Side 3 av 7 Først 1234567 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 70

Tråd: Myxødem

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Nei, jeg forstår at lavkarbo blir dyrt når en holder seg til økologiske egg. I utgangspunktet er jeg veldig for økologiske varer.

Men når jeg har prøvd å gå ned i vekt mange ganger og bare har erfaring med at lavkarbo hjelper, så blir det til at jeg tenker egoistisk og kjøper billigegg. Bare for å kunne gjennomføre dette økonomisk.

Blodtypedietten passer ikke på meg. Jeg vet jeg er blodtype A.

Fiberrik har jeg først meierismør på, så dynger jeg det ned i pålegg. Jeg synes fiberrik blir for mye karbo, så jeg spiser det ikke så ofte.
    Jeg teller ikke kalorier, men bruker mye fett, for det metter bra. Jeg har vært vant til å spise mye og store mengder, så jeg prøver å spise mindre for å gjøre dietten litt billigere også.
    Den første uka spiste jeg sikkert dobbelt så mye. Når magen venner seg til at den får små fettrike porsjoner, blir jeg ikke så fort sulten igjen. Ja til fett og protein + bittelite karbo er saken.

Jeg vet at det er en eller flere vegetarianere som bruker det lavkarbo-forumet.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Du har mange gode tanker, marge ;)

At FiberRik er for mye karbo, det hadde aldri falt meg inn. Jeg tenkte at noe som smaker så fælt, må jo være kjempesunt.

Spennende at det er vegetarianere som bruker lavkarbo-forumet.

Når det gjelder økologiske varer, så håper jeg jo inderlig at prisene vil gå ned hvis/når det er flere og flere som bruker dem. Uansett, jeg har sett burhøns, så jeg klarer ikke annet...

Men altså, dette handler ikke bare om å gå ned i vekt, men hvordan få vekk myxødem/appelsinhud/celluitter eller ka farsken det er for noe. Jeg innbiller meg jo at hvis det er celluitter, så kan da ikke fett være bra?
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    386

Standard

Jeg vet ikke om det hjelper for deg, men det er vannet i bena som går først hos meg nå. I dag prøvde jeg yndlingssko som sikkert har ligget ubrukte i 5 år, og de gikk på.

Og jeg har prøvd Nutrilett, Noka, Ingers Rugbrød, kaloritelling, generell anbefalt kost med lite fett og sånne slankekurer.

Men det er bare lavkarbo som får beina til å bli slankere så effektivt hos meg.

Det er mye skrevet om fordelene ved fett i maten. Jeg kan ikke gjengi det helt ordrett, men å låne noen av bøkene på biblioteket er sikkert lurt. "Slank med Ketolysekuren" f.eks. Og så var "Bedre uten brød" på tilbud i mammutsalget til 99 kr. Jeg har sett at noen butikker har den fremdeles.

Det er helt utrolig, men kolesterol og alt mulig blir bedre når en spiser fett.

Ã… si at det er flere vegetarianere der var kansje å overdrive. Det er bare en som er aktiv og skriver mye, og så er det en del innom til og fra. Hun aktive er fisk-og eggspiser også. Jo strengere vegetarianer, jo vanskeligere med lavkarbo.

Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    30

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av marge
    Det er helt utrolig, men kolesterol og alt mulig blir bedre når en spiser fett.
    Det er viktig å spise GRØNNSAKER når man er på lavkarbo/høyfett. Hvis ikke vil kolesterolet stige. Dette har Torkild gjentatt flere ganger.

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Helsekostbutikken har en hjemmetest for blodtyper under disken, koster 50 kroner.

Har hatt mange høner selv, og har besøkt burhøns. Jeg synes burhøns har det bedre enn frittgånede i store haller, siden høner alltid hakker hverandre. Blir ikke sånn kannibalisme i burene, mer orden og ikke vasser de i dritt. Men det er min personlige mening.
    (frittgående går IKKe ute. De går inne.)

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Joda, nora, leste det i dag: DE GÅR INNE! Jeg blir så forbaska... Da ryker vel eggene også etterhvert. Eller så må jeg flytte på landet og få mine egne høns. Har jeg lov til å ha dem ute da?

Takk for tips om blodtype-testen, får se om jeg får gjort det en gang, men jeg kommer ikke til å spise kjøtt fra dyremishandlere uansett hva den viser (bare jeg har karakterstyrke nok da ;) )

Takk, Laura, viktig å vite

marge
    Men jeg tror ikke jeg har særlig vann i føttene, heller ikke ved anklene - det er over det hvor det virkelig begynner å bli problemer - kjempestore legger og lår, klumpete og forferdelig tørr hud.

Og joda, jeg har lest masser om lavkarbo etterhvert, jeg også, selv om jeg ikke setter meg særlig godt inn i det fordi det virker som om det passer så dårlig for meg (men har lest noras foredrag nøye en gang eller to og prøvde å justere meg litt etter det). Leser Mat & Helse når jeg venter på fysioterapeuten, men jeg er ikke sikker på om det samme gjelder for alle. F.eks. Dr. Mercola som nora har lagt link til, sier at ulike mennesker trenger ulike dietter, ja, det går jo i tråd med teorien om blod-type-dietten også. Og som jeg snakker om i parantesen - justere litt - jeg er ikke sikker på om man skal ta helt av på en eller annen metode. Har ikke han Fedon Lindberg eller hva han heter, stått fram mange ganger og sagt at han er blitt feil-sitert så mange ganger fordi han aldri har sagt at vi skal slutte å spise brød og poteter, men at vi spiser for mye av det, og bør redusere på det? Nei, altså, jeg vet ikke jeg, synes bare det virker vanskelig for meg å skulle leve på lav-karbo, både økonomisk, arbeidsmengde-messig og samvittighetsmessig, så jeg leter vel helst etter andre teorier som er mer i tråd med egne oppfatning ;) (Er det ikke det vi alltid gjør? - hihi... )

Men jeg er veldig takknemlig for alle dine innspill - jo mer nøyaktig kunnskap, jo bedre er det å foreta et veloverveid, og kanskje riktig, valg.

Det holder lenge med et oppegående menneske (f.eks. vegetariner), men behøver ikke alltid en hel flokk ;) ;) Skjønner godt det er vanskeligere jo strengere vegetarianer man er, jeg spiser også fisk og egg, men etter i dag har jeg ikke lyst til å spise egg mer, og fisken blir jo heller ikke godt behandlet - håper bare han er så dum i hodet at han ikke har så mye å registrere smerte med, inntil jeg klarer å kutte fisk også, men jeg tror egentlig ikke noe på det. Selvsagt har de følelser de også.

Hvor er der en samvittighetsfull jeger som kan felle en svær elg for meg? Da har jeg vel kjøtt i lange tider

Ang kolesterol, så er det to typer: negativt og positivt. Begge mine er rimelig høye, og da er det helt fint, for de oppveier hverandre - sier legen min, så det så ;)
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Nordens Paris
    Meldinger
    14

Standard

Når jeg skal spiser havregrøt så koker jeg den på vann, ikke melk(æsj) og så har jeg litt salt i for å få bort vassmaken. Når den er ferdig har jeg eple og en halv banan skåret i biter, noen ganger bruker jeg hjemmelaget jorbærsyltetøy i stede for banan. Til slutt har jeg på skummet melk m..m..m..m..m nydelig.

Medlem siden
    May 2006
    Meldinger
    361

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Stina
    Og joda, jeg har lest masser om lavkarbo etterhvert, jeg også, selv om Har ikke han Fedon Lindberg eller hva han heter, stått fram mange ganger og sagt at han er blitt feil-sitert så mange ganger fordi han aldri har sagt at vi skal slutte å spise brød og poteter, men at vi spiser for mye av det, og bør redusere på det?

I boken: "Naturlig slank med kost i balanse", skriver Fedon A. Lindberg: "

Uheldige raske karbohydrater. Disse matvarene fører til rask blodsukkerstigning og stimulerer bukspyttkjertelen kraftig så den produserer mye insulin. Hvis du ofte, eller i store mengder spiser mat som inneholder raske karbohydrater, vil bukspyttkjertelen konstant produsere insulin og skille det ut til blodet for å takle det høye blodsukkeret. Dette kan utmatte bukspyttkjertelen, og føre til alle helseproblemer forbundet med høyt insulin og insulinresistens.

Dessverre er disse matvarene ofte blant favorittene for mange av oss. Ved å redusere inntaket, og ved å kombinere dem med riktig mengde protein og umettet fett samt kostfiber, kan vi minske deres uheldige effekt på helsen vår." (side 20).

" Eksempler på uheldige karbohydrater: potet, kokt gulrot, banan, fint brød og sukker. Eksempler på gunstige karbohydrater: dampet brokkoli, spinat, blomkål, løk, sopp, grønn salat, tomater, linser, kikerter og bønner". (side 23).

Når det gjelder brød, anbefaler han at vi spiser brød med meget grovt mel. Ja, det med kosten er ikke enkelt! Vi må bare prøve å gjøre så godt vi kan........................................ Det er all right å lese om kosthold, få mer kunnskap, selv om vi ikke umiddelbart kan omsette teorien til praksis. For meg kommer det "sigende", først kuttet jeg sukker, så begynte jeg å bare spise grovt fiberknekkebrød, osv. Gradvis overgang. I mellomtiden ruller kiloene på :(

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Jammen, Joni, er ikke havregryn/grøt langsomme karbohydrater da?

Og de av dere som lever på lavkarbo og hadde problemer med hard mage før dere begynte på dette, hvordan kommer dere på do nå da?

Ja, du har helt rett, lese litt (tenke), klarer ikke å omsette teorien umiddelbart. Endre litt etter litt, men dessverre ja, med vår helse så blir vi jo så mye raskere dårlig/feit enn vi klarer å tilpasse oss. Jeg blir altså litt irritert og lei - synes jeg lever kjempe"sunt". Det er jo ingenting som er godt nok uansett hvor hardt man prøver :x

Knøttet - høres godt ut ;) Her hiver jeg på vann og salt og så er det i mikro'en (Må jo komme meg ut døra før jeg kollapser igjen, så det gjelder å få spisinga unna, skjønner du ;) )

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Noen testet grovt og fint brød ang. den faktiske blodsukkerstigningen, og det var omtrent det samme, bare bittebittelitt forskjell.

Side 3 av 7 Først 1234567 Siste

Lignende tråder

1. Myxødem - myxedema
    Av Stina i forumet Nyttige linker
    Svar: 1
    Siste melding: 26-10-07, 00:16
  2. Ja men..... Myxødem
    Av i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 8
    Siste melding: 22-09-07, 23:48

Bokmerker

Regler for innlegg