Viser søkeresultater 11 til 16 av 16
-
08-03-09, 13:01 #11
Sv: Cøliaki eller Irritabel Tarm Syndrom (IBS)?
TSH er vel bare ment som en billig screeningmetode hos store befolkningsmengder for å kjapt finne hypo-og hyperthyreote som ikke er blitt fanget opp av legene ennå.
Ikke for å dosere stoffskiftemedisin.
Stoffsikftemedisin skal jo som kjet doseres etter klinisk respons.
Feilen er at legene har fått et nytt leketøy og leker med det uten å vite hva de driver med.
Man har jo behandlet lavt stoffskifte i over 100 år og de første 80 år hadde man ikek TSH-prøven.
-
31-03-09, 16:31 #12
Man kan ha cøliaki selv om det ikke slår ut på blodprøven ja. Jeg tror rundt 10 % av de som har cøliaki har negativ blodprøve, så sannsynligheten er nok større for at det er noe annet du har. Dro til legen for å teste meg for cøliaki, og har endt opp med diagnosen hypotyreose isteden etter endel forskjellige tester. Reagerer selv på gluten, men antar at dette kommer av at magen bare er overfølsom for dette. Det er bedre å være overfølsom for gluten enn å ha cøliaki, for da ødelegges ikke tarmen av å spise gluten, du blir bare dårlig i magen en kort periode (diare, luft osv). Så vi får krysse fingrene for at det ikke er cøliaki du har
-
09-04-09, 23:05 #13
Jeg spiser glutenfritt, eller.. tok den blodprøven som skal indikere følsomhet eller ikke-følsomhet ovenfor gluten.. Hm... Uansett så fikk jeg beskjed om å spise mest mulig glutenfritt.. Det gjør meg jo ingenting. Trodde det skulle bli en verre overgang, men det har gått veldig bra- (tenker på smaken og savnet) Jeg har magesmerter innimellom, men ikke på langt nær på samme måte som før. Jeg måtte akutt på toalettet rett etter hvert måltid omtrent, og slik er det ikke nå.
Hadde ofte jernmangel. Lave verdier på B12 og underskudd på D3. Nå går jeg på Nattlysolje, Omega 3,6 og 9 (skal bytte til Krill neste gang jeg kjøper en ny pakke med sunne fettsyrer
). Tygger jerntabletter, B12 og D3 vitaminer.
B12 og D3 er uregistrerte preparater som jeg har fått gjennom Balderklinikken og innholder ingen E-stoffer, gjær eller gluten slik de registrerte preparatene kan innholde (tenker spesielt på E-stoffene). Har hatt et pes for å få primærlegen min til å skrive ut de samme preparatene.. kan skjønne han har jo ikke samme gevinst på dem , tror jeg.. for det tar sin tid
---
Herlighet jeg kjenner meg igjen! Var på Balderklinikken i fjor sommer. Skulle gå derfra og da var jeg fastende. Fikk akutte magesmerter midt på Karl Johan!! Trodde jeg skulle dø så smertefullt var det! Har hatt slike smerter før i tenårene også. Våknet på natten med store smerter i mageregionen. De kom med jevne mellomrom og holdt på i kanskje 2 timer med 1/2 min. mellom hver gang takene kom, så ga det seg. Var nesten uutholdelig.
Jeg har aldri fått noen undersøkelse av tarmen(e), jeg er så engstelig for den som skal gå via munnen... Tør rett og slett ikke
Og nå har jeg jo gått uten gluten i kosten i litt over 1/2 år, så da må jeg jo starte på glutenkosthold igjen om jeg skal få en slik undersøkelse
Jeg er underveis... til en bedre helse forhåpentligvis
(-som føles å ta en eeeevighet)
-
07-05-09, 14:57 #14
En av grunnene til at man får hypothyrose er iflg. fremsynte leger at man har gått med proteinintoleranse i mange år . D.v.s. gluten og melkeproteiner men kan også være soya , egg , mais m.fl.
Vil du finne ut om du har det så bruk diett i minst 3 uker og se hva som skjer .
Du blir nok ikke kvitt hypothyrosen hvis den har vart en stund , men du kan bli kvitt alle de andre plagene du måtte ha .
Nettstedet til Proteinintoleranseforeningen ; www.npif.no
Her er en flott kokebok på nett :
http://www.plener.no/kokebok.htm
Husk at "glutenfritt brød" i butikken inneholder hvetestivelse = gluten , så det bør man skygge unna , og man må være VELDIG KONSEKVENT for å se virkningen.
Kan også anbefale bøkene: Dangerous graind og The Devil in Milk som fås på
www.amazon.co.uk
Mitt anti-tpo gikk opp og litt ned og opp i mange år. Fannt ut at det gikk ned når jeg tok chlorella.
-
08-05-09, 10:57 #15
-
12-11-09, 12:10 #16
Gluten i havre?
Jeg sendte en mail, og fikk dette svaret:
Hei
Det er ikke gluten i havre, men som du sier så kan havre ha innblandinger av hvete. Gluten knytter seg til hvete. Det anbefales derfor å bruke havre som er garantert fritt for hvete (Lantmännen Cerealia har en slik vare).
Jeg har også hatt en prat med Sahlstrøm i Nofima (tidligere Matforsk på Ås), tlf 64 97 01 06.
Han sier at havre kan ha lagerproteiner som cøliakere reagerer på, på tilsvarende måte som de reagerer på glutenprotein.
Med hilsen
xxxx
seniorrådgiver
Statens landbruksforvaltning (SLF)
Seksjon planteproduksjon og økologisk landbruk
Telefon: 47 24 13 10 00/10 40• Hashimoto's, hypotyreose, Armour 2009
• Å leve med binyrebarksvikt eller binyretretthet
• Ren T3 og LDN (lav dose Naltrexon) 2012, virket ikke for meg. Bruker thyroid
Svar med sitat

Bokmerker