Viser søkeresultater 21 til 30 av 44
-
23-06-12, 16:44 #21
Sv: Er i gråsonen og trenger sårt noen råd!
Man blir ikke bedre kun av at TSH senkes, med mindre nivået av FT4 og FT3 samtidig går opp. Hvis det eneste medisinen medfører er en senking av TSH vil du trolig bli dårligere, og det kan skje hvis du blir gående på lav dose over tid. Derfor bør den økes etterhvert.
-
24-06-12, 14:54 #22
Jeg havde også en eller anden egenproduktion, da jeg fik medicin i sin tid - blev såkaldt subklinisk i journalen, selvom tsh var 10 og anti-TPO var ca. 3500. Jeg kunne ikke holde varmen, ikke finde vej, ikke koncentrere mig om noget som helst, var forvirret som en meget gammel kone. Havde jeg ikke boet sammen med min kæreste, skulle jeg vel ha været på en anstalt af en slags. Jeg forstår ikke de her læger, der nægter folk behandling, bare fordi de er "subkliniske". Vil de virkelig hellere, at folk går nedenom og hjem og må opgive erhvervsevne, familie, alt? Hvordan får man det til at passe sammen med lægeløftet??
Nielsigne
PS. Husk nu at læse alle de der råd om d3, selen etc., for det hjælper også - selvom intet kan erstatte stofskiftehormon.
-
26-06-12, 21:01 #23
Takker for gode innlegg

Jeg vet ikke selv hva jeg skal tro om disse legene, og jeg vet om flere med lavt stoffskifte som ikke får riktig behandling, men som heller ikke setter seg inn i hva det egentlig vil si å ha lavt stoffskifte og alt som følger med.
De går på høye doser med Levaxin, men blir aldri bedre (skal gi de noen tips neste gang jeg ser de da - nå som jeg har lært meg litt her inne!)
Jeg stusser over at jeg ikke har fått et eneste råd eller vink fra de fire legene jeg har vært hos - inkludert endokrinologen.... Jeg måtte sist påpeke at jeg hadde litt lave nivåer av D-vitaminer og Jern på den blodprøven jeg tok i april (som to leger ikke reagerte på da) og ja... det måtte vi følge med på(!) fikk jeg beskjed om nå nesten 4 måneder etterpå!!
Skjønner at man må være årvåken blant disse såkalte legene
Jeg har heldigvis ikke opplevd å være så dårlig som det Nielsigne, men det har vært noen tøffe år med studier som egentlig krever at man er tilstede og klar i toppen og jeg har til tross for at jeg ikke har vært det, klart å komme meg igjennom 3 år (!) Jeg håper jo at det siste året her skal bli hakket bedre og kanskje det vil synes på karakterene mine også..? Jeg gikk forøvrig på en psykisk smell i 2008 - og livet etter det har ikke vært like sunshine. Nå lurer jeg jo på om stoffskiftet har hatt noe med det å gjøre eller om det ble utløst av den smellen.. det får jeg jo aldri vite da.
-
28-06-12, 15:32 #24
I går var jeg på kostholdsforedrag med Stig Bruset og fikk en hel del nyttig info om kost og trening! Blant annet at D3 bør ligge på 80-90 og der lå jeg 63 i april. (Hmm lurer på hvordan det var i vinter da?) Venter nå på blodprøveresultatene fra endokrinologen som skulle komme i posten snart... De tok jeg 30. mai. Spent på hva de vil vise og hvilke prøver han tok.
Har vært hos treningsveilederen min i dag, og etter 6 ukers trening har jeg gått opp i muskelmasse og ned i fettprosent og jeg er storfornøyd!
Veier det samme, men det er helt greit så lenge det skjer noe i kroppen.
Tenker på hvor dårlig form jeg har vært det siste året, og er glad for at jeg endelig har begynt å ta tak i dette selv. Håper formen vedvarer selv når jeg skal tilbaket til livet etter sommeren!!
-
29-06-12, 17:26 #25
3.April
Anti TPO >1300
T3 4,6 (3,5 - 6,5)
T4 15 (11-23)
TSH 3,6 (0,2-4)
Ferritin 52 (15-200)
B12 328 (170-650)
D vitamin 63 (50-150)
30.Mai
Anti TPO >1300
T3 5,1 (3,5 - 6,5)
T4 16 (11-23)
TSH 3,7 (0,2-4)
Ferritin 43 (15-200)
B12 283 (170-650)
D vitamin 64 (50-150)
TSH og T4 og T3 har økt litt alle sammen (Noen som vet noe om dette?), mens B12 har gått ned.. Jeg har lest på stoffskifte.info at B12 bør ligge over 360, Ferretin over 70 og D-vitamin over 70. (Fått anbefalt 80-90 av lege)
Må vel fylle på mer enn det jeg allerede tar daglig da, ettersom det ikke er nok. Noen som har noen gode tips til kosttilskudd? Og bør man ta C-vitamin også?
-
29-06-12, 23:38 #26
Jeg leser disse prøvene slik at du bør øke levaksinen
At TSH stiger betyr enkelt og greitt at kroppen din får for lite stoffskiftehormoner, og derfor sendes det ut signaler (TSH) om at hypofysen din har oppdaget at kroppen ikke får det den trenger og skjoldbruskkjertelen må øke produksjonen.
Med så høy anti-TPO som du har, er skjoldbruskkjertelen under angrep fra din egen kropp. Det er en autoimmun sykdom.
På sikt vil skjoldbrukskkjertelens evne til og produsere de nødvendige stoffskiftehormoner bli verre og verre.
Allerede nå signaliserer TSH at det er for lite.
For min del så trives ikke min kropp når jeg faller under 21 i FT4, aller helst vil kroppen min være rundt 25 i FT4, men det er individuelt hvor kroppen vår trives.
Lavt stoffskifte fører dessverre ofte til at B12, D3 og Ferritin blir for lave. Hos deg er tendensen klar; alle går nedover, hvilket sier meg at kroppen din trenger mer Levaksin.
Din B12 er nå såpass lav at den kan gi deg ubehag; jeg ville nok fått den opp.
-
30-06-12, 16:17 #27
Synes det er rart at endokrinologen så på disse blodprøvesvarene og mente at jeg var innenfor normalen og hvorfor skulle jeg da ta tilskudd av hormoner? Det sa seg selv at det ikke var noe vits i... Men jeg har jo begynt på Levaxin etter denne blodprøven, og resultatet av det får jeg 31.juli. Spent på hva det vil gi av utslag med en dose på 25mcg..
-
30-06-12, 17:46 #28
Medmindre du vejer ca. 12 kg, vil disse 25 mcg kun undertrykke TSH. Undertrykt TSH vil reducere yderligere dit stofskifte og hypothyreose bliver værre, så den bedste "virkning" af denne dose ville være "ingen virkning". Hvis du er heldig.
Linnschpinn
Min oplevelse af dine indlæg her er, at du er mest fokuseret på blodprøverne, på tabletterne og deres effekt, og at du måske også regner mest med tabletterne og med lægerne. Tror du på, at det hele kan løses ved at komme i behandling med tabletterne?
Har du selv foretaget dig noget praktisk indenfor dit levevis, for at hjælpe kroppen til at tåle/reducere inflammationen og de belastninger, der øger den? F.eks. kostholdet? Støttetilskud for fordøjelsen? Kosttilskud for at reducere de mangeltilstande, som alle med hypothyreose udvikler, jo længere de har været syge uden rette behandling? Har du søgt information om, hvad du selv kan gøre for at svække sygdommens virkning på dig?• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
30-06-12, 18:45 #29
Jeg har en venninne med akkurat samme verdier som meg, og hun tar 125mcg - gått ned 12 kg, fått mer overskudd og har et mye bedre liv. (Jeg vet også at vi er forskjellige - så det er jo ikke gitt at det gjelder for meg) Men jeg har gått med plager i mange år uten behandling eller noen som helst informasjon om noen ting og det er først nå jeg har begynt å sette meg inn i hva dette innebærer, og ja, selvfølgelig håper jeg at jeg kan få et bedre liv med medisinering. Jeg ønsker jo å prøve å forstå hva disse blodprøvene sier - da ikke legene mine sier noe fornuftig om de. Og jeg har kanskje vært for naiv og stolt for mye på disse legene tidligere, men ønsker jo nå å ta ansvar selv for mitt liv og min kropp, og gjøre det jeg kan for å bli bedre.

Og jeg håper jo at Levaxin vil hjelpe meg mot mine symptomer - er ikke det ikke derfor man tar dem? Eller er det noen alternativ?
Jeg ante ikke at det er noe jeg kan gjøre for å dempe betennelsen, og hvis det er noen her inne som kan gi noen råd i forhold til det - så er jo det helt fantastisk! Jeg har begynt å endre kosthold, og tar kosttilskudd - og det har jo tydligvis ikke vært bra nok - ettersom blodprøvene mine sier noe annet. Jeg har tatt 100mcg selen like lenge som jeg har brukt Levaxin - Det er det eneste jeg har forstått som kan dempe Anti TPOen. Nå har jeg også begynt med ekstra D- vitamin og skal få tak i tilskudd av jern og B12. I forhold til fordøyelsen har jeg ikke gjort noe spesielt, men har økt inntak av fiber og spiser masse grønnsaker. Jeg prøver å holde meg langt unna hvitt mel, sukker og drikker ikke melk lengre.
Jeg prøver å endre livsstil og endre mine gamle vaner selv om kanskje jeg ikke har uttrykt dette så dypt akkurat her inne på forumet.
-
30-06-12, 18:48 #30
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte? Sjekk om du er i gråsonen
Av myris i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 2Siste melding: 13-06-11, 06:30 -
Ny og trenger noen tips til legetime imorgen
Av izzie i forumet Lavt stoffskifte i grenselandSvar: 7Siste melding: 26-04-10, 10:06 -
Trenger svar på noen spørsmål
Av MizzyCat i forumet Høyt stoffskifteSvar: 2Siste melding: 13-01-08, 00:44 -
Trenger hjelp av noen som vet.
Av Leia i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 01-09-07, 19:24

Svar med sitat

Bokmerker