Side 2 av 3 Først 123 Siste
Viser søkeresultater 11 til 20 av 23
    Medlem siden
    Mar 2005
    Alder
    81
    Meldinger
    490

Standard

Jeg har sikkert uttalt meg litt utydlig. Med restproduksjon mente jeg at noen har kjertler som ikke klarer å produsere alt kroppen trenger.
    Det kan også se ut som at noen har en kjertel som ikke dør fullstendig og opprettholder en liten produksjon - iallfall en tid. Dette kan gi ustabile verdier etter at en har begynt å spise thyroxin.
    Etter at produksjonen er opphørt, vil det jo fortsatt være thyroxin igjen i kjertelvevet. Dette kan "lekke" ut og gi ustabilitet i lang tid etterpå.
    • Hansen - tidligere n'Finn og Finn Lang (på Facebook) forlot forumet i 2010 på grunn av et kontrovers om jod.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Takk n`Finn. Ikke så sikkert du har uttalt deg litt utydelig. Stoler ikke helt på hjernefunksjonen min for tiden, men jeg forstår hva du mener.
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    Hypothyreose uten antistoff.
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.
    Stoffskifteprøver etter 4 mndr på Thyroid-S

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Ang. legen og hvorfor han kom på 2 tabletter med liothyronin:

Han kan ikke ha fulgt med angående behandling av hypothyreose.

Legene her i landet har i mange år gitt pasientene rundt 10µg liothyronin ved siden av ca 100µg levaxin (dette som et sted å starte på)

Jeg hørte det på et foredrag med hun fra thyreoideapoliklinikken, Ingrid Norheim. Hun skriver i bladet Thyra også. stoffskifteforeningens blad.
    (som kontrast må jeg nevne at stoffskifteforeningen i england er helt imot liothyronin og sier det ikke har noen hensikt. Derfor er dem ikke for Armour. )
    Jeg har lagt et referat ut på hjemmesiden min.

Dessuten fins det flere kliniske forsøk med kombinasjonsbehandling ute på nett, de flsete av dem i bladet jcem.
    En av de siste sågar i England, med endokrinologen Dr. Dayan som lege og forfatter med andre. han er kjent å skrive ut liothyronin etc blant pasientene.
    Der brukte de 10µg liothyronin (=tertroxin der) mener jeg. Og i de andre forsøkene.
    Ofte tok de da vekk 50 µg T4 .

Og da faller jo ft4, og mange har det da dårlig. Det er gjort noen forsøk hvor man til en viss grad justerer dosen etterpå, men det er ikke gjort noe forsøk hvor man passer på å få både ft4 og ft3 minst halvveis opp slik som vi tusenvis av pasienter på internett sier må gjøres.
    Det var ikke med i prosjektet fordi det var for omfattende i den engelske studien.

Så det fins diverse litteratur og viten om det der ute. Legen kunne bare ringt nærmeste endokrinolog og fått vite at han skulle foreskrive 10µ.
    Og hvis man melder ham til noe sted fordi han ga deg hestedose med liothyronin, da vil han kanskje sette seg på bakbeina og ikke gi noen i det hele tatt liothyronin.
    Det at han doserte levaxin i hele tabletter med vareirende antall om dagen, kan tyde på at han ikke tror at tabletter kan deles til riktig døgndose.
    I USA fins det fruktelig mange forskjellige styrker L-thyroxin, og de har forskjellig farge hver av dem.
    137 µg og 88µg etc. ved siden av våres vanlige styrker.

Forresten jeg regnet med 100µg for mye i ukedosen i regnstykket ditt. Skal være 350 + 100= 450 i ukedose delt på 7 er 64 µg.

nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Forstår av det du skriver Nora at det er mange som føler seg bra på kombinasjonsbehandling, og det i seg selv er jo beroligende. Jeg antar da at dere er på 10µg Liothyronin pr dag. Jeg har siden jeg var hos legen, i god tro, trodd at jeg har tatt 10µg fordi jeg delte tabletten i to - en på formiddag og den neste på ettermiddag. Men det blir jo 20µg! Er det virkelig mulig å rote selv med dosering? Og nå lurer jeg på om jeg har gjort mye "galt". Iflg legen har jeg ikke tatt nok, men har jo skjønt at han bør oppdatere seg.

Hvor finstilt er dette maskineriet? Opplevde en betydelig nedgang av T4 bare på 2 mndr da jeg reuserte Levaxin fra 700µg pr uke til 600µg. Gikk fra 22 til 13 på så kort tid og med så liten doseendring egentlig - synes jeg. Trodde jeg??

Har ikke lyst til å gå ned på Levaxin igjen. Tar 100µg pr dag. Legen halverte dosen to dager, men det blir jo minus 100µg igjen? Så innfløkt!
    Balder-legen hevder at det er ikke hypothyreose med en TSH på 4,82 som øket til 7,56
    • Levaxin fra oktober 2004. Westhroid fra august 2006. 4 grain ny Armour fra Februar 2010. Levaxin og Liothyronin fra februar 2011. Thyroid-S fra august 2011.

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Hmm nå lurer jeg på hvorfor jeg ikke har hatt hypersymptomer disse dagene når jeg likevel har tatt 20µg Liothyronin? Er det fordi jeg har delt dosen? Vil jeg få svi for det om noen dager? At det går an! Nå har jeg delt flere tabletter i 4 så nå må jeg vel få til dette! Selv de enkleste ting...som å ta medisin..og jeg klarer ikke å holde hodet klart. Ufattelig!

Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Akershus
    Meldinger
    5,331

Standard

Det fins jo en del som tar 15 µg T3 om dagen, samt en del som bruker Armour som får i seg neste 20 µg som jo er i 2 grains, så at du tåler 20µg kan komme av at du tåler en del.
    Andre tåler kun 2x eller 1 x 5 µg slow-release T3.

Men allikevel er det fornuftigste å prøve:
    1. anbefalt regime med 100µgt4 pluss 10µg t3

2. etterpå justere ft4 og ft3 med små doseendringer inntil begge er i øvre halvdel omtrent like mange prosent opp. Det kan være ca 75 % opp eller likeover 50% eller 50 % men under 50% er det ingen på forumen som har meldt at de greier seg fin på, unntatt et par stykker på flere år. (sånne har som regel lavt ferritin og tåler ikke noe særlig tilskudd)

Dette er det vanligste at folk trives på.

OPg så fins det noen særinger som trenger høyt ft3 og lavt ft4, eller for dem ft4 ikke har noe å si.

Det er sant at selv små doseendringer kan ha mye å si for ft4.
    Ett fenomen er for eksempel at samtidig foandres TSH og da blir det en ekstra faktor.

Søik legen din har lagt opp til er veldig lavt ft4 og ft3 over referanseområdet.

Men det fins noen med fibromyalgi som har det bra slik.
    nora

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Kommer nok til å holde meg til anbefalingene du lister opp - siden det er mange som fungerer på denne dosen. Spent på neste målinger selv om jeg er forberedt på at målinger og symptomer ikke nødvendigvis er i samsvar. Men antar at etter 1 mnd nå fremover med samme dose så stabiliserer vel "noe" seg slik at jeg aner hvor jeg bør ligge.

Synes kroppsverken har øket noe i de siste dagene? Vet du/dere om det har med Liothyronin å gjøre? Virker kanskje logisk siden kroppsverken begynte med Levaxin, og nå får den enda mere medisin på kort tid?

Vet ikke helt hva jeg skal si til legen når jeg treffer ham igjen? Skal jeg belære ham eller bare si at kroppen protesterte på så stor dose? Jeg vet sannelig ikke. Av reaksjonen hans når jeg ba om å få prøve Liothyronin så tror jeg nok at jeg er det første mennesket han noensinne har gitt den til.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Hordaland
    Alder
    66
    Meldinger
    802

Standard

Det at kroppsverken din øker ved doseøkning minner fremdeles meg mest om binyreproblemer, da... (Men som dere har skjønt har jeg 'de brillene' på for tiden!)

Tenkte jeg skulle lime inn et avsnitt fra den artikkelen til Egil Haug i Tidsskriftet som jeg kommer trekkende med så ofte, jeg - her skriver han om tilleggsbehandling med Liothyronin (trijodtyronin):

Kombinasjonsbehandling med tyroksin pluss trijodtyronin
    Noen pasienter med hypotyreose føler seg ikke bra, selv om de er behandlet med L-tyroksin i doser som har ført til normalisering av TSH-konsentrasjonen. Ofte vil disse pasientene føle seg bedre dersom de får økt L-tyroksindosen, slik at TSH-konsentrasjon er i området 0,2 - 1,0 mIE/l. Det er viktig at L-tyroksindosen ikke er så høy at det fører til forhøyet trijodtyroninkonsentrasjon, fordi det øker risikoen for osteoporose (13).

Det er fornyet interesse for behandling med tyroksin pluss trijodtyronin. I de 50 - 60 årene hvor tørket thyreoideavev var eneste behandling, fikk pasientene de facto kombinasjonsbehandling, fordi thyreoideavev inneholder begge hormoner. Vanskelighetene bestod i å standardisere tablettene. Selv om slike preparater også finnes på markedet i dag, så er syntetiske preparater å foretrekke. Det er nylig publisert en studie som tyder på at kombinasjonsbehandling med L-tyroksin pluss L-trijodtyronin i større grad enn monobehandling med L-tyroksin fører til bedret stemningsleie og bedret nevropsykologisk funksjon (14). Resultatene i studien trenger å bekreftes i andre studier.

Det kan være aktuelt å forsøke kombinasjonsbehandling med tyroksin pluss trijodtyronin til pasienter som til tross for optimal tyroksindosering (TSH-nivå mellom 0,2 og 1,0 mIE/l) ikke føler seg friske. I slike situasjoner anbefales det å erstatte 50 µg tyroksin med 10 µg trijodtyronin. Tanken er at det vil sikre tilstrekkelig trijodtyronintilførsel til alle kroppens vev. Dersom trijodtyronindosen bare adderes til tyroksindosen, vil det kunne føre til at pasienten blir overdosert.

Den daglige dosen ved kombinasjonsbehandling vil antakelig være omtrent 0,100 mg L-tyroksin + 10 µg L-trijodtyronin. Det gir et tyroksin-trijodtyronin-ratio som tilsvarer forholdet mellom de mengdene av tyroksin og trijodtyronin som thyreoidea skiller ut per dag. Trijodtyronin absorberes raskt og kan gi plagsom hjertebank, varmefølelse og svetting en times tid etter tablettinntaket. Man burde derfor hatt en trijodtyronintablett av typen "langsom frigjøring", slik at stoffet blir frigjort langsomt fra tablettmatriks. En slik tablettype finnes ikke i Norge i dag. Plagene reduseres om L-trijodtyronintabletten tas om morgenen etter frokost, fordi det fører til forsinket absorpsjon. Et annet alternativ er å dele dagsdosen i to, en halvdel om morgenen og en halvdel om ettermiddagen. Døgndoser av L-trijodtyronin> 10 µg gir ofte bivirkninger og bør unngås.
    Legg spesielt merke til siste setning der - kanskje du skulle printe ut hele artikkelen og ta den med til legen med noen strategiske understrekinger...?

Her er link til hele artikkelen, uansett:

Egil Haug: Behandling av hypotyreose (2002).

nora; forstod jeg deg rett? - stemmer det at det finnes en type 'slow-release' T3 på det norske markedet nå?

Medlem siden
    Apr 2006
    Sted
    Møre og Romsdal
    Alder
    67
    Meldinger
    1,971

Standard

Takk for den kris blir nok ingen større dose enn 10µg på meg nei. Nå har jeg fått så mye input at jeg nok greier å dosere meg riktig.

Når det gjelder binyreproblematikken, har du kanskje rett. Men for meg er det så innfløkt at jeg venter til time på Balderklinikken. Tror ikke jeg går til legen igjen. Har ikke fått resultat av den 24-timers greien som jeg fikk tigget meg til heller ennå, og som mest sannsynlig er verdiløs. Og noe mer nå fra meg takler han nok ikke på en god stund. Har virkelig vært masete, men jeg gir meg ikke så lett heller då så vi får se. Lader opp i sommer. :twisted:

putta Gjest

Standard

Sitat Opprinnelig skrevet av Anonymous
    Jøss, hva var årsaken til at du ble satt på levaxin da? Og hva var det som feilte deg som lignet på en stoffskiftesykdom? Hmhm, disse legene altså. Vet iallfall at noen blir dårligere av Levaxin!
    Jeg hadde to jobber, gikk på skole og jobbet freelance + et ræva samboerforhold. Jeg var bare slutt. Men ingen prøver viste at jeg hadde hypotyreose, likevel ble det på grunnlag av symptomer stilt diagnose.

Når det gjelder det med vektøkning mener jeg det for min del var en kombinasjon av stress over å ikke strekke til, over veldig lang tid(binyreproblematikk), og at fordøyelsen ikke funka på grunn av sink-mangel (uttalt,- og som følge av stress). Sink styrer produksjon/prosess av 300-400 enzymer, er dermed viktig for stoffskiftet og fordøyelsen. Av dette skjønner man at en er i en ond sirkel hva stoffskiftet, ernæring og fedme angår (og depresjon...). Tjo- HEI! Mangel på ensymer skaper intoleranse for enkelte matvarer, og det blir en også feit og trøtt av.
    (les og lær i boka til Dr. Gillian McKeith: "Du blir hva du spiser".) Silicol Gel er forøvrig min siste oppdagelse for å stoppe den sure fjerten.

Side 2 av 3 Først 123 Siste

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •  

Logg inn

Logg inn