Viser søkeresultater 21 til 30 av 36
-
30-07-05, 12:07 #21
Kroppstemperaturen og VEKTA forteller meg nok. Så jeg gir meg ikke før jeg har fått tak i den Armour`en, men det blir som jeg har sagt et forsøk hos Balder-klinikken. Har dessverre ikke nok energi til å ta opp kampen med fastlegen. Trenger han så veldig til andre ting - dessverre. Og der er han helt TOPP, og hjelper meg. Så jeg er avhengig av positiv kommunikasjon.
Sånn er det ganske enkelt. Hue? Tviler på om det blir bra uanssett, men en kan jo alltids håpe.
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Hypothyreose uten antistoff.
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
• Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S
-
30-07-05, 12:12 #22Gjest
"Leger pådrar seg risiko ved å forskrive Armour. De garanterer personlig for produktets sikkerhet. Hva skjer hvis de tar feil angående sikkerheten av Armour på en spesifikk pasient?"
Det samme er vel tilfelle når det gjelder Levaxin???
Dessuten så kan leger utmerket godt skrive ut et medikament på pasientens egen risiko. Det har blitt gjort i mitt tilfelle.....jeg får Florinef av min lege på eget ansvar, begrunnelsen er bedring av symptomer ved tilsetning av lav dose.
Skulle tro andre leger kan gjøre det samme!
Merete
-
30-07-05, 17:54 #23
Levaxin markedsføres i Norge, i motsetning til Armour. Nycomed Pharma, som markedsfører Levaxin, har levert haugevis av vitenskapelig dokumentasjon til Statens legemiddelverk. Med basis i denne dokumentasjonen, har Statens legemiddelverk innvilget markedsføringstillatelse i Norge. Markedsføringstillatelsen er myndighetenes anerkjennelse av legemidlets kvalitet, sikkerhet og effekt. En lege som forskriver et markedsført legemiddel innenfor de betingelsene som ligger i markedsføringstillatelsen, pådrar seg ingen personlig risiko. Dersom pasienten mot formodning skulle pådra seg en skade som følge av forskrivningen, blir dette et problem for innehaveren av markedsføringstillatelsen - ikke legen.
Opprinnelig skrevet av Anonymous
For produkter som ikke har markedsføringstillatelse, stiller saken seg annerledes. Der er det ingen aktører i Norge som tar ansvar for produktets kvalitet, sikkerhet og effekt. Foruten pasientens lege. Ergo er det legen som står lagelig til for hugg dersom det skulle vise seg at produktet omtrent tar livet av pasienten, eller medfører at pasienten mister alle tennene sine.
Jeg er litt forundret over at du sier at du får forskrevet legemidler på eget ansvar. Det høres unektelig ut som ansvarsfraskrivelse fra legens side. Og jeg er på ingen måte overbevist om at dette er en atferd fra legens side som Helsetilsynet/Fylkeslegen setter pris på.Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.
-
30-07-05, 18:20 #24
Hmmm
Det forklarer jo noe da hvorfor Armour sitter langt inne hos de fleste leger. Men er der virkelig ikke nok dokumentasjon på medisiner som ikke har markedsføringstillatelse, til at legen likevel kan skrive det ut?
Men uansett behandlig - det er jo legen sitt ansvar når jeg kommer med symptomer og han stiller feil diagnose?? Samme hvilken sykdom eller symptomer det gjelder?? Og også om det er en sykdom der medisin ikke trengs i det hele tatt? Eller han stiller feil diagnose og dermed gir feil medisin. Det skjer jo stadig vekk. Så legene har jo ansvar for pasientene uansett. Trodde jeg da
Så hvorfor skulle de være redde for ANSVAR? De har jo valgt denne jobben!
• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
• Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
-
30-07-05, 19:12 #25
Som jeg har sagt i et tidligere innlegg, finnes det flere legemidler på markedet enn ordforrådet til den jevne nordmann. Vi bør være imponert hvis legene kjenner til alle markedsførte legemidler. Det er for mye forlangt å kreve at legene også skal kjenne til alle ikke-markedsførte legemidler.
Opprinnelig skrevet av Yvette
Når leger skriver ut resepter på ikke-markedsførte legemidler, antar jeg det skyldes at de har sett dokumentasjon som er tilstrekkelig betryggende. Det kan faktisk tenkes at et firma nekter å markedsføre et legemiddel i Norge kun fordi de ikke innvilges tilstrekkelig høy maksimalpris. I slike tilfeller vil legen måtte søke om godkjenningsfritak, ikke fordi myndighetene ikke vil gå god for kvalitet, sikkerhet og effekt, men fordi produsenten ikke vil markedsføre i Norge til den maksimalprisen myndighetene krever.
Feil diagnose etc er en helt annen skål. Det er menneskelig å feile. Man kan feiltolke symptomer. Dermed kan man også forskrive feil. Det er i mine øyne helt greit.
Det som imidlertid ikke er greit i mine øyne, er å stille rett diagnose, men forskrive det man selv ikke tror på, og deretter legge ansvaret for forskrivningen over på pasienten. Hvis denslags skulle vært greit, trengte man ikke å kreve resept på noen legemidler.Når jeg fikk diagnostisert lavt stoffskifte, sammen med forhøyede verdier av det som forårsaket hjerteinfarkt i ung alder, stumpet jeg røyken, inntok Levaxin, og bega meg til å sykle.
-
30-07-05, 21:39 #26Gjest
Armour er et godkjent preparat i USA. Grunnen til at det ikke markedføres i Norge er at Forest Pharm ikke har søkt om markedsføringstillatelse.
Merete
-
31-07-05, 11:21 #27
Det er nok riktig det at de ikke har søkt Merete, men kanskje de har lest den loven Jon har skrevet først ?
• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
31-07-05, 13:23 #28
Er det virkelig mulig å lage en lov som ekskluerer så mange medisiner som sannsynligvil er virknigsfulle og sannsynligvis også uten bivirkninger?
Jeg legger ved en link. Fant noe jeg GJERNE vil importere da jeg sliter veldig med søvnproblemer. Takk og pris at jeg endelig har fått hjelp, men jeg ville gjerne iallefall få ha prøvd denne da siden den tilsynelatende ikke har bivirkninger:
http://www.greatnightsleep.com/v6/remdeepsleep
Jeg sendte mail (i min naivitet) til legemiddelverket for å spørre om det gikk greitt å bestille dette da altså: '
Her er svaret:
Hei,
Dette preparatet er klassifisert som legemiddel i Norge. Innførsel med post eller annen forsendelsesmåte av legemidler fra land utenfor EØS-området er ikke tillatt ifølge retningslinjer for inn- og utførsel av legemidler til personlig bruk av 20. januar 1994 (IK-2460).
Preparatet kan imidlertid importeres ved ordinær prosedyre for preparater som ikke har markedsføringstillatelse i Norge. Dette innebærer at Deres lege på forhånd søker om fritak fra krav om markedsføringstillatelse for preparatene gjennom Statens legemiddelverk, og at innførsel skjer via godkjent grossist og apotek dersom søknaden blir godkjent.
Med hilsen
Vigdis Fuhre
førstekonsulent
Statens legemiddelverk
Ikke overraskende!! Og selvfølgelig blir dette for strevsomt for meg og selvfølgelig får jeg et avslag. Lever vi i et U-land mht å ta få ta vare på helsen vår?• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
-
31-07-05, 13:26 #29Gjest
Hei.
Grunnen til at det kreves resept på dette er nok det at preparatet inneholder Melatonin, og det er reseptbelagt her. Mange leger har etterhvert fått kjennskap til Melatonin og dets effekt på søvn. så kanskje det er bryet verd å snakke med legen om dette???
Merete
-
31-07-05, 13:51 #30
Har handlet Melatonin i årevis jeg Merete. Begynte for mange år siden å importere fra New Jersey (skriver jeg rett her?), men for 1 eller 3 mndr i gangen. Husker litt dårlig. Etterpå har jeg handlet på postordre og det har gått greitt. Nå finner jeg det jo på nettet til kr 199 for 100 tabl. Fikk noen til å ta med 5 bokser fra USA til samme pris som for 1 boks på selvimport.
Poenget mitt er at de kanskje går igjennom dette lovverket sitt en gang til og henter inn litt mer "dokumentert informasjon" som går på pasientenes erfaringer og beste. Noe er heilt sprøtt her spør du meg. Jeg "misbruker" venner som drar til utlandet når det gjelder å skaffe medisin og det burde være unødvendig. Jeg er sint :evil:• Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
Svar med sitat
Bokmerker