Side 2 av 4 Først 1234 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 37
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard Re: Dosering Armour

Jeg har også brukt 5grains doser, men det ble halvert etter noen måneder på D-vitamin.
    Sikkert at du har nok D3 ?

Minnes at det i pakningsvedlegget står et en kan mistenke opptaksfeil hvis dosen må over 3Grain.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Standard Sv: Dosering Armour

Hei

Jeg begynte med Nature-throid for to uker siden. Før oppstart var jeg på ca 140 mcg levaxin (da hadde jeg en tid i forveien trappet ned fra ca 160 mcg). Først gikk jeg ned til 75 mcg levaxin og begynte med 1 grain NT. Nå har jeg halvert levaxinen (ca 35 mcg) og har begynt med 1,25 grain NT (skal ta 1,5 i løpet av noen dager). I tillegg til alt dette driver jeg med justering av cortef-dosering pga binyrene. Cortef har jeg brukt en måned nå, og synes det har hatt veldig fin effekt (før dette smurte jeg meg med hc-krem). Og så har jeg tenkt å bruke gjennomsnittsteperaturen min for å avgjøre om jeg er på riktig dose med cortef og annen binyrestøtte. Siden jeg har slitt med forkjølelse og lett feber hele tiden fra cortefstart, har jeg ikke målt tempen min før nå i dag.

Etter start av NT kan jeg ikke si jeg har merket så veldig mye. Jeg merker f.eks. aldri noe etter at jeg har tatt en tablett. Nesten så jeg blir litt skuffet når jeg leser at andre har effekt nesten umiddelbart. Men så har jeg vært syk, da.. Men jeg er nok bedre. Bedre konsentrasjon og mindre behov for hvile (om det skyldes cortef eller NT er vanskelig å avgjøre).

Men jeg har blitt så svimmel! Hva det skyldes er jo også vanskelig å avgjøre. Svimmelhet er noe jeg har slitt med i hele sykdomstiden, det har kommet og gått, men jeg har helst forbundet det med binyrene mine. Derfor er jeg litt nervøs for at binyrene mine sliter litt. Nå skal jeg se en ukes tid hva temperaturtesten viser, men jeg mistenker at jeg fremdeles må opp en del på cortefdoseringen. Tingen er at jeg er på høy dose allerede; ca 25 mg. Jeg er jo dame, og ingen stor person (174 cm/58 kg), og jeg er jo redd for å gå for høyt opp med hc. Må si at jeg har ingen symptomer på overdosering av hc. Legen min vil ikke at jeg skal gå høyere enn 20 mg. Jeg vet jo at andre (bla i STTM) oppgir at høyere doser enn 20 er ok.

Vel, det jeg vil med innlegget er vel kanskje mest å lufte litt usikkerhet. Synes dette er en slitsom fase, det å skulle finne riktig nivå på hc og thyroxin. Jeg er ny mht å "kjenne etter på kroppen" som en må lære seg til med denne sykdommen. Noen råd mht hc-dosering (hvordan "kjenne etter") og hvordan tror dere min thyroxindosering vil fungere? Jeg er både nervøs for å øke for fort og for å øke for sakte.

Rufus

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Du er jo ganske unik du - Rufus, og du skal være glad for det.
    Og da må du finne ut hvordan den skrotten du nå en gang bor i vil ha det.

Det vi her finner ut, er ofte litt forskjellig.
    Men måten vi finner ut hvordan vi skal finne det ut, er nok det vi best kan diskutere her.

Jeg syns du er på god vei til å skaffe deg noen egenerfaringer, og syns du skal være åpen for å stole på de du kan samle opp.

Så etterhvert som erfaringene befester seg, skal du stå på ditt !
    Uansett fargen på frakken, for å si det slik.

Så lykke til selv om det tar litt tid.

ps.
    Jeg skulle gjerne overført mine erfaringer med naturthyroxin til alle her jeg, for de er bra ! Men jeg vil jo heller ikke at den ene som det ikke funker på skal få høre av meg at "dette må du bare begynne med".
    Likevel syns jeg jo at alle som ikek er fornøyd med behandlingen de mottar, bør prøve.
    For det er eneste måten å finne det ut på.......
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Jo, takk for lykkeønskning. Akkurat nå føles det ikke så gøy å være unik. Skulle ønske at det fantes en mal som passet for alle...
    Har vel kommet fram til at det som plager meg nå mest sannsynlig er real underdosering. Har fått tilbake symptomer som jeg hadde da jeg var ordentlig underdosert (som vondt i beinet, hengekinn og prikking i hendene). Men nå har jeg økt litt de siste dagene, og da håper jeg det skal bli litt bedre. Tør ikke øke for mye pga de berømmelige binyrene mine.
    Håper jeg i senere kan tenkte tilbake på høsten 09 som "justeringshøsten" før alt ble så veldig mye bedre... Det er vel bare å være tålmodig

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Der kan jeg jo være enig med deg.
    Har du symptomer, så har du for lav dose........
    Dosen oppgitt i forrige innlegg synes også for lav for meg iallfall. (Jeg bruker 3,25G)
    Regn med at den endelige dosen som et utgangspunkt ender på 3Grain, og ta det sakte pent når dosen nærmer seg.

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Nå har jeg kommet opp i 3,25 grain. Litt levaxin også, men kutter ut det denne uka. Da jeg var til legen i går så jeg de siste prøvesvarene mine. Ikke at de betyr så mye nødvendigvis, men de var litt rare, synes jeg. Husker ikke tallene helt nøyaktig, så tar det fra hukommelsen, men de var ca slik:

Sist var ft4 17, ft3 5,3 og tsh 0,01. Dette var før jeg begynte med Thyroid, ca to måneder siden.

Svarene fra blodprøve tatt forrige uke var: ft4 24,4, ft3 6,3 og tsh 0,01

Dvs både ft4 og ft3 var nå kommet over referanseområdet. Men jeg hadde forventet at ft4 skulle gå ned istedet for opp etter at jeg begynte med Thyroid. Jeg har aldri hatt så høy ft4 som nå, ikke så høy ft3 heller, men akkurat det var forventet. Synes det var rart. Hva kan det bety?

Har holdt denne dosen i over tre uker nå, men føler meg ikke noe særlig bedre. Har lyst til å øke dosen snart. Bør jeg det før jeg får stabilisert temperaturen min?

Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Tja - ikke så godt å si hva det betyr Rufus.
    Levasin har en halveringstid på en uke og regnes ikke for ute av systemet før det er gått 5 uker.
    fT4 prøven kan være noe forhøyet av den grunn ? Du får se på tiden mellom målingene.

Ellers syns jeg du tolker riktig som bare det jeg da.
    fT3 har en tendens til å bli for høy på Tyroid.
    Så gjør det jo ikke noe om målingene er litt høye hvis du trives med det.
    Det er vanskelig å si før du har hatt det lenge.
    Høye målinger kan også bety at dosen kan skape symptomer på at den er for høy om en tid.
    Det kan også være nødvendig at dosen er litt for høy en stund - liksom for å sette igang systemer som har ligget brakk lenge.

Om dosen er for høy, antar jeg at det første du vil merke av det er urolig hjerte etter at du har lagt deg. Om så skjer bør du nok sløyfe den siste kvarte der.

Det tok tid før tempen kom opp hos meg iallfall. Det var en sakte stigning et år eller så mener jeg å huske.
    Får jo håpe at du snart vil føle deg bedre også - det er slitsomt.......

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

Takk for svar

Nei, ikke godt å vite hva det skyldes. Tror nok at det meste av levaxinen er ute av systemet nå. Lenge siden jeg var opptatt av prøvesvarene, men stusset litt. Men jeg er fremdeles veldig, veldig hypo. Men jeg skal være forsiktig med å øke for fort nå. Redd binyrene kan få problemer med å henge med når jeg har kommet opp i relativt høy dose. Tar en liten økning, tror jeg og støtter litt mer opp om binyrene m diverse hormoner (som pregnonelon/progesteron) Men jeg tror jeg har behov for høy thyroid-dose også...

Jeg hadde forresten litt forhøyede leverprøver. Det hadde jeg ikke sist. Lurer litt på hvorfor? Kanskje fordi jeg tar cortef? Skal få fatt i utskrift av prøvesvarene for å studere dem ordentlig. Vet at det er tatt revers t3-prøve og total t3-prøve som jeg ikke har sett resultatet av ennå.

Time will show

Usikker hilsen Rufus

Medlem siden
    Jan 2009
    Sted
    Norge
    Alder
    55
    Meldinger
    1,051

For noen dager siden kom jeg opp i 4,5 grain Thyroid. Bruker 32,5 mg Cortef. Jeg har blitt bedre! Men det som er litt frustrerende er at formen varierer sånn. De gode dagene er nå ganske så gode. Det er stor forskjell på meg da og hvordan jeg var for bare halvannen måned siden. Men de dårlige dagene er helt elendige. På en dårlig dag føler jeg meg nesten like dårlig som før binyrestøtte og Thyroid. Jeg antar at det nok er en naturlig prosess - altså at formen varierer slik den gjør. Alt i alt går det jo riktig vei. Men jeg er jo på ganske høy dose, og høyere må jeg! Ingen tvil om det. Jeg har bare masse hypo-symptomer. Aldri kjent noen form for overdoseringssymptomer. Øker sakte, men sikkert. Andre som opplevde sånn voldsom variasjon i opptrappingsfasen?

Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Danmark
    Alder
    74
    Meldinger
    10,241

Sitat Opprinnelig skrevet av Rufus Vis post
    Men jeg er jo på ganske høy dose, og høyere må jeg! Ingen tvil om det. Jeg har bare masse hypo-symptomer. Aldri kjent noen form for overdoseringssymptomer. Øker sakte, men sikkert. Andre som opplevde sånn voldsom variasjon i opptrappingsfasen?
    Hmm.... 5 grain var den højeste styrke man kunne få Armour Thyroid i og skal man over denne dose (+ "Aldri kjent noen form for overdoseringssymptomer"), er tiden nok inde til at blive opmærksom på, om man evt. ikke lider af thyroid hormon resistens i en eller anden grad. I disse tilfælde (læste jeg om), kunne desiccated thyroid ikke være nok og man har derfor suppleret med tilskud af Cytomel (syntetisk T3, hos os Liothyronin) - lidt på de gode dage og lidt mere på de dårlige. Jeg kan altså ikke huske nøjagtig hvor jeg har læst om det, men jeg husker dog at der var flere kilder til netop disse oplysninger. Så er det måske værd at udforske nærmere hvis det skulle vise sig, at 4½ grain vedblivende ikke er nok?
    • Tak for at du læste mit indlæg.
    • Vil du vide lidt om hvad jeg står for, er du velkommen til at læse min signatur her

Side 2 av 4 Først 1234 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn