Viser søkeresultater 21 til 30 av 30
-
18-03-07, 11:41 #21
kokkosnøtt olje bra for oss med hypotyreose?
Hyper postpartum thyreoditt desember 2006. Begynnte med propyltiuracil, ble da hypo.
Bruker ingen medisiner og har vart frisk siden jan 2007.
-
18-03-07, 12:07 #22
Det fins flere nettsider og andre sider som sier at kokosnøttolje (er fast her i landet pga temperaturen) er bra. Det var også flere på thyroid.about.com forumet som skrev uavhengig av hverandre at det hjalp på stoffskiftet. Men de var vanlige hashimotos-pasienter som tok thyroxin. Friske kan også merke en effekt sies det.
Forresten er delfia-fett bedre til steking enn olje og margarin. Bruk delfia eller smør. Delfia tåler mer varme. Jeg bruker også olivenolje men man må passe på temperaturen.
Kokosfettet kan spises på brød eller med skje, det er en del postinger om dette her på forumet fra før. Sikkert noen linker også.
-
08-10-07, 11:35 #23
Cocosa
Jeg lurer litt på det her med Cocosa. Har sett at flere som bruker Cocosa skryter av denne, og slik jeg har forstått det kan man bruke den i matlaging eller evt blande den i eks proteindrikk som jeg gjør. Den som heter Cocosa får man kjøpt på helsekost-butikk og er relativt dyr. Den finnes med både med kokossmak og uten slik jeg har skjønt det.
Det jeg lurer på er om det er det samme hvilken type kokosfett man bruker, så lenge det er 100 % rent? Har funnet en type på en asia-butikk der jeg bor. Den er uten smak, og koster rundt 30 kr i forhold til Cocosa som koster ca 170,- mener jeg. Finnes sikkert flere typer også.Tro om denne gjør samme virkning som den originale? Noen som har erfaring med dette?
Og så ser jeg at folk skriver at Cocosa har en gunstig innvirkning på stoffskiftet, og at folk etter en tids bruk av dette fettet enten har kunnet gå ned i menge levaxin eller sluttet??? Er det noen som har peiling på dette og evt. kan skrive litt om dette, eller evt legge ut noen linker der man kan lese om dette?
Lurer også på hvor mye jeg skal ta av dette pr dag? tar nå en liten spiseskje, men er litt redd for å få i meg for mye fett :o
-
11-10-07, 12:18 #24
Jeg vet ikke ikke så mye om det du spør om, men jeg brukte Cocosa tilfeldig ved juletider og følte at formen var mye bedre enn vanlig.
På den tiden brukte jeg ikke levaxin, så tror nok det var den som hjalp meg.
-
11-10-07, 13:05 #25
Cocosa er vist "kun" et varemærke og det er derfor underordnet, hvilken kokosolie man anvender, blot det er en god kvalitet, mekanisk udvundet (ikke raffineret) og helst økologisk (mener jeg).
Til all varm madlavning bruger jeg udelukkende kokosolie.... den er varmebastandig op til hele 270 grader Celsius dvs. den forandrer sig ikke under opvarmningen og ej heller mister sine helsebringende egenskaber. Jeg kan dog ikke udtale mig om friturestegning, fordi jeg ganske enkelt ikke anvender den herhjemme.... Til all anden madlavning, stegning og ristning bruger jeg kokosolien. Man skal dog være klar over, at fordi rygetemperaturen er så høj, behøver man ikke tænde sin kogeplade på maximum... det er nok at stege ved middelvarme og så steger det fint.
I Danmark koster økologisk kokosolie alt mellem 54 og 129 dkr for 500 gr.
http://www.torvet.dk/products/productin ... temID=1175 dkr 79,95
http://www.med24.dk/madvarer/olie-eddik ... ts_id/2170 dkr 69,00
http://www.netspiren.dk/pi/Cocosa-extra ... 8-633.aspx dkr 129,00
http://arndalspa.dk/shop/product_info.p ... c700b4e5be dkr 99,00
http://www.alun.dk/shop/oekologisk-kokosolie.asp dkr 99,00
http://www.hjerneaktiv.dk/index.php?f=2&id=304 dkr 60,00
Sidst jeg handlede kokosolie var hos naturoghelse.dk: http://www.naturoghelse.dk/shop/olie-og ... -40c1.html dkr 54,00 og der er ingen kvalitetsforskel mellem den og den dyreste (Cocosa) jeg også havde prøvet før. Jeg tror at her betaler man også for selve varemærket. Jeg er ret sikker på, at naturoghelse.dk også sender til udlandet. Den norske pris (Monja skrev om) er i hvert fald meget høj
Derfor er kokos sundt
Du undrer dig måske over hvordan en fødevare, der indholder 70% fedt kan være sund. En del af misforståelserne omkring kokos hænger sammen med dets indhold af mættet fedt. Men i virkeligheden er mættet fedt ikke noget problem, det udgør tværtimod en stor del af den ernæring som mennesket – som jo fra naturens side bl.a. er kødæder – er skabt til at leve af.
Som et mættet fedtstof bestående primært af fedtsyrer i form af mellemlange triglycerider (MCT), er kokosfedtets molekyler små og anvendes derfor af kroppen til energi i stedet for at blive lagret i form af kropsfedt.
Omkring 50% af fedtsyrerne i kokos er laurinsyre, der er velkendt for sine unikke egenskaber i kosten, relateret bl.a. til dets virus-, bakterie-, og svampedræbende funktion.
Laurinsyre har ydermere den fordel, at det i kroppen bliver til monolaurin. Monolaurin anvendes til at ødelægge fedtdækkede vira som HIV, herpes, influenza,samt flere sygdomsfremkaldende bakterier.
En anden af kokosoliens antimikrobielle komponenter er caprinsyre. Det er endnu en mellemlang fedtsyre der har flere af de samme fordele som laurinsyre. Caprinsyre udgør omkring 6-7% af kokosoliens fedtsyrer.
Både laurin- og caprinsyre har også vist sig at have stor effekt på insulinudskillelse.
Her er nogle eksempler på kokosoliens helbredsmæssige fordele:
Kokosolie
- Reducerer risikoen for hjerte-karsygdomme.
- Fremmer fedtforbrænding.
- Bidrager til et sundt immunforsvar.
- Reducerer risiko for kræft og uhelbredelige sygdomme.
- Bidrager til et sundt stofskifte.
- Er en kilde til hurtig energi.
- Hjælper med at holde din hud blød og smidig og forebygge rynker og for tidlig ældning.
- Understøtter en god skjoldbruskkirtelfunktion.
- Forebygger infektioner der skyldes sygdomsfremkaldende bakterier, vira, svampe og andre mikroorganismer.
Slank med kokosolie
Det største problem med slankekure er, at kroppen tolker kalorierestriktionen som hungersnød og gør stofskiftet lavere. Det er derfor, det ikke virker at spise mindre. Lavt stofskifte betyder i øvrigt lavt energiniveau, og det vil sige, at normale aktiviteter bliver uoverskuelige eller umulige. Desuden vil stofskiftet ikke stige tilsvarende, når man begynder at spise normalt igen, hvorfor slankekure i det lange løb fører til vægtøgning.
Miraklet ved kokosolie er, at det aldrig lagres som fedt, men bruges af kroppen til energi, og at det forhøjer kropstemperaturen og sætter gang i stofskiftet. Dermed brænder kroppen hurtigere kalorier og får øget energi, hvilket bibeholder eller øger aktivitetsniveauet på trods af, at man vil indtage færre kalorier (fordi kokosolien ernærer kroppen optimalt, beder den ikke hele tiden om mad).
Link til kilde... læs mere... (bare synd, at deres kokosolie er så dyr)• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-10-07, 13:13 #26
Re: Cocosa
Jeg er bange for, faktisk er jeg næsten sikker, at denne er den type som raffineres (koges ud med opløsningsmidler) af kokos"affald"... Men jeg kan ikke sige om den er direkte usund eller mindre gavnlig....
Opprinnelig skrevet av Monja
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
11-10-07, 19:38 #27
-
16-10-07, 00:38 #28
Yes.. Da har jeg vært på torget og skaffet meg kokosolje gitt
Plukket den med meg i farta, med tanke på infoen jeg har snuppet opp her på forumet... Men så er spørsmålet da, om den tilfredstiller krava..
Økologisk koldpresset uraffineret jomfru kokosolje.
Produsert av: Din Sunhed CB powerfood - mat med viten bak.
Statskontrollert økologisk.
Skal iallfall bruke denne, og rapportere dersom jeg merker no..
-
21-02-08, 19:17 #29
Noen som tar cocosa?
Har begynt å steke mine daglige egg i kokkosolje, og tar extra virgin cocosa som kosttilskudd 1 ts til hvert måltid. Spennende å se om det virker på vekten eller stoffskiftet.
Noen med erfaring?For å endre signatur: Du må gå inn på "Kontrollpanel" i menyen øverst her, og derfra velger du "Rediger signatur" i venstremenyen.
-
21-02-08, 19:23 #30
Ja jeg har prøvd cocosa. De anbefaler dette og sier til og med at man kan gå ned i mengden på tilskudd av hormoner. Vel jeg har prøvd uten så bra resultat desverre. Følte meg igrunnen bare mettere. Tenkte allikvel å prøve igjen.
Kanskje denne tråden hører innunder kosthold og stoffskifte.
Lignende tråder
-
MCT-olje
Av marge i forumet KokosoljeSvar: 6Siste melding: 24-10-10, 00:50 -
Demens og hypotyreose
Av Anisa i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plagerSvar: 0Siste melding: 21-03-09, 11:26 -
MCT olje - erstatning for raske karbohydrater?
Av marge i forumet Lavkarbo & LCHF (Low Carbs High Fat)Svar: 0Siste melding: 16-06-07, 14:23 -
Hypotyreose og pcos.....
Av Linn i forumet Lavt stoffskifte, insulinresistens og PCOsSvar: 11Siste melding: 25-11-06, 21:53
Svar med sitat
Bokmerker