Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 24 av 24
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Benstoffskiftet styres jo ikke av TSH i det heletatt.
    Styringshormonet heter PTH og regulerer pharathyroidea - forøvrig etter samme modell som TSH regulerer skjoldkjertelen. Dette er noen (2-10stk) små kjertler som ligger bak skjoldkjertelen.
    OBS at vitamon D3 spiller en viktig rolle her.
    http://www.parathyroid.com/parathyroid-disease.htm
    http://www.farmakoterapi.uio.no/cytostatika/kap7.html
    Om den lave TSH-verdien fører til osteoperose må det ha andre årsaker enn en direkte følge.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard

Enig i at osteoporose ikke styres av TSH uansett årsak til hypotyreosen. Mulig jeg formulerte meg litt klønete , men manglende, tror også for mye??, tilskudd av stoffskiftehormoner kan føre til knokkeltap. Stoffskiftehormonbehandlingen vil etter et års tid bremse tapet og ofte utbedre det og dermed øke knokkelmassen. Antakelig er for lite østrogen hos kvinner også en medvirkende årsak.
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Mange slags hormonbehandling øker faren for osteoperose. Verst er visstnok særlige veksthormoner.
    Medisiner en ikke trodde skulle ha noen virkning også. Oddvar Brå fikk jo osteoperose av Ventolin såvidt jeg vet.
    Men at stoffskiftesystemet og beinstoffskiftet er to adskillte systemer er helt sikkert.
    På en eller annen måte er det noe "samarbeid" mellom de forskjellige endokrine kjertlene. Man kjenner ikke funksjonen i detalj, men nytt oppdages hele tida. Også nye hormoner. Er vel oppe i over 50 nå.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2005
    Meldinger
    101

Standard

Jeg tror det du sier, n'Finn, ikke er helt riktig. Hormoner i fysiologiske doser vil øke benmassen. Jeg er eller ihvertfall var i faresonen for å utvikle osteoporose. Skal teste meg igjen etter at jeg har gått på riktige doser stoffskiftehormoner en tid. Legen min, Aelbrecht, sa at tilskudd jeg tar vil øke benmassen, og jeg tar hauger av hormoner. Jeg har ingen tro på at hormonbehandling vil øke sannsynsligheten for osteoporose så lenge en har mangel, tar riktige og naturlige doser og at hormonene samkjører ;)! Det har tydeligvis ikke hormonspesialisten Hertoghe, heller :P , og den praksisen han bygger på har gått i arv i flere generasjoner.
    Høy og lav på samme tid
    • Smil fra meg

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Spennede skriv i Thyra om blant annet Armour Thyroid
    Av nora i forumet Naturlig Thyroid medisiner
    Svar: 7
    Siste melding: 11-07-11, 20:41
  2. Thyra nr.4/08 Jeg ble litt "lei" meg da jeg leste side 8
    Av gunnda i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 21
    Siste melding: 24-01-10, 22:59
  3. spørreundersøkelse i Thyra
    Av nora i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 6
    Siste melding: 15-06-06, 12:54
  4. Artikkel i Thyra om Omdal samt Armour
    Av nora i forumet Stoffskifteforbundet (STOFO)
    Svar: 21
    Siste melding: 06-06-06, 02:16
  5. Thyra-dagen 25. mai i Stavanger
    Av brits i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 11
    Siste melding: 31-05-06, 22:33

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn