Viser søkeresultater 21 til 30 av 44
Tråd: Fersking som lurer
-
03-02-08, 16:37 #21
Kanskje din kjertel sluttet ganske plutselig.
den andre med en TSH på 80 hadde en TSH på 40 et par år før , uten at legen gjorde neo med det. Han ga henne antidepressiva.
Hva var tallene dine to år siden?
Noen leger gjør ikke noe med en høy TSH fordi ft4 ikke er utenfor referanseområdet ennå. Ser det noen ganger. Dette til tross for en del symptomer hos pasienten.
De som får fjernet kjertelen pga kreft i skoldkjeeertelen får ganske fort en høy TSH, det tar 9-29 dager sist jeg leste en forksingsrapport. De trenger en høy TSH (over 30) for radioaktiv-jod-behandling, derfor blir de ikke straks satt på levaxin hvis de skal ha RAI. Og derfor forsker de på hvor lenge pasientene må plages med hypothyreose. Jeg antar at mange går for lenge hypo , lenger enn nødvendig, siden det står flere uker i retningslijene mens det tar maks 29 dager hos forskerne....
nora
-
03-02-08, 21:32 #22
Jeg vet ikke hva prøvesvarene mine viste for 2 år siden. Det er takket være dette forumet det gikk opp for meg at det lønner seg å sette seg inn i hva lavt stoffskifte egentlig er. Og jeg skjønner utifra det at jeg faktisk er ganske syk og det skremmer meg litt.
~ Scarlett ~
Under opplæring
-
03-02-08, 22:23 #23Gjest
.....
-
03-02-08, 22:47 #24
Det ER ikke en sammenheng mellom hypotyreose og cøliaki, men det viser seg at har man først fått en autoimun sykdom, KAN en være lettere disponert for å få andre autoimune sykdommer-- f.eks. hypotyreose og "Sjøgrens syndrom"; hypotyreose og fibromyalgi; hypotyreose og Bechterew o.s.v.....en, eller to eller flere for den saks skyld.
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
04-02-08, 15:11 #25
På cøliakiforumene i amerika (celiac.com og andre ) er det en del pasienter som spiser glutenfritt uten at de har diagnose, pga. tydelige symptomer av gluten. Når man først har tatt prøvene kan man jo prøve glutenfritt.
http://thyroid.about.com/cs/latestresearch/a/celiac.htm
http://thyroid.about.com/cs/relatedcond ... gluten.htm
-
10-02-08, 18:53 #26
Nå har jeg igjen vært hos fastlegen og fått resultater på prøver.
TSH 25
fritt t4 9.6
fritt t3 10,5
Det går rette veien og jeg er fornøyd med det.
Det jeg ikke er så fornøyd med at jeg i mai 2005 ba om lavt stoffskifteprøve, og fikk tilbakemelding på at prøvesvarene var er helt fine. Vel, jeg ba om utskrift av alle prøvene mine nå og det viser seg at i 2005 var min TSH på 39, fritt t4 på 9,2. Min lege innrømmet at hun nok var litt rask den gangen. Jeg er en smule oppgitt for hvis legen min hadde gjort jobben sin den gangen hadde jeg vært spart for mye de siste 2 årene.
Jeg skal tilbake i midten av mars med nye prøver i forkant. Nå er dagsdosen av Levaxin 75 mcgram. Pulsen slår litt raskt (3. dagen nå), et punkt på høyre hofte som er vond og 2 fingr epå høyre hånd dovner litt bort av og til. Hofte- og ankelstivheten er ikke så fremtredende som tidligere. Det neste nå er jeg håper at jeg begynner å gå ned i vekt, kostholdet er nøye kontrollert. Like trøtt er jeg dog
~ Scarlett ~
Under opplæring
-
10-02-08, 21:18 #27
Du har nå økt fra 50 til 75µg? En vanlig økning.
Det med at legen overså en TSH på 39 for noen år tilbake, og du fikk beskjed om at alt var normalt, ja, det er mer skremmende.
Men det er derfor vi ber folk hente inn tallene når legen sier de er normale. har hatt noen "normal" TSH på 7 også osv.
Det tar litt tid før man merker bedring, og noen hjertebanken er normal. Du kan evt. først øke med halvparten i en uke først og så gå over til den økte dosen hvis hjertebanken ikke går over etter fire-fem dager. Men tre-fire dager er normalt.
God bedring.
nora
-
13-08-08, 17:31 #28
Trenger en eller flere uttalelser
Jeg er en en av dem som har vondt i kroppen. Noen dager er selvfølgelig bedre enn andre, men stort sett er det en lidelse å reise seg fra sittende stilling uavhengig hvor lenge jeg har sittet. Leste postene med tilskudd av D-vitaminer og har fundert litt på det. I midten av juni fikk jeg merkbart mer vann i kroppen enn hva jeg vanligvis har og fikk da forskrevet vanndrivende. Medikamentet har tatt toppen av vannet og holder det i sjakk, og det er her D-vitamin kommer inn i bildet. Jeg tar nå 1 D-vitamin pr. dag samt vanndrivende, 150-200 mcgram levaxin pr. dag (2+3) - Omega 3 og magnesium etter behov.
Jeg tar max dose av vanndrivende Ledox og hvis jeg øker dosen kan jeg ikke gå ut mer
Vil en økning av D-vitamin motvirke vannansamling slik at kroppen etterhvert vil falle tilbake til normalen? Jeg går ikke opp i vekt lenger, men jeg går heler ikke ned uansett hva gjør. Spiser fornuftig, tar vanndrivende, beveger meg og har kostet på meg Bailine behandling. Det siste tar en del av smertene og det er et pluss. Skulle tro at vekten vil bli redusert med vanndrivende
Jeg er ikke stabilisert ennå og resultatet fra min siste prøver sier:
TSH 6.4 (0,20 - 4,0)
Fritt T4 17,2 (12 - 22)
Fritt T3 3,4 (2,3 - 5,7)
S-TRAS 2,3 (<1,0) er sier lab-kommentaren at Tras er positiv og Mb. Graves er sansynelig.
Noen som kan hjelpe meg med å oppklare den kommentarer for jeg trodde Graves kun hang sammen med høyt stoffskifte.~ Scarlett ~
Under opplæring
-
13-08-08, 18:13 #29
Re: Trenger en eller flere uttalelser
Prøveresulatet henger godt sammen med blokkerende TRAS.
Så vidt jeg vet (er ikke sikker) skal du ha tyreoistatika.
Det er medisin som retter seg direkte mot antistoffet og knuser dette. Når det er skjedd blir man helt frisk som før, men noen får tilbakefall.
Som du nevner, er det vanligst at TRAS (ThyreoideaReseptorAntiStoff) er stimulerende, men det finnes, som du har, blokkerende også.
Om jeg er rett underettet så er behandlingen lik for begge, men såklart blodprøvene må tolkes forskjellig.
Tilstanden din er slik at antistoffet hindrer TSH i å stimulere kjertelen, med det resultat at produksjonen stopper.
Dette bør ikke få fortsette alt for lenge. Kjertelen må ha TSH for å overleve i lengden.
Kanskje du skulle prøve Kjell Conradi, om han er ved senteret enda da. Han har iallfall lagt hodet på blokka.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
13-08-08, 20:20 #30
Re: Trenger en eller flere uttalelser
Takk for svar n'Finn. Det er så mye jeg ikke vet og jeg stusser selvfølgelig over at fastlegen min ikke har sett dette. Forstår jeg deg riktig når jeg sier at jeg må ha andre medikamenter i tillegg til levaxin?
Kjell Conradi kjenner jeg ikke til, bor på Hedemarken.
Har du ytterligere tanker rundt D-vitaminer og smerter enn de du allerede har delt med oss på forumet?~ Scarlett ~
Under opplæring
Svar med sitat
Bokmerker