Viser søkeresultater 1 til 5 av 5
-
27-12-09, 20:00 #1
Har jeg lavt stoffskifte? Hva tror du?
Hei
Jeg har de siste årene testet meg ofte for lavt stoffskifte, og de har ligget helt på grensen hele tiden ifølge legen. Etter første fødsel var det veldig lavt, men de mente det var pga graviditet og ga meg ikke medisiner men testet og testet. De gikk opp mot normalt nivå igjen.
Nå fikk jeg beskjed at prøvene i november var lave igjen, og tok ny test i desember og de var på grensen til normale. Skal ta ny igjen i januar...
Men hva tenker dere om mine symptomer:
Trøtt hele tiden, klarer meg godt på jobb og gir 110 % der, men kommer hjem og er super trøtt, orker ikke trene - gå tur. Gjør det jeg må i forhold til mine to barn. Glede meg til de sovner for natten så jeg kan slappe helt av på sofaen.
Armer og ben dovner ofte på kveldstid, kjennes ut som de brenner av og til og må bare "legge" dem ned på sofaen for jeg er så slitne i dem.
Vondt i ledd av og til
Huden klør, spesielt på overarmen. Men også magen, rygg, bryst, klør meg nesten til blods.
Ofte hodeverk.
Ofte vond- hovne mandler. (hals)
Hva annet kan det være enn lav stoffskifte? Har en del i familien som har dette. Jeg blir gal av å være så trøtt og sliten. Tok masse prøver i november men alle var fine (blodprøve osv) utenom stoffskifte som da var lavt..... Hva tror dere? Kan jeg be legen gi meg medisiner når prøvene er akkurat på grensen?
Sliten av dette..
takk for evt. svar
TuliaFor å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
27-12-09, 20:27 #2
Sv: Har jeg lavt stoffskifte? Hva tror du?
Symptoma kan stemme med lågt stoffskifte slike eg kjenner det, ja. Men kan sikkert vera andre ting også. (?) Viktig informasjon at fleire i slekta di har stoffskifteproblem, er jo ofte arveleg.
F.eks... Dette med kraftlause armar, som liksom dovnar bort, og at sjølve handflata føles vanskelg å bruke på ein måte, har eg også når stoffskiftet er lågt.
Eit lite tips er å be om prøvesvara, så veit du kva legen din meiner med på grensa. Har forstått det slik at det for nokon er tsh på 3, andre 5 og jamvel 10. Kjem også an på om du har positiv anti-tpo og kva ft4-verdien er.
Etter nokre år med hypotyreose har eg lært at eg må lære meg ein del om dette sjølv for å få best mogleg behandling. Fleire her inne råda meg til dette, eg er nå veldig glad for at eg endeleg begynte å halde betre oversikt og lesa rundt omkring for forstå meir.
-
29-12-09, 12:31 #3
Feilsøking retter seg mot spesifike mistanker.
Man må ta prøver som retter seg mot tenkbare sykdommer.
Og i starten er prøvene ofte generelle, så kan de gradvis bli mer spesifikke.
Du har prøvesvar som sier at stoffskiftet er lavt - men ikke hvorfor det er lavt ?
Jeg ville jo foreslå prøven : anti-TPO. Denne blir positiv om det finnes antistoffer mot kjertelvevet i blodet. Om slike stoffer finnes, har du en kjertelbetennelse - en thyreoiditt eller Hashimotos.
90% av de som får lavt stoffskifte har dette, og må spise thyroxin.
Så er det flare andre tilstander kroppen kan komme i som kan gi lavt stoffskifte, men de er jo sjeldnere og krever mer spesielle prøver som du forstår.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
29-12-09, 16:36 #4
TAkk for svar.
Ja det er ikke lett å vite hva man skal be om når man er hos legen syns jeg.... men jeg skal iallfall be om prøvesvarene de siste to årene slik at jeg kan vise dere dem, og kanskje dere forstår mer enn oss
skal til legen i januar
Glemte å si at jeg alltid har vært slank, men nå legger mer på meg og sliter med å få dem av.For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
29-12-09, 17:25 #5
Vet hvordan du har det der ja,
lurt å be om å få tatt de prøvene som n`Finn refererer til, behøver ikke være slik at du trenger medisiner i og med at det har rettet seg før,
men alder kan jo også gjøre at det ikke retter seg selv.
Hvis prøvene dine faktisk er i grenseland kan man prøve f.eks Levaxin i, jeg tror det er ca 2 mnd uten at det har noen varig innvirkning,
ta disse tingene med en liten klype salt (dobbeltsjekk).
Uansett er det utrolig viktig med vitaminer og mineraler og det er noe du burde begynne med umiddelbart,
kan være det og kosthold,( sjekk kosthold tråden),
kan hjelpe mye, zink,jern,zelen,b-c-d vitaminer,
begynn med anbefalt dagsdose inntill du har tatt prøver og ser hvordan det ligger an.
Disse tingene er alfa omega for en tilfriskning uansett om du får medisiner eller ikke,
men du har ihvertfall et bedre utgangspunkt,
har du dårlige verdier på noe er det bare å øke dosen, men da er du ihvertfall i gang og kroppen har begynt å gjøre seg nytte av det.
Masse å ta inn og få med seg, men spennende også.Fra høyt til lavt. For mye av det gode er vidunderlig, for lite av det da treffes vi her
Lignende tråder
-
Har ME, mistenker lavt stoffskifte. Hva tror dere?
Av Cossie77 i forumet Myalgisk encefalopati (ME)Svar: 34Siste melding: 08-10-10, 19:00 -
lavt stoffskifte/lavt blodtrykk
Av ung24 i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 17Siste melding: 26-05-10, 13:09 -
Lavt blodtrykk pga. lavt stoffskifte?
Av Lene i forumet Lavt stoffskifte - hjerte og kredsløbSvar: 47Siste melding: 30-10-09, 20:53 -
Ny her og tror jeg har lavt stoffskifte
Av marthemaria i forumet Lavt stoffskifteSvar: 6Siste melding: 12-11-07, 19:24 -
Høy TSH = Høyt stoffskifte, evt lavt stoffskifte?
Av Stina i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 23-10-06, 22:46
Svar med sitat
Bokmerker