Viser søkeresultater 21 til 30 av 68
-
27-05-09, 17:35 #21
Sv: Levaxin, Armour, binyretrøtthet
Ja, jeg startet med Amour i mars i år. Det går opp og ned. men bedre enn før. Før var jeg pudding hver kveld fra rundt klokka sytten. Da var kreftene slutt. Sånn er det ikke nå! Men jeg er ingen Superkvinne ennå.... Vi får se om det er potensial til bedring. Noen snakker om et år før du får effekt. Vi får se. At jeg trengte T3 var i allefall helt klart. Det sa endoen også, at veldig mange som har operert bort deler av kjertelen har problemer med å få høy nok produksjon av T3. Men fastlegen min var aldri inne på den tankebanen. desverre. og jeg satte meg ikke inn i noe før rundt juletider. Fikk heller aldri informasjon utover "prøvene er fine, øk dosen osv!" Så "pudding" har jeg vært noen år, ja!
• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
28-05-09, 00:07 #22
Sv: Levaxin, Armour, binyretrøtthet
Bare sånn at ingen misforstår:
Man trenger ikke ha binyretretthet fordi/hvis Levaxin ikke virker. (?)
På Balderklinikken sa legen at jeg har fint kortisol og ikke binyretretthet.
Dette var målt ved vanlig blodprøve om morgenen.
Men jeg viste henne også prøvesvarene på kortisol fra døgnurin, så hun tok vel det også med i sin vurdering.
Man kan vel få et bilde på hvordan binyrene fungerer kun ved hjelp av dette + det kliniske bildet?
Men jeg er enig i at spyttesten er fin å ta for å være på den sikre siden.
Jeg har i hvert fall slått meg til ro med at binyrene mine er i orden, det var bare det at jeg fungerer bedre og får mer energi med å ta Armour i tillegg til Levaxinen, enn å bare stå på Levaxin alene.
Ja hvorfor tar jeg Levaxin i tillegg?
Først og fremst som en overgang.
Og fordi jeg er redd for å få for lite T4.
Blir litt hyper av T3.
Men hvis Levaxinen "skader" eller hindrer vektnedgang, er det jo kanskje dumt å ta det i tillegg.
Jeg har jo vært høyt og lavt i noen uker nå etter at jeg begynte å ta Armour.
Men jeg har ikke gått ned i vekt...
Men søtsuget har blitt mindre, så logisk sett vil det kanskje løsne etterhvert.
Jeg kan godt tenke meg å prøve å ta kun Armour, men nå har det gått så bra
at jeg ikke gidder å messe med det nå. Lever livet litt mens jeg nå er oppe.
Tar 1,74 grain Armour og 50 mkg Levaxin. Skal jeg kanskje prøve å ta 2 grain Armour og 25 mkg Levaxin?
Jeg gikk ca. ett år på kun Levaxin.
Var oppe i 100 mkg. pr dag.
Prøvde med litt Liothyronin i tillegg, men fikk svettetokter og kviser.
Jeg kunne kanskje prøvd å øke til f.eks. 125 mkg Levaxin pr. dag, men så ikke poenget med det etter å ha lest om Armour og hva det inneholder i forhold til Levaxin. Særlig det at det inneholder calsitonin er jo interessant.
På kun Levaxin var jeg fortsatt slapp og trett, og humøret var så som så.
Byttet til Armour 1 grain med 50 mkg Levaxin til.
Økte til 1 1/2 grain med 75 mkg Levaxin i tillegg.
Men hvorfor øke Levaxinen, tenkte jeg. (Det var legen som gjorde det.
Nei, jeg økte i stedet til 2 grain Armour og 50 mkg Levaxin.
Tror det ble litt mye, men jeg hadde det topp. Begynte da å se at JEG faktisk hadde mer energi enn nesten alle jeg kjenner!
