Viser søkeresultater 11 til 20 av 59
-
12-11-09, 11:11 #11
Sv: Lav TSH og lav T4
Da har jeg fått svar på en haug med prøver og det er så mange flinke folk her inne så hjelp meg gjerne med å tolke disse prøvesvarene. Jeg føler meg veldig uvitende...

Du Finn hadde i hvert fall veldig rett med hensyn til at de er i ferd med å ta livet av meg
T3 3,1
T4 under 5, ikke målbar
TSH 19,32
Anti TPO over 1000
Kommentar fra legen var at dette var veldig merkelig og at han kunne ikke forstå hva som skjedde...
Ikke rart jeg føler meg som ett vrak
A S-IGF 14,4
Kortisol spytt morgen 8,8
Kortisol spytt kveld 1
S-PTH 4,2
S-cortisol kl 08 544
S-cortisol kl 20 83
P-ACTH kl 08 4,5
P-ACTH kl 20 2,4
PS-østradiol 0,35
PS-FSH 3
PS- Prolaktin 594, kommentar for høy
I flg. legen så var alt helt normalt unntatt Prolaktin som jeg tok på nytt.
Noen som forstår noe av dette
???
-
12-11-09, 11:23 #12
hehe - får ikke håpe de greier det da !
Det jeg forstår av dette mener jeg bekrefter spådommene mine......
Du har rett og slett vært feilbehandlet !
Anti-TPO på 1000 er en sikker bkreftelse på at kjertelen ødelegges av antistoffer og at det er årsaken til det lave stoffskiftet (og høy TSH)
Du kan regne med at en full dose er nødvendig nå, for kjertelen bidrar ikke mer. Altså sikte deg inn på rundt 3 grain/dag.
Det er om å gjøre å komme seg så fort som mulig dit - men ikke for fort.
Altså ikke fortere enn kroppen din tåler. Noen er mer følsomme enn andre.
Jeg mener likevel at med de verdiene der kan du gå fort opp til 2Grain. Derfra litt saktere - til du kjenner symptomer på at det er for høyt, så litt ned derfra.
Så ser det ut som at de ikke har klart å knekke binyrefunksjonen din, men du må være trøtt på kvelden ? Da er det ikke mye igjen, men det er ikke noe rart når stoffskiftet er så lavt.
Prolaktin er jo et hypofysehormon som er høyt under amming, men det regnes ellers til stresshormonene. (med. term.)
Det k a n bli høyt hvis du var stresset da de tok blodprøven.
Det skal være lavest om dagen og høyest om natten, fordi det er høyt ved lavt dopamin.
Men i "vår alles" sammenheng er det også avhengig av TRH.
Høy TRH vil gjøre at prolaktinet er høyt.
Høy TRH er også det som forteller hypofysen at TSH skal bli høy.
Så dette kan ha sammenheng i din situasjon - får du opp fT4 vil TRH falle og det vil medføre at prolaktin og TSH faller.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
12-11-09, 11:46 #13
Takk for svar

Jeg er ganske seigliva så det skal nok gå
Trøtt er jeg hele døgnet, lenge siden jeg har klart å se en krim på kveldstid, får aldri med meg slutten...
Jeg kom faktisk til enighet med legen om at jeg skulle gå opp til 2 grain fra i dag og ta det 1 uke eller 2 før jeg gikk opp til 3 grain og da skal det begynne å hjelpe på. MEN han var jo fortsatt opphengt i TSH!!!
Men uansett så må det i alle fall bli bedre.
Med tanke på den Prolaktinen så husker jeg ikke helt, var i hvert fall sliten og kanskje litt stressa når jeg tok prøven. Det som plutselig slo meg er det med dopamin som du nevnte, jeg skjelver mye (I flg. legen overdosering men jeg skalv i dag også og jeg er i hvert fall ikke overdosert), og det fikk meg til å tenke på min far som har nevrologisk sykdom i form av manglende dopamin produksjon.
Ja ja, jeg får vente å se hva den nye prøven i dag viser...
Nok et spørsmål!! Hvorfor måler ingen TRH på meg?? Hva er det?
-
12-11-09, 13:59 #14
Jeg tolker dem slik at de har en faglig forpliktelse over for den "vedtatte behandlingsplan". Jeg må jo legge til at Norge ikke har noen slik ! Dessverre!
Planen de følger er "vedtatt" i små lukkede faglige miløer som behandlere nok mener de må være trofaste overfor.
Men den planen sprekker nå !
Og det er såpass faglig tunge miljøer på Aker Hormonlab som opplyser resultater av studier som iallfall som konskvens, får det resultat at TSH-doktrinen må begraves. Iallfall beskjæres kraftig.
Men TingTarTid................
TRH er et hormon som produseres i sensororganet hypotalamus. Dette organet føler hvor mye blodets innhold er av visse hormoner.
Dets oppgave er å styre hypofysens produksjon av styringshormoner til en rekke hormonproduserende kjertler i kroppen.
Det finnes meget sjeldne tilstander der TRH er høy uten annen forklaring, men i ditt tilfelle er det forsåvidt ikke ødvenig å måle - man vet at denne er høy - og vil gå ned når fT4 kommer opp.• Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.
-
14-11-09, 11:02 #15
Hashimoto's og Sjøgrens syndrom
Hei
Noen som vet om det er vanlig å utvikle Sjøgrens syndrom når man har Hashimoto`s?
Eller er det andre med Hashimoto`s som opplever ekstrem munntørrhet og tørrhet i øynene? Alt limer seg sammen hos meg og jeg sliter med magen i tillegg til trøtthet og muskelverk etc. Er inne i en periode med veldig lavt stoffskifte nå.
-
14-11-09, 11:14 #16
Sv: Hashimoto's og Sjøgrens syndrom
Sjøgrens er jo også autoimmun, så det er ikke umuligt, at det kan udvikles i tillæg til andre autoimmune sygdomme... Har du set plings tråd Sjøgrens syndrom?
• Tak for at du læste mit indlæg.
• Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her
-
14-11-09, 11:18 #17
Hei

Den tråden hadde jeg ikke sett! Takk
Jeg klarer ikke å finne frem til noe om dagen...
-
14-11-09, 15:45 #18
Jeg har også Hashimotos og har for tiden et stoffskifte som er altfor lavt. Jeg sliter også med munntørrhet (ikke tørste) og tørre øyne for tiden. Jeg sliter også med at jeg mister altfor mye hår, har nesten ikke øyebryn igjen og håret på hodet er pistrete, stygt og tynt. Ikke har jeg særlig til matlyst heller. Man skulle jo tro at manglende matlyst bare ville være bra for et overvektig menneske, men det er det ikke. Maten blir så ensidig.
Om de tørre øynene kommer av stoffskiftet eller noe annet er ikke godt å si. For min del kan det også være en reaksjon på tørr luft, slikt pleier jeg å få samtidig med kulda. Har også vært mye plaget med sprukne lepper og sprukne munnviker i høst, men det ser ut til å ha gitt seg. Munntørrheten kommer gjerne når jeg er stresset, og det hjelper meg å ha noe å suge på som f.reks. pastiller, eller bare ta en liten slurk drikke så jeg får litt fuktighet i munnen. Hadde en operasjon pga tett spyttkjertel da jeg var 17 år, aner ikke om den kan ha noe med saken å gjøre.Jeg har struma og hypothyreose, i tillegg til flere andre kroniske sykdommer.
-
14-11-09, 18:03 #19
Hei

Skal si jeg kjenner meg igjen med det med hår! Snart ingenting igjen. Kråkestemme har jeg også fått i det siste, men det med munntørrhet er noe jeg har fått siste månedene. Øynene har jeg slitt med en stund. Har gått på medisin ca siste 4 år. Dersom sjøgrens syndrom er arvelig så er jeg disponert.
Jeg vet snart ikke hva jeg skal tro, det dukker stadig opp nye ting. Nå er jeg bare helt ferdig og orker ikke mer. Må bare stålsette meg og øke dosen gradvis igjen og så håper jeg at det snart kommer noen lyse øyeblikk. Det er i hvert fall godt å høre at det er flere som sliter med det samme, ikke at jeg unner noen denne sykdommen altså, men...
-
14-11-09, 18:50 #20
Hvis du har hatt tørre øyne som har vart over tre måneder, har du rett til øyedråper på blå resept. Selv om du ikke har diagnose Sjøgrens. det holder med tørre øyne. fant info hos Sjøgrens forbundet i ett eller annet skriv på nett.
Jeg har fått det, selv om jeg ikke er ferdig utredet for Sjøgrens. Min øyelege ga meg den han mener virker best, som er helt nydelig, engangspipetter Viscotears, pluss en fet salve m vaselin for nattbruk. Enkelte dager bruker jeg fire pipetter, andre ganger ti. Viscotears er mye bedre enn de billige jeg kjøpte før besøk hos øyelege.• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Lignende tråder
-
Overdosert?
Av Pusen i forumet BlodprøverSvar: 3Siste melding: 11-06-09, 21:32 -
Helse- og omsorgsminister sier....
Av Mod i forumet Medisinsk politikk, brukermedvirkning, pasientrettigheter, foreninger og skeptikereSvar: 1Siste melding: 07-05-09, 21:44 -
Legen mener jeg er overdosert, jeg er uenig...
Av Vimseliten i forumet BlodprøverSvar: 26Siste melding: 18-03-09, 14:31 -
Hva sier TRAS noe om?
Av Carro i forumet BlodprøverSvar: 2Siste melding: 18-03-09, 10:01
Svar med sitat
Bokmerker