Viser søkeresultater 21 til 30 av 36
-
31-08-06, 22:39 #21
Ja, det er jo i samråd med lege og ikke mer en 14 dager av gangen. Salve som smøres på "tykk" hud blir ikke tatt opp i kroppen på samme måte som f.eks. tabletter.Men tør du virkelig å bruke så sterk kortisonsalve?
For noen år siden hadde jeg et annet utslett og da tok jeg tabletter, dem var sterke og behandlingen varte i 14 dager, fikk ingen bivirkninger den gangen og forventer ikke å få det nå heller.
-
31-08-06, 22:51 #22
Ok, men da er jo alt i sin skjønneste orden
(Vurderte en stund å prøve dette selv (på armen) da poenget var at dersom jeg plutselig følte meg i form av dette, kunne jeg anta det var binyrene mine som slet. Fikk da høre at dette måtte jeg ikke finne på å smøre meg inn i. Før jeg rakk å ta denne avgjørelsen leste jeg ting som gjorde at jeg gikk vekk fra at det er noe i veien med binyrene mine, derfor har det ikke blitt aktuelt for meg å forsøke.)
-
31-08-06, 23:43 #23
(Og da er det snakk om hydrokortisonsalve - viktig distinksjon. Det man kan forsøke for binyrebarkproblemer er fysiologiske doser med hydrokortison - altså doser som tilsvarer det kroppen selv produserer normalt. Kortisonsalve som det snakkes om her, inneholder doser som er mangedoble av det som er naturlig for kroppen. Så store doser gjør at binyrebarken slutter helt med sin egen produksjon. Derfor kan slike doser også ha den bivirkningen at binyrebarken klapper helt sammen og ikke klarer å få opp produksjonen igjen når man slutter å tilføre disse kjempehøye dosene.)
-
01-09-06, 00:03 #24
Oj, dette har jeg ikke fått med meg, da var det selfølgelig hydrokotisonsalve jeg vurderte å prøve. Slettes ikke det samme. Flott at du oppklarte dette Kris. Men mener du da at kortisonen Jorunn tar, kan være skadelig for binyrebarken?
-
01-09-06, 01:36 #25
Ja, en av bivirkningene som listes opp i Felleskatalogen er
Men nå skriver jo jorunn at hun har brukt dette før uten å få bivirkninger, og at hun kun smører det på steder med tykk hud slik at det antakelig tas opp lite systemisk. Det at salven kun skal brukes i 14 dager er nok også en forsiktighetsregel i forhold til dette. (Uansett står det også at det kun er en reversibel suppresjon, i verste fall.)Risiko for systemeffekter med hemmet binyrebarkfunksjon (se Forsiktighetsregler).
(...)
Forsiktighetsregler: Hos enkelte pasienter har en sett en reversibel binyrebarksuppresjon ved et forbruk under 50 g pr. uke.
-
01-09-06, 14:30 #26
Har arvet vanlig psoriasis av pappa, men har heldigvis sjelden utbrudd.
Har mest på armene, og litt ellers på kroppen.
Håper du får tatt knekken på det, og ikke får nye utbrudd på lenge!
-
29-06-07, 10:45 #27
Jeg har økt dosen på egenhånd
Jeg bruker to styrker levaxin, 150 i 5 dager og 100 i 2 dager, men i påsken gikk jeg tom for 100mg, tenkte skitt au! jeg tar 150mg hver dag, dette gikk bra, etter påsken begynte jeg å ta 150 i 5 dgr og økte til 200 i 2 dgr , økte igjen 14 dager etterpå til 150 i 4 dgr og 200 i 2 dgr.
Litt nærvøs når jeg skulle til legen 18. mai. Har fått ny fastlege ettersom den gamle pensjonerte seg.
Ble gledelig overrasket :o han sa at det spilte ingen rolle hva prøvesvarene viste bare jeg følte at det var riktig
han spurte om jeg hadde hjertebank og svettetokter, men det har jeg ikke, bare litt varmere enn før. Jeg tror ikke en gang han så på prøvesvarenen mine fra forrige gang
Selvfølgelig tok han nye prøver da, men det må han vel uansett.
Føler i hvertfall at jeg kan øke når jeg vil/har behov
-
30-06-07, 00:54 #28
Så heldig du er som har så grei lege. Jeg har også øket,m en tror ikke jeg forteller det til legen.
-
30-06-07, 08:17 #29
Det er vel ikke så lurt å ikke si noe heller, hvis du får diverse symptomer kan ikke legen stille riktig diagnose. Kanskje bedre å ta kjefta med en gang? Ikke sikert legen sier noe på det en gang, bare forklar hvorfor du har gjort det og at du føler det er det riktige for deg.
-
04-07-07, 19:00 #30
Nå når jeg har fått erfaring med sykdommen og medisineringen, er det jeg som forteller legen hvor mye jeg tar, om jeg har økt el minsket hvordan jeg føler meg og hvordan jeg vurderer doseringen. -Ikke omvendt. Det virker som om legen bare tar det jeg sier til informasjon. I tillegg er han flink til å forklare og svarer på mange spørsmål om hvorfor jeg opplever ulike symptomer.
Aldri noe kjeft fordi jeg styrer medisinen på egenhånd. Han sier tvert imot at det er helt greit.
Sånn lege burde alle ha!
Cat, jeg ville sagt til legen hvor mye du tar og hvordan du føler deg med ulike doser. Skrive gjerne logg over endringer i dosering/symptomer, og ta med loggen til legen.
Lignende tråder
-
Fikk diagnosen lavt stoffskifte i februar 2008
Av Trude i forumet Mange symptomer, men flotte blodprøverSvar: 87Siste melding: 18-08-13, 22:04 -
Jeg fikk diagnosen lavt stoffskifte når jeg var var rundt 10 år gammel.
Av Shorty i forumet Lavt stoffskifteSvar: 23Siste melding: 23-05-10, 22:48 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08
Svar med sitat
Bokmerker