Så for sikkerhets skyld har jeg nå gått ned til 1,75 grain Armour og 50 mkg. Levaxin. Dette skal jeg prøve i en lenger periode tror jeg.
Jeg responderer fort på de dosene jeg tar, kjenner fort om det er for mye eller for lite, derfor kan jeg skifte dose raskere enn mange kanskje anbefaler, men jeg vil kjappest mulig finne min optimale dose.
-
28-05-09, 17:40 #23
Sv: Til dere som har gått over til Armour
Så inspirerende! Jeg har hatt ganske dårlig effekt av levaxin, i tillegg har jeg opplevd kraftige og for meg litt uforklarlige fall i stoffskiftet. Nå tror jeg årsaken til elendigheten kan være slitne binyrer, har drevet og eksperimentert med hydrokortisonkrem i det siste, og merker bedring. Jeg har jo også lyst til å bytte til Armour, men må sikkert få støtte til binyrene før jeg går igang. Husker jeg feil eller går du på Balderklinikken? Jeg har begynt der. Hva mener de der? Er de tilhengere av kombinasjon levaxin og Armour eller bare Armour? For jeg tenker at man kan vel klare seg på bare Armour?
Men det jeg egentlg skulle spørre om var hvor fort økte du når du syntes det ble for mye. Jeg leser om folk som får en nedtur etter å ha økt for fort med Armour, men har ikke fått med meg hvor raskt de gikk opp i dose.
Og hvordan føler du deg nå?
-
28-05-09, 23:33 #24
Går på Balder ja.
Startet med Armour 10. mars.
Begynte med 1 grain + 50 mkg Levaxin.
17. april økte jeg til 1 1/2 grain + 50 mkg Levaxin.
Prøvde noen dager etterpå å øke Levaxinen til 75 mkg. (Balder sa det.)
Men så tenkte jeg det var dumt å øke Levaxinen i stedet for Armouren.
11. mai begynte jeg med 2 grain Armour og 50 mkg Levaxin.
25. mai gikk jeg ned til 1,75 grain Armour og 50 mkg Levaxin.
Kjente det ble litt mye, men akkurat bare litt for mye.
mulig det lå noe igjen av T4 da jeg tok 75 mkg, men pytt pytt.
Prøver i hvert fall å holde denne dosen en lengre stund nå.
Merker jeg det blir for lite går jeg opp i 2 grain igjen.
-
29-05-09, 08:45 #25
Ja jeg skal snart ha oppfølgingstimen min på Balder. Er enig at det knapt finnes bedre investering enn i helsa di. Jeg prøver bare å innstille meg på at det blir en lang vei å gå. Men blir så glad av å lese om andre som har framgang
-
30-05-09, 17:19 #26
Jeg begynte med Armour i begynnelsen av mars i år. har gått på Levaxin siden 93. Fikk fjernet halve thyreoidea i 94, hadde tydelig struma. Hashimoto, antistoffer.Jeg har vært depresssiv, hatt angst, vært tiltaksløs. begynte på antidepressiva, SRRI (Cipralex) i 98, sluttet nå for tre-fire uker siden. det hører jo med i det komplekse bildet, det med psyken også!!
Nå går jeg på 2 1/2 grain Armour. Har funnet ut at å dele dosen i 2-3 doser daglig fungerer best, T3 går visst fort ut av kroppen (Karin Munsterhjelm anbefaler den tredelingen av dosen overfor sine pasienter). Kuttet tvert med Levaxin, bruker kun Armour.
jeg har altså fjernet halve kjertelen. Min endokrinolog sier at det er ikke uvanlig å trenge tilskudd av T3 når så mye av kjertelen er borte. mange med minsket kjertel klarer ikke produsere nok T3. Han var ikke forbauset over min beskrivelse av at kreftene såvidt rakk til ettermiddagen, og deretter var det bråstopp. Men han er lite glad i Armour, og sier at han aldri vil skrive det ut til meg. Derimot syntetisk T3 kan jeg få...
Hvordan det er: Jeg var altså pudding hver kveld. Alt hopet seg opp hjemme, men jeg orket ikke gjøre noe med det. Dette er mye bedre nå. Konsentrasjonen holder. men jeg blir selvsagt sliten og har mine grenser. Jeg merker som mange sier at jeg er følsom for stress. Og at det som er helt greit for andre, som en evigvarende sosial dag til midnatt for eksempel, kan bli for mye for meg. Jeg tenker mye på at jeg har alltid fra jeg var liten elsket å trekke meg unna folk med en bok, ha stille stunder, kanskje har det med min hypotyreose å gjøre?
PSYKE: Ikke noe problem å klare seg uten atidepressiva! savner det ikke ett sekund! Og angst? Eksamensnerver når jeg gjør noe som for eksempel holde foredrag, møte opp i et nytt styre etc. Og det er jo en HELT NORMAL ANGST, ikke sant?
MEN: Jeg har hatt et hav av aggresjon i det siste! Jeg sa til min mann her om dagen at det er jo tre grunner til det: tilskudd av T3, avsluttet antidepressiva og overgangsalder! Så jeg får være et fresende troll en stund til. Før orket jeg ikke alltid å bli sint, så det tyder jo på litt mer energi, gjør det ikke? Seksualiteten har vært et bortgjemt kapittel i mange år, og den har ikke kommet helt på plass.
Jeg har slitt mye med urolig mage, mye luft. den er heller ikke "normal". har vel et forurensningsnivå som ei ku
Så jobber jeg med å få riktig dose. Samt få alt annet i nogenlunde balanse.
men jeg vil ikke tilbake til kun Levaxin! For mye tid har gått tapt der.Men, om jeg hadde hatt det like bra på kunstig T3+T4. det vet jeg jo ikke! For jeg har ikke prøvd!• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
-
08-06-09, 21:44 #27
Hvordan eksperimenterer man med hydrokortisonkrem? Takker for svar
Ønsker samtidig en god natt til deg
-
08-06-09, 22:16 #28
Hej Nøste

Du kan læse Rufus` tråd "Binyretretthet - behandling?" - specielt indlæg nr. 5 https://www.stofskifteforum.dk/showthread.php?t=8183
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
10-06-09, 17:52 #29
Takker for svarHvordan eksperimenterer man med hydrokortisonkrem?
Jeg har lagt inn en oppdatering i dag, Nøste
-
29-07-09, 10:54 #30
Hei alle sammen,
Nå har jeg gått over til kun Armour de siste dagene. Har vært en måneds tid på en blanding av Armour og Levaxin.
Hadde dere noen utslag kroppslig når dere kuttet ut Levaxinen og gikk over til Armour?
Jeg har hatt mye avføring (unnskyld...) siden jeg sluttet helt med Levaxin for noen dager siden. Kan dette ha en sammenheng? Noen som har opplevd det samme?Pga feil ble jeg medisinert først høsten 2006, blodprøve jan 2001 viste hypo, men ble ikke fulgt opp. Nå: 150 Levaxin 20 Liothyronin
Jeg har slitt med lavt stoffskiftet ihvertfall siden år 2000...
Lignende tråder
-
Lavt stoffskifte siden 2003
Av Anee i forumet Lavt stoffskifteSvar: 8Siste melding: 02-11-09, 09:01 -
Hyperthyreose siden 2000
Av Karianne i forumet Høyt stoffskifteSvar: 3Siste melding: 30-01-09, 09:08 -
Fikk diagnosen lavt stoffskifte for 1 år siden
Av marianne i forumet Lavt stoffskifteSvar: 11Siste melding: 25-05-05, 11:08 -
Har sikkert hatt lavt stoffskifte siden fødselen
Av Alani i forumet Lavt stoffskifteSvar: 51Siste melding: 18-05-05, 19:30
Svar med sitat

Bokmerker