Side 3 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 33
    Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Hei Thomas,

Jeg kan ikke bidra med så mye når det gjelder lavt stoffskifte, men jeg har også vært gjennom en lang periode med mye plagsomme symptomer. Kanskje jeg kan gi deg et lite tips...

Da jeg fikk diagnosen sist desember noterte jeg ned blodprøveresultatene, medisindose og form. Den dagen jeg begynte å notere satte jeg formen til 2 på en skala fra 0 til 9 (er litt usikker på topptallet). Jeg bestemte at 0 var sengeliggende hele dagen uten krefter til noe. Dette har jeg gjort hver dag (laget et skjema på Excel) og hver måned regner jeg ut gjennomsnittet. Dette har gjort at jeg jeg faktisk kan se at det har gått framover. Jeg har fremdeles tunge dager, men jeg kan se på notatene mine at det går sakte men sikkert framover.

Gjennomsnittet for
    desember var 2,7.
    januar......var 4,0
    februar.....var 5,0
    mars........var 5,1
    april.........var 5,0
    mai..........var 6,6
    juni..........var 6,3
    juli...........var 6,9
    august......fram til nå er snittet på 7,5 og jeg holder fingrene krysset

Hvis jeg ikke hadde dette "beviset" , så tror jeg ikke at jeg ville klart å se hvor stor framgangen egentlig har vært. Vi glemmer så lett ut hvordan ting egentlig var.

Veldig mange opplever gode resultater når de får rett medisin og rett dose. I utgangspunktet er det ingenting som sier at dette ikke skulle gjelde deg også. Hvis du mot formodning opplever problemer, så vil du få god hjelp av "veteranene" her.

Stå på - lysere tider i sikte.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Rogaland
    Alder
    54
    Meldinger
    2,689

Standard

For en flott måte å oppmuntre på Brits!! Jeg ble optimist av det
    Takk for det. Og du har helt rett i at det er fort å glemme hvor dårlige vi var da vi ble medisinerte. Det er ikke like enkelt å huske alt så "fjerne" som vi er...
    Hilsen Anne Ma
    Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    40

Standard

Da var jeg ferdig med 2 uker sykemelding, men føler meg fortsatt ikke klar til å gå tilbake i jobb...
    De siste ukene har livet vært et sant helvete og alt har vært tungt og vanskelig.

Var hos min far forrige uke. Veldig avslappende å komme bort fra alt. (nesten i alle fall).

Skal til legekontoret på mandag for å ta blodprøve og bestille oppfølgingstime. Får be om en sykemelding samtidig.
    Kan ikke han gi meg det så får jeg snakke med DPS. Legen der er mye enklere å prate med.

På forrige sykemelding ble diagnosen "mild depresjon, tilbakevendende" benyttet. Det stemmer faktisk bra med det jeg opplever.

Jeg trodde jeg taklet sykdommen, men føler nå at jeg stanger hodet i veggen og har mest lyst til å bare legge meg ned og bli borte.............

Trodde virkelig ikke at dette skulle bli så jævelig... Nå vet jeg jo hva som feiler meg, men allikevel går jeg rundt med usikkerhet og depresjon.

Ganske håpløst å føle tårer presse på rett som det er... Det passer liksom ikke at en mann på 32 år skal begynne å sippe......

Føler meg tom innvendig... Kraftløs og tiltaksløs... Samtidig som ADHD gir meg smålopper i blodet så jeg ikke klarer å sitte i ro og slappe av...

Som jeg gleder meg til den dagen man kan koble en USB kabel til skallen og installere et nytt operativ-system...
    Virker som jeg har fått et eller annet dårlig fra Microsoft... (Win ME???)

Heldigvis har jeg beholdt humoren, men jeg føler også at jeg benytter denne som et skalkeskul eller en maske for ikke å vise noen rundt meg hva jeg virkelig føler og hvordan jeg virkelig har det...

Vel....
    Da har jeg vel fått blåst ut litt igjen...
    Skulle egentlig bare opp for å tisse, men havnet her...
    Ikke lett å skrive på data når brillene ligger igjen ved sengen og jeg ikke har tiltakslyst til å hente dem...
    Ref TSH 0,3-4,5 T4 10-22 TPO 0-60
    02.05.06:TSH 10,63 T4 10,4
    08.06.06:TSH 13,45 T4 11,20
    27.06.06:TSH 12,12 FT4 11,60 FT3 4,5
    05.09.06:TSH 14,2 FT4: 13,1 TPO:1300
    08.11.06:TSH 7,23 FT4: 15,2 TPO: >1300
    28.02.07:TSH 8,09 FT4: 14,3

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    2,105

Standard

Ønsker deg god bedring Thomas

Virker som om du fremdeles ligger litt lavt i T4 så det er ikke rart at du ikke føler deg helt på topp.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Stavanger
    Meldinger
    344

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av brits
    Du spurte hvordan jeg har det for tiden.... jeg har lyst å svare at det er veldig leeeeenge siden jeg har vært i såpass akseptabel og stabil form gjennom dagen som jeg har vært i det siste. Det betyr at de fleste plagene nå er nærmest borte, men det er noe som henger igjen. Dette "noe" er vanskelig å definere, men det er som om gnisten er slukket Crying or Very sad
    Bedringen har ikke kommet gradvis som en skrå oppadgående linje; nei, det har gått to skritt fram og et tilbake. Noen ganger har det gått både to og tre tilbake, men hver gang det har gått fram så har det vart lengre og lengre. Det samme med de dårlige periodene. De ble også gradvis kortere.

Jeg klager egentlig ikke fordi når jeg ser meg tilbake til desember og sammenligner med i dag så kan formen ikke sammenlignes. Er så mye bedre. Det har vært perioder underveis der jeg har trodd at jeg holdt på å bli alvorlig psykisk syk fordi jeg følte meg så rar. Jeg var virkelig redd. Det er jeg heldigvis ikke lengre.

Jeg har hele tiden fulgt med på blodprøveresultatene og sammenholdt de med form og dose med medisin.
    Jeg vet ikke om ovenforstående kan være til noen trøst, men det har tatt ganske lang tid å føle seg sånn noenlunde normal. Det kommer enda dager da (både i går og i dag) som er pyton igjen, men nå vet jeg at det varer ikke lenge før det snur igjen.

Lykke til videre!

(et råd til deg under Ting og Tang , men du vet det kanskje )

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Thomas

Trist å høre at formen ikke er så bra.

Så n'Finn var inne på tanken om hvor mye med stoffskiftet som forårsaket ADHD - eller noe slikt. Har vel nevnt for deg før at jeg føler meg så mye opp ned - har så mye uro inn i meg, selv om jeg er utrolig mye stillesittende og treg. Har jo derfor lurt på f.eks. manisk-depressiv eller t.o.m. et par ganger ADHD.

Tror også jeg tidligere har nevnt at jeg har forsøkt en drøss med ulike anti-depressiva opp i gjennom, og blir bare enda dårligere av dem. Har du begynt på noen medisiner for ADHD som kan virke inn slik?

Ellers så er det dette med at det kan ta tid...

Så får du si ifra når du har funnet et nytt OS - kan visst bruke et jeg også ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    125

Standard

Uff da :( ....... nå trenger du en STOOOOR klem Thomas!!!! Håper det hjelper deg å ventilere litt av din frustasjon.....

Mange tanker fra Kira

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    40

Standard

Hei Stina...

Nei, jeg har ikke funnet noe nytt OS... Lurte litt på om jeg trengte ny firmware eller om det er hardwaren det er noe feil med...

Har ikke begynt på noen medisiner mot ADHD enda. Det skjer ikke før om noen uker. Har dog gått på Cipramil/Citalopram de siste 3 årene.

De prøvene som er tatt ifm med ADHD var ganske konkluderende. Disse er basert på mange spørsmål og observasjon av dagligdags adferd, IQ test, nevropsykologisk undersøkelse og konsentrasjonsprøver på data.

Nevropsykolog og dataprøver ble tatt med forbehold om hypothyorid uten at dette påvirket resultatene i nevneverdig grad.

Har du forresten vurdert å bytte ut det standariserte OS'et med noe som har åpen kildekode??? Kanskje det kunne være noe for oss Stina...

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ã…pen kildekode... ???

Sånn som jeg roter og vaser må jeg vel være som en åpen bok allerede! Og hvem skulle i så fall redigere i koden - dere andre hypoer?

Reparerer... formatere.... kompilere... blir det bedre...?

Da kunne jeg vel likesågodt gå inn for hypnose eller elektrosjokk, kanskje ;)

Når det da gjelder stoffskiftet ditt og ADHD så kan du kanskje ha et håp om at din ADHD vil oppleves bedre - og selvsagt hypo-symptomene når du har gått på Levaxin litt lengre. Kan jo også være at du må justere dosen din etterhvert.

Så vet jeg ikke om du skal gå på Cipramil og dette andre når du begynner på medisin for ADHD - uansett og/eller - kanskje du også her vil merke en bedring.

God bedring til deg i alle fall ;)
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    May 2006
    Sted
    Østfold
    Meldinger
    40

Standard

Da er nye resultater inne:

TSH: 14,2
    Fritt T4: 13,1
    TPO: 1300

Usikker på referansen på TPO. (Sykehuset Østfold)

Øker dosen til 150µg 3 ganger i uken, resten 100µg. (Levaxin)
    Legen er litt konservativ når det gjelder medisiner, noe som forsåvidt er helt greit...

Har også begynt på Retalin for AD/HD. Er på opptrapping og det tar jo noen uker...

Formen er ikke bedre eller dårligere enn før (tror jeg)
    Klarer å konsentrere meg litt lenger, men er fortsatt litt trøtt og sliten.

Ettersom jobben min forutsetter at jeg skal kunne kjøre bil når som helst på døgnet og med 5 minutter varsel velger jeg å fortsette sykemelding til jeg ser hvordan Retalinen fungerer på kroppen. Er nå på 25 mg/dag og skal opp til ca. 40mg/dag.

Ellers så er veggen like hard å stange i. Er fortsatt litt uttafor, men det lysner litt...

Side 3 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Psykiske symptomer og lavt stoffskifte
    Av Maxern i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 9
    Siste melding: 25-10-08, 10:27
  2. Ny med Hypo-diagnose.
    Av benga i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 53
    Siste melding: 30-05-07, 05:25
  3. Ny med Hypo-diagnose.
    Av benga i forumet Presentasjoner
    Svar: 4
    Siste melding: 07-04-07, 15:42
  4. Psykiske symptomer
    Av brits i forumet Hjerneskade av lavt stoffskifte: kognitive, psykiske og nevrologiske plager
    Svar: 11
    Siste melding: 07-06-06, 20:01
  5. Ang. kroppslige plager - som nedenfor
    Av ung mor i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 1
    Siste melding: 07-04-05, 11:21

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine