Side 3 av 5 Først 12345 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 49
  1. #21
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard Sv: Lavt stoffskifte?..... Sekundær?..

    Symptomene tyder jo i retning av et sentralt problem. TSH skulle vært mye høyere på så lave verdier fT4. Det er jo rart at man ikke forsøker seg på det sporet ?
    En ultralyd av kjertelen kan jo si noe om størrelsen på den, og det vil si noe om hvor godt den responderer på den TSH som jo er tilstede.

    Så lave verdier med fT4 mener jeg kan bety at den er noe tilbakedannet, og har man først etablert dette, vil en være nærmere en sentral diagnose.
    En vil da undersøke hypotalamus og hypofysen.
    En måling av TRH og prolaktin vil også kunne si noe.
    MR av hodet også.

    Går ut fra at de har testa bindeproteinstatus - også D-vitamin - B12 og Ferritin ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  2. #22
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    40

    Standard Sv: Lavt stoffskifte?..... Sekundær?..

    Tusen takk for svar.

    Prøvene de har tatt er: (setter normalverdi i parantes)
    Anti-tpo............... 12 .........(0-35)
    B-hemoglobin..........14,3........ (11,7-15.3)
    Fritt t3.................. 4,8.........(3,1-6,8)
    Homocystein............12...........(5-15)
    S-B12.................... 244.........(140-600)
    S-Ferritin................ 92..........(10-170)
    S-Folat....................14..........(7-40)
    S-Ft 4.....................9,8..........(12-22)
    S-Glukose.................4,8......... (4,0-6,0)
    S-Kreatinin............... 65...........(45-90)
    S-Natrium.................140..........(137-145)
    S-Tras.....................<1
    S-Tsh..................... 2,1............(0,27-4,20)

  3. #23
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    40

    Standard Sv: Noen som kan svare meg?

    Hei igjen! Long time no see!
    Jeg fikk ikke noe levaxin av legen for nesten to år siden, og har fortsatt ikke fått det!...

    Har fortsatt ikke blitt gravid, og symptomene har ikke akkurat blitt mindre disse to årene!

    tok prøver for et år siden: 25.mars 09 var FT4 = 9,8 og TSH=2,1
    14-april 09 var FT4= 9,7 og TSH= 2,4

    Tok også prøver i desember 09 men de har jeg ikke fått vite eksakte tall på, bare at de var i nedre del av referanse området.
    Var hos legen på torsdag og forlangte at han skulle finne ut hvorfor jeg føler meg så elendig, og har så mye vondt over alt. Han fant ut at han skulle ta revmatisme og stoffskifte prøver.... det var lettere sagt enn gjort, for jeg var så hoven i armene at de ikke fant noen årer å ta prøve fra..... etter nærmere en time, med helsesekretær, og en lege med erfaring fra akkuttmottak, nitroglyserinspray og 30 min med armene i varmt vann fant de en bitteliten åre å stikke i...... ved håndleddet. Så jeg fikk da tatt de prøvene jeg skulle. Skal til legen og få resultatene på onsdag. det blir spennende. Får håpe det snart skjer noe, for jeg orker ikke å gå sånn stort mye lenger. Hvis jeg skal ha så mye vondt og føle meg så elendig, så vil jeg ihvertfall vite hvorfor ting er som de er!

    See ya!

  4. #24
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

    Standard Sv: Noen som kan svare meg?

    Sitat Opprinnelig skrevet av Angel Vis post
    tok prøver for et år siden:
    25.mars 09 var FT4 = 9,8 og TSH=2,
    14-april 09 var FT4= 9,7 og TSH= 2,4

    Han fant ut at han skulle ta revmatisme og stoffskifte prøver.... det var lettere sagt enn gjort, for jeg var så hoven i armene at de ikke fant noen årer å ta prøve fra..... etter nærmere en time, med helsesekretær, og en lege med erfaring fra akkuttmottak, nitroglyserinspray og 30 min med armene i varmt vann fant de en bitteliten åre å stikke i...... ved håndleddet.
    Angel. I`m sorry!

    Har du ikke nogen i familie, der kan bisidde med dig hos lægen fremover?

    Du bliver nødt til klage over lægesvigt! L-æ-g-e-s-v-i-g-t!

    Og du bliver nødt til skifte læge, og det kan kun gå for langsomt.

    Før det sker vil ingen verdens ting nytte. 2 år? Du burde søge erstatning for lægefejl og lægesvigt!
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

  5. #25
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard Sv: Noen som kan svare meg?

    Ja, dette er bare håpløst.
    Du kan jo ikke begynne å utdanne legen din !
    Dessuten er jeg helt enig i det som sies at du feilbehandles !

    Ingen i familien din som er på Levaxin ?
    .........
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  6. #26
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    40

    Standard Sv: Noen som kan svare meg?

    Jeg HAR byttet lege! Det var han som tok prøvene i desember etter mitt ønske, men reagerte ikke på svarene. Men Fysioterapeuten min derimot syntes at nok fikk være nok, så han ringte og pratet med legen.... da fikk jeg beskjed om å komme, og de tok nye prøver som jeg får svar på på onsdag. han så han skulle vurdere prøvene før han eventuelt sendte meg videre til endokrinolog eller hva det nå heter og revmatolog.

    Jeg har en bestemor som går på levaxin. det har hun visst gjort i mange år, men det nytter ikke å spørre henne om hvor lenge, for hun er kreftsyk, og bare surrer. ( er snakk om uker kanskje en mnd eller to igjen å leve)

  7. #27
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard Sv: Noen som kan svare meg?

    Du har jo virkelig prøvd deg. Var jo fint at fysioterapeuten fikk ordnet noe og jeg håper jo virkelig at ting kan begynne å ordne seg for deg nå Angel.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

  8. #28
    Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Hedmark
    Meldinger
    40

    Standard Sv: Noen som kan svare meg?

    Hei igjen! Lenge siden jeg har vært her nå. Bestemor ble veldig fort dårligere, så jeg satt hos henne en uke på sykehuset før hun døde 15. februar. Den siste uka har jeg mer eller mindre levd i min egen lille boble, hun ble begravet i går, så nå håper jeg at ting snart går seg til igjen. bruker veldig lang tid på å hente meg inn igjen etter påkjenningen med å sitte ved en sykehusseng i en uke merker jeg. men jeg veldig glad for at jeg har gjort det, for jeg er sikker på at hun merket at hun ikke var alene når hun døde.

    Oppi alt dette har jeg helt glemt å få fatt i prøvesvarene mine men nå har jeg ringt og sjekket.

    TRAS= under 1
    FT4= 11 (ref: 12-22)
    TSH=1,5 (ref: 0,2-4)
    Anti- tpo: 15 (ref: 0-35)

    Alle prøvene er altså normal bortsett fra FT4.
    Venter nå på time hos endokrinologe eller hva den nå heter. Orker snart ikke mer nå, så håper det går fort.... Kroppen verker, jeg er konstant trøtt, sliter med å våkne om morgenen (har wake up ligth med 100watt pære, radio på fullt volum og 3 alarmer, og enda bruker jeg ca 1,5 time på å våkne såpass at jeg kommer meg opp) Hvis jeg har mulighet til å sove til jeg våkner av meg selv, så sover jeg som regel 10-12 timer og da kan jeg gjerne sove litt på dagtid også hvis det byr seg en mulighet.
    Både konsentrasjon og hukomelse har tatt ferie på ubestemt tid, magen lever sitt eget liv, har perioder med svimmelhet som kommer plutselig og kan vare alt ifra 1 min til flere dager. Hjertebank er også ganske dagligdags til tross for litt lavt blodtrykk. vekten øker stadig.... har nesten 20kg for mye nå. eggløsning har jeg ikke hatt på flere år... Har prøvd å bli gravid i 4 år, og har ikke sluppe et eneste egg på den tiden, ikke engang med dobble eggløsnings stimulerende hormonkurer. Er så hoven i kroppen at det kjennes ut som om huden er for trang på fingre og bein. denne listen kan jeg fortsette på i det uendelige...... orker snart ikke mere nå.... vil ha et liv igjen snart!

  9. #29
    Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Lier
    Alder
    61
    Meldinger
    409

    Standard Sv: Noen som kan svare meg?

    Hei på deg!
    Først kondolerer!

    Dine prøver er ikke bra utifra hva de fleste føler at virker,
    de fleste liker at ft4 er mot 20, tsh under 1,
    de fleste ville vært like dårlig som deg med slike verdier,
    du må også sjekke verdiene på vit og min, det er viktig for de fleste som er hypo er anemmiske på det,
    virker spesielt som bla b12 er dårlig,
    når jeg har dårlige verdier på det er jeg helt svimeslått, kan sove laaaangt utover dagen og dupper av så fort jeg er stille, treg kassekø kan være nok da til at jeg begynner å slumre og magen virker alt fra 1 uke til fullt kjør i flere dager.
    Er de verdiene dårlig så må du be om b12 injeksjoner, dette tar du fint selv i baken intramuskulært, tabletter klarer du ikke å bygge det opp med.

    Lite råd fra 3 barns mor,
    vent med graviditeten til du kommer deg,
    det virker ikke som det er noe å stresse med nå,
    sørg for å komme i form først og fremst, og glem barn foreløpig, er du flink til det kommer dem som regel rekende på en spekefjøl, gjør deg oppmerksom på at det er ikke bare å få barn når man er stoffskiftesyk, spesielt ikke umedisinert, det er et stort flertall av barn av stoffskiftesyke som arver dette eller får andre plager,
    ikke for å skremme men for at du skal vite at din balanse er viktig,
    jeg var umedisinert høy med mine to første og den ene er høy og den andre har Aspergers syndrom, jeg var operert og i balanse med attpåklatten og hun viser ingen tegn til noe men det var i løpet av et år etter dette svangerskapet at jeg ble lav.
    Når du har kommet i form og kan være klar til å takle et svangerskap så er det så mange fine tester og hjelpemidler,
    ta temp og tester, ta et nummer når testene er best(ikke mange det hjelper ikke kvaliteten og mengden på froskemennene) og ligg rolig helst noen timer på ryggen med bena litt høyt.
    Det hadde vært aller best om dere ga opp å få barn i det hele tatt for det er som regel da dem kommer, men det vet jeg er umulig.
    Sørg ihvertfall for å komme i orden selv før du tenker på barn foreløpig.
    Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her

  10. #30
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

    Standard Sv: Noen som kan svare meg?

    Prøvene dine visert at TSH ikke reagerer.
    Den skal reagere når fT4 blir så lav som din. Det er denne som er årsaken til alle dine problemer.

    Måleresultatet er typisk for det man kaller "sentrale forhold", altså :
    Kjertelen er jo ikke syk (inge antistoffer) - den mottar bare ikke TSH slik at den kan produsere noe.
    Slik kan det iallfall se ut, og jeg mener det er nok til å undersøke om så kan være tilfelle.

    Noen har svært lav TSH.
    Det kan være din maksimale verdi !
    TSH regulerer kjertelens tilgang på jod.
    Om du ikke har noe jod, og TSH slipper inn max, vil kjertelen heller ikke produsere noe. Og så lav TSH kan ikke lage struma heller.

    Så det jeg sier, er bare at du også kan ha en situasjon som kamuflerer seg selv.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 3 av 5 Først 12345 Siste

Lignende tråder

  1. Min datter på nå 14 år fikk endelig begynne med Levaxin
    Av jorunnhf i forumet Stoffskiftesykdommer hos barn
    Svar: 23
    Siste melding: 13-07-10, 15:35
  2. YES!!! Endelig... Jeg nå få begynne på Liothyronin
    Av grynet i forumet Kombinasjonsbehandling (synt. T4+T3)
    Svar: 14
    Siste melding: 14-01-08, 21:03
  3. hvorfor har jeg fått hjertebank når jeg sluttet med levaxin?
    Av Lissa i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløb
    Svar: 5
    Siste melding: 03-05-07, 21:40

Bokmerker

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn