Viser søkeresultater 21 til 24 av 24
Tråd: Luft i systemet....
-
01-07-09, 09:09 #21
Sv: Re: Luft i systemet....
Ja, det er jo mange som reagerer på kornprodukter, og sikkert også gjær. Selv testet jeg en uke uten gluten og noe særlig kornprodukter, og da ble magen mye bedre, så jeg gikk og testet meg for cøliaki, og det var da jeg fant ut at det var hypotyreose jeg hadde (og ikke cøliaki). Men den uken jeg måtte spise kun mye grovbrød, kokte grønnsaker og lyst kjøtt, var magen også ok, så jeg er litt forvirret. Spiste brød til hvert eneste måltid, og magen var fin. Synes det er vanskelig å finne ut hva jeg reagerer på og ikke, men de siste par månedene har jeg faktisk funnet ut at hvis jeg spiser sushi, må jeg løpe på toalettet etter en halvtime. Her om dagen spiste jeg en hamburger, og da skjedde det samme. Problemet er at jeg bare ikke klarer å se noen klar sammenheng mellom hva jeg spiser og hva jeg blir dårlig i magen av, bortsett fra sushi da. Legen sa i hvert fall i går at det ikke var stoffskiftet som hadde skyld i mageplagene likevel.
-
01-07-09, 19:22 #22
Sv: Re: Luft i systemet....
Jeg synes også det er vanskelig å finne årsak og virkning! Bortsett fra i de helt klare tilfellene som løk, bønner og kål. De er jo kjent for å danne gass, ikke sant? Så må vi ikke glemme at magen en arena hvor følelsene får fritt spillerom. Noen blir jo dårlige (diare, oppkast, luft etc) før de skal prestere noe, eller hvis de gruer seg. Men om vi føler oss psykisk helt ok, og dette er et mer eller mindre konstant problem, så er det ikke så morsomt å ha en urolig mage. Vi får teste ut forskjelige teser og gi tilbakemeldinger på hva som fungerer!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
07-10-09, 08:00 #23
Sv: Luft i systemet....
Får legge inn en oppdatering her.
Har endelig funnet ut at mageproblemene skyldes kornprodukter og ris. Når jeg kutter ut dette, er magen helt fin, men hvis jeg tar meg en brødskive/grøt/musli eller spiser ris, blir det problemer med en gang. Snakket med legen om dette, og han sa at dersom man klarte å finne ut hvilke matvarer som var problematiske, skulle man kutte ut disse i en lengre periode. Da var det en ganske stor sannsynlighet for at man ville tåle matvarene igjen senere, noe som var en gledelig nyhet for min del, og kanskje et tips til andre å teste ut. Dette forutsetter selvfølgelig at man ikke har allergi mot maten da.
-
27-10-09, 17:57 #24
Sv: Luft i systemet....
Jeg har sakset denne fra Save natural Thyroid på Facebook:
I can third the gluten comments. I've lost a total of 87 lbs so far since my top weight in 2006 and have gone from growing out of a size 20 down to fitting perfectly into a size 1. I have only 5 more lbs to lose to get back to my original weight. I had almost doubled my weight in a year and a half before diagnosis and while on Synthroid. I lost the first 30 lbs when I got to my optimum dose of desiccated thyroid back in 2006, but could not lose any more weight. Then, I became gluten-free in August 2008, and have not stopped losing weight since then, for a total weight loss of 57 lbs in the last 14 months.
Current research suggest that as many as 80% of the US population have the genes which predisposes them to be sensitive or intolerant to gluten. All it takes is one extra bagel or slice of pizza to tip that balance into full blown sensitivity/intolerance, and you never know just how close you are to the borderline.
It is my belief that most of the people walking around complaining of Acid Reflux (GERD) and IBS are most likely sensitive to/intolerant of gluten.
There's a strong genetic connection between Celiac and Hashimoto's and Graves. But only 1 in 70 patients with Celiac Disease are ever diagnosed.
The blood tests for Celiac antibodies I had done in 2006 were negative. Biopsy by endoscopy was also negative in 2006, because they didn't take enough samples, and I didn't know better at the time. They only took 2 sample, but they needed 6-8 because Celiac is spotty in that part of the small intestine, and generally exists further down than the scope can reach with endoscopy. This happens far too often with people I know, but doesn't rule out Celiac Disease, yet, due to unknowledgeable doctors, those patients are left undiagnosed and suffering. I had chronic constipation from age 23 onwards, which then became chronic diarrhea when I was 39. I finally diagnosed myself with testing through Enterolab.com when I was 43. 20 years of wondering what was wrong and never getting a diagnosis! 20 years of missed parties, missing days from work, missed opportunities, and never knowing what was wrong. I was told I didn't have enough fiber in my diet, my life was too stressful, it was all in my head, and so much more. One doctor even suspected I did have Celiac in 2006, but told me I didn't when blood tests were negative.
Symptoms of Celiac do NOT have to be GI related at all. In fact, most Celiacs do NOT have severe GI symptoms, and the majority do not ever have diarrhea. I posted a list of the non-GI symptoms here:
http://forums.realthyroidhelp.com/vi...t=12332#p98206
Check that out and see if you can relate to any of those, and if you do relate, even remotely, consider an Enterolab test, or trying a 100% gluten-free diet. It may change your life and your weight in ways you never imagined possible! And it's not a difficult lifestyle once you understand it. There are more and more restaurants with gluten-free menus opening every day.
Beklager, orker ikke oversette. men den sier altså noe om at test av cøliaki er ikke så lett som leger alltid vil ha det til.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Svar med sitat
Bokmerker