Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 36
    Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    6

Standard glemt dose?

Hvis jeg blir i tvil om jeg har tatt dagsdosen min (75 mikrogram) - hva er best? Ã… ta dobbelt eller å ta ingenting? Jeg føler meg mer hypo enn hyper, men jeg vet jo ikke. Gjør en dose stor forskjell? jeg har latent hypotyreose med symptomer. Takker for råd!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Tror ikke det betyr så mye fra eller til.
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg tar den glemte dosen så fort jeg oppdager det og tar neste til vanlig tid. Da har jeg fått i meg ukedosen uforandret iallfall.

Har noen ganger tatt dobbelt dose, men merker ikke noe til det.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    58

Standard

Jeg kjøpte en dosett, slik at jeg nå har kontrollen på om jeg har tatt medisinen eller ikke. Det er jo så lett å glemme om en har tatt den eller ikke... Har en dosett for jern og b-vitaminer på kjøkken, og en for Levaxin på soverommet.

Medlem siden
    Jun 2007
    Meldinger
    58

Standard Hvor fort forsvinner tyroksinet dersom en glemmer tablettene

I julen så glemte jeg å ta tablettene noen dager. Og rett etter jul var jeg på kontroll hos legen og tok blodprøver. Endringene var ganske dramatiske:

Oktober: T4 21,5 TSH 0,04
    Januar: T4 12,5 TSH 2,35

Hvor fort forsvinner tyroksinet? Det tar jo fryktelig lang tid før en merker noen bedring når en begynner på levaxin, eller øker dosen. Men forsvinner det rett ut når en slutter?

Jeg må innrømme at det ble en del dager jeg glemte Levaxin, da Sikkert minst 8 dager på rappen...

Nå har jeg uansett økt dosen fra 75 µg til 100 µg, og håper at det kan gi meg energien tilbake.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei, halveringstiden er på 4-6 dager men så bruker man jo også opp thyroxinet.
    TSH er langsom til å rikke seg men man ser at TSh kan bli høy allerede etter 10 dager. Din var på vei opp.

Tja, jeg erikke sikker at du skal øke dosen etter en måling som ble tatt ettter at du glemte å ta levaxin......men kanskje du istedenfor heller trenger litt liothyronin, hvis du ikke er bra med en så høy ft4.

Unasett så er anbefalingen å øke levaxin først , før man prøver liothyronin og det er jo akkurat det du gjør nå, prøver høyere dose.

nora

Medlem siden
    Sep 2006
    Sted
    sverige
    Alder
    53
    Meldinger
    185

Standard Når man glemmer å ta tablettene?

å ta tablettene hva gjør dere da? Skynder dere dere å ta dem og forskyver dagens/neste dagens dose eller hva gjør dere?
    Hvis man er usikker på om man har tatt dagens dose hva gjør dere da? (glemsk...)
    Sist endret av Admin; 12-09-09 kl 14:38 Begrunnelse: Rettet fejltegn som ö = ø, ä = æ

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard Re: Når man glemmer......

Husk å gjøre slik at ukedosen stemmer. Man kan godt ta tabletten straks man husker man skulle tatt den. Levaxin tar litt tid før den virker, derfor det med ukedosen.
    Forskere har til og med gitt non-compliant pasienter hele ukens dose en gang i uken og det gikk greit....

nora

Hildemor Gjest

Standard Re: Når man glemmer......

Heisann Jeg er litt surrete til tider, så jeg har dosett. I tillegg har jeg lagt det inn på min mobil, så den gir meg et påminnelsessignal Hvis jeg likevel har glemt å ta, tar jeg så fort jeg finner deg ut. Oppdager jeg det for tett opp i neste dose, fordeler jeg dosen jeg har glemt over de neste dagene. Men jeg anbefaler dosett, da ser du om du har glemt og slipper å få ujevn medisinering støtt og stadig.

Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    østlandet
    Alder
    47
    Meldinger
    82

Standard Sv: Tok Levaxin for sent, årsak til dårlig form dagen etter?

Sitat Opprinnelig skrevet av Thyr Vis post
    Hei
    Jeg var hos legen fredag og hadde ikke tatt Levaxin på morgenen bl.a. fordi jeg skulle ta blodprøver.
    Jeg har aldri tenkt over dette før siden jeg som regel har tatt medisin rett etter blodprøver. Men hvis det er så "enkelt" skal jeg iallfall ikke slurve fremtiden.
    Skal man ikke ta levaxin dagen man tar blodprøve? Har ikke fått beskjed om det. Hvis så er tilfelle har alle mine blødprøver vært feil i 2 år! IK. Tar alltid om morgenen. Det vil si alltid før blodprøver
    Legen sier jeg har Graves
    Jeg lever ett liv, ikke kjemper en krig

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Merkes det om man glemmer tabletten en dag?
    Av cathrin i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 6
    Siste melding: 09-05-06, 07:09

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn