Side 3 av 6 Først 123456 Siste
Viser søkeresultater 21 til 30 av 56
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Østlandet
    Alder
    70
    Meldinger
    1,362

Standard Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...

Sitat Opprinnelig skrevet av Mann71 Vis post

Var der i går, og legen var enig i at jeg har endel symptomer på stoffskifte sykdom, men at det ikke harmonerte med at jeg sover dårlig, så h*n tror jeg feiler noe annet og vil ha endel blod prøver. Samtidig kunne h*n ikke utelukke det, så jeg kunne godt få prøvde 25mcg levaxin om dagen fram til neste time om 4 uker, men at hvis jeg ikke har problemer med stoffskifte så vil jeg fort bli dårlig og da må jeg slutte på de.
    25 mcg om dagen vil i alle fall ikke gjøre deg bedre av en eventuell stoffskiftesykdom i løpet av fire uker. Det er alt for lite, med mindre du er på størrelse med den syvende far i huset. Og det regner jeg med at du ikke er. Dette må vel være et forsøk på å få slutt på «maset ditt» om at du har stoffskifteproblemer. Nei du, ikke tro at dette avgjør om du har lavt stoffskifte eller ikke

Lykke til fra meg

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Sitat Opprinnelig skrevet av Halla Vis post
    For meg er det innsovningsmekanismen som svikter, men kan også sove urolig og våkne opp igjen mange ganger. Dårlig søvnkvalitet, rett og slett...
    Kjenner meg veldig igjen der, og ikke noe særlig nei
    Har forsøkt søvndeprivasjon, og det hjelper med å sovne til å begynne med, men når jeg nærmer meg 6 timer får jeg problemer å opprettholde søvnen, og sovner ikke like fort lenger, og når jeg da blir mer svimeslått av søvnmangel så var det igrunnen bare å avslutte forsøket

Ang. FT3 : Hva om kroppen din ikke omdanner T4 til T3 på skikkelig vis da?
    Men hvis ikke kroppen omdanner T4 skikkelig, bør det da ikke bli en opphopning av T4? (dvs at FT4 blir forhøyet?)

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Sitat Opprinnelig skrevet av Lisbeth Vis post
    Dette må vel være et forsøk på å få slutt på «maset ditt» om at du har stoffskifteproblemer. Nei du, ikke tro at dette avgjør om du har lavt stoffskifte eller ikke

Lykke til fra meg
    Tusen takk

Som nevnt, så tror h*n at det er noe annet som er årsaken til symptomene mine, og at jeg vil bli dårlig med levaxin dersom h*n har rett, så kanskje for å lære meg å ikke bestride h*n's vurdering

Medlem siden
    Mar 2009
    Sted
    Sverige
    Alder
    81
    Meldinger
    2,323

Exclamation Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...

Sitat Opprinnelig skrevet av Mann71 Vis post
    Var der i går, og legen var enig i at jeg har endel symptomer på stoffskifte sykdom, men at det ikke harmonerte med at jeg sover dårlig, så h*n tror jeg feiler noe annet og vil ha endel blod prøver. Samtidig kunne h*n ikke utelukke det, så jeg kunne godt få prøvde 25mcg levaxin om dagen fram til neste time om 4 uker, men at hvis jeg ikke har problemer med stoffskifte så vil jeg fort bli dårlig og da må jeg slutte på de.

Hvorfor T4 medisiner ikke virker. Å starte opp på små doser kan gjøre alt verre
    Kan for lav dose gjøre meg verre enn ingen dose?

The Starting Dose of Levothyroxine in Primary Hypothyroidism Treatment. A Prospective, Randomized, Double-blind Trial.
    INTEMED. 2005;165(15):1714-1720. doi:10.1001/archinte.165.15.1714.

"Our study supports the recommendation of a full replacement starting dose of levothyroxine of 1.6 μg/kg in healthy adult patients younger than 65 years. Moreover, our study also provides evidence that it is safe to treat patients older than 65 years with hypothyroidism with a full replacement dose of levothyroxine if they have no history of ischemic heart disease."
    Til alle norske og danske stoffskifte-pasienter, anbefaler vi boken STOP stofskiftevanviddet, skrevet av verdens ledende pasient-aktivist Janie Bowthorpe, som i 2005 grunnla nettstedet Stop The Thyroid Madness. Boken er utgitt på dansk i 2014. För alla svenska hypotyreos-patienter, rekommenderar vi samma bok, översatt till svenska med titeln Stoppa sköldkörtelskandalen (2012). Til alle gode leger, og pasienter som ønsker å lære mer av "the right stuff", anbefaler vi boken Stop The Thyroid Madness II (2014) med bidrag fra 10 leger MD. I Skandinavia, definitivt de to beste og mest nyttige bøker for hypotyreose-pasienter, for deres familier og venner, og for deres leger.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Tusen takk igjen!

Jeg mente jeg hadde lest noe sånt, men jeg antar at når spesialisten sa jeg kunne bli dårlig, så er det med symptomer på for høyt stoffskifte, mens for liten dose vel gir sterkere hypo symptomer, og da får jeg ta en tablett til om dagen fram til jeg skal tilbake til spesialisten...

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

"Men hvis ikke kroppen omdanner T4 skikkelig, bør det da ikke bli en opphopning av T4 "

Uff, dette må noen kloke hoder svare på - jeg vet faktisk ikke hva som skjer med T4 når det ikke omdannes skikkelig
    Men det er utallige innlegg her som handler om manglende konvertering. Og for mange år siden var jeg på et foredrag med Helge Oftebro, som snakket en del om dette problemet, og også om at reseptorene i cellene kanskje ikke var mottakelige for T4 (dette blir vel det samme kanskje ).
    Jeg husker også at han mente at symtomene kunne oppstå i bare deler av kroppen, eller i noen organer, ikke absolutt overalt. Det er vel derfor symtombildet er så mangfoldig, og så forskjellig hos oss alle. En annen ting som festet seg fra foredraget, var at hjernen er spesielt utsatt ved mangel på T3. Derfor føler nok mange av oss at et tilsudd av T3 gjør godt for den mentale helsen (om man da ikke går på tyroid - der er det nok!).

Steinar Westin (spesialist i allmennmedisin og professor ved Institutt for samfunnsmedisinske fag NTNU) sier det slik: "Hypotyreose kan gjerne sammenlignes med et mangehodet troll. En del grunnleggende symptomer former trollets kropp og er felles for de fleste med sykdommen. Hodene er de mange symptomer som varierer og gir noe forskjellig utfall fra person til person."

Forøvrig er det noen tråder om søvn. Se nederst på framsiden til høyre, i stikkordsoversikten. Der står det "søvn". Kanskje du kan finne noe der og "belære" legen din med

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Post Sv: Disponert for stoffskifte problemer i følge legen...

Søvnproblemer ikke forenlig med stoffskifteproblemer - lissom?? Da kan h*n ta en telefon hit, så kan h*n få høre om søvnproblemer . Legene skulle bare ha visst hvor store problemer enkelte med lavt stoffskifte har med søvnen! For meg ble det verre og verre etterhvert som sykdommen skred framover, og enda etter nesten ett år på tyroid så har jeg perioder med LAANGE netter der hjernen nekter å koble ut Det er tungt, og i slike perioder er jeg slettes ikke i form til noe særlig.
    For meg er det innsovningsmekanismen som svikter, men kan også sove urolig og våkne opp igjen mange ganger. Dårlig søvnkvalitet, rett og slett...

..
    Jeg slutter meg til dette. Har slitt med søvnproblemer de siste 14 år -
    jeg hadde aldri problem med å falle i søvn før iverden.

..
    Ang. FT3 : Hva om kroppen din ikke omdanner T4 til T3 på skikkelig vis da? Det skulle ikke være noen ukjent problemstilling for en endokrinolog, for det er jo ikke så uvanlig, egentlig. Og om kroppen ikke klarer den delen av stoffskifteprosessen, så hjelper det jo heller ikke å ha masse T4 i blodet. Og alle leger burde vite at det er T3 som er det det aktive hormonet, det som "virker", det som gir oss energi osv. Derfor er det viktig å finne ut hvor man ligger i forhold til referanseverdiene, for mange trenger å ligge høyt der også. Skulle være obligatorisk måling av T3, spør du meg. Men av ene eller annen grunn så finner legene det uinteressant.
    Her er det noen små f'er (f for fritt)som har falt ut tror jeg

I denne linken til Fürsts Blåbok kan leses Fürsts definisjoner på de diverse verdier som blir målt:
    http://pweb.furst.no/bb/index6.html

Jeg leser med skuffelse at Fürst og skriver følgende:
    "husk at FT3 vil være av liten verdi ved utredning av en mulig hypothyreose" -
    Haukeland opplyser om samme - samt at med "liten verdi" menes det "ingen" verdi.

Hvis man nå først absolutt skal bruke blodet som målestokk for kroppens stoffskifte-tilstand -.-
    så er det vanskelig for meg å begripe hvordan det ferdige hormonet fritt T3 (fT3)
    som blir brukt i kroppens alle celler ikke er viktig.

psssst: Vær så snill og korriger meg noen, hvis jeg har klart å misforstå dette med og uten f'er fullstendig!!
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Vestlandet
    Meldinger
    207

Det er nok ikke bare laboratoriene som kommer med påstanden om at det er unødvendig med måling av T3 (med eller uten F/f ). Legene forfekter jo det samme syn, og et sted har de nok lært det Jeg lurer på hvem som har bestemt det, jeg.

I utgangspunktet mente min fastlege at det er kun FT4 og TSH som er nødvendig for diagnose. (Dette er jo SÅ enkelt, så!). Anti-TPO f.eks. var jo helt unødvendig. Hos en indremedisiner jeg ba om henvisning til ble det litt mer omfattende prøvetaking, men FT3 ble ikke "nødvendig" å sjekke før det ble gitt tilskudd av Lio. Ja, ja - slik er det nok ut over det ganske land. Kan vi gjøre noe med det, tror dere? Jeg syns ihvertfall at det er ganske håpløst å trenge gjennom i disse vedtatte sannheter!

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Hordaland
    Alder
    55
    Meldinger
    108

Tusen takk Halla og Kevlin (igjen)
    Var en fin sammenligning Halla.

Sitat Opprinnelig skrevet av Kevlin Vis post
    Jeg leser med skuffelse at Fürst og skriver følgende:
    "husk at FT3 vil være av liten verdi ved utredning av en mulig hypothyreose" -
    Haukeland opplyser om samme - samt at med "liten verdi" menes det "ingen" verdi.
    Det kan for såvidt gi en viss mening at FT3 er av liten verdi ved utredning, for de aller fleste som får diagnosen hypothyreose får vel den utifra TSH og FT4, men for oss som har verdier innenfor referanse området burde den kanskje kunne ha noe å si? Og som Halla sier, det er ved tilskudd av T3 at FT3 blir interessant, og det håper jeg leger som gir slike tilskudd er klar over...

Medlem siden
    Jun 2010
    Sted
    Indre Troms
    Alder
    55
    Meldinger
    2,404

Må hive meg på denne. FT3 og FT4 er jo betegnelser som brukes om frie og ikke proteinbunede hormoner. Når man snakker om omdanning fra T4 til T3 er det ikke vanlig å bruke F'en;-). Hvorvidt man burde ta FT3 måling under en utredning av en mistenkt hypothyreosepasient kan diskuteres. FT3 vil kunne være villedende for en lege med dårlig kunnskap om lavt stoffskifte (og vi er vel enig om at det finnes endel av arten). For en lege som har god kunnskap vet at FT3 stiger i en relativt tidlig del av sykdomsforløpet. Med det mener jeg at hvis TSH ligger i øvre del av ref området FT4 i nedre del, så kan FT3 være fohøyet eller i øvre del av ref området. Da vil en smart lege kunne være tidlig ute med å stille diagnosen lavt stoffskifte. Prøvene kan ikke sees på isolert. De må sees på i forhold til hverandre. Under behandling med levaxin vil også FT3 ha stor verdi. Ser man feks FT4 i øvre del av refområdet og FT3 i nedre del samt en adekvat TSH vil legen kunne trekke konklusjonen at denne pasienten har problemer med konverteringen fra T4 til T3. Det kan da være nødvendig å tilføre T3 i form av liothyronin.

Side 3 av 6 Først 123456 Siste

Lignende tråder

1. Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
    Av anitab i forumet Enzymer og magesyre
    Svar: 5
    Siste melding: 30-03-12, 22:13
  2. Hva sier regjeringen om stoffskifte problemer?
    Av Stina i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 9
    Siste melding: 20-12-11, 14:48
  3. Lavt stoffskifte og problemer med lav magesyre
    Av anitab i forumet Sykdommer og tilstander som utvikles PÅ GRUNN AV lavt stoffskifte
    Svar: 0
    Siste melding: 02-10-08, 13:10
  4. Svar: 61
    Siste melding: 10-04-07, 19:24

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn