Viser søkeresultater 21 til 26 av 26
-
04-02-12, 13:17 #21
Sv: Fra frisk til syk! Kroppen og skjoldkjertelhormoner
Jeg er veldig glad i trening og fysisk aktivitet, og tror fullt og fast på at trening er sunt uansett hva du feiler. Likevel mener jeg at det er faser i livet hvor man ikke orker og da skal man ikke presse kroppen. Selv har jeg smerter i hender og føtter hver dag og hele tiden. Smertene blir verre av fysisk aktivitet, likevel trener jeg. Fordi jeg mener at det er bra for meg likevel. Men mangler jeg energi og føler meg helt tappet trener jeg ikke. Da sier kroppen til meg at den ikke orker.
For friske er det slik at litt ubehag er forbundet med å trene. Med det snakker jeg om det kjente begrepet "dørstokk mila". Man orker ikke å gå i gang med trening fordi det er mer behagelig å sitte i godstolen (til stor forskjell fra at man ikke orker fordi kroppen er utmattet pga langvarig sykdom). Når man sliter med å vite om det er "dørstokk mila" eller sykdommen som er problemet bør man prøve å trene, hvis det etter 10 minutters aktivitet fortsatt er ubehagelig, skal man avsluttet. Kjenner du etter 10 minutter at du er kommet i gang og at dette er kjekt så skal man fullføre treningen.
Problemet er at vi skal trene hardt. Da er vi liksom så flinke. Men særlig for oss med hypothyreose og binyreproblem er dette helt feil. Selv for friske mennesker er det helt feil. Det er av største viktighet at mesteparten av treningsøkta er med lav puls (125-140 slag i minuttet litt avhengig av hvor du har makspulsen din) Er man frisk og eller i god form kan deler av treningsøkta være 65-85% av makspuls ( makspuls er grovt regnet 220 slag per minutt minus alder), men hoveddelen av en treningsøkt skal du ha lav puls. Friske mennesker bør ha noen harde og noen lette økter i uka. De lette øktene kalles for restitusjonstrening. Vi som er syk bør holde oss til kun restitusjonstrening til vi kjenner at vi orker mer.
-
04-02-12, 15:24 #22
Hei Huldrena

Du forteller ikke hva du legger i sund mat. F.eks er ren mat bedre enn bearbeidet mat, så derfor bør maten lages fra grunnen av. Rent fett fra smør er langt sunnere enn bearbeidet olje=margarin. Hvid su går på siden til Gunnar Lindgren og trykker på lenken Matfett, kan du finne en hel del artikler om matfett og margarin.
Her har jeg lagt ut deler fra to av de 60 artiklene:
Myten om att fett är skadligt för hjärtat
Redan 1995 skrev den kände auktoriteten och tidigare professorn i medicin vid Sahlgrenska Sjukhuset, Lars Werkö, i ”Hjärt- och Lungfondens skrift”:
”Att bara relatera hjärtattacker till höga blodfetter eller fett i kosten är inte längre möjligt. Ett exempel på denna förklaringsmodells sammanbrott är utvecklingen i England och Sverige. I dessa länder har människor inte ändrat sin kost särskilt mycket trots envisa informationsinsatser. Ändå minskar hjärtattackerna i frekvens, där som i hela övriga västvärlden. Den franska paradoxen - att fransmännen, även med ost och gåslever i kosten och kolesterolvärden på samma nivå som i övriga Västvärlden - har nästan lika låg frekvens hjärtattack som japaner, bidrar också till att man måste ifrågasätta betydelsen av kosten, och framförallt dess fetthalt, som huvudsaklig orsak till skillnader i hjärtattacker mellan olika länder.
Under en stor del av den tid som det medicinska etablissemanget - starkt understött av läkemedelsföretag och livsmedelsproducenter - envist hållit fast vid kosten, och i synnerhet dess innehåll av fett, framförallt animaliskt, som det stora problemet, har samhällsvetare, socialmedicinare och ekonomer i allt större omfattning kunnat visa att ekonomiska \förhållanden, jämlikhet i familjer eller samhälle eller brist därpå, sociala nätverk och olidliga förhållanden på arbetet spelar stor roll för att hjärtat och dess blodkärl skall reagera på ett för individen farligt sätt.”
Hur har detta feltänkande med sambandet mellan kost och hjärtsjukdom uppkommit?
Docent Uffe Ravnskov har i sin bok ”Myten om Kolesterol” ( http://www.ravnskov.nu/cholesterol.htm ) givit en stor del av förklaringen. Därifrån hämtas bilagda figurer.
Falskt samband
Påståendet att fettintaget skulle vara skadligt för hjärtat presenterades på allvar av den amerikanske läkaren Ancel Keys på femtiotalet. Han visade ett diagram där man ser ett mycket övertygande samband mellan intag av fett och hjärtsjukdom i olika länder, se fig 1.Lavkarbo er å spise mer av det sunne naturlige fettet som smør, fløte, rømme Crème Fraîche, fet ost, dyrefett og egg hvis man tåler disse produktene.Aceton i margarin
För första gången medger nu Livsmedelsverket på sin hemsida (mars 2002) att följande kemikalier används vid tillverkning av margariner.
Extraktionsbensin (hexan)
Aceton
Nickelspån
Natronlut
Fosforsyra och citronsyra
Blekmedel
Som förorening i margarinet behandlar man:
Metanol (bildas av natriummetylatet vid omestringen)
PAH
Men Livsmedelsverket vill inte ange i vilka produkter eller i vilka halter de kemiska ämnena förekommer.
Med mer fett i kosten, vil du holde deg mett lenger og søthunger vil etterhvert forsvinne mer og mer. Du bør lese Sofie Hexebergs bok Frisk med lavkarbo - 100 oppskrifter.
Lykke til
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
21-02-12, 19:26 #23
Hei, vil først og fremst beklage sent svar. Det jeg mener med sunn mat er frukt, nøtter, ekte smør, brød med fullkorn, fisk og rent kjøtt. Jeg kan jo ærlig si at jeg ikke får i meg nok fisk, ettersom jeg bare liker noen typer og kan ikke fordra kokt fisk. I det siste har jeg blitt bedre til å spise fisk etter at jeg begynte å wok det sammen med grønnsaker. Elsker laks med brokkoli, blomkål, gulrøtter og diverse andre grønnsaker som blir woket og spist, jeg passer på at brokkoli og blomkål bli kokt i vann før jeg har det i woken siden jeg helst ikke skal spise så mye av det. Fikk sjokk når jeg leste det, elsker brokkoli nemlig!
Jeg har begynt også å kjøpe mitt eget brød siden jeg syns Fedon Lindberg's Lavkarbo brød er bedre enn annet brød vi har hjemme, ett sånt brød holder i ca tre dager og jeg føler meg mye mer mett etter at jeg har spist det. Andre typer brød har rett og slett blitt altfor tørt for min del, begynner og lure på om jeg skal begynne å bake mine egne brød men jeg har aldri vært spesielt flink til det.
Ellers har jeg sett på den boken du anbefalte og jeg har veldig lyst på den, bare synd at jeg ikke har penger nett no, må vente til 1. mars da får jeg sosialstøtte fra Nav og da kan jeg kjøpe den boken og begynne å lage mat jeg faktisk har godt av. Jeg elsker å lage mat, men det blir fort det samme jeg lager og da blir jeg fort lei det. Jeg har også en lei tendens til å ty til ferdig pizza hvis foreldrene mine har noe til middag jeg ikke liker, supper og gryteretter for eksempel.
-
22-02-12, 08:12 #24
Sv: Lavt stoffskifte, mulig Graves Sykdom og lite svar
De har masse bøker om lavkarbo helt gratis på biblioteket
Om du googler "lavkarbooppskrifter" kan du finne mange på nettet helt gratis. På engelsk kan du også søke på Paleo, Paleo Diet (steinalderdietten), for eksempel denne http://paleodietlifestyle.com/ http://paleodietlifestyle.com/paleo-...cipes/#recipes
http://www.lavkarbo.no/
Det er også masse blogger med dette emnet og med mange gode oppskrifter.
Det er ikke nødvendig å kjøpe dyre kokebøker for å få nye tips til god mat
Det ligger også en del gode oppskrifter her inne. Lykke til videre Hudrena
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
22-02-12, 20:36 #25
Jeg har nylig fått legen min til å søke om Thyroid fra Erfa på registreringsfritak
Vi er alle mer eller mindre avvik fra normen.
-
29-02-12, 23:27 #26
Grunnen til at jeg heller kjøper bøker er at jeg da føler at jeg må bruke de. Jeg har en kokebok som jeg har fått og den har jeg ikke rørt, men jeg har en del av oppskriftene fra før av i en liten kokebok familien har. For meg er det rett og slett lurer å bruke kokebøker fordi hvis jeg leter etter oppskrifter på internett pleier jeg som regel å lagre siden for så og glemme alt om den. Med en kokebok føler jeg meg mer beredt på og lage mat og jeg tar meg tiden til å skrive handleliste og sjekke hva vi har. Med internett blir det for sånn at jeg prøver å huske tingene, sjekker ingenting i huset og går på butikken for så og bare droppe det fordi jeg glemmer ett eller annet. Har selv sett på ett par oppskrifter på internett, og jeg gikk på butikken for å handle litt mat og tenkte jeg kunne prøve meg på å lage lavkarbo brød, det gikk ikke så bra. Husket noen ting som var i oppskriften men ikke alt og bestemt meg for å droppe hele greien.
Lignende tråder
-
Har du lavt stoffskifte.. eller..? Klyp deg i armen, så får du svar!
Av Kevlin i forumet Stoffskifte-relaterte artikler og videoerSvar: 9Siste melding: 19-07-12, 18:06 -
Ny på forumet. Trenger hjelp og råd ang. mulig lavt stoffskifte.
Av devin i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 20-10-11, 23:01 -
Lavt stoffskifte og sykdom
Av pingu i forumet Lavt stoffskifteSvar: 4Siste melding: 14-11-07, 12:57 -
Mulig å gå fra lavt til høyt stoffskifte?
Av Vilde i forumet Stoffskifte vekslende mellom høyt og lavtSvar: 5Siste melding: 20-11-06, 15:58 -
Er det mulig å ha lavt stoffskifte med forhøyet TRAS- verdi?
Av MetteS i forumet Høyt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 05-10-06, 18:30
Svar med sitat

Bokmerker