Side 3 av 3 Først 123
Viser søkeresultater 21 til 29 av 29

Hybrid View

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Rogaland
    Alder
    59
    Meldinger
    51

Standard

Takk for svar.

Jeg tror ikke legen har målt f3, bare f4 og tsh...

Skal si dette til legen neste gang. Jeg ligger jo på 150 levaxin, er ikke dette en ganske høy dose i utganspunktet? Hva er den høyeste man kan ha?

Kan jeg prøve å øke litt selv før neste kontroll i desember eller er det best å få legekyndig hjelp til dette?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jo, det er ganske høyt og mange danner nok fT3 med den dosen.
    Men noen må ha høyere dose og hvis du ikke merket tendenser til hjertebank kan det hende du skal opp enda litt.
    For å få best mulig opptak bør en ikke ta Levaxin sammen med mat, og særlig ikke jern om kalsium.

Jeg har avtalt med legen at jeg styrer dosen selv og for lov å komme til blodprøve når jeg vil selv. Det ligger et ferdig utfyllt skjema på laben.
    Mitt intrykk er at flere leger syns det er en ok ordning.

Hvis dosen skal endres er det et fint prinsipp at man ikke endrer denne i utide. Skal den endres er det for bestandig - i utgangspunktet - men klart men må jo gå ned hvis en får det dårligere.
    Så syns jeg det er viktig å vite hvor stor dose man tåler, for da legger man dosen litt under det, og da kan det ikke bli bedre.
    Leger har jo en "ordre" å holde seg til i behandlingen. Hvis de ikke gjør det kan de få kritikk.
    Den går stort sett ut på at blodprøvene skal være slik friske mennesker har dem, eventuellt med TSH ned mot 0,2 hvis det er nødvendig.

Men ikke alle har det best mulig på de premisser, og må finne sin egen dose - så får blodprøvene bare bli som de blir ........
    syns jeg.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Rogaland
    Alder
    59
    Meldinger
    51

Standard

Hei igjen og takk for svar. Setter stor pris på dere her inne

Nå har jeg fått tilsendt en resept på liotyronin. Hvis jeg begynner å ta disse vil kroppen da selv slutte å produsere f3? Slik at jeg ødelegger den naturlige gangen hvis det er slik at kroppen fortsatt produserer litt f3, vil den slutte å produsere helt selv?

Jeg vil gjerne være sikker på at jeg gjør det rette her...

Det står at jeg skal ta 20mg i tillegg til 150 levaxin

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Hei
    det er et deiodinase-ensym som er avhengig av selen som omdanner t4 til t3. Det blir ikke ødelagtav å ta t3, og reseptorene er faktisk avhengig av t3 for å fungere. Så reseptorene vil heller ikke bli ødelagt, tvert imot.

men ved lav TSH går st signalene til deiodinase-ensymene noe ned. Men ikke noe blir ødelagt.

Selve skjoldkjertelen blir mindre hvis man tar stoffskiftehormoner, det kommer av at TSH går ned.

Etter halvannet år med veldig lav TSH kan kjertelen ha blitt omternt borte (man vet det fra atuonome knutern som produserer eget t4 eller t3 av seg selv, for da vil TSH gå ned og resten av kjertelen vil skrumpe inn. Man må derfor gjøre noe med knutene fort, for at ikke kjertelen skal bli borte og man har da et håp om at kjertelen vil ta seg opp igjen)
    Derfor vil man helst holde TSH rundt 1 og ikke for lav ved behandling mes stoffskiftehormon.
    Men hos noen detter bareTSH rett ned ved behandlig. Hos meg er set slik.

nora

Medlem siden
    Mar 2007
    Sted
    Rogaland
    Alder
    59
    Meldinger
    51

Standard Vektnedgang?

Hei.
    Har lest en del gamle innlegg ang. forbrenning og vekt som står stille når man er hypo.

Jeg lurer på om noen av dere her inne faktisk har greid å gå ned i vekt/ fått økt forbrenningen?

Om dere har, hva gjorde dere? :idea:

Jeg har hatt diagnoen hypo i ett år nå og vekta vil slett ikke ned uansett hva jeg gjør... JEG VIL HA IGJEN FORBRENNINGA JEG HADDE FØR JEG BLE SYK!!!

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg for min del gikk ned 12kg da jeg bytta fra Levaxin til Armour.
    Det var fordi Levaxin virka spesiellt dårlig på meg.
    Armour er ikke noe slankprodukt, men hvis det retter stoffskiftet bedre enn Levaxin har det mange andre fordeler også.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2007
    Meldinger
    337

Standard

Det ser ut som at mange har klart å gå ned ved hjelp av lavkarbo. Det står en del om det inne på "kosthold"

Medlem siden
    Jul 2005
    Sted
    alta
    Meldinger
    158

Standard

Jeg begynte med lavkarbo i slutten av juni og er gått ned ca 4-5 kilo. Det går sakte, men er stor fornøyd! Er også mye bedre i magen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Akershus/Telemark
    Alder
    50
    Meldinger
    539

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av hanne
    Jeg begynte med lavkarbo i slutten av juni og er gått ned ca 4-5 kilo. Det går sakte, men er stor fornøyd! Er også mye bedre i magen.
    Hør, hør :-)
    Jeg har kuttet ut alt med gluten, gjær etc og har også gått ned en del kiloer. Gikk vel ned ca 5 kilo på en måned. Har ikke veid meg i det siste, men det har nok gått ned litt til.
    Ã…rsaken til at jeg har kuttet ut gluten etc er matvare intoleranse. Og det virker ikke bare godt på magen og resten av kroppen, men også på vekta :-)

Side 3 av 3 Først 123

Lignende tråder

1. Svar: 16
    Siste melding: 25-06-14, 15:44
  2. Svar: 82
    Siste melding: 11-02-12, 15:08
  3. Svar: 27
    Siste melding: 07-10-10, 21:15
  4. Svar: 35
    Siste melding: 22-11-07, 10:58
  5. Svar: 7
    Siste melding: 31-10-07, 19:09