Side 3 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 75
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

Hei.

Jeg har ikke angst, men kjenner igjen det å skvett til uten grunn. Jeg gjorde også det i perioder da jeg var på mitt sykeste.

Det med å ikke ha et liv: Ikke gi opp i hverfall. Du går på lav dose, og det tar tid å bygge opp det som stoffskiftet har revet ned. Jeg må si at det å mestre sykdommen er det som gir meg livskvalitet. Jeg har med tiden lært mye om hva som er bra for meg og ikke. Ã… jogge ville for meg vært totalt uaktuelt. Blir alt for sliten av hard aktivitet. Da er det bedre å gå en tur og spare litt på kreftene Men det må du finne ut av. Hva som er bra og hva som er dårlig for akkurat din kropp. Og så må du gi Levaxinen god tid. Ikke mist håpet
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard Takk for svar

Jeg merker at det hjelper på å trene HELDIGVIS , fordi jeg har trenet stort sett hele livet. Men jeg sliter ikke med at jeg ikke har krefter etc, det går på store konsentrasjonsvansker.... er det noe som blir "nomalt" ved rett medisinering eller er det noe man må til spesialist for å forbedre?

Jeg skal prøve å ikke miste håpe Anne Ma, jeg håper det ikke virker som sutrete når jeg skriver det, men det er bare det at når jeg leser på forumet ser jeg det er mange som har liknende plager som de har hatt helt siden de fikk sykdomen, som de aldri blir kvitt,,

Angående skvettingen, var det noe du kunne gjøre for å bli kvitt den... er som sagt i innsovingsfasen...

Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Vestfold
    Meldinger
    170

Standard

Jeg har hatt store konsentrasjonsvansker i perioder men det har bedret seg med riktig medisinering. Det tok litt tid før bedringen kom, ofte et par -tre måneder etter at jeg endret dose. Men det forutsetter jo at man er på vei mot riktig dose hvis man skal bli frisk. Jeg kan ikke nok til å gi deg råd om hvorvidt du er riktig medisinert.

Jeg syns du skal gjøre det som føles riktig for deg og ikke slite deg ut med hard trening. Konsentrasjonsvansker kan også være et tegn på slitenhet, man kan slite seg ut på mange måter. Bra du har fått sykmeldt deg litt. Jeg vet det ikke er noe liv for en 25 åring, jeg er 29 selv og har vært syk siden 2004, egentlig mye lenger enn det også.

Men det SKAL bli bedre med riktig medisinering og med tiden til hjelp. Man må da i alle fall tro det??

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard Var hos legen idag

Jeg var idag hos legen min og forklarte mine problemer den siste tiden... Vondt i nakken, stikking i hode, så store konsentrasjonsvansker resulterende med et slags anfall med pustevansker etc senere. Dette mente min fastlege er Angst lignende tilfelle, og mener det kan skyldes at jeg ble så nedkjørt etter jeg gikk 1 mnd i strekk med hodepine etc.

Ja det kan godt være dette, jeg skal forsøke å gå til psykolog for å sjekke om det er angst jeg kan slite med.

Uansett så spurte jeg han om behandling av levaxin ilage liothyorin... han hadde aldri hørt om liothyorin (Tror det skrives slik). Jeg forklarte at jeg hadde funnet det på et forum på nett. Han mente jeg burde holde meg langt unna forum der "ikke profesjonelle" skrev innlegg.... i tillegg mente han at det var tull å ta noe annet i tillegg fordi jeg er innenfor normalverdiene.

Jeg spurte om det ikke var vanlig at "per" kan ha gode verdier når han har f.eks 1,5 mens "trine" kan ha gode verdier når hun har 3,0 osv ... dette mente han var feil...

Jeg var veldig fornøyd med legen min, men jeg begynner å lure litt når han ikke engang gadd å diskutere om jeg kunne ha godt at liothyrorin....

:(

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Haug sin artikkel i legetidsskriftet om behandling av hypothyreose, det ville vært en ting å ta med til ham, er skrevet av en av de fremste ekperter på hypothyreose her i Norge.
    Vi pleier å henvise til vitenskapelige artikler her på forumene også, altså.
    Det står om at man kan prøve liothyronin der i artikkelen til Haug.
    Legen din har åpenbart ikke fulgt med i timen.
    Og om liothyronin i kombinasjon med levaxin, står det i preparatomtaler på nettsiden til legemiddelverket. kanskje harn ikke har lest der heller.

Dessuten står det det samme om liothyronin i www.legemiddelhandboka.no som er skrevet av norsk helsepersonell for norsk helsepersonell. Han har åpenbart ikke lest det heller.
    Og det står også at man må dosere etter "klinisk respons" og blodprøver, begge deler. ikke noe om innefor normalverdien, men kliniks respons, og de har 0,5-1,5 for TSH i begge kilder jeg oppga.

Legetidsskriftet på nett: www.tidsskriftet.no og Haug sin artikkel er i nr 9/2002.

Medlem siden
    Feb 2007
    Meldinger
    72

Standard

Hei!
    Den legen din hørtes veldig typisk ut... Typisk uinteressert og lite opptatt av pasientenes ve og vel.
    Her er vi riktignok ikke sakkyndige, men vi finner tross alt ut en hel del, ved å surfe rundt. Og bare det å kjenne igjen symptomer som leger blåser av, gjør at en føler seg litt mindre "rar" og aleine.

For meg høres det ut som om det legen vil ha til å være angst, kan ha med binyrene å gjøre. De hormonene som binyrene produserer, kan være for høye og lave. Det kan føre til at en takler stress dårlig. At kroppen (og hodet) ikke klarer å skru seg av etter psykiske og fysiske anstrengelser, eller at en blir helt pumpa.
    Disse hormonene kan også påvirkes av thyroksin-nivået.

Hadde jeg vært deg hadde jeg forsøkt å få henvisning til endokrinolog. (Ikke lett!) Eller evt. bytte fastlege. Men insister på hormonutredning med tanke på binyrefunskjon!

Lykke til! :P

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Buskerud
    Meldinger
    347

Standard

Hei har hatt angst, og det kan jo føre til mye ubehag fysisk.
    Har våknet opp om natta, og hatt følelesen av å kveles, tungt å puste, og derfor hatt vansker med å sove igjen. Sånn på dagtid i våken tilstand: hyperventilering, følelsen av at føttene svikter, søvnproblemer, svimmelhet, følelsen av å dø. Vanskelig å beskrive, men man mister vel kort og godt kontrollen over kroppen. Det jeg erfarte etter påbegynt bruk av levaxin var at angsten ble veldig mye bedre, og nå er det veldig sjelden jeg har det. Fikk ganske mye angst igjen når jeg økte dosen, men det var forbigående. Det er jo greit å prøve ut legens råd, men av og til er det lett å sette folk i den båsen når de ikke klarer å gjøre dem frisk. Og om angsten skyldes stoffskiftet så må jo det reguleres bedre.
    Fikk diagnose lavt stoffskifte i slutten av 1999 . Så lenge det er liv er det håp.

Medlem siden
    Feb 2007
    Meldinger
    72

Standard

Jo, men jeg lurer på hvorfor en får angst når stoffskiftet er lavt, f.eks. Og så bedrer det seg når det kommer opp på passe nivå?
    Synes det virker som om det er et forklaringsproblem her... En snur om på flisa, og sier at angsten er psykisk, og at dette forstyrrer det fysiske.
    Men hva om det egentlig er omvendt?
    At en får psykiske plager fordi kroppen ikke fungerer optimalt? Mye mer logisk, spør du meg...

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Min opplevelse av angst og depresjon er at jeg kan ha det når ft4 eller ft3 er lav, og det betyr for meg at det er i nedre halvdel av sitt referansområde.
    Og depresjonen går vekk etter mellom en halvtime og et døgn etter doseøkning.
    Det er altså relatert til den lave ft4 eller ft3, og ikke noe annet.
    tyreoideahormoner øker serotonin og har med nevrotransmittere å gjøre, og det står om det i noen artikler på nett, men jeg må finne dem igjen på en annen pc....men det går an å søke på google evt google scholar, fordi det er skrevet end el om det.

Det at man er veldig skvetten, skvetter for nesten ingenting, har jeg i sammenheng med lavt cortisol/slitne binyrer. Jeg kan røpe at endokrinologer neppe er riktig instans for å drøfte sliten binyrer, fordi de først soer noe hvos man har komplett addison og er sengeliggende. Står man på sine to ben og ser rimelig oppegående ut, er man ikke syk. basta. Har selv hatt cortisol under referansområdet og dertilhørende symptomer, men legenne sa det var målefeil, og det er vel fordi jeg ikke kom til dem i sykebil, jeg var opegående.
    merkelig nok ble jeg bedre kort tid etteerpå når jeg begynte med selen. Det senker jo thyreiodeaantistoffer men det hjalp på binyrene. Men de hanger jo sammen, man trenger mer cortisol når stoffskiftet er lav for å veie opp for lavt stoffskifte....

Medlem siden
    Jan 2007
    Sted
    Nordland
    Alder
    45
    Meldinger
    533

Standard Takker for svar

Jeg skal nå i allefall teste å gå til psykolog for å finne ut om det kan være angst, det kan ikke skada uansett, slik tenker jeg.

Et spørsmål:

Noen som vet hvor Dr.Oftebro jobber?Jobber han privat eller er han tilknyttet norsk offentlig helsevesen?

Side 3 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Hva er symptomene på overdosering?
    Av pingu i forumet Levaxin, Eltroxin, Euthyrox etc.
    Svar: 3
    Siste melding: 16-12-07, 19:48
  2. Er disse symptomene "normale"?
    Av Node i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 9
    Siste melding: 23-11-07, 15:14
  3. Svar: 6
    Siste melding: 10-06-07, 13:36

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder