Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 37
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Standard Sv: Nye norske thyroid kapsler

Ja,går på "hvite respter", men TROR de må være registrert i felleskatalogen.
    Men så nevnes det jo evnt.godkjenneing av med. som apotekene lager selv.
    Jusen her kan jeg ikke, men kanskje farmasøyten selv vet ?
    Og så må søknaden til HELFO skrives av spesialist. Men etter godkjenning kan navngitt lege i følge søknaden, f eks. fastlegen, skrive ut reseptene videre.
    Så i vårt tilfelle blir det vel da evnt. en endokrinolog som må søke....
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Har mailet HELFO om saken.
    Hvis relevant spesialist MÅ skrive det ut er jeg redd vi er like langt.
    Det kommer an på hva de mener med "relevant spesialist".

Jeg har sett diskusjoner om dette på legesider hvor flere hevder at feks spesialister i allmenn medisin må kunne figurere under rubrikken.
    Mange fastleger er det.

Hvis det er gangbart ligger vi forhåpentlig noe bedre an.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Vestfold
    Alder
    74
    Meldinger
    1,063

Takk for jobben n. Finn- nok en gang.
    Vi tenker positivt til det motsatte evnt." bevises"!!
    Vi fortjener jo en gladmelding, ikke sant?!!!
    Jeg er en 1952-modell som har vært medlem her siden-07. Diagnose Hashimoto's.
    Medisinert NED kun pga SUBRIMERT TSH i 2007 og BLE ORDENTLIG SYK, syk som jeg aldri i livet tidligere har vært.
    Høsten -09 spyttprøver viser "ADRENAL FATTIGUE". Går på binyrestøtte. Tåler IKKE å kutte det ut.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Jo, DET gjør vi - håper den kommer.
    Den vil bli publisert.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Det er jo egentlig en utrolig nyhet!
    Men om vi ikke får det dekket av refusjonsordning, blir vel dette veldig kostbart? Da vil de vel ikke få avsetning på tablettene, da velger folk Erfa istedet? Hadde de da giddet å produsere tabletter hvis de ikke trodde at de fikk solgt pillene? Jeg prøver bare å tenke høyt og ovebevise meg selv om at vi sikkert får refusjon... Blir spennende å følge fortsettelsen på dette.

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Østlandet
    Alder
    62
    Meldinger
    23

Han jeg har hatt kontakt med, og som har ordnet med dette, er farmasøytisk rådgiver ved Alliance Healthcare Norge AS, Langhus. (Aner ikke om han setter pris på å bli navngitt offentlig, men om noen vil, er det sikkert ikke vanskelig å finne han. Eller spør meg.)

Jeg spurte om Helfo, og han svarte: "Ja, slik jeg kjenner regelverket så kan du og din lege søke om refusjon på individuelt grunnlag. Dere må begrunne et medisinsk behov for disse kapslene og HELFO må utstede et vedtak om refusjon på individuelt grunnlag som du må ta med på apoteket."

Om kapslene skrev han (tidligere):

"I en kapsel er det vel fra 15mg til 120mg råvare (Thyroid pulver), avhengig av hva pasienten trenger og hva legen forskriver. I tillegg må man ha et fyllstoff for å fylle kapselen (gelatinkapsel). Der benytter apoteket i dag enten laktose (melkesukker), maisstivelse eller magnesiumstearat.
    Er kapsel og noen av fyllstoffene OK?

Videre så blir kapsler laget manuelt per pasient relativt dyrt.
    Eks ut fra apotek til kunde: 100stk 15mg: ca 535,.; 100stk 60mg: ca 815 og 100stk 120mg ca 1025,- priser i NOK inklusivt mva."

Så prisen blir nok ca sånn. Men det ser ikke ut til at HELFO trenger spesialister for å vurdere/godta dette?
    Det er i hvert fall helt klart verdt et forsøk om fastlegen vil foreskrive det.

Her er forresten dokumentasjon om thyroidpulveret som brukes:
    Thyroid Powder , Typical CoA
    Har brukt syntetisk levaxin i årevis og ble tydelig bedre med naturlig Thyroid.
    Har også ME, men det er ingen grunn til å la være å bli så bra som mulig...

Medlem siden
    Apr 2007
    Sted
    Norge
    Meldinger
    360

Det vedtaket som vi har hos Helfo, ble det søkt av fastlegen. Hos oss ble det jo søkt om å få det på blå resept, men vi da isteden godkjent refusjonsordning. Jeg kjenner jo ikke til dette noe mer, enn den erfaringen vi har.

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

For å få vedtak fra Helfo, må det være en spesialist som har skrevet under. Men selv med spesialist er det sikkert at vedtaket går igjennom. Jeg har et Helfo-avslag på Cortef liggende (Cortef på blå resept). Så da må du altså finne en endokrinolog som er Thyroid-positiv. En eller annen skrev siste uka om en endokrinolog som hadde skrevet ut Thyroid. Vi får visst gå til vedkommende, alle mann og kvinns!
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Medlem siden
    Dec 2009
    Sted
    Candyland
    Alder
    56
    Meldinger
    3,083

Wink Mistet..? Funnet ;0)

Heisann Ruth

Har du mistet et "ikke" i setning #2
    Kevlin
    ... bare fordi du er paranoid: så betyr ikke det at de ikke er ute etter deg!!
    Lavt stoffskifte - Erfa Thyroidfra slutten av 2009
    Min første halve pille med Erfa

Medlem siden
    Mar 2008
    Sted
    Oslo
    Alder
    67
    Meldinger
    5,134

Standard Sv: Mistet..? Funnet ;0)

Ja. Takk kevlin! Det er dessverre en "ikke" som falt bort!

"Men selv med spesialist er det ikke sikkert at vedtaket går igjennom". Slik.

Men kanskje er det annerledes med lavt stoffskifte? Kanskje er fastlegen bra nok som spesialist? I og med at tablettene koster mer, gjetter jeg på at det ikke blir enkelt å få det gjennom. At vi blir bedre er sikkert ikke grunn nok når utgiftene øker. Uansett bør Thyroid (og Cortef) vel kunne settes på selvangivelsen som store helseutgifter? Da trengs det kanskje en erklæring fra legen?
    Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
    Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
    • Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Lignende tråder

1. Endokrinologer godkjente av Den Norske Legeforening
    Av Mod i forumet Endokrinologer
    Svar: 7
    Siste melding: 14-09-11, 15:12
  2. Er ferdig utredet i det norske helsevesen for borreliose....
    Av Cannari i forumet Lavt stoffskifte av Borreliose
    Svar: 7
    Siste melding: 02-02-10, 16:21
  3. Nutri Thyroid -Thyroxine-free Thyroid Concentrate
    Av Rogi i forumet Kosttilskudd/naturmedisin for skjoldbruskkjertel
    Svar: 2
    Siste melding: 25-11-09, 10:30
  4. Svar: 0
    Siste melding: 09-11-09, 10:29
  5. Svar: 0
    Siste melding: 19-09-06, 11:37

Søkeord for denne tråden