Viser søkeresultater 21 til 30 av 78
-
12-03-08, 16:21 #21
Ja der sa du det! Hva er det for en holdning at vi skal sitte hjemme og være deprimert og syte fordi vi er kronisk syke?? Har selv møtt den holdningen en del ganger, og skjønner ikke bæret av det. Som om man med en gang man er glad er mindre syk... Og å le er nesten en syndJeg blir mest av alt sliten av spørsmålene om hvordan tilrettelegge for å komme tilbake 100 % fortest mulig, både fra NAV, bedriftslege og sjefen, som ikke helt skjønner at det kan være "så ille" - for jeg er jo blid osv....
;)Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
12-03-08, 20:15 #22
Det er vel det med oss at vi ofte ser så godt ut ( det vil si har lagt på oss) og alle som er gode og runde de er jo så friske så. :evil:
-
10-04-08, 15:08 #23
Prøvesvar fra aker
Jeg må le...eller grine...Fikk telefon fra en lege på thyreoidepoliklinikken på aker etter at jeg var å tok bøttevis av blodprøver i forrige uke. Jeg har nå en tsh som ikke var målbar (0,noe), ft4 på 31 (!) og ft3 på 13
Ble litt forfjamset her så jeg glemte å spørre om referanseverdiene, men ft4 skulle i hvertfall ikke være over 20 sa hun.
Overdosert så det holder da...fikk beskjed om at jeg skulle redusere levaxin fra 150 daglig til 125 daglig, samme dose som jeg tok frem til januar, var i kjempedårlig form og ble sykemeldt da. Skal det samme skje igjen da? Klarer ikke en ny omgang nå! Skulle øke gradvis fra 125, men likevel, symptomene kommer vel tilbake som aldri før. Føler meg bedre nå, litt skjelvinger og høy hvilepuls bare. Hjææælp...
Er i aktiv sykemelding nå og etter planen snart tilbake i full jobb igjen, men nå vet jeg virkelig ikke.
Har hatt verdier som svinger som en jojo siden jeg begynte med levaxin for 8 år siden, tsh svinger, ft4 har vært stabil på 18-20. Hadde tsh på 12 (0,2-4), ft4 på 22 (9-22) og ft3 på 3,9 (2,3-5,7) i starten av januar, og legen valgte jo med de verdiene + dårlig form å øke levaxinen, og til nød skrive ut en sykemelding. Har skrevet innlegg her før om hvordan jeg hadde det da.
Fikk brev fra aker etter at henvisningen var sendt, skal få time innen september
Legen på aker gjentok det nå, hypo-pasienter er ikke først på lista nei. De andre prøvene som var tatt var fine, litt lav d-vit bare. Binyrer og alt annet funker fint visst. Noterte meg bak øret at hun ikke sa et eneste ord om at jeg har lave jernlagre (4!) (visste det fra tidligere og har ikke tatt jern heller)...Nei, alt var fint...?
Vet søren ikke om jeg tør å redusere så mye. Hadde jeg kunnet melde meg ut av dette så hadde jeg gjort det for lengst...
-
10-04-08, 15:57 #24
Jeg ville :
Satsa alt på å få opp jernlagere og D-vitamin før jeg gikk over til Armour - hvis det var meg...
Og det gjorde jeg jo. Alle målinger var ustabile hos meg og jeg fikk aldri bukt med det i de 16åra jeg var på Levaxin.
Det bekymret meg egentlig ikke, det var andre og mye verre grunner til at jeg begynte å bruke Armour isteden. De grunnene tok skikkelig av fra 8 år og bare økte på etter det.
Du sier du har det bra og det kan jo være på grunn av at du har hatt en høy dose en stund og det kan på en måte bane vei for at du kan bruke en lavere dose nå, selv om denne var for lav før.
Prøv da vel ?
Men jeg hadde ikke gitt den muligheten noen veeldig lang sjanse ....• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-04-08, 16:26 #25
Nå skal en jo"ikke" prate om medisiner her, men jeg skjønner iallfall fortvilelsen din. Selv om verdiene dine var høye, er de "kun" blodprøver.. kanskje du vil ligge litt høyt når du får det ok?! Teoretisk går det iallfall an å bare gå ned med halvparten,12,5µg/daglig. Selv om det er fra Aker du har dette, er ikke det en stor dosereduksjon....? Det er ikke moro å gå i kjelleren den andre veien heller....Bruk ditt kloke hode og prøv å husk hordan dosen og formen din var før du ble så hyper. Generelt sitter jeg med inntrykket av at til og med endoene lar oss medisinere opp og ned ,opp og ned som en jojo... Men du må jo vekk fra hypertilværelsen din, spørs bare hvor stort "jafs" du trenger å ta..
Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.
-
10-04-08, 16:33 #26
Takk for svar n'Finn (c:
Jernlagre og d-vitaminer er første pri nå ja. har slitt med lave jernlagre altfor lenge, men glemmer å ta jernpillene når jeg ikke kan ta den sammen med Levaxinen...Skal finne opp kruttet nå for å huske å ta de!
Skrev at jeg føler meg bedre nå ja, det er riktig det, med visse begrensninger når det er sagt. Bra er jeg ikke, men jeg er ikke utslitt lenger. Har litt vanskelig for å forstå min egen kropp nå, eneste hyper-symptomene jeg har er at pulsen er høy og jeg skjelver på hendene når jeg er har brukt mye krefter. Har ikke hodepine, hjertebank, svetter lite og alt det der. Samtidig er hyposymptomene der like mye som før (trenger mye søvn/ hvile, glemmer mye, ukonsentrert, "brain-fog", tårene, tørr hud osv). Det værste er vel aldri føle seg uthvilt. Ser jo samtidig at med en kropp på høyt gir blir man nødvendigvis også fortere sliten.
Jeg syns dosesenkningen er stor, når jeg nettopp har vent meg til den, er redd for at fallet blir stort. Men selvfølgelig er den muligheten du nevner tilstede, at jeg nå kanskje vil føle meg bedre på den "gamle" dosen. men...jeg er skeptisk. Ville det ikke vært bedre å gradvis senke dosen? I stedet for å senke så mye for deretter å øke gradvis? Det tok meg 4 mnd å bli vant til dose på 150 mcg, jeg gikk lenger på 125 og merket ingen ting.
Som du sier n'Finn; jeg vil heller ikke gi legens forslag veldig lang tid. Men har jeg noe valg? Ny kamp for å få Armour/ tilskudd av Lio?
-
10-04-08, 17:07 #27
Jeg tror at det er fordi det er standard å gå ned/opp 25µg.
Noe annet: en på thyroidout.com forumet skriver noen ganger at hennes datter fikk til slutt diagnosen Wilsons syndrom eller hypothyreose (hvor man må bruke varierende doser liothyronin ) og hun hadde aldri hatt noen suksess på noen former for levaxin-thyroxin eller andre stoffskiftemedisiner. Det er noe med reseptorene.
En på alt.support.thyroid, skipperbeerser vanlig hypo og sønnen også, begger bruker Armour, men kona har samme wilsongreia.
Og, noen på det britiske forumet skrev engang at de overdoserte pArmour og etterpå virket vanlig thyroxin. noe med reseptorene.
Bare grubler siden du ikke har det ille med dine høye ft4 og ft3, og firdi ingenting viker.
Alle endoene avviser at noe sånt finnes så det nytter ikke å spørre engang.
nora
-
10-04-08, 17:25 #28
Det er jo flere tenkelige muligheter og en bør vel ikke stå bombastisk på noen - heller føle seg litt fram.
Akkurat det kan jo bli vanskelig hvis en høydose periode er nødvendig for å få det bedre etterpå.....
Det er også tenkelig at lavt stoffskifte kamuflerer symptomer fra lave jernlagere og D-vitamindepoter slik at man faktisk føler seg verre når man kommer på rett dose.
Når man så har både høye og lave symptomer og blodprøver til å villede seg blir jo forvirringen komplett.
Hvordan DU føler deg er nok et kroppslig kompromis som ikke vises i noen blodprøve.
Bringer en liten Wilsonlink siden Nora nevnte det : http://www.mall-net.com/mcs/wilsons.html
pussig....... http://www.rarelink.no/diagnosedetail.j ... noseId=454
På Norsk er det Wilsons Sykdom ser det ut til : http://www.swedishorphan.se/templates/S ... sp?id=4281• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
10-04-08, 17:40 #29
Hei kwilmann

Det bør jo være mulig å rådføre seg med legen din om du kan senke dosen i 12,5 µg pr dag i stedet for 25 µ pr dag. Du skal jo ikke til Aker før september, så du har jo god tid på deg til å justere dosen. Så blir kanskje livet litt mer behaglig. Det er det i hvertfall for meg. Reagerer på så skarpe dose økninger og senkninger
Har du TRAS? Bare en tanke da de antistoffene kan komme og gå. Så hvis du hadde mange i januar kan de ha roet seg nå? De fungerer jo blokkerende og de kan nok påvirke både det ene og det andre
Bare en tanke om det veldig svingende forløpet du skriver om.
Hilsen Anne Ma
Bekymring er som en gyngestol: Den gir deg noe å gjøre, men den får deg ingen steder.
-
10-04-08, 18:16 #30
TRAS brukes i første rekke for å avdekke høyt stoffskifte. Testen er følsom for antistoffer som er stimulerende. Det vil si at de øker stoffskiftet. Det kan være stoffer som likner så mye på TSH at kjertelen mistar dem for å være ekte saker.
Men TRAS testen gjør ikke det, men skjelner heller ikke på de forskjellige antistofftypene.
Sjeldnere finnes også blokkerende antistoffer som slår ut på TRAS testen.
De gir jo lavt stoffskifte, og det vanlige er da at legen tar anti-TPO istedenfor. Da får man ikke vite årsaken til det lave stoffskiftet og det kan rett og slett føre til en permanet hypothyreose tross kjertel som er iorden og en sykdom som er kurabel.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
Lignende tråder
-
Jeg har hatt hypothyreose i 20 år
Av Blondie i forumet Lavt stoffskifteSvar: 19Siste melding: 03-07-10, 12:30 -
Har hatt hypothyreose i endel år, og startet m Levaxin ca 2001
Av Bittebitt i forumet Lavt stoffskifteSvar: 72Siste melding: 17-05-10, 13:55 -
Jeg har hatt hypothyreose i vel 10 år.
Av Fanteri i forumet Lavt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 02-11-09, 16:11 -
Har hatt hypothyreose i 15 år. Muskelsmerter. Manglende lyst...
Av findus i forumet Lavt stoffskifteSvar: 10Siste melding: 26-02-09, 23:06 -
Jeg har hatt lavt stoffskifte (Hypothyreose) siden tidlig på 90-tallet
Av Thomasine i forumet Lavt stoffskifteSvar: 7Siste melding: 13-01-08, 19:12
Svar med sitat
Bokmerker