Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 36
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Tja, ved lavt stoffskifte så kan det ta tid før prøvene viser noe, de hinker ofte lenge etter symptomene. Det tar typisk 6-8 uker etter symptomene før TSH begynner å stige, eller lenger tid.
    Jeg skjønner at din skjoldkjertel gjør vondt akkurat som min gjorde og at du har symptomer akkurat som jeg hadde.

Min private anbefaling er å vente g se hva som skjer,hva prøvene sier.
    og så hvis TSH ikke har steget ennå, bør du vite at det kan ta tid, og be om prøver etter kanskje to måneder. Det er ganske sikkert at din TSH en gang før eller siden begynner å hoppe i været og da får du en offisell diagnose. Uten den får du ikke levaxin på blå resept og det står ikke noe diagnose i journalen din.
    Men det kan ta to måneer, eller tre, eller fire. Dessverre.

Jeg selv merket straks at thyroxin var noe for meg, varmen kom tilbake i føttene alleree etter en halv time-45 minutter, og når jeg kom opp i 125µg sluttet plutselig kjertelen å verke og jeg følte ikke elnger at jeg manglet ettellerannet hele tiden. Hadde hatt den følelsen i lang tid. Og en hel mengde typiske stoffskiftesymptomer, og til slutt fikk jeg den store trettheten også. den kom egnetlig ganske sent, resten av kroppen greide å kompensere lenge.

Og, alltid ta blodprøver om morgenen. Om ettermiddagen er TSH halvparten av morgenen......og hvis du holder deg våken hele natta før prøven kan muligens TSH bli noe høyere står det noen steder.

Husker ikke hva du driver med, jobber du eller går du på skole eller er du hjemme? har du ikke tid til å være krank?

nora

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    32

Standard

Jeg går hjemme med babyen min på snart 5 mnd, så det er litt problematisk for meg å være våken en hel natt når jeg ikke trenger.
    Jeg har ikke fått konstatert lavt stoffskifte ennå men tror selv at jeg har det.
    Jeg er perfekt bortsett fra at jeg er meg selv.
    Carpe Diem.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Vel, best å ikke ta sorgene på forskudd men se hva prøvene sier. Prøvde bare så forklare visse sære ting ved TSH-prøven.

Du har født for nylig, da kan man ha post-partum hypothyreose, som kan gå over eller bare utvikle seg videre. Egentlig er det typisk, mange har fortalt om at de ble hypoetter en fødsel.
    Men det kan gå over av seg selv også ved hvile og sunn kost og selen kan hjelpe også, samt de vanlige vitaminer som C og E og andre antiinflammatoriske ting som omega-3 og å unngå masse karbohydrater. Jeg har noe om dette i kostholds-mappa her på side en der, referat fra et foredrag. Kan ikke love at det funker.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    32

Standard

Så har jeg fått svar på den siste prøven, tror det var tras eller noe i den duren, å den var på 0,3 så jeg hadde det ikke å sto visst heller ikke i fare for å noen gang utvikle lavt stoffskifte.

Men hvorfor føler jeg meg som jeg gjør da?
    Jeg har ikke fått konstatert lavt stoffskifte ennå men tror selv at jeg har det.
    Carpe Diem.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Symptomene på lavt stoffskifte er mange, og de fleste sammenfaller godt med andre sykdommer. Tilogmed helt friske mennesker har sånne dager som vi - bare vi har det hele tiden og vel nok hakket verre.
    Det er nok prøver man må støtte seg til for å finne ut om du vil hjelpes av hormontilskudd som vi må ha.

Symptomene er så mange fordi det er forskjellige symptomer ettersom hvor lavt stoffskiftet er, og det er mange måter å forklare samme symptom på også.

De fleste får lavt stoffskifte fordi kjertelen ødelegges av en betennelse som er lett å oppadage i blodprøver, men du har ikke det.
    Da gjenstår noen få % av tilfellene som får det allikevel. Jeg er av dem, og det er flere her har jeg sett.
    Og mitt begynnte og med halsvondt, men hadde dette i mange år før jeg fikk behandling. ØNH-legen fant aldri noe galt. Av og til viste cranierøntken at bihulene var massivt fortettet, men det var ikke noe galt der.

Er du av de få, så vil funksjonsprøver av kjertelproduksjonen av og til kunne si noe.
    TSH blir noen ganger litt høy, eller fT4 blir litt lavere enn den pleier å være.
    Denne status bryr ikke legene seg om.
    De vet egentlig ikke akkurat når de skal begynne å behandle.
    Utviklingen av lavt stoffskifte er ofte et forløp som utvikler seg sakte - mange leger mener man skal vente lenge - få mener man ikke skal vente lenge. Fagelig diskusjon på gang altså.
    Er det best å vente lenge med å behandle et sår ?
    Nevn en sykdom det er best å vente lenge med å behandle ?

Var jeg deg, ville håpe å be for at jeg ikke hadde den driten her .......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    32

Standard

Håper jo seff at jeg ikke har den, men det er utrolig mye som tilsier at jeg har det. Men seff det kan være symptomer på masse annet også men men. Har bestillt time til legen på torsdag så jeg får høre med han da.

Hvordan fikk du tilslutt påvist lavt stoffskifte?
    Carpe Diem.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Du får be om å teste TSH, fT4, kolstesterol, karotener - som kan si noe om stoffskiftet.
    ferritin og B12 er også lurt.
    Så kan du kalsiumforstyrrelser også gi liknende symptomer.
    PTH, ionisert kalsium, magnesium og D3

Jeg fikk hjelp da jeg bytta ut legen ......
    Hypothyreose kan ha et forløp som gradvis blir lavere - noen behandler tidlig - andre seint.
    Jeg bytta - uten å vite det - til en som syns jeg skulle behandles med de verdiene jeg hadde.

Må også si at det var sandelig inga lykke for meg !
    Jeg hadde jo klart meg nogenlunde til da, iallfall peiodevis, men da gikk det til h.....
    Og jeg fikk ikke bytta ut levaxinen på 16år......
    Jeg prøvde å slutte med den etter vel et år - det gikk absolutt ikke !
    Har du en liten snev av den er det ikke godt å si hva som er best.

Jeg vil iallfall si at blir du ikke bedre av behandlingen du får - så klag !
    Og du må nok ta i for å bli hørt !

Levaxin passer ikke alle - forlang å bytte hvis du ikke blir bedre.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    32

Standard

Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, å at prøvene viser meg at jeg ikke noensinne vil få det? Kan noen prøver altså vise dette?

Men når jeg føler selv at jeg har det er det noe jeg kan gjøre selv uten medisin for å se om jeg da blir bedre selv om legen sier at jeg ikke har det?
    Carpe Diem.

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Smurfine
    Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, å at prøvene viser meg at jeg ikke noensinne vil få det? Kan noen prøver altså vise dette?
    Niks. Det der er vissvass, og det alene ville fått meg til å vurdere å bytte lege. Kan man lire av seg sånt gir jeg ikke mye for fagkunnskapen ellers. Potensiell fare for enda større blundere i fremtiden.

Like seriøst som å si at prøvene viser at du aldri vil kunne brekke benet.

Medlem siden
    Oct 2007
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    32

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Sitat Opprinnelig skrevet av Smurfine
    Niks. Det der er vissvass, og det alene ville fått meg til å vurdere å bytte lege. Kan man lire av seg sånt gir jeg ikke mye for fagkunnskapen ellers. Potensiell fare for enda større blundere i fremtiden.

Like seriøst som å si at prøvene viser at du aldri vil kunne brekke benet.
    Jeg synst også at det hørtes veldig merkelig ut, mulig jeg bytter lege. Har jo legekontor rett nedenfor døra her så trenger ikke å dra så langt som jg drar sånn egentlig. Men jeg har brukt han en del år så det blir bare sånn. Men jeg vet og føler at noe ikke er som det skal med meg, så derfor tenkte jeg at er det noe jeg kan gjøre selv for å bedre min tilstand hvor jeg selv går utfra at jeg har lavt stoffskifte men ikke har fått det påvist?
    Carpe Diem.

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Jeg fikk konstatert lavt stoffskifte i 2005
    Av knokkel i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 72
    Siste melding: 11-05-13, 22:25
  2. Har fått beskjed om at jeg ikke har lavt stoffskifte, men formen min "kræsjet" igjen
    Av jolene i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøver
    Svar: 59
    Siste melding: 03-09-11, 14:06
  3. Svar: 27
    Siste melding: 07-10-10, 21:15
  4. Har jeg lavt stoffskifte? Hva tror du?
    Av tulia i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 29-12-09, 17:25
  5. Ny her og tror jeg har lavt stoffskifte
    Av marthemaria i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 12-11-07, 19:24

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg