hva de 10 mg gjør for meg. Egentlig har jeg blitt bedre når jeg har redusert hc- jeg har iallefall ikke blitt verre av det. Formen har blitt bedre denne våren, uten at jeg helt skjønner hvorfor. Det som har skjedd er at jeg har redusert hc, begynt på Endo met supplements, og selvfølgelig; det har blitt vår, og stoffskiftet jobber kanskje mer av seg selv. Jeg kjente på den annen side ingen bedring sist vår, men da var jeg egentlig så dårlig at effekten ville vært liten uansett. Håper i alle fall at det ikke BARE er våren som gjør at formen har gått fremover, men at det også skyldes at ting er kommet mer på plass.
Er redd for å redusere for mye på hc, derfor gjør jeg det i kjempesakte tempo. Er redd for å få en knekk, nå som utviklingen er god. Har begynt å ta pregnelolone et par ganger i uka også. I og med at det er et lagringshormon, så vil vel et par ganger (2 x 25 mg) kunne hjelpe litt, håper jeg. Noe oftere enn det resulterer i hodepine og uvelhet. I små doser gir det imidlertid litt energi, virker det som. Men det er ennå litt tidlig å si om dette med pregnelolone fungerer for meg siden jeg gjeninnførte det nettopp.
Skal prøve igjen med progesteron krem mot pms nå også. Prøvde det for et år siden uten hell, merket ingenting. Men da var formen samtidig så elendig pga binyrer og Levaxin, at det overskygget det meste. Føler utgangspunktet er annerledes nå, så jeg håper at det vil lette trykket noe.
Vet ikke om jeg ennå har ødemer, men føler meg generelt litt pløsete. Leggene mine er fortsatt hovne. Lurer på om det noen gang kommer til å gå bort.....
Tror noe skyldes hc, men er redd ikke alt skyldes den.
Da gjenstår det bare å ønske alle en riktig god 17. mai i morgen!
-
17-05-11, 12:05 #358
Jeg sliter også med hovne legger. Lurer på hva som ligger bak. Selv på morgenen når jeg står opp kan jeg enkelte dager klemme en finger inn ved beinet som stikker ut ved ankelen, og fingeravtrykket blir stående lenge, så da er det vann ja..
Fint å høre at du blir bedre, og hva som hjelper deg! Det er tydelig at vi har individuelle forskjeller, alle kan ikke behandles helt likt• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
-
23-05-11, 19:31 #359
Jeg har fått blodprøvesvar etter at jeg "sommer-reduserte" Erfa med 0,5 grain, ned fra 3,5 til 3 grain.
Ft4 er nå 9 (8-22).
Den har altså gått ned en enhet. Mitt spørsmål er; er ikke meningen med sommmer redusering og vinter oppjustering at verdiene skal ligge likt? Dvs at man ikke trenger så mye om sommeren, fordi egenproduksjonen har tatt seg opp?
Jeg har også blitt litt påvirket av at DS mener 3, 5 grain er alt for høy dose. Så jeg har redusert med 0,5 grain. Men jeg tror ikke det stemmer i mitt tilfelle at 3,5 grain er for høyt. Om jeg skulle gått ytterligere ned, fra 3 grain til 2,5 grain, ville jeg falt utenfor nedre referanseområde, og det var der jeg lå da jeg var dårlig. Nei, det funker sikkert for noen, men ikke for alle! Jeg skal til DS i august først, og har lyst til å forhøre meg mer om hvorfor han er så streng på tyroid dosering. Han satt jo min far på 1 grain, og det gikk ikke bra, så jeg tror faktisk ikke han har så kontroll på dette med Erfa dosering, i alle fall ikke for alle.
Jeg vil så gjerne følge råd, og at noen skal ta styringen, for det er vanskelig å vite hvor man skal ligge når det gjelder dosering. Men det grunnleggende kommer tilbake gang på gang; at jeg bør følge magefølelsen. Ikke noe gøy å kjøre sololøp, men lurer på om det gavner meg mer akkurat når det gjelder dosering.
Litt tanker dette her bare. Hadde jo håpet jeg kunne være "flink pike" å gå ned til lavere dosering. Men tror ikke det er riktig for meg. Og er litt lei meg for det. Skulle forresten ønsker det fantes tyroid med ren t4, men det gjør det vel ikke?
-
23-05-11, 19:47 #360
Skjønner at du synes det er kjedelig. Men antar at han ikke er så firkantet at han vil ha absolutt alle inn i samme skjema. Du har jo også så lavt ft4 at det tyder jo også på at du trenger litt høyere dose.
Lignende tråder
-
Har nettopp fått diagnosen Lavt stoffskifte
Av Atina i forumet Lavt stoffskifteSvar: 29Siste melding: 04-08-10, 20:35 -
Januar 2010. Er det tomt for ERFA thyroid?
Av knokkel i forumet Mangel på Thyroid-medisinerSvar: 8Siste melding: 02-02-10, 13:01 -
Diagnosen
Av Elis@beth i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 26-08-07, 21:30
Svar med sitat

Bokmerker