Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 25

Tråd: KELP

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det fins lister over "goitrogenic foods" på nettet.

Noen blir mindre goitrogene etter koking, men hirse blir verre.

Noen gjør bare at man trenger litt mer i dose, og noen slik som jod og soya trigger antistoffene, og saya har en annen effekt, den senker deiodinaseenzymer. Ihverfall på katter når man søker på pubmed.com.
    Mange forteller at virkningen av soya henger igjen i flere uker.
    Og en på det tyske forumet måtte til japan på jobb og etter en uke så ble hun hypo og når hun kom tilbake etter tre uker så var hennes TSH steget og ft4 sunket. (de har soya i alt der borte, til og med i brød)

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Elaine Moore som skriver mest om hyperthyreose, skriver at det som er kjen ttil å trigge antistoffer er:
    Jod, Aspartam, MSG, stress, røyk, ting man er allergisk mot (for eksempel er antistoffene høyere i pollensesongen) karbohydrater av den raske sorten (insulin samt omega-6 er inflammatoriske) og sikket noen ting jeg har glemt i farten. Jo, gluten.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av nora
    Elaine Moore som skriver mest om hyperthyreose, skriver at det som er kjen ttil å trigge antistoffer er:
    Jod, Aspartam, MSG, stress, røyk, ting man er allergisk mot (for eksempel er antistoffene høyere i pollensesongen) karbohydrater av den raske sorten (insulin samt omega-6 er inflammatoriske) og sikket noen ting jeg har glemt i farten. Jo, gluten.
    Hvad angår omega-6 kommer det an på hvilken kilde den pågældende omega-6 fedtsyren stammer fra. Læs venligst nedenstående:

Nyhedsbrev fra Vitalrådet af den 6. februar 2007

OM OMEGA-6

Der hersker almindelig forvirring om de essentielle fedtsyrer, mens forskningen om de gavnlige virkninger hober sig op. Hvad er op og ned? Det hurtige svar er: Spis mere fisk!

Hvis du gerne vil gå i dybden med svaret, så spænd sikkerhedsselen og læs videre:

Der er almindelig enighed om, at omega-3 fedtsyrer er af høj sundhedsværdi lige fra hørfrøoliens alfalinolénsyre til fiskens docosahexaénsyre og prostaglandin E3.

Men hvordan er det nu lige med omega-6 gruppen?

Der synes at herske en udtalt forvirring om sundhedsværdien af essentielle fedtsyrer, og den er ikke blevet mindre efter at der i en nylig TV-udsendelse blev advaret mod brugen af de flerumættede omega-6 fedtsyrer. Lad os se på det:

Den mest udbredte misforståelse er, at man kan generalisere alle omega-6 fedtsyrer. Det kan man ikke!

Vort problem i den industrialiserede verden er, at vi oversvømmes af den billige linolsyre. Det er en omega-6 fedtsyre, som findes i f.eks. majsolie og solsikkeolie.

Linolsyre er i sig selv ikke så heldig. Hvis vi spiser for meget af det, vil vi opbygge depoter af NEFA, som ikke har noget med cykellygter at gøre, den betyder, at Linolsyren ophobes som ikke-esterificeret fedt, og derved kan det resultere i pludselig hjertedød (1).

Forholdet mellem vor indtagelse af omega-6 og omega-3 burde være i nærheden af 2:1, men er desværre mere end 20:1.

Problemet med linolsyre er, at vi får for meget af det (fordi det er billigt).

Linolsyre skal omdannes til først gammalinolénsyre (GLA), derefter DGLA og endelig til prostaglandin E1, før vi har sunde omega-3 fedtsyrer.

Den første omdannelse til GLA kræver et enzym, der hedder delta-6-desaturase.

Enzymet virker ikke så effektivt i omega-6-linien som i omega-3 linien, og samtidigt er der ganske mange mennesker, som mangler dette enzym. Det drejer sig primært om folk med allergier og folk med sukkersyge.

Når man mangler dette enzym, er der ingen anden udvej end af undgå for meget linolsyre og tage et tilskud af GLA. GLA finder man f.eks. i kæmpenatlysolie eller i borago-olie (lægehjulkrone).

Hvis man ikke er i de grupper, der mangler enzymet delta-6-desaturase, kan man blot begrænse sin indtagelse af linolsyre, og i stedet skrue op for sin indtagelse af fiskeolie.

Hvis vi nemlig spiser fed fisk og fiskeolie, så sparer vi på dette enzym, som også skal omdanne hørfrøolien til fiskeolie, så det i stedet kan blive brugt til at lave linolsyre om til GLA. Hvis vi således blot fik en moderat mængde linolsyre, balanceret med omega-3 fra fisk, så ville vi ikke lide skade af ukonverteret omega-6.

En anden måde at nedsætte mængden af ophobet linolsyre er at indtage aminosyren L-Carnitin. L-Carnitin er en slags olierørledning, som transporterer linolsyren direkte ind i kraftværket i cellen (mitokondriet), hvor det ved hjælp af Q10 omdannes til energi. Herved nedsættes mængden af frit cirkulerende linolsyre i blodet.

Så når vi taler om sundhedsværdien af omega-6 fedtsyrerne, så kommer det ganske an på hvilke, vi taler om.

Som det fremgår af ovenstående, er linolsyre noget, vi skal undgå at få for meget af, hvorimod dets omdannelsesprodukt gammalinolensyre er sundt og godt.

En større oversigtsartikel i Current Pharmaceutical Biotechnology (2), opgør forfatterne en lang række sygdomstilstande, hvor GLA har vist en forbavsende effekt, lige fra inflammatoriske tilstande som rheumatoid arthrit (leddegigt) over autoimmune sygdomme til kræftsygdomme. GLA har vist sig at kunne hæmme osteonectin, som er et protein forbundet med metastasespredning, og GLA øger nerveledningshastigheden hos sukkersygepatienter.

Det er derfor ikke blot sort-hvidt at tale om omega-6-olier. Det er særdeles vigtigt at vide, om vi taler om linolsyre eller gammalinolensyre.

Hvis man vil have både i pose og sæk, så supplerer man sin kost med både GLA og fiskeolie. Så er man godt kørende.

Claus Hancke

Referencer:
    Circulating Nonesterified Fatty Acid Level as a Predictive Risk Factor for Sudden Death in the Population. Xavier Jouven, MD, PhD;
    Marie-Aline Charles, MD; Michel Desnos, MD; Pierre Ducimetière, PhD. Circulation. 2001;104:756.Gamma linolenic acid: an antiinflammatory omega-6 fatty acid.
    Kapoor R, Huang Y-S, Current Pharmaceutical Biotechnology, 2006; 7(6): 531-4.

Vitalrådets nyhedstjeneste 6. februar 2007

Vitalrådet - www.vitalraadet.dk
    Konklusion (min): Det er ikke første gang, at jeg "hører" om at almindelig majsolie og solsikkeolie er ikke en gudsgave til helbredet.... Solsikkeolien kan ydermere indeholde større kvanta af metallet kadmium (eller cadmium) - denne plante naturligt "samler på", hvor der er mulighed for i jordlaget.... (læs evt. mere om cadmium her: http://www.vitamindoktor.com/cm92/ ).

Derfor vil enhver, der sætter pris på sit helbred udskifte sine "olie-vaner" og vil fremover fjerne majs- og solsikkeolien fra sin husholdning.... Brug raps- eller olivenolien i stedet.

Der er ikke noget galt med omega-6 fedtsyre - sålænge den ikke stammer fra solsikke- eller majsolie.
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

baremei Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anisa
    Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Jeg fikk kelp på helsekosten fordi jeg ikke fant slike vitaminer, og hun anbefalte altså det.
    Spectro Multi-Vita-Min fra Solaray ( http://www.nutraceutical.com/about/solaray.cfm ) indeholder heller ikke jod.
    Jeg skulle ha MED jod - og det var ikke så lett å finne.

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av baremei
    Jeg skulle ha MED jod - og det var ikke så lett å finne.
    Tænk.... i Danmark er det lige omvendt. Næsten umuligt at opdrive vitaminer UDEN jod... Undskyld misforståelsen
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Medlem siden
    Apr 2008
    Sted
    Oslo
    Meldinger
    154

Standard Jeg tar Kelpasan...

Men jeg fikk beskjed om at jeg mest sannsynlig har en svikt i skjoldbruskkjertelen. Da er det vel noe av den som virker, ikke sant? Og mens jeg har deg her - Har tatt 50 mikrogram (75 tre ganger i uken) i syv uker nå. Skal øke til 75 hver dag fra i morgen (fordelt på 25 X 3). Det tar åtte uker før jeg kan merke noe? Har ikke tatt blodprøver siden janua, så jeg vet jo ikke mine verdier siden da. Skal tilbake (til Oftebro) i beg. av mai. Vet ikke hva han sier da, men det blir vel til at jeg evt. øker dosen litt (?) og ser hvordan det går, og så evt. tilfører T3? Etter å ha lest her vil jeg egentlig begynne med Armour med en gang, men det er kanskje greit å gi dette en sjanse først siden jeg nettopp har begynt? Jeg vet du ikke hadde hjelp av Levaxin. Jeg kan bli kvitt mange symptomer når jeg spiser lite karbohydrater, men ikke ødemene. Jeg har stinne pølsefingre og er litt hoven under øynene. Har hatt blå ringer under øynene helt siden jeg var ca 6 år. Ødemene er der selv hvis jeg går ned i vekt.
    Prolaktin:929 (<700), Kortisol:699 (250-750). Han sa også at jeg har jodmangel.

Hildemor Gjest

Standard

Hei

Jeg ville nok holdt meg til Levaxinen en stund før jeg forsøkte noe annet ja - det kan jo faktisk hende den alene fungerer godt.

Doseendring hadde jeg ikke gjort uten en blodprøve og prat med legen. Du må jo ikke vente til timen i mai for og ta en blodprøve Den burde du jo ta etter en 6-8 uker etter oppstart av medisiner.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hormoner virker jo ikke før en har nok av dem så når en prøver en av dem må en vente med å bedømme resultatet til en har hatt en full dose en stund.
    Ellers har jeg min egen "filosofi" som passer best for meg når det gjelder hvordan man finner sin "full dose".
    Jeg fant aldri "min dose" ved hjelp av blodprøver. Det jeg fant var legens. Og så lenge jeg rettet meg etter blodprøver trodde jeg jo at jeg var på rett dose. Legen sa jo det, men den passet ikke meg.

Jeg slapp meg løs og økte forsiktig. Jeg var oppe i det dobbelte i mange måneder. Jeg stoppet økningen når jeg fikk hjertebank og gikk litt ned og var der i mange måneder. Ved årsskiftet merket jeg plutselig at det var for mye og nå er jeg nesten nede på en normal dose igjen, men føler meg bedre.
    Jeg har jo ikke hatt den så lenge, men den virker stabil og ustabilitet har vært et problem for meg.

Det kan være flere veier til Roma.
    Det kan være at noen trenger en høyere dose for å jage igang systemet igjen - det kan være at noen ikke trenger det.
    Poenget mitt er at vi er forskjellige og jeg tror ikke at et ensrettet normalisert system som det helsevesenet tilbyr pr.dato passer til alle.
    Noen vil ikke finne sin dose på den måten - og hvordan vet du at det er derfor du sliter ?
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Aug 2007
    Sted
    Stavanger/Kristiansand
    Meldinger
    61

Standard

Et lite spørsmål til om kelp.

Jeg fikk vite at kelp kunne hjelpe på forbrenning, og at den ikke ville gjøre noe verre sammen med bruk av Levaxin.. Er dette sant? Jeg forventer ikke at stoffskiftet skal bli bedre at kelp pillene, men vil jeg kunne muligens ha en større mulighet for å gå ned noen gram eller kilo? For nå går jeg ærlig talt ikke ned i gram en gang... Absolutt ingen vei uansett hva jeg gjør...

Takk.

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Hei pippi.
    Kelp inneholder jod, som er en del av thyroxinet.
    Et thyroxin består av to tyrosinproteiner som henger sammen og på disse er det montert fire jodatomer - og dette kaller T4. T3 har 3 jodatomer - osv.

Kjertelen bruker altså jodatomer når den produserer thyroxin og det er kun denne produksjonen som kroppen trenger jod til.

For lite jod kan få en frisk kjertel til å vokse så en kan se det. Det kalles struma.
    Når kjertelen ikke er helt frisk, kan for mye jod gi struma.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Lignende tråder

1. Hvorfor blir noen så dårlige av jodtilskudd (kelp, m.fl)?
    Av Siri Ann i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 25
    Siste melding: 20-01-13, 15:44
  2. KELP
    Av pling i forumet Mineraler (øvrige)
    Svar: 26
    Siste melding: 18-04-08, 19:31
  3. Jodtest, kelp og nye prøvesvar
    Av Yvette i forumet Lavt stoffskifte
    Svar: 4
    Siste melding: 13-08-05, 19:59

Søkeord for denne tråden

Bokmerker