Side 2 av 8 Først 12345678 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 77
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Vitiligo nevnes stadig ang. autoimmune sykdommer.
    her er den gamle siden til ROAS (de har tatt vekk mye på den nye siden)
    http://www.haukeland.no/roas/forhelsepe ... disons.asp

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    71

Standard Deprimert over studier igjen, jeg...

Huff, ja, så er det meg som klager over studiene mine igjen da

Jeg innser nå hvor mye problemer hyopthyreosen har skapt for meg ifm. studier. Jeg vet selv at jeg har vært syk lenge uten å være klar over det. Pga. symptomene har jeg hatt veeeeldig treg studieprogresjon, nesten så tregt at jeg holder meg akkurat innenfor grensen for å miste studieretten. Jeg vet ikke om det er et symptom, men jeg har også hatt følelse av å ikke kunne ta valg eller beslutninger de siste årene. Min dårlige beslutningsevne har ført til at jeg tar og har tatt mange irrelevante fag, lette fag for å slippe å stryke pga. hukommelsessvikt, fag som jeg bare "tar for å ta". Nå er hele studietiden min blitt rotete og jeg aaaaner ikke hva som blir av meg til slutt. Jeg har hatt møter med studieveileder og karriæreveileder, men det er blitt så mange møter at jeg nesten ikke tør om å spørre om mer hjelp! :( Jeg har heller ikke lyst til å bli evig student og henge etter i mange år, men med sykdommen blir det vanskelig. Heldigvis har jeg fått ekstra tid på eksamener nå i mai, så det hjelper kanskje litt. Huff... hva kan jeg gjøre? Vil heller ikke sykemelde meg...

I tillegg har jeg begynt å få veldig vondt i leddene i det siste, spesielt i fingrene, men også over hele kroppen. Det føles som sterke voksesmerter nesten, noen ganger får jeg en "krampefølelse" rundt kneleddene. Det er ganske vondt og gir seg ikke selv om jeg bøyer leddet det gjør vondt i. Blir selvsagt redd for at jeg begynner å utvikle leddgikt eller lupus i tillegg til hypothyreosen. Vet ikke om kjempehøy anti-tpo har noe med saken å gjøre? Noen som har erfart samme type smerter?

Beklager hvis dette ble litt deprimerende, men måtte bare få det ut :(

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    664

Standard

Jeg vil ønske deg lykke til med Eksamener Selv om du ikke har det bra og ikke lett uff det er ikke lett og være syk og så langt nede :,( Men håper det kan hjelpe at du får litt lengre tid på prøvene.

Jeg har hatt leddgikt i kneet mitt og det var da jeg var mindre og det var vondt som du sier som voksesmerter det var så vondt vondt men det tok lang tid før de fant ut at jeg hadde leddgikt i kneet masse prøver og oprasjoner :,( Medisiner også blææh hater det :,( Nu er jeg ikke plaget med det og bruker ikke medisiner ennå legen sa da jeg var 18 år at jeg vokste ikke det av meg så vet ikke om jeg har det mer da men så lenge jeg ikke merker noe og det er bra så er det bra assa

Lupus kan ikke jeg så mye om :,( Men sikkert andre her

Du burde ta det opp med din lege og beskrive hvordan du har det og få vite mer hva det kan være

Ønsker deg lykke til og skjønner du har det ikke lett :,( Men håper du kommer deg igjennom dette da

GODKLEMZ
    Snart må jeg komme med videre ut av Anorexian også jeg kan klare det bare jeg føler meg litt tryggere og ikke redd.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ida
    Jeg vet ikke om det er et symptom, men jeg har også hatt følelse av å ikke kunne ta valg eller beslutninger de siste årene. Min dårlige beslutningsevne har ført til at jeg tar og har tatt mange irrelevante fag, lette fag for å slippe å stryke pga. hukommelsessvikt, fag som jeg bare "tar for å ta". Nå er hele studietiden min blitt rotete og jeg aaaaner ikke hva som blir av meg til slutt.
    Du beskriver så og så livssituasjonen min ;) Men når man er trøtt, syk, sliten og verker, så er det kanskje ikke så merkelig at det er vanskelig å ta valg og at man forsøker å komme seg unna de mest strevsomme tingene.
    Jeg har heller ikke lyst til å bli evig student og henge etter i mange år, men med sykdommen blir det vanskelig.
    Det forstår jeg veldig godt. Men jeg kom til å tenke på noe: De som har dysleksi, kan i noen tilfeller få delt et studieår opp i to. Det passer jo dårlig inn i det du skriver over, men kanskje du faktisk trenger å ta det litt mer med ro? Er det bedre å fullføre på lengre tid enn kanskje ikke å komme i mål i det hele tatt? Mulig du må kjenne godt etter for å forsøke å finne ut av hva du klarer og hva du ikke klarer.

Jeg har veldig mye smerter i kroppen. Noe av det kjennes ut som om det kommer fra leddene, men jeg er ikke sikker, det gjør nemlig vondt i alle senene som går inn til leddet, så jeg klarer ikke å avgjøre det. Jeg får kramper i leggene og under føttene, jeg vet ikke om det kan ha noe med stoffskiftet å gjøre, ellers må det jo skyldes noe annet.

Kan du be om henvisning til å bli utredet for lupus?

Hva vil kjempehøy anti-tpo si? Min har de siste par årene ligget på 900-1070, men jeg mener å kunne huske at den har vært oppe i 1100/1300 - og jeg vet ikke om dette er høyt, har nemlig ikke undersøkt så mye selv mht min sykdom.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    71

Standard

Tusen takk for svar Godt å få litt oppmuntring fra folk som vet hvordan det er

Stina, jeg kjenner meg veldig igjen i det du sier om smerter. Noen ganger går smerten også i benet mellom to ledd... hvis du skjønner hva jeg mener. Er det senen som gjør vondt kanskje? I tillegg har jeg begynt å få kramper, akkurat som du sier! Noen dager siden våknet jeg om natten av en kraaaaaftig krampe i leggmuskelen på høyre ben. Det kan jo ha vært tilfeldig, selvsagt, men det føltes veldig rart. Jeg skal til kontroll om noen uker og skal ta opp det med leddene. Jo, anti-tpo'en min lå på over 7000 da jeg først ble syk med hyperthyreose mange år siden. Nå de siste årene har den ligget jevnt på ca 1000 (er selvsagt hypo nå). Skal spørre legen om det er relevant for leddsmerter eller ikke

Medlem siden
    Apr 2006
    Meldinger
    552

Standard

Kan bare si jeg kjente meg igjen i den "klarer ikke å ta valg" biten. En blir helt ullen i hue og "HERREGUD, DETTE FÃ…R JEG BESTEMME MEG OM EN ANNEN DAG, DET ER EGENTLIG IKKE SÃ… VIKTIG OG DET KAN DA UMULIG HASTE......."

Der har du meg i ett eggeglass!!!!

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    71

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Sørlandet
    Meldinger
    2,650

Standard

Ja, det var jammen meg en høy anti-TPO

I min venstre skulder er smerten så overbevisende inne i leddet at jeg ba om å få tatt røntgen av skulder, og da samtidig nakke pga mye smerter. Det viste seg at jeg hadde forkalkninger og slitasjegikt og en ting til som jeg ikke husker, disse stedene. Sa at å ja, det var vel derfor jeg hadde så vondt da. De sa at nei, så vondt kunne jeg ikke ha ifølge røntgenbildene. Neivel, men da vet ikke jeg.

Jeg har lest noe om kramper i det siste på noen forum, for jeg forsøker å finne ut av om jeg har ME i tillegg. Jeg kan ikke huske om det er ME som har slike symptomer også, eller om det er sliten binyrebark eller Hashimotos. Kanskje det er et symptom ved flere av disse, jeg klarer ikke å huske så mye.

Hvis du vil lese om ME, kan du gjøre det her:
    http://www.me-forening.no/

Sliten binyrebark:
    http://www.stoffskifte.info/binyrebark.html

Kan du ha fibromyalgi? Det har jeg. Da sitter smertene bl.a. i senefestene.

Mange av disse diagnosene jeg nevner her, kan ofte ha sammenheng har jeg funnet ut av.

Hvis man har ME (kanksje dette gjelder for stoffskifteproblemer også i en viss grad), så blir en dårligere hvis en presser seg for hardt. Da er det viktig med aktivitetstilpasning.

Men jeg vet ikke om dette gjelder for deg.

Du må fortelle hva legen sier mht leddsmerter.
    "Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!"
    Immunopati: Hashimotos, Autoimmun gonadesvikt, ITP (to ganger), Astma IBS, Fibromyalgi.

baremei Gjest

Standard

Kramper _kan_ skyldes noe så enkelt som magnesium-mangel.

Og B12, mener jeg å huske, men er ikke helt sikker.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har ofte kramper og har spurt meg nøye for om dette i helsevesenet. Ingen har noe fornuftig å si om det og de vil overse og bagatellisere problemet. Jeg får kramper spesiellt i leggmuskulaturen og i føttene. Verst etter trening og om natta, men i perioder får jeg det egentlig i all muskulatur og gjerne nårjeg strekker den. Feks. ved å snu meg i i bilen å strekke meg etter noe i baksetet. Til og med når jeg jesper !
    Har også hørt at magnesium kunne hjelpe og selv om blodprøven viste magnesiumverdier i overkant
    har jeg spist doser på flere gram til boksen ble tom, uten at jeg merket forskjell.
    B-vitaminer også, så på meg hjalp det ikke - kanskje på deg ?

Det eneste jeg har funnet ut, er at krampetendensen øker både når thyroxindosen er for lav og for høy, men den blir aldri helt borte.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 2 av 8 Først 12345678 Siste

Lignende tråder

1. Snart første kontroll
    Av mio i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 2
    Siste melding: 20-11-07, 16:02
  2. Hvor har du fått informasjon om sykdommen?
    Av jessica i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikere
    Svar: 13
    Siste melding: 31-08-07, 17:26
  3. hvordan gi andre innsikt om sykdommen sin?
    Av Lissa i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 7
    Siste melding: 13-11-06, 12:53
  4. Er det sånn denne sykdommen er?
    Av cathrin i forumet Sosiale konsekvensene av stoffskiftesykdom
    Svar: 3
    Siste melding: 19-08-06, 15:18
  5. ny med sykdommen
    Av grynet i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 5
    Siste melding: 19-04-06, 20:43

Bokmerker